Testpilot: Synology Diskstation DS220+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Hur gillar du 420+? Vad använder du den till? Är lite sugen på den för att ersätta min gamla 1512+.

Jag gillar kombinationen pris/prestanda/hyfsad pålightlighet (med raid5, bytt 3 diskar på 8 år)/low maintenance.
Jag har mestadels egna/familjens bilder och video men även en del film/serier etc, och för allt det känns den lagom dimensionerad och snabb nog - den gamla DS411j kändes alltid lite slö men gjorde jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBE:

Jag gillar kombinationen pris/prestanda/hyfsad pålightlighet (med raid5, bytt 3 diskar på 8 år)/low maintenance.
Jag har mestadels egna/familjens bilder och video men även en del film/serier etc, och för allt det känns den lagom dimensionerad och snabb nog - den gamla DS411j kändes alltid lite slö men gjorde jobbet.

Satt och funderade och det blev till slut en 1520+ via Amazon.se (7700 Kr, typ tusenlappen billigare än komplett/dustin/Webhallen). Förhoppningsvis kan jag göra som du och flytta mina 5 diskar från 1512 till 1520+ och bara köra vidare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Satt och funderade och det blev till slut en 1520+ via Amazon.se (7700 Kr, typ tusenlappen billigare än komplett/dustin/Webhallen). Förhoppningsvis kan jag göra som du och flytta mina 5 diskar från 1512 till 1520+ och bara köra vidare.

Det borde ju gå bra (kanske kan ställa till det om den inte är patchad på länge kan man tänka sig).
Jag hade egentligen lust att skaffa en med fler diskar och byta till raid6, och det skall vara möjligt att lägga till fler diskar och konvertera, men tar tydligen 2 veckor eller så med en 8TB array.
Jag vågade inte riktigt köpa en och låta den stå och tugga så länge med 1-2 väldigt gamla diskar så det blir nästa inköp, så får den gamla bli ren backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det låter dock som du mer är inne på att bygga din egen NAS. Finns ju en bunt trevliga NAS-OS som kan användas. Jag tror för majoriteten så räcker 6-8 GB om man inte är inne på att virtualisera massor.

Jag gillar verkligen att använda dessa för övervakning. Jag hjälpte en granne med att sätta upp ett Synology-system med kameror i deras butik. Fungerade riktigt bra. Nu var det innan de NAS:ar som hade HDMI-ut fans så man fick ansluta via nätverket men kan tänka mig det blir ännu smidigare om man kan koppla upp den mot en stor skärm direkt. Det som gjorde mig lite besviken hemma var att Ubiquiti's G3-kameror inte stöddes officiellt. Har Arlo-kameror just nu men funderat på att skaffa andra kameror som skulle kunna användas med en Synology.

För min del funkar det bra ändå med J4XXX eller J5XXX Intel cpus. Tursamt är ju behovet av transcoding mindre nu iom att många enheter, som telefoner etc faktiskt klarar av att spela upp mycket via hårdvara numera. Då kanske en trancoding sker i telefonen och inte på NAS enheten men då slipper man det problemet. Förutom med HEVC (x265) samt 4k material, men i stort sett allt annat som är 1080p eller lägre borde fungera felfritt.

Det hade varit fint med stöd för 16Gb minne utöver möjligheten att kanske använda en SSD eller M2 enhet som mellanlagring för att man inte ska behöva ha hårddiskar som snurrar hela tiden. Lite synd att det inte finns mindre enheter som endast tar 2.5 diskar eftersom dessa är snabbare på att spinna upp. Och dessa diskar har ganska mycket utrymme för lagring numera. Hade varit smidigt på budget enheter för hemmabruk, går antagligen att fixa själv men fint med en färdig produkt.

Vad gäller kameror så är det ju inte allt som stöds tyvärr, Axis kamerorna är ganska bra men jag tycker Arecont kamerorna vad bättre. Tänkte införskaffa en sådan IP kamera förut men det blev inte av. Dom har betydligt mer megapixel i sina kameror samt andra funktioner och sådant är ju intressant om man behöver få bättre detaljer i de bilder eller videos man sparar med systemet.

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av den här recensionen och köpte mig den något billigare modellen DS220j - tanken var att flytta över några lagringsdiskar från datorn till ett NAS för att spara litet plats och enklare kunna komma åt filerna, men under installationen möts jag av en varning om att all data kommer försvinna:

Stämmer detta? Kan man enbart använda rena diskar vid installation? I så fall får det bli retur. Sökte runt litet på nätet men fick inga tydliga svar; inget mer än "det bör gå ändå", så tänkte höra ifall någon käck Sweclockare kan bekräfta att man förlorar sin data eller ej.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Ja diskarna måste formateras så har du inte kopia på datan förlorar du den.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Inaktiv

Jag får krypa till korset helt enkelt. Jag har varit himla kritisk mot sponsrade inlägg, men efter att att ha läst denna. Det var en välskriven och välbalanserad artikel. Så har jag införskaffat en DS920+ och 4 stycken 16TB Exos x16.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att SYnoCommunity fanns. Ska kolla igenom det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har en DS920+ och ang extra RAM kan jag rekommendera den här 16GB modulen för att få 20GB RAM i Nasen. Om ni skaffar en modell som tex DS920+ som stödjer NVME SSD´r som cache diskar så gör dom enormt mycket för responsen när man kör några VM´s eller Docker, har 2st MP510 480GB i min och kan starkt rekommenderas.
Att tänka på är att Link Aggregation inte fungerar om man kör VM´s men funkar med Docker, har med Synologys Open vSwitch att göra.

RAM
https://www.komplett.se/product/1117072

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

Hur är det med synology, läste att dom skulle börja med vendor lockdown på diskarna. Så man måste köpa disk från dom. Men det är kanske bara på vissa modeller, någon som har koll?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Madcat:

Har en DS920+ och ang extra RAM kan jag rekommendera den här 16GB modulen för att få 20GB RAM i Nasen. Om ni skaffar en modell som tex DS920+ som stödjer NVME SSD´r som cache diskar så gör dom enormt mycket för responsen när man kör några VM´s eller Docker, har 2st MP510 480GB i min och kan starkt rekommenderas.
Att tänka på är att Link Aggregation inte fungerar om man kör VM´s men funkar med Docker, har med Synologys Open vSwitch att göra.

RAM
https://www.komplett.se/product/1117072

Den är tyvärr slutsålt. Har bokat en 8GB Samsung so-dimm 2666Mhz från Proshop. Får se om den kommer, då den verkar ha utgått ur sortimentet. Är ju inte dundersugen att köpa Synologys original 4GB minne för runt 1000-lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Den är tyvärr slutsålt. Har bokat en 8GB Samsung so-dimm 2666Mhz från Proshop. Får se om den kommer, då den verkar ha utgått ur sortimentet. Är ju inte dundersugen att köpa Synologys original 4GB minne för runt 1000-lappen.

Den finns på andra ställen. Håller med, Synologys minnen är galet dyra

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360