Valheim - dedikerad server finnes, hur är det med intresset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Bara nyfiken, jag tyckte fighterna såg lite tråkiga ut på någon stream jag såg, vad tycker du som spelat en längre tid? Vad kan man jämföra med?

Det är lite som Ark (du kan tämja djur), och det är lite som Empyrion (du kan bygga egna strukturer ganska fritt överallt), samtidig med att det också är ett äventyr med historia bakom sig, dom fysiska simulationerna i spelet är mkt. mera realistiska än i typ. andra open world spel, när du sågar ner ett träd, kan det falla över dig och du kan skadas rejält, det kan träden bredvid också, så du kan fälla flera träd på ett lite smart sätt om du är lite lurig).

Du förvånas över att sen när du har spelat i många timmar tror att det inte finns mera att upptäcka, men du får nya saker hela tiden att bygga, saker att göra, plötslig 30 timmar in i spelet upptäcker du att det även finns handelsresande som du kan köpa saker från, och det kommer olika sago-lika texter som följer med på din personliga resa i spelet.

Multiplayer delen är också underbar, ni kan arbeta emot eller med varann, det kräver inte nån klan, men det är som i det verkliga livet, ni måste förbereda emot attacker från trolls och inhemska djur och oväsen som hela tiden skapar lite oro i lägret.

Finns överraskningar överallt, sen upptäcker du att det finns fisk i havet, och även gigantiska odjur som jättestora serpentiner som försöker att äta dig och slå sönder din båt.

Du kan bygga ganska obegränsat, jättestrukturer men det är fysik baserat så du måste konstruera korrekt fysik, annars rasar allt sönder, så stöd (såsom om du gör en bro, måste du konstruera den på rätt sätt, annars rasar den bara sönder) så mycket strategi och tänkande.

Sen upptäcker du att det finns MYCKET du kan stjäla som en äkta viking, finns strukturer med skattkammare, underjordiska hålar och gravar, du kommer att upptäcka nya slags monster som du aldrig har sätt förut och att dessa även går att tämja.

Spelet är MKT. större än det ser ut vid första ögonkast. Du kommer att upptäcka att du faktisk kan gräva i jorden överallt när du väl har konstruerat rätt utrustning för detta, och även bygga underjordiska boende och upptäcka nya mineraler.

Vi är 50 timmar in i spelet nu och upptäcker HELA tiden nya saker, du kan planta och gro dina egna grönsaker, odla honung med bikupor, göra egna mat uppskrifter, kläder, grej och mycket mera, spelet är absolut fantastisk på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ofta så är texten/språken inte hårdkodat utan ligger i en lang fil så att man lätt kan ändra och lägga till.

Absolut om man vill lägga till stöd för flera språk. Det enda jag menar är att man inte alltid ska förutsätta att det är så en utvecklare valt att göra. Har man från början endast tänkt stödja t.ex engelska, kanske allting är hårdkodat och man inte har ett system på plats för att kunna byta ut texterna.

Nåja, nog om detta. Svenskt språkstöd fick vi tidigare konstaterat i tråden att det finns

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Det är lite som Ark (du kan tämja djur), och det är lite som Empyrion (du kan bygga egna strukturer ganska fritt överallt), samtidig med att det också är ett äventyr med historia bakom sig, dom fysiska simulationerna i spelet är mkt. mera realistiska än i typ. andra open world spel, när du sågar ner ett träd, kan det falla över dig och du kan skadas rejält, det kan träden bredvid också, så du kan fälla flera träd på ett lite smart sätt om du är lite lurig).

Du förvånas över att sen när du har spelat i många timmar tror att det inte finns mera att upptäcka, men du får nya saker hela tiden att bygga, saker att göra, plötslig 30 timmar in i spelet upptäcker du att det även finns handelsresande som du kan köpa saker från, och det kommer olika sago-lika texter som följer med på din personliga resa i spelet.

Multiplayer delen är också underbar, ni kan arbeta emot eller med varann, det kräver inte nån klan, men det är som i det verkliga livet, ni måste förbereda emot attacker från trolls och inhemska djur och oväsen som hela tiden skapar lite oro i lägret.

Finns överraskningar överallt, sen upptäcker du att det finns fisk i havet, och även gigantiska odjur som jättestora serpentiner som försöker att äta dig och slå sönder din båt.

Du kan bygga ganska obegränsat, jättestrukturer men det är fysik baserat så du måste konstruera korrekt fysik, annars rasar allt sönder, så stöd (såsom om du gör en bro, måste du konstruera den på rätt sätt, annars rasar den bara sönder) så mycket strategi och tänkande.

Sen upptäcker du att det finns MYCKET du kan stjäla som en äkta viking, finns strukturer med skattkammare, underjordiska hålar och gravar, du kommer att upptäcka nya slags monster som du aldrig har sätt förut och att dessa även går att tämja.

Spelet är MKT. större än det ser ut vid första ögonkast. Du kommer att upptäcka att du faktisk kan gräva i jorden överallt när du väl har konstruerat rätt utrustning för detta, och även bygga underjordiska boende och upptäcka nya mineraler.

Vi är 50 timmar in i spelet nu och upptäcker HELA tiden nya saker, du kan planta och gro dina egna grönsaker, odla honung med bikupor, göra egna mat uppskrifter, kläder, grej och mycket mera, spelet är absolut fantastisk på alla sätt.

Tack för en riktigt bra genomgång. Som jag skrev så tyckte jag det såg ut som en blandning av WOW och Minecraft men låter som att det är mer än så.
Blev absolut mer sugen efter din text och det är ingen stor peng för spelet så kan bli ett köp. Vad tycker du om striderna som jag tyckte såg lite tråkiga ut?

Gillar simulatorspel, open world och byggspel så det låter helt rätt då detta innehar allt.
Tack än en gång👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ofta så är texten/språken inte hårdkodat utan ligger i en lang fil så att man lätt kan ändra och lägga till.

Att bara översätta är kanske inte en så stor sak, men verkligheten är oftast inte så enkel som man tror.
Hela spelet måste tex testas igenom på båda språk för att säkerställa att texter får plats, inte klipps / radbrytning felaktigt osv.

Köpte spelet igår, har bara testat lite och barnen har kört den del med (6& 9 och har inga problem att det är på engelska), har lite för dåligt grafikkort tyvärr men än så länge gillar vi det alla tre.

Permalänk
Avstängd

Nu är spelet inköpt så får vi se storheten med detta. Ny karaktär gjord och man kan väl än så länge säga att grafiken är inte det de lagt ner mest jobb på men återkommer med mer info när jag kommit in längre.
@bingbing, tar gärna inlogg till din server om man får, ska köra lite singel först så man lär sig grunderna iallafall och hoppas att man blir fast och vill fortsätta på multiplayer sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är spelet inköpt så får vi se storheten med detta. Ny karaktär gjord och man kan väl än så länge säga att grafiken är inte det de lagt ner mest jobb på men återkommer med mer info när jag kommit in längre.
@bingbing, tar gärna inlogg till din server om man får, ska köra lite singel först så man lär sig grunderna iallafall och hoppas att man blir fast och vill fortsätta på multiplayer sen.

Alltså jag fattar precis vad du menar med grafiken - men den liksom växer på en. Tycker spelet blir mer visuellt tilltalanade med tiden.

Vet inte om det finns någon @bingbing - men du kanske menar mig? Skjuter iväg ett PM.

(I går var vi lite folk på servern - lite mysigt så där)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv

Grafiken är snygg i sin enkelhet. Det som sticker ut mest, så här långt (knappt en timme spelat) är karaktärerna som ser ut att vara uthuggna i trä. Men skogen, effekterna är tilltalande och kommer nog vänja mig snart nog.

Så här långt får spelet mig att tänka på WoW och kanske främst The Forest bland alla survival-titlar. Gillar det skarpt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

Alltså jag fattar precis vad du menar med grafiken - men den liksom växer på en. Tycker spelet blir mer visuellt tilltalanade med tiden.

Vet inte om det finns någon @bingbing - men du kanske menar mig? Skjuter iväg ett PM.

(I går var vi lite folk på servern - lite mysigt så där)

Det var givetvis dig jag menade, tack för inbjudan👍😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: det aktivitet på servern! Varit typ 10 personer utöver mig och min brosa inne på servern. Verkar flyta på fint även med gäng samtidiga spelare.

(Kan också säga att skulle någon förstöra för någon - typ sno grejer eller förstöra något man har byggt så åker man ut. Viktigt att det är en vänskaplig stämning på servern tänker jag. Inte för att jag tror att någon SweC:are skulle göra det, men säger det i alla fall. PM:a mig om ni skulle se något sådant)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Någon med dåligt (adsl) internet som har problem med lagg?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Har några frågor:

Hur många får det plats i en server, är det ägaren som bestämmer det? Jag läste någonstans att spelet är för 1-10 personer, betyder det att max tio personer kan vara inne samtidigt?

Om man spelar i en server som läggs ner, försvinner allt det man gjort då eller går det att spara på något sätt och importera till en ny server?

Hur som helst så ses vi nog ikväll om det är någon som tänker spela. Igår blev det inget för min del, jag däckade på soffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har några frågor:

Hur många får det plats i en server, är det ägaren som bestämmer det? Jag läste någonstans att spelet är för 1-10 personer, betyder det att max tio personer kan vara inne samtidigt?

Om man spelar i en server som läggs ner, försvinner allt det man gjort då eller går det att spara på något sätt och importera till en ny server?

Hur som helst så ses vi nog ikväll om det är någon som tänker spela. Igår blev det inget för min del, jag däckade på soffan

Jag vet faktiskt inte svaret på första frågan, men gällande det ens progress: mm en server försvinner så försvinner allt man har byggt - dock behåller man sina skill-levels och det man har på sig (vet inte om sådant man lägger i kistor).

Min server rullar på en server kopplad till en UPS och jag har satt upp så den backar upp servern varje dygn. Min ambition är att ha servern i gång så länge det finns intresse (känns lite mysigt att folk är inne och spelar, har även en Minecraft-server som lite folk spelar på fastän jag aldrig har spelat det). Det enda som skulle kunna få min server att gå ner är längre strömavbrott (UPS:en håller bara 10-15 minuter) eller att jag får något hårdvaru- eller mjukvaru-problem då, men jag har en till server som jag kan återställa backup:en till och köra igång ifrån Och skulle någon ha spelat ett längre tag på en server och vill flytta sina grejer så kan jag lägga upp en backup-fil som man kan återställa ifrån.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att testa

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Hej folk!

Jag har följt utvecklingen av Valheim ett tag. Det är ett svenskutvecklat överlevnad/bygg-spel i vikinga-anda. Finns en del info/bilder på i deras sub-reddit. Har fått väldigt bra feedback på Steam.

Hur som helst, jag har varit sugen och började testa i dag (och det fungerar även klockrent på Linux). Känns väldigt mysigt och det är visuellt tilltalande, visst inte Cyberpunk, men har något skönt över sig.

Har satt upp en dedikerad server på en av mina Linux-servrar, primärt för mig och brosan, men tänker att prestanda finns så kanske någon här som lirar och som vill vara med och bygga (själv eller tillsammans). Tanken är en vänskaplig server (inte typ kaos på någon Rust-server där folk bara har ihjäl varandra). Servern ska vara igång 24/7 och sitter på en hyfsad fiber-lina.

Så är någon intresserad - skriv här så skickar jag namn och lösenord för servern. Eller om ni bara spelar spelet och vill snacka om det

Ciao!

;Hej! jag är väldigt intresserad av att joina dig och bror eran, gillar den vänliga samlevnaden och bygga & upptäcka tillsammans.

Permalänk

Inhandlade spelet i helgen, riktigt mysigt att puttra runt och samla och bygga lite. Jag tar gärna en inbjudan om det är möjligt, har aldrig spelat ett survivalspel i multiplayer men testar gärna.

Permalänk
Medlem

@chybber, @BuddhaKyojin och @Chuck Pounder - PM skickat! Varmt välkomna!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Förresten, om folk vill snacka med andra när man spelar så satte jag upp en snackgrupp: https://drive.benis.se/call/ps567fjz (kräver ingen app eller liknande, samma lösenord som till servern). Den kan sätta på din webcam om ni har en, men bara att stänga av.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Förresten, om folk vill snacka med andra när man spelar så satte jag upp en snackgrupp: https://drive.benis.se/call/ps567fjz (kräver ingen app eller liknande, samma lösenord som till servern). Den kan sätta på din webcam om ni har en, men bara att stänga av.

@bimbim Varför inte bara slänga upp en discord server? kostar inget och väldigt lätt att hantera.

la till tagg.
Permalänk
Avstängd

Var inne och röjde runt lite igår men blev nog utkastad tre gånger från servern, någon mer som hade samma problem?
Ska bli trevligt med lite snack också så det ser vi fram emot.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@BuddhaKyojin, då måste alla ha Discord - men det kanske folk har iofs. Jag ska kika på det!

@Stefflo, weird, jag har inte hört från någon annan med några problem och har inte haft några internetproblem vad jag vet. Sker det igen så pinga mig gärna direkt så kollar jag.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

En fråga, jag har blivit intresserad av detta spelet men ej köpt det än. Är man typ ensam i världen eller ser man andra spelare typ WOW? Av de streams jag sett (typ 2 st) verkar det vara väldigt ensamt, typ att man är på en öde ö
Blev lite fundersam när det nämdes tidigare att det växt upp en by...av NPCer?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

@Stefflo, weird, jag har inte hört från någon annan med några problem och har inte haft några internetproblem vad jag vet. Sker det igen så pinga mig gärna direkt så kollar jag.

Det var inga problem att logga in igen iallafall så kanske var det något annat som gjorde att jag blev utkastad. Tror några fler blev det också då det kom in personer i samma våg som mig när man startade om uppkopplingen.

Skrivet av KingCobra:

En fråga, jag har blivit intresserad av detta spelet men ej köpt det än. Är man typ ensam i världen eller ser man andra spelare typ WOW? Av de streams jag sett (typ 2 st) verkar det vara väldigt ensamt, typ att man är på en öde ö
Blev lite fundersam när det nämdes tidigare att det växt upp en by...av NPCer?

Spelar du på en server så kan du givetvis träffa dessa och vill ni så kan ni bygga alla husen i direkt anslutning till varandra och göra en mindre by men problemet då blir att man får gå länge och längre för att hitta träd att hugga ner. Än så länge tror jag det endast finns privata servrar så räkna inte med att träffa 300 pers i samma spel.
Jag har bara spelat några timmar så har inte kommit så långt i utforskandet av landet men kartan sägs vara enorm med fler olika områden och det går också att öppna upp ännu fler områden ju längre man kommer (Jag har inte kommit så långt). Ingen aning om det är nya kartor man öppnar upp eller om det är helt nya världar så man måste bygga upp sina byggnader igen.
Har bara snabbspolat någon kort twitchsändning innan jag köpte spelet så spelar hellre själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hur känner ni för lagg? Kör det på en relativt ok dator och spelet ligger på under 1 gig men ändå så är det väldigt tungdrivet? Ligger aldrig över 60 fps, snarare ner mot 30 med alla settings på low.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag själv lite osäker på om denna tråd är mer för servern i TS eller vad som blivit spelets officiella diskussionstråd i forumet.

Första troll-mötet var spännande. Har eventuellt hört en gått förbi innan men inte sett. Riktiga första mötet skedde när jag precis avklarat en större strid med diverse elände i skogen och jag ser något stort i sidan av skärmen (kör ultrawide och blir viss förstoring i utkanten i detta spel) där en trollnäve med klubba svingar vilt. Får panik och börjar ge mig tillbaks till min utpost men blir ganska fort sugen på att skjuta en pil för att se hur mycket skada den gör. Många pilar senare, troll död.

Mitt andra troll lurade bakom ett träd efter ett besök i en krypta, den dödades fort med mina nu uppgraderade vapen.

Nu har jag ju "tjuvläst" lite på vad som finns i spelet en bit in och måste säga att det är jävligt imponerande, speciellt med förstaplaten på Steam och med en så liten studio, och dessutom Svensk!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Hur känner ni för lagg? Kör det på en relativt ok dator och spelet ligger på under 1 gig men ändå så är det väldigt tungdrivet? Ligger aldrig över 60 fps, snarare ner mot 30 med alla settings på low.

Dags för ny CPU, nyare GPU skadar nog heller inte förstås. Men GPU blir svårt med dagens bekymmer förstås.

Kör själv med ett 1080Ti, 3900X och 3440x1440 och maxade inställningar förutom Depth of Field som jag valde att offra. Snittar nog 60 FPS men upplever närstrider bli väldigt laggiga och sega, trots att jag kör lokalt och verkar hålla FPS runt just 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dags för ny CPU, nyare GPU skadar nog heller inte förstås. Men GPU blir svårt med dagens bekymmer förstås.

Kör själv med ett 1080Ti, 3900X och 3440x1440 och maxade inställningar förutom Depth of Field som jag valde att offra. Snittar nog 60 FPS men upplever närstrider bli väldigt laggiga och sega, trots att jag kör lokalt och verkar hålla FPS runt just 60.

Har redan beställt 5600x så väntar bara på den Blev bara förvånad att det var så tungdrivet kontra storleken på spelet.

OT: Kul idé med SweC server!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag har också blivit utslängd en gång, två nätter sedan. Annars har det fungerat bra. En gång på mer än tio timmar är inte så dåligt i min mening.

Hur många läger finns det på servern nu? Jag började ett bygge vid ett läger där det fanns ett stort hur med låsta dörrar samt en brygga i närheten. Såg aldrig någon där men däremot såg jag en massa folk närmare startplatsen. Så nu är jag där och bygger istället.

Jag skulle tycka det var roligt om vi samlades på samma ställe men det skulle förstås leda till att folk måste flytta efter flera timmars arbete, det kanske inte är aktuellt?

Hur är det med bossfighterna? Jag har inte varit med att döda någon av dem, kan jag fightas med em i efterhand eller är det en engångsgrej?

Nåja... Jag tänker spela lite under dagen och kommer nog försöka leta mig in i black forest, har inte varit där sedan jag blev slaktad av skelett under de första timmarna av spelet.

Skrivet av anon5930:

Första troll-mötet var spännande. Har eventuellt hört en gått förbi innan men inte sett. Riktiga första mötet skedde när jag precis avklarat en större strid med diverse elände i skogen och jag ser något stort i sidan av skärmen (kör ultrawide och blir viss förstoring i utkanten i detta spel) där en trollnäve med klubba svingar vilt. Får panik och börjar ge mig tillbaks till min utpost men blir ganska fort sugen på att skjuta en pil för att se hur mycket skada den gör. Många pilar senare, troll död.

Håller med, det var spännande. Gick i området kring byn och såg en gravplats från en spelare. Gick dit för att kolla och såg då en till, när jag väl kom dit fanns det 1-2 till. Blev lite orolig över vad som orsakat denna slakt, vänder mig om och ser ett troll. Lyckades med nöd och näppe döda den.

Ett par nätter senare (i spelet) håller jag på och lagar kol, får upp ett meddelande om att skogen rör på sig och ser på minikartan en röd ring precis över mitt hus. Blir orolig då jag inte varit med om det tidigare. Går runt för att kolla och när jag rundar ena knuten ser jag två troll bara ett par meter framför mig. Jag hade problem att döda en och nu är de två?!? Jag dog och huset tog lite skada. Jaja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Hur känner ni för lagg? Kör det på en relativt ok dator och spelet ligger på under 1 gig men ändå så är det väldigt tungdrivet? Ligger aldrig över 60 fps, snarare ner mot 30 med alla settings på low.

Har sämre grafikkort än dig och hos mig snurrar det på utan lagg förutom ett hack då och då gissningsvis när servern sparar ner eller nåt. Min CPU och RAM är lite starkare än ditt så kanske kan vara det som hjälper hos mig.

Skrivet av anon5930:

Nu är jag själv lite osäker på om denna tråd är mer för servern i TS eller vad som blivit spelets officiella diskussionstråd i forumet.

Första troll-mötet var spännande. Har eventuellt hört en gått förbi innan men inte sett. Riktiga första mötet skedde när jag precis avklarat en större strid med diverse elände i skogen och jag ser något stort i sidan av skärmen (kör ultrawide och blir viss förstoring i utkanten i detta spel) där en trollnäve med klubba svingar vilt. Får panik och börjar ge mig tillbaks till min utpost men blir ganska fort sugen på att skjuta en pil för att se hur mycket skada den gör. Många pilar senare, troll död.

Mitt andra troll lurade bakom ett träd efter ett besök i en krypta, den dödades fort med mina nu uppgraderade vapen.

Nu har jag ju "tjuvläst" lite på vad som finns i spelet en bit in och måste säga att det är jävligt imponerande, speciellt med förstaplaten på Steam och med en så liten studio, och dessutom Svensk!

Var ute och sprang lite i en av skogarna igår och vips så dök det upp en drös med små gråskit, mördade dem med nöd och näppe och hade lite dåligt med liv kvar då det hade kommit fler på samma gång. Såg då något stort blått över halva skärmen och det morrade till så jag fegade ur och sprang så mycket tygen höll. Får göra ett nytt försök när man är lite mer förberedd på troll men skönt att veta att de inte är helt omöjliga att slakta.

Skrivet av Trunk:

Jag har också blivit utslängd en gång, två nätter sedan. Annars har det fungerat bra. En gång på mer än tio timmar är inte så dåligt i min mening.

Hur många läger finns det på servern nu? Jag började ett bygge vid ett läger där det fanns ett stort hur med låsta dörrar samt en brygga i närheten. Såg aldrig någon där men däremot såg jag en massa folk närmare startplatsen. Så nu är jag där och bygger istället.

Jag skulle tycka det var roligt om vi samlades på samma ställe men det skulle förstås leda till att folk måste flytta efter flera timmars arbete, det kanske inte är aktuellt?

Hur är det med bossfighterna? Jag har inte varit med att döda någon av dem, kan jag fightas med em i efterhand eller är det en engångsgrej?

Nåja... Jag tänker spela lite under dagen och kommer nog försöka leta mig in i black forest, har inte varit där sedan jag blev slaktad av skelett under de första timmarna av spelet.

Håller med, det var spännande. Gick i området kring byn och såg en gravplats från en spelare. Gick dit för att kolla och såg då en till, när jag väl kom dit fanns det 1-2 till. Blev lite orolig över vad som orsakat denna slakt, vänder mig om och ser ett troll. Lyckades med nöd och näppe döda den.

Ett par nätter senare (i spelet) håller jag på och lagar kol, får upp ett meddelande om att skogen rör på sig och ser på minikartan en röd ring precis över mitt hus. Blir orolig då jag inte varit med om det tidigare. Går runt för att kolla och när jag rundar ena knuten ser jag två troll bara ett par meter framför mig. Jag hade problem att döda en och nu är de två?!? Jag dog och huset tog lite skada. Jaja.

Fick också info om att "skogen rör sig" och vips så kryllade det av gråskit runt kåken. Bara att gå ut och röja av dem och huset klarade sig utan skada. Sen satte jag igång och bygga staket så nu får de jobba lite mer för att komma in iallafall.
Behöver också ta mig till den svarta skogen för att träffa på lite skelett så man får lite benbitar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sitter och spelar nu och det är roligare än vad det borde vara när man traskar omkring och helt plötsligt ser en eld i fjärran. Efter att ha traskat dit är det ett hus mitt i ingenstans där det bor någon.

Jurgen, jag lade tillbaka hammare du tappat i din kista. Du fick även lite annat smått och gott som jag inte orkade bära på.

Skrivet av Stefflo:

Sen satte jag igång och bygga staket så nu får de jobba lite mer för att komma in iallafall.
Behöver också ta mig till den svarta skogen för att träffa på lite skelett så man får lite benbitar.

Om du är med på servern och är inne i kväll kanske vi kan köra ett gäng och utforska skogen lite.

Permalänk
Medlem

Förstår inte, överallt jag läser så står det max spelare 10st, men här låter det som ni spelar många fler?

Tar gärna en invite isåfall.