Permalänk
Medlem

Är detta lagligt som min ISP gör?

Kan tipsa om ett konstigt fenomen som jag har med mitt modem.

Varje gång jag gör det strömlöst i 6 timmar så får jag random hastighet,300Mbit.400Mbit 600Mbit.
Misstänker att dom skickar ut fel config fil.

Så länge jag inte kör Bredbandskollen så håller den hastigheten,Enligt min ISP så ser dom varje användares hastighet i Bredbandskollen.
Frågade en gång över telefon och då räknade han upp alla tester jag gjort.
Så dom loggar alla IP över Bredbandskollen.

Är detta lagligt att dom gör så?

Permalänk

Ja din bredbands leverantör vet allt du gör på internet, och det är fullständigt lagligt.
med VPN kan du skyffla den informationen till VPN leverantören istället

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Ja det är Sverige och FRA. De avlyssnar allt. Det är värre än forna sovjet. De har din exakta position 24/7 tack vare telefonen. Och vet vem du konverserar.

Ja det är lagligt. Det är rikets säkerhet som står på spel. Du skulle kunna planera dåd och då är det bra att de kan stoppa dig.

Permalänk
Medlem

Ja.Men att han läste upp loggarna.

Permalänk
Medlem

Jisses vilka svar.. FRA och totalövervakning har inget med bredbandskollen att göra.
Istället går det att läsa deras integritetspolicy, där det står:

Citat:

Utlämnande

Internetstiftelsen kan komma att dela ditt mätresultat och de personuppgifter som samlats in vid mätningen med din bredbandsoperatör (internetleverantör). Utlämnandet sker med den lagliga grunden berättigat intresse, för att bredbandsoperatören ska kunna utveckla och förbättra de tjänster som den tillhandahåller dig.

Så, eftersom du har accepterat avtalet genom att använda tjänsten så kan ISP:n hämta ut datan från bredbandskollen för att förbättra service, vilket det är frågan om då du vänder dig till dem för hastighetsproblem.

edit: Och här är datan de samlar in: http://www.bredbandskollen.se/om/avtalsvillkor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Ja.Men att han läste upp loggarna.

Säkerställde han att du var du innan han läste upp dina uppgifter? Tex med Bankid.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Varje gång jag gör det strömlöst i 6 timmar så får jag random hastighet,300Mbit.400Mbit 600Mbit.
Misstänker att dom skickar ut fel config fil.

Coolt fenomen. Vilken operatör är det? Är sugen på att testa att rycka pluggen någon natt och se vad som händer

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är en himla bra grej och service.

Telenor/Bredbandsbolaget kunde via dessa loggar faktiskt se att det var allt knäck på min lina, när jag bytte från Comhem och kom hem igen, till BBB.
(kabelskada på matningen mellan farstukvisten-lägenhet)

Bytte från BBB till Comhem efter så mycket strul med linan under ett år. Mja, Comhem var bra till en början. Sedan blev det mer än vanligt med outage. Timmar eller dagar.

Hur som helst...

Förut var det sånt himla svammel med printscreens och loggande som skulle skickas över. Vilket känns som en för avancerad rundgång och jobbigt käbbel, för gemene man eller kvinna.