Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast nu var det i och för sig ingen som var emot att datorer skulle delas ut. Det personen sa (inte hen du citerade dock) var det onödiga i att de ger ut överprisade macbooks.

Jag låter det vara osagt om de är överprisade men att de är onödigt dyra för studenter finns et väl ändå ingen som kan säga emot? 98 % av studenter behöver inte mer än office och en webbläsare. Det klarar en dator för halva priset av och då blir de dessutom mindre stöldbegärliga samt att det inte gör lika mycket när oaktsamma tonåringar slänger de omkring sig.

Kalla mig gammalmodig om du vill men jag tycker det är dumt att dela ut datorer till alla studenter. De flesta studenter har föräldrar som utan minste problem kan köpa en dator till ungen, om den mot förmodan inte redan har en. De som har det tufft ekonomisk skulle förstås kunna få låna en dator men att ge ut till alla är utan tvekan slöseri på skolans pengar (och därmed ofta mina skattepengar).

Datorerna lånas ut till eleven. Så du kan vara lugn. Vid examenstillfället erbjuds eleven köpa ut datorn till något schablonsmässigt restvärde.

Som många av er säkert vet så skrivs IT-produkter av på tre år, så rent "bokföringsmässigt" är datorerna uttjänta efter tre år ändå.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kalla mig gammalmodig om du vill men jag tycker det är dumt att dela ut datorer till alla studenter. De flesta studenter har föräldrar som utan minste problem kan köpa en dator till ungen, om den mot förmodan inte redan har en. De som har det tufft ekonomisk skulle förstås kunna få låna en dator men att ge ut till alla är utan tvekan slöseri på skolans pengar (och därmed ofta mina skattepengar).

Ja det är ju ett lätt sätt att dela upp eleverna så alla vet vilka familjer som har det knapert och de som har mer pengar än de behöver.
Leder absolut inte till psykiska påfrestningar för de som har det knapert

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

De flesta studenter har föräldrar som utan minste problem kan köpa en dator till ungen, om den mot förmodan inte redan har en.

Satan vad du bara antar saker hej vilt Skulle nog inte alls hålla med om att de "flesta" har råd att köpa datorer till sina barn hur som helst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Vet inte om det hjälper, men det fanns lite mer info här som går utanför det Apple informerar om:

https://fedotov.co/find-stolen-mac-lost-macbook/

Tack för tipset. Ska kolla såklart 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Datorerna lånas ut till eleven. Så du kan vara lugn. Vid examenstillfället erbjuds eleven köpa ut datorn till något schablonsmässigt restvärde.

Som många av er säkert vet så skrivs IT-produkter av på tre år, så rent "bokföringsmässigt" är datorerna uttjänta efter tre år ändå.

Precis. Det stämmer

Permalänk
Medlem

Ojdå, här hittade vi visst en öm punkt

Skrivet av Gorian:

Datorerna lånas ut till eleven. Så du kan vara lugn. Vid examenstillfället erbjuds eleven köpa ut datorn till något schablonsmässigt restvärde.

Som många av er säkert vet så skrivs IT-produkter av på tre år, så rent "bokföringsmässigt" är datorerna uttjänta efter tre år ändå.

Men även om de bara lånas ut så kostar de både i inköp och administrering. En kostnad som kunde minskas rejält om en billigare dator valdes eller om de med egen dator inte fick låna någon överhuvudtaget.

Skrivet av Zippeer:

Ja det är ju ett lätt sätt att dela upp eleverna så alla vet vilka familjer som har det knapert och de som har mer pengar än de behöver.
Leder absolut inte till psykiska påfrestningar för de som har det knapert

Du har förstås rätt. Bäst vi avskaffar alla bidrag.

Det kan förstås skötas på olika sätt. Ett sätt att förstås att vid uppropet basunera ut att man har det dåligt ställt och vill ha stöd från skolan. Ett annat sätt är att föräldrarna fyller i en ansökan som skickas till skolan eller en passande myndighet som i sin tur ger ett bidrag för att köpa en dator alternativt låna en.

Skrivet av Lagerlöf:

Satan vad du bara antar saker hej vilt Skulle nog inte alls hålla med om att de "flesta" har råd att köpa datorer till sina barn hur som helst.

Antar? Det är vad du gör just nu

Väldigt många kan köpa en dator som duger till studier utan minsta problem. Man behöver ingen dator för 10k för att skriva i word och ha ett gäng flikar öppna i webläsaren. Det räcker med en för 3.000 kronor. Eller ännu billigare om man skulle vilja.

Tror du verkligen att majoriteten av alla barnfamiljer inte har råd att köpa en dator för 3.000 kronro till barn(en)? Ja, 3.000 kronor är ingen liten summa men den genomsnittlige barnfamiljen spenderar mer än så på betydligt mer onödiga saker varje år så jag vill vara så barsk och säga att många som påstår sig inte ha råd helt enkelt prioriterar andra, onödiga, saker. Det är konstigt hur folk på riktigt verkar tro att utomlandssemestrar varje år är någon sorts mänsklig rättighet.

Missförstå mig inte, jag växte upp med en ensamstående outbildad morsa i ett område där det nästintill var normen. Så att det finns många fattiga barnfamiljer som på riktigt skulle ha svårt att köpa en dator för 3.000 säger jag absolut inte emot. Det enda jag säger är att majoriteten skulle ha råd. Till och med en stor majoritet skulle jag vilja påstå.

”Källa på det tack” kanske du säger. Varsågod:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__LE_...
TL;DR: Det bor fler barn i en familj med hög inkomststandard än vad det bor barn i en familj med låg eller medel inkomststandard, tillsammans.

Det finns förstås de med hög inkomststandard som inte skulle ha råd att betala för en dator men då glider vi in på det här med prioriteringar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

WallOfText

Du får ju också tänka på att en skola inte enligt lag får kräva att en skolelev ska betala för något alls som har med studier att göra, som tex en Dator. Det är ju till och med bråk om att vissa förskolor tyckte att föräldrarna skulle skicka med en frukt till fruktstunden. Hur tror du då det hade tagits om skolan hade sagt att alla elever måste medtaga egen dator för att klara av/hänga med i studierna?

Sen kostar knappast de datorerna som elever får 10,000kr. Apple mer eller mindre säljer dem till självkostnadspris. Detsamma gäller de surfplattor som många yngre elever får. Anledningen till detta är simpel, Om man från tidig ålder får över barn/ungdomar till Apple eco systemet, vilka produkter tror du de kommer köpa/önska sig själva senare privat? Ett eco system de redan kan eller något nytt?

Permalänk

Kontakta som sagt skolan, de borde ha färdiga rutiner för att hantera detta. Likasom detta är ett problem de vet om kommer att inträffa. Om datorn blev stulen i skolans omklädningsrum så kanske deras försäkring tar det.

Och sedan internet är full av desinformation, det är svårt att veta vad som är rätt. Vissa skriver korrekt att grundskolor måste och får det ena och andra, sedan tror de att exakt samma sak gäller gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast nu var det i och för sig ingen som var emot att datorer skulle delas ut. Det personen sa (inte hen du citerade dock) var det onödiga i att de ger ut överprisade macbooks.

Jag låter det vara osagt om de är överprisade men att de är onödigt dyra för studenter finns et väl ändå ingen som kan säga emot? 98 % av studenter behöver inte mer än office och en webbläsare. Det klarar en dator för halva priset av och då blir de dessutom mindre stöldbegärliga samt att det inte gör lika mycket när oaktsamma tonåringar slänger de omkring sig.

Kalla mig gammalmodig om du vill men jag tycker det är dumt att dela ut datorer till alla studenter. De flesta studenter har föräldrar som utan minste problem kan köpa en dator till ungen, om den mot förmodan inte redan har en. De som har det tufft ekonomisk skulle förstås kunna få låna en dator men att ge ut till alla är utan tvekan slöseri på skolans pengar (och därmed ofta mina skattepengar).

Jag gissar jag på att dom troligtvis kör Apple för att dessa manageras via Airwatch eller liknande lösning, att elever skall ta med egna datorer och koppla in på nätet är ju fel på alla sätt kan jag tycka, dom har säkert något typ av gäst nät som elever kanske kan koppla upp mobiler på, men gissar på att det inte talar med prod-nätet.

Sen absolut dom kanske är lite dyra, men som flera har påpekat så får dom troligtvis bra rabatter eller så leasar dom datorerna av en IT-leverantör.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Sen absolut dom kanske är lite dyra, men som flera har påpekat så får dom troligtvis bra rabatter eller så leasar dom datorerna av en IT-leverantör.

Blir datorerna på något magisk sätt billigare vid leasing?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop.
Verkar som tråden går ifrån ämnet så det får väl räcka med spekulationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Blir datorerna på något magisk sätt billigare vid leasing?

Beror väll på vad man har för deal med leverantören. Exakt vad det kostar vet bara dom och dess leverantör. Men jag gissar och hoppas på att dom har just mac för att dom managerar dessa i Airwatch, kör dom ingen managering av dom så hade man nog kunnat spara väldigt mycket pengar, men sen spelar det ju egentligen ingen roll om vi tycker att det är för dyrt eller inte.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur teknikintresserade människor på Sweclockers kan argumentera över att det är för illa att spendera 8-12k per unge för tekniskt utrustning i skolan. Det är en struntsumma sett till vad skolan kostar totalt och förbereder dem för verkligheten.

När jag själv gick i gymnaiset ~2012 så var detta koncept på ingång men jag fick klara mig med papper och penna. Läraren (som förövrigt inte var särskilt gammal) argumenterade för att det var bra att vi skrev våra uppsatser på papper istället för i datorsalen eftersom "du kan inte alltid räkna med att ha en dator i arbetslivet". Hade köpt den kommentaren 1992.

Datorerna (säkert 100 totalt) i datorsal vill jag minnas leasades för hutlösa summor årligen vilket kan kvittas mot att leasa laptops istället.

Men för att hålla oss lite till ämnet:
Tråkigt att datorn blivit stulen, det är nog tyvärr kört så länge tjuven inte är helt värdelös. Hoppas det löser sig med överkomlig självrisk eller att skolan ersätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Helt otroligt hur teknikintresserade människor på Sweclockers kan argumentera över att det är för illa att spendera 8-12k per unge för tekniskt utrustning i skolan. Det är en struntsumma sett till vad skolan kostar totalt och förbereder dem för verkligheten.

Kritiken gäller väl inte att man köper datorer utan att vissa skolor har valt life-style eller premium produkter.

Lite som om fordonsgymnasiet endast skulle köpa in Porsche för att mecka med.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var så här:

Våra elever(fd. johnbauer, + företaget som tog efter johnbauer) krävde inga pengar från eleverna.
Den kommunala skolan tog 500kr om datorn försvann.
Oavsätt hur datorn försvann, stöld/tappad/överkörd etc.

I skåp skulle datorerna aldrig förvaras, och folk fick en "smisk på fingrarna". Man skulle alltid ha datorn med sig i väska, eller ha den hemma, eller inlåst i speciella dator-skåp som lärare hade tillgång till.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Blir datorerna på något magisk sätt billigare vid leasing?

Teoretiskt kan dom bli 5% billigare om ÅF uppfyller Apples omsättningskrav och låter marginalen gå till kund.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net