Permalänk
Medlem

Stulen MacBook Air

Hej
Min grabb blev bestulen på sin skoldator tidigare idag medan han hade gympa. Det var någon som bröt sig in i hans skåp och tog den. Vi har försökt att spåra och låsa den men den är nedkopplad hela tiden. Finns det möjlighet att hitta den även om den inte är kopplad till nätverk?

Permalänk

Har ni pratat med skolans IT-samordnare/IT-tekniker? Om den är ansluten till en MDM-lösning så kan det gå att spåra den samt låsa den så att om någon försöker ansluta till internet så spärras den.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Hej
Min grabb blev bestulen på sin skoldator tidigare idag medan han hade gympa. Det var någon som bröt sig in i hans skåp och tog den. Vi har försökt att spåra och låsa den men den är nedkopplad hela tiden. Finns det möjlighet att hitta den även om den inte är kopplad till nätverk?

Detta kan kanske var något: https://support.apple.com/en-us/HT204756 ?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte riktigt. Har läst där först

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Inte riktigt. Har läst där först

Du kan välja att låsa den även om den är nedkopplad.

I övrigt finns det inte mycket att göra. Svårt att lokalisera en enhet som inte kommunicerar. Polisanmäl och hör med skolan hur ni ska gå vidare

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Inte riktigt. Har läst där först

Inte så mycket ni kan göra utan internet. Aktivera borttappat läge på Mac:en via icloud.com så aktiveras den så fort datorn ansluts till internetet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du kan välja att låsa den även om den är nedkopplad.

I övrigt finns det inte mycket att göra. Svårt att lokalisera en enhet som inte kommunicerar. Polisanmäl och hör med skolan hur ni ska gå vidare

Den låses först när den kopplas till nätet står det. Polisanmälan är gjord

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Den låses först när den kopplas till nätet står det. Polisanmälan är gjord

Ja, jo, precis. Jag var otydlig, det stämmer att den låses först när den ansluts mot internet.

Jag vill minnas att ni också kan skriva ett meddelande som visas på skärmen när den är i låst läge. Där kan ni ju uppge ert telefonnummer, så att den olycklige kraken som blir pålurad att köpa datorn av tjuvarna vet vart denne ska vända sig. Om den nu säljs i sin helhet, utan att styckas upp först.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ja, jo, precis. Jag var otydlig, det stämmer att den låses först när den ansluts mot internet.

Jag vill minnas att ni också kan skriva ett meddelande som visas på skärmen när den är i låst läge. Där kan ni ju uppge ert telefonnummer, så att den olycklige kraken som blir pålurad att köpa datorn av tjuvarna vet vart denne ska vända sig. Om den nu säljs i sin helhet, utan att styckas upp först.

Jo, så gjorde jag. Misstänker att den är isärplockad faktiskt. Den har inte varit ansluten till nätet än

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Jo, så gjorde jag. Misstänker att den är isärplockad faktiskt. Den har inte varit ansluten till nätet än

Är den isärplockad så är den nog kastad då man inte kan ta bort så mkt, det mest är väll lött på moderkortet om jag inte missminner mig helt med just AIR-modellerna. Men aktivera låst-läge så att dom som har den iaf inte kan använda den om dom vill ha kvar den. Sen får man nog tala med skolan som får göra ett försäkringsärende av det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är den isärplockad så är den nog kastad då man inte kan ta bort så mkt, det mest är väll lött på moderkortet om jag inte missminner mig helt med just AIR-modellerna. Men aktivera låst-läge så att dom som har den iaf inte kan använda den om dom vill ha kvar den. Sen får man nog tala med skolan som får göra ett försäkringsärende av det.

Mig veterligen är det vanligt att komponenterna säljs utomlands. Ett logikkort kan man få rätt bra pröjs för.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper, men det fanns lite mer info här som går utanför det Apple informerar om:

https://fedotov.co/find-stolen-mac-lost-macbook/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Mig veterligen är det vanligt att komponenterna säljs utomlands. Ett logikkort kan man få rätt bra pröjs för.

Så kan det mycket väl vara, jag tänkte om dom plockade isär den för typ Minne och Disk osv. Men som du säger så kan logikkort säkerligen dra in lite pengar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är den isärplockad så är den nog kastad då man inte kan ta bort så mkt, det mest är väll lött på moderkortet om jag inte missminner mig helt med just AIR-modellerna. Men aktivera låst-läge så att dom som har den iaf inte kan använda den om dom vill ha kvar den. Sen får man nog tala med skolan som får göra ett försäkringsärende av det.

Tack. Allt du skrivit har jag gjort. Vi får se om den dyker upp och vad försäkringen säger. Det lär bli en saftig självrisk misstänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Tack. Allt du skrivit har jag gjort. Vi får se om den dyker upp och vad försäkringen säger. Det lär bli en saftig självrisk misstänker jag

Måste ni betala för era barns skoldatorer?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Måste ni betala för era barns skoldatorer?

Man "lånar" ju oftast bara datorn så får man antingen köpa ut den efter färdiga studier eller lämna tillbaka den.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Tack. Allt du skrivit har jag gjort. Vi får se om den dyker upp och vad försäkringen säger. Det lär bli en saftig självrisk misstänker jag

Känns väl helt orimligt att betala självrisk när datorn har stulits från ett låst skåp på skolans område? Borde kolla upp med skolan om de kan skippa självrisken då. Jag hade i alla fall vägrat betala den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Tack. Allt du skrivit har jag gjort. Vi får se om den dyker upp och vad försäkringen säger. Det lär bli en saftig självrisk misstänker jag

Tycker inte det skall bli någon självrisk alls för er, är den inlåst i ett skåp på skolan och någon bryter sig in där så är det skolans kostnad inte eran.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Sötast

Det lär nog inte vara en skoldator då adde nog inte frågat isåfall.

Om det är en skoldator och den varit inlåst i skolan så är det skolan som tar självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Hej
Min grabb blev bestulen på sin skoldator tidigare idag medan han hade gympa. Det var någon som bröt sig in i hans skåp och tog den. Vi har försökt att spåra och låsa den men den är nedkopplad hela tiden. Finns det möjlighet att hitta den även om den inte är kopplad till nätverk?

Skrivet av Allexz:

Det lär nog inte vara en skoldator då adde nog inte frågat isåfall.

Om det är en skoldator och den varit inlåst i skolan så är det skolan som tar självrisken.

Känns som det var en skoldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Måste ni betala för era barns skoldatorer?

Vet inte. Hoppas inte men läste lite runt om att folk fick betala självrisk då barnen blir av med sina datorer. Väntar på svar från skolan som i sin tur väntar på svar ifrån försäkringsbolaget. Grabben går andra året på gymnasium

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att inte skattepengarna går till överprisade appledatorer.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag tror och hoppas att inte skattepengarna går till överprisade appledatorer.

ÖVERPRISADE Apple-datorer vet jag inte, men de går till Apple-datorer i alla fall. Väldigt vanligt inom skolväsendet att eleverna får Macs.

Apple har dock ett specialprogram för just skolor, så de får rabatterade priser. Vet inte hur de exakta priserna bestäms, skulle tro att det är avhängt på volym.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adde34:

Tack. Allt du skrivit har jag gjort. Vi får se om den dyker upp och vad försäkringen säger. Det lär bli en saftig självrisk misstänker jag

Om den nu var förvarad i ett låst skåp i skolan så borde det inte vara så farligt med självrisken. Så tråkigt bara att folk ens håller på med detta och förstör för alla genom att inte veta vad mitt och ditt är för något.
Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Vet inte. Hoppas inte men läste lite runt om att folk fick betala självrisk då barnen blir av med sina datorer. Väntar på svar från skolan som i sin tur väntar på svar ifrån försäkringsbolaget. Grabben går andra året på gymnasium

Fast då berodde det förhoppningsvis på att ungen varit oaktsam med sin dator. Gom det stämmer att ditt barn hade datorn i ett låst skåp i skolans lokaler så vore det vansinne i mina ögon att ni skulle behöva betala självrisk.

Om de vill att ni betalar så hade jag kollat på det kontrakt som jag antar att ni skrev på och om det inte finns en klausul som uppenbart säger att ni är ansvara så hade jag allra minst hotat med att dra in en jurist i det hela.

Men det beror kanske också på hur mycket tid och energi ni vill lägga ner på det hela, ibland orkar man inte bråka för mycket om det ”bara” är en tusenlapp eller tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag tror och hoppas att inte skattepengarna går till överprisade appledatorer.

Yup, många kommuner ger ut gratis datorer till gymnasieelever. Värt och tillägga är dock att det används mycket som ett marknadsföringsknep för att locka gymnasieelever

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

ÖVERPRISADE Apple-datorer vet jag inte, men de går till Apple-datorer i alla fall. Väldigt vanligt inom skolväsendet att eleverna får Macs.

Apple har dock ett specialprogram för just skolor, så de får rabatterade priser. Vet inte hur de exakta priserna bestäms, skulle tro att det är avhängt på volym.

Vill man gnälla om överprisade produkter i skolmiljö så brukar jag tänka på de produkter som lärare får på våra universitet.

Var på exkursion två veckor i fjällen när jag gick på GU och då hade de med sig bl.a. Hillebergtält och Klättermusenjackor som de fått från universitet. Tältet skulle väl officiellt bara användas i arbetet men ändå.

Nu är det här förstås så få volymer att kostnaden blir försvinnande liten för skattebetalarna men rent principiellt är det förstås tråkigt. Hade gått minst lika bra med tält och jackor för halva priset. Man kan till och med gå ned till en tredjedel av priset och fortfarande få väldigt bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Yup, många kommuner ger ut gratis datorer till gymnasieelever. Värt och tillägga är dock att det används mycket som ett marknadsföringsknep för att locka gymnasieelever

På min skola hade alla skoldatorer år 200x. Det gjorde att vi kunde jobba på distans, tex som under en pandemi. Förfärligt eller hur?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

På min skola hade alla skoldatorer år 200x. Det gjorde att vi kunde jobba på distans, tex som under en pandemi. Förfärligt eller hur?

Citerade du fel person? Jag är positiv till skoldatorer

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

På min skola hade alla skoldatorer år 200x. Det gjorde att vi kunde jobba på distans, tex som under en pandemi. Förfärligt eller hur?

Fast nu var det i och för sig ingen som var emot att datorer skulle delas ut. Det personen sa (inte hen du citerade dock) var det onödiga i att de ger ut överprisade macbooks.

Jag låter det vara osagt om de är överprisade men att de är onödigt dyra för studenter finns et väl ändå ingen som kan säga emot? 98 % av studenter behöver inte mer än office och en webbläsare. Det klarar en dator för halva priset av och då blir de dessutom mindre stöldbegärliga samt att det inte gör lika mycket när oaktsamma tonåringar slänger de omkring sig.

Kalla mig gammalmodig om du vill men jag tycker det är dumt att dela ut datorer till alla studenter. De flesta studenter har föräldrar som utan minste problem kan köpa en dator till ungen, om den mot förmodan inte redan har en. De som har det tufft ekonomisk skulle förstås kunna få låna en dator men att ge ut till alla är utan tvekan slöseri på skolans pengar (och därmed ofta mina skattepengar).