Nvidias uppskalningsteknik DLSS blir gratis plugin för Unreal Engine 4

Permalänk
Medlem

Har kört igenom Control i 1440p med DLSS, RT och allt på max i 100fps. Ser helt makalöst ut och att kunna ha RT samt höga fps är guld i min värld. Ser därför gärna att DLSS eller liknande teknik blir standard för spel som släpps. Är grymt imponerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Smart drag, kommer svida för AMD om DLSS blir standard i spel och de står utan svar.

Så länge AMD är masters på konsol så har jag svårt att tro att dlss blir standard all over

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Men boohooo / sad face. Vad tråkigt att Nvidia gör sin teknik lättare tillgänglig för utvecklare, precis som alla möjliga företag gör på en daglig basis som grund för deras fortsatta verksamhet.

Varför i hela friden ska Nvidia investera och bära kostnaden för något som deras konkurrent sedan direkt får använda gratis? Finns ingen logik i det över huvud taget. För mig ser det uppenbart ut att snacket vore annorlunda om denna situation handlade om AMD. Jag gillar att AMD på riktigt börjar konkurrera med gröna och blåa laget då det är hälsosamt för konsumenter så jag skriver inte detta från något Nvidia-läger. Jag skriver detta pga Sweclockers-forumets mottagandet av nyheten tas med en förståelse för verkligheten på.. ja jag vet inte vad jag ska säga...

Om företag ska bjuda på sin egen investering till samtliga andra så skulle vi ha en utvecklingstakt och ekonomi som Soviet Russia.

Exakt.

Ja, sad face blir det verkligen när du medvetet misstolkar och vänder på det jag skriver.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teicaus:

Jag förstår inte varför folk "hatar" på just denna ide.

Fanboys aside

Varför ska Nvidia opensourca teknik de har investerat miljontals dollar på? Det låter ju inte rimligt att ett företag investerat mycket pengar ska helt plötsligt göra det öppet för en konkurrent att använda. Tänka dig i samma situation att du jobbat järnet av dig på ett projekt och sen kommer din polarae och blir sur på dig för att du inte delar med dig (trots att denna person inte lagt något arbete själv).

AMDs tanke med att sitta och open sourca är inte för "Vi tänker på alla" utan det är mer att de inte har råd att kunna upprätthålla support och hjälpa företag att implementera deras tekniker. De kör ju mer på att open sourcea och sen hoppas på att tillverkare använder sig av det. Vi kan ju också se att det tankesättet inte har fungerat så bra.

Ingen tillverkare vill lägga ner extra tid för att något är open source, om dom får hjälp och support från ett företag som har en closed source teknik så kommer de ta åt sig hjälpen. I flera år har AMD inte gjort ett piss med att hjälpa och implantera mer AMD vänlig kod i UE 4 och för det ska vi vara sura på Nvidia för att de gör det men inte AMD?

Visst i längden så lär vi konsumenter bli drabbade då det är tråkigt när mer stängd teknik blir introducerad. Men är det Nvidias fel eller AMD? För mig så tycker jag att AMD borde ändra riktning och börja supporta mer tillverkare med att optimera deras produkter.

Håller med.

Detta är ett rätt naturligt steg då programvara hos DLSS inte har något värde i sig för Nvidia, den existerar bara för att kunna sälja fler Geforce kort. PhysX kommer upp rätt ofta som något Nvidia "dödat", men vad som egentligen skett är att det inte längre gick att ta betalt för tekniken så man lät tekniken bli "gratis" (har länge varit en del av UE4).

DLSS har för tillfället ett affärsmässigt mervärde för Nvidia. Likt PhysX lär det med tiden bli en standardteknik och i det läget kan mycket väl DLSS ta samma väg: bästa Nvidia kan göra i det läget är att "ge bort" DLSS för att säkerställa att tekniken fortsätter fungera riktigt bra på deras HW.

Har noterat att UE4 även använder Intels ISPC projekt. ISPC är något Intel "ger bort" då de har egenintresse i att AVX/AVX-512 används så mycket som möjligt då det ger dem en prestandafördel. Kort och gott: finns inga gratisluncher, all "hjälp" som kommer från företag har en baktanke!

Fördelen för oss kunder är att vi får programvara som snabbare får vissa typer av optimeringar, optimeringar som ofta kan vara relevant i väldigt smala och specifika fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Smart drag, kommer svida för AMD om DLSS blir standard i spel och de står utan svar.

Och för Unity, som just nu bara har DLSS markerad som "Under Consideration" för en av tre render pipelines. Funderar på att gå över från Unity till Unreal bara för DLSS, eftersom man med DLSS borde kunna öka antalet detaljer/effekter i VR-spel markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Intressant, den enda skillnaden jag märker med DLSS på eller av i CP77 är att FPSen blir halverad om jag stänger av det. Jag kan inte se någon visuell skillnad. Detta med ett 3070 då, har du också ett kort i 30-serien?

Kan ha och göra med upplösningen, det är ju främst när man vill köra 2160p som DLSS kommer till sin rätta, då man t ex skalar upp från 1440p->2160p. Sitter man på 1080p och renderar i ännu lägre så blir det helt enkelt lite snålt med information att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Good guy Nividia visar vart skåpet ska stå.

Undra hur vissa supporters, läderjacke-haters, ska kunna vrida detta till något negativt?

Bästa nyheter och håller med dig till fullo 👍🏻
Så less på alla dessa AMD fanboys Finns en orsak att nVidia Äger 80 procent av marknaden!

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande, Nvidia har ju sagt att DLSS 2.0 kräver insatser på flera nivåer i spelmotorn, och Unreal Engine har de ju ett kärleksförhållande till. Trist bara att det är en proprietär teknik.

Tror inte att det har någon större betydelse för spelen iofs, för precis som i diskussionen om minnesmängd, så kommer inte speltillverkarna att konstruera spel som blir ospelbara utan DLSS. Det blir en funktion bland andra som du kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nvidia går för en gångs skull händelserna i förväg. Är de oroliga för amds version?

Blir väl lite som Gsync vs Freesync, kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Grymt! DLSS är det bästa som hänt sedan Gsync i grafikkortsvärlden.

Yep utan tvekan. Total gamechanger, som allt nVidia gör. g-sync har jag varit på sen det kom och sen RT och nu detta. Ja och såklart bästa drivarna.=.det bara fungerar.
Självklart är konkurens ett måste, men i stort är nVidia helt ohotade. För mig är det det enda valet!

Får hoppas Intel kan komma att skaka om grytan dock. då AMD fortfarande efter alla dessa år Inte lärt sig hur man ens gör fungerande drivrutiner. Rent ut sagt skamligt 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med.

Detta är ett rätt naturligt steg då programvara hos DLSS inte har något värde i sig för Nvidia, den existerar bara för att kunna sälja fler Geforce kort. PhysX kommer upp rätt ofta som något Nvidia "dödat", men vad som egentligen skett är att det inte längre gick att ta betalt för tekniken så man lät tekniken bli "gratis" (har länge varit en del av UE4).

DLSS har för tillfället ett affärsmässigt mervärde för Nvidia. Likt PhysX lär det med tiden bli en standardteknik och i det läget kan mycket väl DLSS ta samma väg: bästa Nvidia kan göra i det läget är att "ge bort" DLSS för att säkerställa att tekniken fortsätter fungera riktigt bra på deras HW.

Har noterat att UE4 även använder Intels ISPC projekt. ISPC är något Intel "ger bort" då de har egenintresse i att AVX/AVX-512 används så mycket som möjligt då det ger dem en prestandafördel. Kort och gott: finns inga gratisluncher, all "hjälp" som kommer från företag har en baktanke!

Fördelen för oss kunder är att vi får programvara som snabbare får vissa typer av optimeringar, optimeringar som ofta kan vara relevant i väldigt smala och specifika fall.

Exakt, det handlar ju om att skapa win-win situationer mellan företaget och kunden. Är ju liksom bottenplattan för hur företag fungerar.

Annars kan vi som någon skrev ovan bara förstatliga allt och hoppas på någon sorts utopisk kommunism med en ofelbar ledare som gör allt för folket och alla företag är icke vinstdrivande i den staten. Vi vet ju hur det har gått där man har försökt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tycker alla verkligen såhär?

Jag har bara använt DLSS en gång och det var i cyberpunk. Stängde av det ganska snabbt för det förstörde verkligen grafik-kvalitén. Var så uppenbart där DLSS var aktivt och textuerna såg ut som "very low"

Kan detta ha med att man spelar i mega-ultrawide och det inte är lika optimerat?

Har inte använt dlss sen dess för det såg helt enkelt ut som skit.

Jag har då varit väldigt imponerad av DLSS i Cyberpunk, gick från ett 1080 TI till ett 3070 mer eller mindre bara därför. Jag brukar bli osäker om det ens är på eller inte om jag inte kollar vilken fps jag har (till skillnad från de andra nedskalnings inställningarna som jag direkt märker allt blir blurrigare likt en Nintendo Switch-port).

Kör jag i native upplösning och går iväg från datorn och du smyger då fram och aktiverar DLSS kommer jag nog inte ens märka det förutom att min FPS vart mycket högre. Det är först när jag själv väljer att aktivera det och börjar jämföra de olika presetten jag börjar studera så noga att jag märker skillnader, men även då måste jag kolla jäkligt noga. Det är först vid Ultra Performance på 1440p (m.a.o. 480p) jag direkt märker en skillnad, men även då är det inte jätte fult heller, jag hade kunnat leva med det så länge jag inte kollar på randiga neon skyltar, då syns det tydligt artifakter.

Vad DLSS hade behövt är en dynamisk inställning, så jag kan ställa in t.ex. target=60 fps och att den då ändrar den upplösning automatiskt för att uppnå det. Jag hade nog inte märkt att den går ner till väldigt låg upplösning i vissa jobbiga scenarion typ explosioner och så.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kunde inte bry mig mindre. När jag spelar sitter jag inte och beundrar enskilda pixlar, jag är mer intresserad av handlingen.

Håller med! Själv är jag mer intresserad av dialoger och ljudbilden, därför jag alltid har ögonbindel på mig när jag tittar på film.

Bara lite sarkastisk

Varför måste det ena utesluta det andra? Att ett vackert spel i bra fps är mer underhållande än om samma spel var fult och hade låg fps måste väl ändå varenda människa på jorden hålla med om?

(Men om du sticker ut från mängden och verkligen tycker att handlingen är allt som spelar roll så måste det väl ändå vara bättre att läsa en bok? Där läggs 100 % av fokusen på handlingen till skillnad från spel.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Tycker alla verkligen såhär?

Jag har bara använt DLSS en gång och det var i cyberpunk. Stängde av det ganska snabbt för det förstörde verkligen grafik-kvalitén. Var så uppenbart där DLSS var aktivt och textuerna såg ut som "very low"

Kan detta ha med att man spelar i mega-ultrawide och det inte är lika optimerat?

Har inte använt dlss sen dess för det såg helt enkelt ut som skit.

Phew!

Jag vågar inte prata för någon annan här. Men det finns nog ganska olika uppfattningar kring DLSS ;). Tänker jag mig iaf.

Visst har det med upplösningar och skärmval att göra. Eller det tror ja iaf. Kan tänka mig att 1920*1080-skärmar har mindre nytta av DLSS än 4K. Inte bara för att högre upplöning är svårare att driva utan även att lägre upplösta skärmar ger ännu lägre grundmaterial att skala upp vilket ger mer märkbara artefakter.

Själv har jag använt DLSS i Control, death stranding och cyberpunk (kanske nå mer?).
3440*1440 på datorskärm samt 4K framför TVn.

Och ja, i control och death stranding sitter det som en smäck! I death stranding tycker jag till och med bilden blir bättre än utan DLSS. Detaljskärpan bibehålls men kantutjämningen får en märkbar uppgradering. Ja plus då att man får en hel del högre FPS.

I cyberpunk 3440*1440 är det väl mer av en tradeoff kanske. Frameraten räcker inte riktigt till utan DLSS helt enkelt ens på medium setting för mitt RTX 2070. Jag behöver en knuff till för att komma upp från 45 till 60 FPS (eller vad det nu var - jag minns inte exakt längre).
Men inge performance mode direkt utan quality-läget löste en del hel för mig.
Jag ser knappt försämringen i bilden men känner tydligt av ökningen i FPS helt enkelt.

Men ja - det där är väldans individuellt såklart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Yep utan tvekan. Total gamechanger, som allt nVidia gör. g-sync har jag varit på sen det kom och sen RT och nu detta. Ja och såklart bästa drivarna.=.det bara fungerar.
Självklart är konkurens ett måste, men i stort är nVidia helt ohotade. För mig är det det enda valet!

Får hoppas Intel kan komma att skaka om grytan dock. då AMD fortfarande efter alla dessa år Inte lärt sig hur man ens gör fungerande drivrutiner. Rent ut sagt skamligt 😉

Nu ska vi inte fanboya sönder här, men ja, jag håller med dig lite. Alla ATI grafikkort som jag haft genom åren har alltid jävlats med drivutiner för mig... Nu har det ju gått några år (de heter ju inte ens ATI längre) så det är möjligt att det är mycket bättre nu men jag minns att det var mycket snack om 5700 XT och drivutiner här för ett tag sedan, så jag är inte intresserad av AMD's grafikkort ännu heller. Förblir grön ett bra tag.

Ray tracing ger jag inte mycket för. Har testat det, och visst, det ser marginellt bättre ut, men fps'en (även med DLSS) dyker så hårt att det inte är värt det tycker jag i dagsläget. Kanske nästa grafikkort jag köper klarar det bättre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nu ska vi inte fanboya sönder här, men ja, jag håller med dig lite. Alla ATI grafikkort som jag haft genom åren har alltid jävlats med drivutiner för mig... Nu har det ju gått några år (de heter ju inte ens ATI längre) så det är möjligt att det är mycket bättre nu men jag minns att det var mycket snack om 5700 XT och drivutiner här för ett tag sedan, så jag är inte intresserad av AMD's grafikkort ännu heller. Förblir grön ett bra tag.

Ray tracing ger jag inte mycket för. Har testat det, och visst, det ser marginellt bättre ut, men fps'en (även med DLSS) dyker så hårt att det inte är värt det tycker jag i dagsläget. Kanske nästa grafikkort jag köper klarar det bättre.

Som ägare till ett 3090 eller rättare sagt var. Ligger i frugans bygge nu. Så var dlss inget speciellt. Skulle köpa en till på blocket som var founders edition men var sent ute. Men fick tag i ett xfx RX6900xt Merc 319 black edition från oc.nu som de hade en i lager. Får se om jag tar tillbaka 3090 eller kör Merc. Bekant till mig kör Merc 319 mej ej black edition. Stäng av dlss och den slog min 3090 i många spel och jämt i andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nu ska vi inte fanboya sönder här, men ja, jag håller med dig lite. Alla ATI grafikkort som jag haft genom åren har alltid jävlats med drivutiner för mig... Nu har det ju gått några år (de heter ju inte ens ATI längre) så det är möjligt att det är mycket bättre nu men jag minns att det var mycket snack om 5700 XT och drivutiner här för ett tag sedan, så jag är inte intresserad av AMD's grafikkort ännu heller. Förblir grön ett bra tag.

Ray tracing ger jag inte mycket för. Har testat det, och visst, det ser marginellt bättre ut, men fps'en (även med DLSS) dyker så hårt att det inte är värt det tycker jag i dagsläget. Kanske nästa grafikkort jag köper klarar det bättre.

Så sant, det gör ju inget gott men visst är det så med ATI - yes nu AMD. Annat namnt men samma sk** påse höll jag på att säga
Haft mina problem genom åren med ATI back in the days. Sen jag gick nVidia har det alltid fungerat och sen alla dessa underbara tekniker de ger ut, blir ju då ganska oslagbart och gör det svårt att inte låta som en fanboy.

Flera jag känner totalt avskydde när de hoppade på RDNA 1 serien och har bara haft problem. När de gick över till nVidia har det som Vanligt bara fungerat -Forum etc visar detsamma. Så inte mycket att orda om. Tyvärr är det så illa men vi får såklart hoppas att RDNA 2 och att de får bukt med drivare och teknik. Jag skulle verkligen jubla ifall så vore fallet. Alla vet ju att konkurens gynnar oss. Bara ett blind fanboy tror annat

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet har jag inte märkt av någon större skillnad i drivrutinsstabilitet mellan AMD och Nvidia, har haft lika mycket krascher på båda. Körde HD 5870 i Crossfire utan större problem, sen 970 och 1070 från Nvidia innan jag gick tillbaka till AMD med värmeelementet VII. Däremot har Nvidia jävlats mer med mig vad gäller drivrutiner, med GeForce Experience och påtvingat konto om man vill använda det och förbud mot att köra grafikkortet i en VM.

Annars så är det ju bra att Nvidia öppnar för att göra det enklare att använda DLSS, men skulle ju vara bra om de la till plugin för det i fler spelmotorer som t.ex. Unity också så man inte är låst till UE om man vill ha enkelt stöd för det. Epic Games försöker låsa in folk i deras ekosystem tillräckligt som det är, de behöver inte mer hjälp med det. Sen är det bara att vänta och se hur FidelityFX blir när det släpps för AMD med motsvarigheten till DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Håller med! Själv är jag mer intresserad av dialoger och ljudbilden, därför jag alltid har ögonbindel på mig när jag tittar på film.

Bara lite sarkastisk

Varför måste det ena utesluta det andra? Att ett vackert spel i bra fps är mer underhållande än om samma spel var fult och hade låg fps måste väl ändå varenda människa på jorden hålla med om?

(Men om du sticker ut från mängden och verkligen tycker att handlingen är allt som spelar roll så måste det väl ändå vara bättre att läsa en bok? Där läggs 100 % av fokusen på handlingen till skillnad från spel.)

Att jag inte bryr mig innebär inte att jag utesluter något. Bara att jag inte lägger någon större vikt vid det. När jag spelar PVP och har siktet inställt på fienden så hinns det inte med att bedöma kvalitén på kantutjämningen av de fluffiga molnen i himlen ovanför som i mitt tycke verkar vara försumbara. FPS är viktigare.

För att undvika missförstånd. Handling i det här fallet, eftersom det var så svårt att förstå, är alltså det som händer på skärmen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bästa nyheter och håller med dig till fullo 👍🏻
Så less på alla dessa AMD fanboys Finns en orsak att nVidia Äger 80 procent av marknaden!

Amd sitter i både Xbox(one,x,s series x,s) och Ps5(Ps4) så jag skulle kunna tänka mig att speltillverkarna kommer satsa rätt så mycket på att optimera för Amd:s tekniker med.

Permalänk
Medlem

Att gång på gång behöva bli besviken på AMD är jag rent ut sagt så jävla trött på!! Om AMDs teknik s.k. FidelityFX Super Resolution mot all förmodan i världen visar sig kunna konkurrera med DLSS så kommer jag bli otroligt förvånad för annars vore jag en komplett idiot vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är rejält inzoomat.
Originalbilderna:
1080p
4K native
8K DLSS

Jag tittade på de bilderna och det är rätt häftigt att zooma in på 8K bilden och se saker så skarpt och bra även längre bort.
(4K bilden var också bra, även om inte lika bra).

Att zooma in på 1080p bilden är inte alls samma sak. Inte i samma liga öht.

Permalänk
Medlem

Spelar CP77 och där märker jag skillnaden på DLSS av/på på mitt 3060-ti (1440p) önskar jag fått fatt i ett 3070 men sådant är livet. får bli en uppdatering om ett år eller så när marknaden börjat mättas ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Varför i hela friden ska Nvidia investera och bära kostnaden för något som deras konkurrent sedan direkt får använda gratis? Finns ingen logik i det över huvud taget.

Ja det kan du ju ta och fråga AMD och andra företag som faktiskt gör så.
Logiken gissar jag är att det antagligen finns kunder som uppskattar sådant.
Du verkar inte uppskatta det speciellt mycket dock, men jag förstår inte varför...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Riktigt dåligt. bättre om alla aktörer använde sig av teknikneutrala metoder för att ge kunden valfrihet och inte låsa in dem i specifika ekosystem. Alla gamers blir lidande av sådant här.

Bara hardcore fans som vägrar använda sig av Nvidia eller UE skulle bli drappade. Tror knappats det finns några sådana.
Om nvidia och amd vore "teknikneutrala" skulle det inte finnas någon konkurrens och tekniken skulle gå sakta framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är rejält inzoomat.
Originalbilderna:
1080p
4K native
8K DLSS

Jomensåatt ett grafikort JPEG-kodar inte först innan det skickar till skärmen... så det blir liksom något missvisande ändå.
Men on topic så är det förstås ett plus om UE4 lägger in stöd.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironmad:

Om nvidia och amd vore "teknikneutrala" skulle det inte finnas någon konkurrens och tekniken skulle gå sakta framåt.

Nja...
"Teknikneutrala" i detta sammanhanget syftar ju specifikt på hårdvaruneutrala. Alltså standardisering av mjukvaran som programmerarna behöver använda för implementation - inte hur hårdvaran i slutändan förverkligar det hela.

Ditt påstående är ekvivalent till att DirectX och OpenGL skulle ha bromsat GPU utvecklingen.

Case in point: AMD var först med att implementera tesseleringsstöd på sina kort, men de låste inte tekniken, utan lät den bli en del av öppna standarder, vilket lät Nvidia och Intel komma med stöd för det också. Finns inget i sammanhanget som bromsade utvecklingen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Om man utgår från 1080p-bilden, hur vet algoritmen att det står

FREE WIFI SPOT

och inte

FREE WIFI STOP

???

T.ex. om någon moddat spelet och ändrat i texten.

Jag tänker att svaret är att Nvidia måste träna algoritmen med en högupplöst version av modden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Om man utgår från 1080p-bilden[...]

Den 8K uppskalningen utgick inte från 1080p, så det blev fel i antagandet där.
(Den i särklass viktigaste förbättringen i DLSS2 var just att den inte behövde specialtränas för varje spel.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jojkenstein:

Om man utgår från 1080p-bilden, hur vet algoritmen att det står

FREE WIFI SPOT

och inte

FREE WIFI STOP

???

T.ex. om någon moddat spelet och ändrat i texten.

Jag tänker att svaret är att Nvidia måste träna algoritmen med en högupplöst version av modden.

Det går att se i originalbilden. Samt att uppskalningen till 8K är från 1440p.

DLSS 2.0 kräver ingen träning för individuella spel utan den tränas istället på generisk, syntetisk data (inte spelrenderingar överhuvudtaget).
https://www.anandtech.com/show/15648/nvidia-intros-dlss-20-ad...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200