Permalänk
Medlem

6900XT vs RTX 3080

Jag har i dagsläget ett MSI 3080 Suprim X och fick en förfrågan om att byta det mot ett 6900XT Red Devil.

Vad jag förstår det som så låg 6900XT snäppet bakom ett 3080 vid release.
Finns det några nyare tester som visar prestanda samt för/nackdelar mellan dessa kort?

Skall väl tillägga att jag har en 5900X så jag får tillgång till SAM.
Hur hade ni gjort; hade ni gjort bytet för rent spelande?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om du bryr dig om raytracing nej
Om du inte bryr dig om Raytracing Ja

I dem titlarna jag sett är 6900XT 4-8% snabbare utan raytracing + 6Gb mer Vram

Permalänk
Viking

Det låg bara snäppet bakom i 4K. I andra upplösningar vann det.
Sedan kan du nog överklocka ett Red Devil rejält. Så jag röstar för ett byte! Extra VRAM skadar ju inte heller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny K:

Om du bryr dig om raytracing nej
Om du inte bryr dig om Raytracing Ja

I dem titlarna jag sett är 6900XT 4-8% snabbare utan raytracing + 6Gb mer Vram

Skrivet av Donnerstal:

Det låg bara snäppet bakom i 4K. I andra upplösningar vann det.
Sedan kan du nog överklocka ett Red Devil rejält. Så jag röstar för ett byte! Extra VRAM skadar ju inte heller.

Raytracing är överskattat. Ser ingen skillnad om man inte kollar efter det.
DLSS är ju däremot en rätt fin funktion.

Jag har bara sett vissa tester att AMD blir bättre med åren som ett vin, så därför tänkte jag fråga här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Inget lätt beslut du har att ta.

Amd: snabb på rastorisering. Kan bli bättre på att strålpåra med nya dx 12. Men har inte det inbyggt i hårdvaran som 3080. Svagare i högre upplösning.
Har inte idag något svar på dlss. Men kommer förmodligen bli bättre och bättre med nya drivrutiner, och går att överklocka.

Nvidia: strålspårning med hårdvarustöd. Dlss i vissa titlar. Stark i högre upplösning. Men har inga eller små marginaler för överklockning.

Har själv ett 3080 och kommer gå över till en högre upplösning.
Valde Nvidia för att dom är generellt bättre på att göra drivrutiner och är starkare på högre upplösning.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Min tillit när det kommer till bra drivrutiner finns inte med AMDs GPUer. Med det i åtanke finns det inget som hade kunnat göra att jag ens övervägt tanken att byta. Har du mindervärdeskomplex när det kommer till Vram och inte känner att det är så häftigt med RT (vilket fortfarande är early adopters game sett till prestanda) så go for it.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Min tillit när det kommer till bra drivrutiner finns inte med AMDs GPUer. Med det i åtanke finns det inget som hade kunnat göra att jag ens övervägt tanken att byta. Har du mindervärdeskomplex när det kommer till Vram och inte känner att det är så häftigt med RT (vilket fortfarande är early adopters game sett till prestanda) så go for it.

Fast det där är ett korkat tankesätt (inget illa menat). Både AMD och Nvidia har haft problem med drivrutiner fram och tillbaka och i dagsläget finns det ingenting som säger att någon utav dem skulle vara bäst. Fine, 5700XT och blackscreen var en rejäl katastrof för AMD men att leva kvar i det förflutna på det sättet lönar sig inte. Det är precis som med tillverkare, ibland gör Asus bra grejer och ibland skräp t.ex.

För 4K har nvidia övertag i dagsläget, visst är det mindre minne men det är snabbare och det hjälper i den upplösningen. Annars är AMD ett bättre val om inte raytracing är intressant.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det där är ett korkat tankesätt (inget illa menat). Både AMD och Nvidia har haft problem med drivrutiner fram och tillbaka och i dagsläget finns det ingenting som säger att någon utav dem skulle vara bäst. Fine, 5700XT och blackscreen var en rejäl katastrof för AMD men att leva kvar i det förflutna på det sättet lönar sig inte. Det är precis som med tillverkare, ibland gör Asus bra grejer och ibland skräp t.ex.

För 4K har nvidia övertag i dagsläget, visst är det mindre minne men det är snabbare och det hjälper i den upplösningen. Annars är AMD ett bättre val om inte raytracing är intressant.

Jag har egentligen ingenting emot AMD och självklart är det ingen som är fläckfri när det kommer till både mjuk och hårdvara. AMD har haft för mycket problem (min åsikt) med sina drivrutiner och det går även bak till 500 serien, vilket då innefattar de senaste generationerna. Att bara ha den tanken att det kanske kan komma problem i framtiden i och med nya releaser av spel, gör att de går bort än så länge. De behöver ha en generation utan "löpsedlar" med att det tar alldeles för lång tid att åtgärda problemen. Även om Nvidia antagligen kommer med dåliga drivers i framtiden så har jag större förtroende för dem att det åtgärdar detta inom en rimlig tidsram.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe