Permalänk
Medlem

Enplans villa på ~155kvm med dubbel garage.

Datorer och servrar som rullar 24/7, å bastu som går ofta
Januari fakturan som kom just som brukar vara årets högsta.
Fjärrvärme 1 817,02kr
Totalt El : 1 198,45kr (787kWh) (elhandel 604,7 + Elnät 593,75)
Är totalen altså med nätavgift, energiskatt, energipris m.m. 1,522kr/kWh

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ja januari var ju inte en billig månad. Dock inte alls så illa som jag trodde om jag skall vara ärlig

Har ett radhus på 135 kvadrat i Stockholm, 2 personer boende i det. Luft-vatten värmepump som inte är jätteny, men nya fönster och nyisolerad vind. Dock kass ytterdörr och självdrag i 70-tals lättbetonghus

Förbrukning: 1336kWh. 40% mer än December. Pumpen slår av kompressorn vid -12, vilket det varit flertalet gånger på natten och det märks verkligen

Så till räkningen

• Energipris: 58.806 Öre/kWh (har rörligt elpris. Varierat mellan 18 - 58 öre/kWh sedan jag flyttade in i Juni. Typiskt runt 35öre/kWh). Totalt 1027kr

• Avtal el: 36kr

• Moms på allt: 205kr

Elnät: 1467 totalt. 372 för abonnemang (20A), resten överföring och skatt

Vet att energipriset fått mycket uppmärksamhet hittills i år, men tycker ändå att det är Vattenfall (nätet) som är värst. Abbonemanget + överföringsavgift kostar i princip alltid mycket mer än energin, och fakturan går aldrig under 400 oavsett vad jag gör. Energifakturan i augusti var tex så billig att elbolaget inte pallade skicka en e-faktura, men vattenfall kostade 450 som alltid. Energileverantören behöver ju i alla fall göra något...

Permalänk
Medlem

2-plansvilla med inredd källare, totalt 320kvm uppvärmt med bergvärme installerad 2016.
2 som jobbar hemifrån sedan i mars förra året vilket påverkar en hel del. Vi ligger ca 20% högre i förbrukning när man tittar månad för månad.

Januari 1876kwh
abonnemangskostnader 20A 410 kr
Rörligt med spotpåslag á 4,00 öre/kwh
Elcertifikatkostnad 1,83 öre/kwh
totalt inkl skatt och moms 3307 kr

Permalänk
Medlem

***Varning för er som har Telge Energi och vill byta levarantör***
Denna tråd fick mig att se över mina elkostnader. Beslutade mig för att använda en söktjänst på internet och byta elavtal. Tur som det är så gick jag in och läste villkoren hos min nuvarande leverantör Telge Energi.
Jag hittade en leverantör som erbjuder fastpris på 24öre Kwh - perfekt i tider som dessa.

Om man inte ger Telge Energi en kalendermånads uppsägningstid efterfakturerar de 750:- som "extra administrativa kostnader".

Total blåsning enligt mig och är bara ett sätt att sätta dit elkunder som lämnar. Vid närmare undersökning är deras rating på google 2.8 och mängder med arga kunder har åkt på denna niten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Fick en rätt saftig elräkning nu för Januari, hus på ca 120kvm(3 rum med kök plus källare) , bra isolerat, nya fönster, bergvärmepump från 2007, stödeldar med kamin.

Gjort av med 2147kwh och det landar på

Totalt 3111kr varav:
Årsavgift 28kr
El 1062kr (49.50 öre per kwh)
Moms 272kr
Årsavgift elnät 355kr
Elöverföring 436kr
Energiskatt 955kr

Tycker det låter dyrt när man hör kollegor som bor i stora villor med 4 ungar betalar runt 2000kr totalt.

Vad ligger ni på för kostnad/förbrukning?

Det där tycker jag låter som väldigt hög strömförbrukning med tanke på att du har det huset du beskriver, att du stödeldar samt har bergvärmepump.

Har du saker som drar väldigt mkt el? Laddar du t.ex. en elbil varje natt eller gör du något annat som har en verkstad hemma med maskiner som drar?

Jag har 140 kvadrat 80 tals kåk i stockholmsområdet, eluppvärmt, luftvärmepump och frånluft för vatten och vi kommer inte över 2000 även denna kalla månad när elelementen får stödjobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast nu beror ju inte de höga priserna på att Sveriges befolkning har ökat utan för att vi har extremister i regeringen.
Det kan knappast komma som en överraskning att befolkningen ökar eller att det kan bli kalla vintrar.

Fast satt det extremister i regeringen även 2012? Då var ju elpriserna högre än nu.

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prisu...

https://www.bixia.se/press/nyheter/2019/ett-handelserikt-dece...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Denna tråd fick mig att se över mina elkostnader. Beslutade mig för att använda en söktjänst på internet och byta elavtal. Tur som det är så gick jag in och läste villkoren hos min nuvarande leverantör Telge Energi.
Jag hittade en leverantör som erbjuder fastpris på 24öre Kwh - perfekt i tider som dessa.

Om man inte ger Telge Energi en kalendermånads uppsägningstid efterfakturerar de 750:- som "extra administrativa kostnader".

Total blåsning enligt mig och är bara ett sätt att sätta dit elkunder som lämnar. Vid närmare undersökning är deras rating på google 2.8 och mängder med arga kunder har åkt på denna niten.

Det gäller andra leverantörer också.
Möjligen inte alla, men inte unikt för Telge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det gäller andra leverantörer också.
Möjligen inte alla, men inte unikt för Telge.

Bra att veta då dess straffavgifter var nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Bra att veta då dess straffavgifter var nytt för mig.

Nästan alla tjänster har en uppsägningstid, det här gäller även om du ska byta bredband, mobiloperatör osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Avläst elanvändning 01 jan 2021 - 31 jan 2021: 1 566 kWh

Fakturan landade på ca 2700kr. Rörligt elpris.

81 kvm + 14 kvm gäststuga, allt eluppvärmt + luftvärmepump och en kamin som eldas ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nästan alla tjänster har en uppsägningstid, det här gäller även om du ska byta bredband, mobiloperatör osv.

Skillnaden här är ju att man inte blir direkt informerad utan att det mer kommer som en -750 kronors överraskning i brevlådan. Till exempel har ju många tjänsteleverantörer sammalänkade system så som försäkringsbolag.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Snart får vi ha en trampcykel med generator hemma för att få el.

Permalänk
Medlem

Januarimånad var som vanligt en kall månad i Tornedalen så resultatet blev:

3947 KWh
1½ plans villa med källare, ~110 kvm, byggår 1947
Luftvärmepump och vattenburen el.
Hamnar på ca 4000 kr totalt.

Installerade luftvärmepump i september och har hittills sänkt förbrukningen rejält men under januari blev det bara 6% lägre än förra året. Dock förståeligt när kylan varit ganska så konstant mellan -15 och -25 med vissa undantag på ca -10 och -30 någon dag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Hur vanligt är det med kallhyra i lägenheter egentligen? Det verkar som en del har det, och jag har nog aldrig ens träffat någon som har kallhyra. Eller kanske det brukar vara det i bostadsrätter?

1:a på 45 m2, ensamstående. För Januari:

181 kWh
Moms plus "avtalsavgift" totalt 165,41 kr
Fast avgift säkring 109,39 kr
Skatt + moms 47,06+ 39,12 kr

Totalt: 360.98 kr. Nästan 2kr per kWh.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Elräkning Januari ca 1300kr
Elräkning Februari ca 3400kr WTF!
Undrar om det är en kombo av eluppvärm uppfart och de allmänt höga elpriserna!
Gumman får använda sina Icebuggs framledes för jag kommer stänga av el-slingan så fort jag kommer hem.

Varför i hela friden värmer man upp en uppfart för? Det låter extremt slösaktigt i mina öron.

Permalänk
Medlem

2 vånings hus på 144kvm
Gjorde av med 2309 KWH Januari i år förra året 1420 KWH Mycket kallare denna vinter än förra och då går det år mer ström.
Snitt -3 i år och förra året 4 plus
Februari ser med ut att bli en dyrare månad -10 i år och +2 förra året i temperatur

Tyvärr massa snö med så solpanelerna har varit täckta januari/februari börjar lossa nu så snart börjar det generera lite Solel med så det blir lite billigare el.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

2 vånings hus på 144kvm
Gjorde av med 2309 KWH Januari i år förra året 1420 KWH Mycket kallare denna vinter än förra och då går det år mer ström.
Snitt -3 i år och förra året 4 plus
Februari ser med ut att bli en dyrare månad -10 i år och +2 förra året i temperatur

Tyvärr massa snö med så solpanelerna har varit täckta januari/februari börjar lossa nu så snart börjar det generera lite Solel med så det blir lite billigare el.

Brukar man inte sopa av snön från panelerna för att förhindra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Brukar man inte sopa av snön från panelerna för att förhindra det?

Då ska jag klättra upp på ett garagetak och sedan ska jag ha något långt så jag når upp då det är 3 paneler högt.
Med tanke på att januari förra året generera jag 173Kwh och i år 98kwh
Har inte haft någon lust när jag kommer hem och det är mörkt ute att klättra upp på taket för att ta bort snö och på helgerna har det snöat så då har det fått vara som det är.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Instämmer delvis. Fick som tur ett brev med en varning från Telge Energi om att jag påbörjat byte till annan elleverantör för tidigt och det skulle kosta 750kr i avgift (Jag räknade och missade på en dag). Tack vare brevet kunde jag skjuta på bytet så att jag klarade mig undan summan. Dock känns summan verkar omotiverat hög och frågan är ju om den är motiverad eller bara en "slap-in-the-face" :-/

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

1 ½ planshus med källare, ca 125 + 85kvm, uselt isolerat då det är byggt 1973. Har en luft/luft värmepump från 2006, oljefyllda elradiatorer, nya fönster samt 20A säkring.

Totalt förbrukning för Januari: 2580kWh

Totalt 3510 kr fördelat på:

Stadsnät
Serviceavgift 65 kr

Elnät
Månadsavgift elnät 259 kr
Elöverföring 495 kr (19,20 öre/kWh)
Energiskatt 1148 kr (44,50 öre/kWh)

Elhandel
Månadsavgift elhandel 30 kr
El 1512 kr (58,63 öre/kWh inkl. moms)

Min leverantör skriver alla priser inkl. moms, normen tycker jag annars är att alla skriver ut exkl. moms av någon oförklarlig anledning trots att det rör sig om privatkunder.

Priser exkl. moms
Överföring 15,36 öre/kWh
El 46,90 öre/kWh

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Då ska jag klättra upp på ett garagetak och sedan ska jag ha något långt så jag når upp då det är 3 paneler högt.
Med tanke på att januari förra året generera jag 173Kwh och i år 98kwh
Har inte haft någon lust när jag kommer hem och det är mörkt ute att klättra upp på taket för att ta bort snö och på helgerna har det snöat så då har det fått vara som det är.

Lönar det sig med solpanelerna när det inte är snö?

Jag har kollat på att köpa, men installation på 100-150k för att få mest ut av dom på sommaren när jag ändå bara har elräkning på 600-1500 kr. Känns svårt att lista ut när man tjänat tillbaka investeringen. Man vill ju gärna ha tillbaka pengarna på säg 10 år men det kanske inte är möjligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det där tycker jag låter som väldigt hög strömförbrukning med tanke på att du har det huset du beskriver, att du stödeldar samt har bergvärmepump.

Har du saker som drar väldigt mkt el? Laddar du t.ex. en elbil varje natt eller gör du något annat som har en verkstad hemma med maskiner som drar?

Jag har 140 kvadrat 80 tals kåk i stockholmsområdet, eluppvärmt, luftvärmepump och frånluft för vatten och vi kommer inte över 2000 även denna kalla månad när elelementen får stödjobba.

Ja det är de jag tycker också, tilläggsisolerad vind dessutom.
Jag har ett spa-bad som står igång hela tiden, dock ställt på 25°c mestadels, räknar med att det kostar ca 350kr månaden.

Tänkte köpa energimätaren från biltema och testa lite olika saker i hemmet och se om jag hittar någon strömtjuv.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Lönar det sig med solpanelerna när det inte är snö?

Jag har kollat på att köpa, men installation på 100-150k för att få mest ut av dom på sommaren när jag ändå bara har elräkning på 600-1500 kr. Känns svårt att lista ut när man tjänat tillbaka investeringen. Man vill ju gärna ha tillbaka pengarna på säg 10 år men det kanske inte är möjligt helt enkelt.

Det där är ju upp till hur mycket el man gör av med samt hur mycket man producerar.
Förra året producerade jag 12388Kwh jag använde ungefär 1/3 själv.
Mina paneler är räknade på att betala tillbaka sig på ca 8 år om inte elpriserna går upp gör dom det går det fortare.

Förra året betalade jag el för jan, feb, mars, okt, nov och dec vilket var 2583:- för dom andra månaderna fick jag tillbaka pengar från elbolaget 7164:- fast det var mitt första år och då fick jag 1 krona extra per kWH jag sålde sedan får jag tillbaka i min deklaration 5224,80:- för det jag sålt. (nu har jag inte räknat in nätavgifter och moms/energiskatt i dessa priser då det ligger på en annan faktura)

Här är en tråd om solpaneler på sweclockers där har du även en länk till mitt excel dokument hur mycket jag producerat.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504348-solceller-solp...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LGH på 30kvm
Värme osv ingår.
1,5kr / kWh inkl. allt.
Brukar förbruka ca 130kWh per månad, så runt 200kr / månad för hushållsel.
+200kr/mån flatrate för att ladda elbilen nere i garaget - vilket är otroligt förmånligt.

"Värme osv ingår."
Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Varför i hela friden värmer man upp en uppfart för? Det låter extremt slösaktigt i mina öron.

Nu låter du som gumman min Det var lite halt i backen ner till carporten och hade varken salt eller sand hemma (som jag ändå inte vill använda) så jag tänkte att jag kunde testa. Har aldrigt använt den tidigare. Den är avstängd nu och jag har dammat av mina icebugs

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Hur vanligt är det med kallhyra i lägenheter egentligen? Det verkar som en del har det, och jag har nog aldrig ens träffat någon som har kallhyra. Eller kanske det brukar vara det i bostadsrätter?

1:a på 45 m2, ensamstående. För Januari:

181 kWh
Moms plus "avtalsavgift" totalt 165,41 kr
Fast avgift säkring 109,39 kr
Skatt + moms 47,06+ 39,12 kr

Totalt: 360.98 kr. Nästan 2kr per kWh.

Finner det svårt att du betalat så lite för el. Har du samma elbolag för både elnät och elhandel? Det är helt enkelt omöjligt att förbruka så mycket som du gjort och betala så lite för båda delarna.

Vad är det för elbolag som endast tar 109kr för fast avgift? Utgår från att det är nätelsbolag i detta fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Finner det svårt att du betalat så lite för el. Har du samma elbolag för både elnät och elhandel? Det är helt enkelt omöjligt att förbruka så mycket som du gjort och betala så lite för båda delarna.

Vad är det för elbolag som endast tar 109kr för fast avgift? Utgår från att det är nätelsbolag i detta fallet.

Fast totalpriset är nästan 2kr/kWh, andra här har betydligt lägre än så. 109kr är månadskostnaden (avrundat uppåt), 1288kr per år kostar den. Har Göta Energi med rörligt avtal så får fakturor från två håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Väldigt stor skillnad på folks elförbrukning ser jag. Tycker det är fascinerande att en stor barnfamilj klarar av att göra av med mindre el än ensamstående eller sambos utan barn.

En kollega med liknande hus har billigare el+värme med fjärrvärme än vad jag har med bergvärmepump, börjar fundera om det är nåt fel på den där pumpen

Jag hoppas att någon här eller i PM redan tipsat dig om att serva pumpen, jag servar min varje år och har då en dialog med firman som servar åt mig kring när, hur och varför det kan bli aktuellt att byta ut pumpen.
Priset på det ingreppet varierar ju beroende på om man har ett tillräckligt djupt borrhål ifrån början eller både måste borra och byta pumpen.
Med tanke på hur mycket bättre pumpar är idag börjar jag närma mig att gå jämt ut vid enbart pumpbyte (tack svärmor som borrade lite djupare än rekommenderat) om den nya pumpen tjänar mig i 13 år (pga ökad effektivitet och därmed mindre förbrukad kwh). En investering som redan min bank godkänt att jag ska få låna hela summan till med den kalkylen men det är i nuläget jag som känner att jag inte behöver byta för tidigt så jag avvaktar.

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpt hus och kommit från en lägenhet fick en chock på Januari Faktuan

Elnätsabonnemang månadsavgift, 146 kr
Elöverföring, 1 692 kWh à 60,30 öre 1 020 kr
Energiskatt, 1 692 kWh à 44,50 öre 752 kr

Elavtal årsavgift, 660 kr, 31 dagar 56 kr
El, rörligt pris, 1 692 kWh à 71,70 öre 1 213 kr

Belopp att betala 3 189,00 kr

Då har jag en sprillans ny IVT luft/vatten inställd på 20 grader.
Huset är 1.5 plans med 140m2 yta

Huset är gammalt tyvärr, 1920 med dåligt isolerat golv.

Just nu ligger rörliga kostnaden på 250 öre per kwh, så jag är varsan med torktumlare och Luft/Luft värmepumpen..

Galet just nu

Blir ju bättre när vintern är över.

Permalänk

1 1/2 plansvilla 150 kvm från 2009, 20A säkring, frånluftsvärmepump Nibe 360P, Tesla Model 3 med laddbox Easee, kör typ 2000 mil per år och laddar nästan endast hemma, och alltid på natten när priset är lågt. Två vuxna, två barn och en hamster.

I januari hade jag förbrukning 2382 kWh - 1505 kr (Tibber), Elnät 1775 kr (Ellevio). Tot 3280:-
I juli hade jag 1055 kWh förbrukning - 133kr, elnät 1018:-. Tot 1151:-

Känns ändå som man kommer rätt billigt undan med tanke på att tvättmaskin, torktumlare mm går för jämnan.

Inget roligt kalla månader men det kunde varit värre, kör bilen för 0-5 kr milen plus leasing 4000:-/mån. Funderar på solceller på taket för att sänka kostnad på sikt. Nån av er andra som har det? Bor i Gbg skärgård så många soltimmar... Sist jag räknade på det för ett par år sen skulle det betala sig på 8-9 år och sen har man halverad elförbrukning över ett år typ.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Fick en rätt saftig elräkning nu för Januari, hus på ca 120kvm(3 rum med kök plus källare) , bra isolerat, nya fönster, bergvärmepump från 2007, stödeldar med kamin.

Gjort av med 2147kwh och det landar på

Totalt 3111kr varav:
Årsavgift 28kr
El 1062kr (49.50 öre per kwh)
Moms 272kr
Årsavgift elnät 355kr
Elöverföring 436kr
Energiskatt 955kr

Tycker det låter dyrt när man hör kollegor som bor i stora villor med 4 ungar betalar runt 2000kr totalt.

Vad ligger ni på för kostnad/förbrukning?

Var i landet bor du? Enligt ditt elpris bor du i södra sverige. I så fall har du väldigt hög förbrukning. Det låter som att din bergvärmepump har något fel, jag skulle tro att elpatronen går ganska mycket, du kan kanske kolla drifttid på patron i värmepannan (tillsatsvärme). I expansionskärlet bredvid pumpen ska du se köldmedia, om inte har du ett läckage nån stans = elpatron kör. Köldmedia kan vara klar i färgen och svår att se. Elpatron ska egentligen bara gå när du har något fel i köldmedieslingan. Annars låter det som att ni duschar och badar väldigt mycket.

En annan bov i dramat kan vara er braskamin. Om den inte har egen tilluft (utomhusluft) då eldar ni upp varm inomhusluft, som värmepumpen värmer upp och du får betala för.

Vi har 133 kvm + 40 kvm garage, allt värms vattenburet. Vi har även braskamin med separat tilluftkanal. Ny Nibe bergvärmepump sen maj 2019. 240 m borrhål. Bor i villa i Boden, Norrbotten. 4 personer.

Förra året 2020-01 till 2021-01 förbrukade vi 12050 kWh totalt (ca 1000 kWh per mån). Aktuell förbrukning förra månaden 2021-01 ligger på 1709 kWh (nu är det kallt, mellan 10-25 minusgrader). Nu har vi billig el i Norrbotten, så det kostar mig 1783 kr totalt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3