Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om vi antar att man jobbar 1700h per år enligt vad @Aktsu ansåg rimligt att räkna på tidigare:
Eget bolag:
Intäkt: 1700h * 950kr/h = 1 615 000kr/år
Kostnad lön + pension: (33750 + 10604 + 1519) * 12 = 45 873 * 12 = 550 500kr/år
Pengar över: 1 064 500kr

Jobbar du 1 år enligt ovan med eget bolag och sen blir arbetslös, kan du ändå ta ut samma lön under nästkommande 2 år.
Har vi offrat all trygghet eller vad sa du?

Glöm inte att ta med egenavgiften, den ligger väl på runt 30% av lönesumman (normala år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Glöm inte att ta med egenavgiften, den ligger väl på runt 30% av lönesumman (normala år).

Skulle gissa de 10604 är dem. Eller aga om det är AB.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Skulle gissa de 10604 är dem. Eller aga om det är AB.

Så är det nog. Läste bara lön+pension.

Att det blir pengar över för konsultbolagen är inte konstigt. Det är på juniora konsulter som det normalt är högst marginaler på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Glöm inte att ta med egenavgiften, den ligger väl på runt 30% av lönesumman (normala år).

Med eget bolag menar jag ett eget aktiebolag, där har man inga egenavgifter, däremot arbetsgivaravgifter (som är inräknat ovan). Jag har inte tagit med andra delar som kostnad för semester och liknande, inte heller eventuell vinstskatt för aktiebolaget. Sett från andra sidan tog jag heller inte upp möjligheten att plocka ut pengar till en ordentligt mycket lägre skattesats (än lön) i form av aktieutdelning. Poängen var inte att vara exakt på kronan utan visa på siffrorna i stora drag.

Om personen efter 1års arbetad tid i eget aktiebolag har råd att vara arbetslös i 1,5år istället för 2år och ändå "plocka ut samma lön" under tiden så gör det varken till eller från i jämförelsen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@dimman jag köper absolut argumenten för att jobba via eget aktiebolag, men det här förutsätter också att man är eftertraktad på arbetsmarknaden. Alla är inte i den positionen. Faktum är att det nog är förhållandevis få som ligger i det skiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Med eget bolag menar jag ett eget aktiebolag, där har man inga egenavgifter, däremot arbetsgivaravgifter (som är inräknat ovan). Jag har inte tagit med andra delar som kostnad för semester och liknande, inte heller eventuell vinstskatt för aktiebolaget. Sett från andra sidan tog jag heller inte upp möjligheten att plocka ut pengar till en ordentligt mycket lägre skattesats (än lön) i form av aktieutdelning. Poängen var inte att vara exakt på kronan utan visa på siffrorna i stora drag.

Om personen efter 1års arbetad tid i eget aktiebolag har råd att vara arbetslös i 1,5år istället för 2år och ändå "plocka ut samma lön" under tiden så gör det varken till eller från i jämförelsen

Den stora frågan är väl varför du inte driver helt eget i så fall? Eftersom du förordar din lönemodell (som ju innebär mer risk än fast lön) borde du ju kastat dig över möjligheten att driva helt eget?

Saken är ju den att i de fallen som kommit upp här har de ju helt enkelt för låg fast lön och kan nog enkelt motivera för det. Men när lönerna faktiskt hamnar på rimliga fasta nivåer är de inte längre så långt ifrån X% av intäkt eller helt eget bolag, fortfarande lägre såklart men det är inte några 1-2 års extra lön i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@dimman jag köper absolut argumenten för att jobba via eget aktiebolag, men det här förutsätter också att man är eftertraktad på arbetsmarknaden. Alla är inte i den positionen. Faktum är att det nog är förhållandevis få som ligger i det skiktet.

Självklart, det har jag nämnt ett flertal gånger också. I fallet som vi diskuterar så pratar vi kunddebitering om 950kr/h, det finns inte i min värld att detta gäller jobb som inte är eftertraktat. Kan ju flika in med att jag personligen jobbar i en eftertraktad bransch men har något lägre debitering än så (dock betydligt större arvode, trots att jag är anställd av konsultbolag).

Min poäng är att det finns bra och dåliga konsultbolag. Tro inte på allt som sägs utan räkna lite enkelt själv och se om din lön (och förmåner) är rimlig(a) i sammanhanget. Köp speciellt inte argument om "trygghet" och liknande från vissa arbetsgivare, det är både enkelt och relativt billigt att skaffa bra försäkringar och liknande själv. Det kan vara läskigt till en början att inte ha en "garanterad lön" och liknande. Tar vi uppdraget med 950kr/h känns det kanske bättre när man inser att för varje arbetad månad (och det löneuttaget) så har man jobbat in en till två extra månadslöner som buffert.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den stora frågan är väl varför du inte driver helt eget i så fall? Eftersom du förordar din lönemodell (som ju innebär mer risk än fast lön) borde du ju kastat dig över möjligheten att driva helt eget?

Saken är ju den att i de fallen som kommit upp här har de ju helt enkelt för låg fast lön och kan nog enkelt motivera för det. Men när lönerna faktiskt hamnar på rimliga fasta nivåer är de inte längre så långt ifrån X% av intäkt eller helt eget bolag, fortfarande lägre såklart men det är inte några 1-2 års extra lön i kassan.

Att driva eget är nästa logiska steg. Det är flera anledningar till att jag inte driver eget än, den största anledningen är att jag har en riktigt bra lönemodell (minst 80% av intäkterna), jag trivs med mitt nuvarande uppdrag och har kontrakt signat för en tid framöver, men också för att det inte passar rent privat just nu. Jag är fullt medveten om att jag hade kunnat plocka ut än mer pengar om jag drivit eget aktiebolag istället, jag har dock gjort ett medvetet val att inte göra det (än).

Mer risk eller inte, det får väl var och en avgöra. I min mening så handlar det mest om en uppstartsrisk innan man har lite buffert. Kan jag tjäna mer per månad och "buffertspara" i en bransch där jag vet att jag utan problem hittar nytt jobb, vad är då den reella risken med att få betydligt mer betalt under tiden?

När lönerna hamnar på nivåer som inte är långt borta från X% av intäkt eller eget bolag, ja då får man helt enkelt räkna lite mer ordentligt för att avgöra om det är värt det eller ej. Precis som jag har skrivit hela tiden; "såvida din fasta lön inte är ordentligt hög". Vi är inte oense där.

Jag tror också vi är överens om att en bruttolön på 33 750kr/mån för 100% beläggning och 950kr timdebitering är en ganska pissdålig deal. Poängen med räkneexemplet var att visa att även ett vanlig konsultanställning med "resultatbaserat" arvode på 75% är betydligt mer fördelaktig än en fast lön om 33 750kr.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Att driva eget är nästa logiska steg. Det är flera anledningar till att jag inte driver eget än, den största anledningen är att jag har en riktigt bra lönemodell (minst 80% av intäkterna), jag trivs med mitt nuvarande uppdrag och har kontrakt signat för en tid framöver, men också för att det inte passar rent privat just nu. Jag är fullt medveten om att jag hade kunnat plocka ut än mer pengar om jag drivit eget aktiebolag istället, jag har dock gjort ett medvetet val att inte göra det (än).

Ja men det gäller ju även fast lön kontra del av intäkt. Jag är faktiskt osäker på om jag valt det senare om det erbjöds på nuvarande ställe, hade ju såklart gett mer i lön men så länge arbetsgivaren höjer lönen i takt med att man höjer intäkterna så tycker jag det är okej. Jag måste inte maximera lönen hela tiden, det sagt måste de ju gå med på mina krav för annars blir det ju eget till sist.

Skrivet av Dimman:

Mer risk eller inte, det får väl var och en avgöra. I min mening så handlar det mest om en uppstartsrisk innan man har lite buffert. Kan jag tjäna mer per månad och "buffertspara" i en bransch där jag vet att jag utan problem hittar nytt jobb, vad är då den reella risken med att få betydligt mer betalt under tiden?

När lönerna hamnar på nivåer som inte är långt borta från %av intäkt eller eget bolag, ja då får man helt enkelt räkna ordentligt och sätta sig in i aktieutdelning osv för att avgöra om det är värt det eller ej. Precis som jag har skrivit hela tiden; "såvida din fasta lön inte är ordentligt hög". Vi är inte oense där.

En risk är sjukdom/olycka, kanske kan du inte längre jobba på i samma tempo och det blir svårare att hitta uppdrag på deltid än heltid.

Sen är ju frågan såklart vad ordentligt hög lön är och liknande. Jag tycker dom sagt att om 55-60% av intäkt går till lön, avgifter och pension är det nära nog. På det tillkommer ju andra förmåner och kostnader man har. Det är nog någonstans där man kan hamna som konsult med fast lön också.

Skrivet av Dimman:

Jag tror också vi är överens om att en bruttolön på 33 750kr/mån för 100% beläggning och 950kr timdebitering är en ganska pissdålig deal. Poängen med räkneexemplet var att visa att även ett vanlig konsultanställning med "resultatbaserat" arvode på 75% är betydligt mer fördelaktig än en fast lön om 33 750kr.

Det är vi helt överens om, det mesta är ju bättre än den dealen.

Permalänk

@Dimman
@Blomman90

Tack för er input och räkneexempel. För min del tar jag mer än gärna en lägre grundlön och resultatbaserat arvode, tror dock inte detta är vanligt i min bransch. Är medveten om att bolaget har en kraftig marginal på mig och för mig känns det logiskt mht tryggheten ni talar om. Dock är det inte på något sätt uttalat vad som händer om jag skulle hamna på bänken, får man sitta kvar en månad eller tolv? Naiva sidan inom mig säger det sistnämnda just pga den overhead som är inbakad i min lön.

Oavsett så kan jag utifrån ovan räkneexempel ta med mig att bolaget fortsatt har en stor (!) marginal på mig om jag så skulle gå upp till betydligt större summor än först tänkt.

För kännedom är vi 10 anställda och 950:- är standarddebit, kan ligga lägre också. 1650h är rimligt antagande/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

@Dimman
@Blomman90

Tack för er input och räkneexempel. För min del tar jag mer än gärna en lägre grundlön och resultatbaserat arvode, tror dock inte detta är vanligt i min bransch. Är medveten om att bolaget har en kraftig marginal på mig och för mig känns det logiskt mht tryggheten ni talar om. Dock är det inte på något sätt uttalat vad som händer om jag skulle hamna på bänken, får man sitta kvar en månad eller tolv? Naiva sidan inom mig säger det sistnämnda just pga den overhead som är inbakad i min lön.

Oavsett så kan jag utifrån ovan räkneexempel ta med mig att bolaget fortsatt har en stor (!) marginal på mig om jag så skulle gå upp till betydligt större summor än först tänkt.

För kännedom är vi 10 anställda och 950:- är standarddebit, kan ligga lägre också. 1650h är rimligt antagande/år.

Härligt, syftet var just att synliggöra siffrorna så får man själv avgöra vad man vill göra med dessa

Lycka till i förhandlingen!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Om vi antar att man jobbar 1700h per år enligt vad @Aktsu ansåg rimligt att räkna på tidigare:
Eget bolag:
Intäkt: 1700h * 950kr/h = 1 615 000kr/år
Kostnad lön + pension: (33750 + 10604 + 1519) * 12 = 45 873 * 12 = 550 500kr/år
Pengar över: 1 064 500kr

Konsult med 75% av arvodet:
Intäkt: 1700h * 950kr/h * 0.75 = 1 211 250kr/år
Kostnad lön + pension: (33750 + 10604 + 1519) * 12 = 45 873 * 12 = 550 500kr/år
Pengar över: 660 750kr

Jobbar du 1 år enligt ovan med eget bolag och sen blir arbetslös, kan du ändå ta ut motsvarande samma lön under nästkommande 1-2 åren.
Har vi offrat all trygghet eller vad sa du?

Jag förstår din poäng med tycker analysen saknar en del parametrar. Har du ingen overhead överhuvudtaget för att driva eget i så fall menar du?

-Dator, lokal, mobil, abonnemang, licenskostnader, löneskatt verkar du ha missat, redovisning/årsredovisning m.m.

Har du en vinst på 660 tkr som du skriver ska du dessutom reducera detta med bolagsskatt motsvarande 20,6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekonompåfritiden:

Jag förstår din poäng med tycker analysen saknar en del parametrar. Har du ingen overhead överhuvudtaget för att driva eget i så fall menar du?

-Dator, lokal, mobil, abonnemang, licenskostnader, löneskatt verkar du ha missat, redovisning/årsredovisning m.m.

Har du en vinst på 660 tkr som du skriver ska du dessutom reducera detta med bolagsskatt motsvarande 20,6%.

Den saknar medvetet övriga parametrar ja. Se nedan, saxat från ett av mina tidigare inlägg:

Citat:

Jag har inte tagit med andra delar som kostnad för semester och liknande, inte heller eventuell vinstskatt för aktiebolaget. Sett från andra sidan tog jag heller inte upp möjligheten att plocka ut pengar till en ordentligt mycket lägre skattesats (än lön) i form av aktieutdelning. Poängen var inte att vara exakt på kronan utan visa på siffrorna i stora drag.

EDIT: Jag har tagit höjd för semester iom 12mån lönekostnad, dock inte annat.

I mitt fall hade kostnaderna för ovan nämnda punkter var marginella i sammanhanget. Har man andra förutsättningar (som att man behöver hyra en lokal exempelvis) får man såklart väga in det i kalkylen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekonompåfritiden:

Jag förstår din poäng med tycker analysen saknar en del parametrar. Har du ingen overhead överhuvudtaget för att driva eget i så fall menar du?

-Dator, lokal, mobil, abonnemang, licenskostnader, löneskatt verkar du ha missat, redovisning/årsredovisning m.m.

Har du en vinst på 660 tkr som du skriver ska du dessutom reducera detta med bolagsskatt motsvarande 20,6%.

Visst saknar han parametrar men för mig är dessa kostnader rätt små.

Tar vi mina kostnader så är de 120k/år om vi räknar bort lönekostnader. Här ingår ändå en ganska stor post på reklam/PR på 30k.
Dator: 8k/år
Lokal: 0
Mobil: 5k/år
Abonnemang: 4k/år
Licenskostnader: 1-5k/år
Löneskatt: Är en del av buttolönen så den är redan med där.
Redovisning/årsredovisning: 7k

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Tackar för en bra diskussion i tråden, intressant att se argumenten från båda sidor.

Jag har fått uppfattning att ett vanligt konsultbolag är lite "tryggare". För folk som aldrig är sjuka och allitd 100% debiterbara betalar för de som vabbar, sitter på bänken osv. Så beroende på vilken sida av myntet man sitter på där kan man göra antingen en vinst eller förlust. Man är ju oerhört intresserad av att veta hur mycket man egentligen kostar och hur mycket konsultbolaget egentligen gör i vinst på en där.

Får ändå säga att en rörlig modell låter jäkligt bra och att prestation belönas på ett annat sätt.

Permalänk

Underhållsingenjör stor industri.

Har ca 5år erfarenhet som operatör inom industri. Utbildad högskoleingenjör inom underhåll. Ingen arbetserfarenhet inom nuvarande tjänst (underhållsingenjör). Har jobbat i någon månad. Bruttolön: 33500kr. Skapliga förmåner

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tackar för en bra diskussion i tråden, intressant att se argumenten från båda sidor.

Jag har fått uppfattning att ett vanligt konsultbolag är lite "tryggare". För folk som aldrig är sjuka och allitd 100% debiterbara betalar för de som vabbar, sitter på bänken osv. Så beroende på vilken sida av myntet man sitter på där kan man göra antingen en vinst eller förlust. Man är ju oerhört intresserad av att veta hur mycket man egentligen kostar och hur mycket konsultbolaget egentligen gör i vinst på en där.

Får ändå säga att en rörlig modell låter jäkligt bra och att prestation belönas på ett annat sätt.

Jag tycker absolut konsultbolag verkar vara en god deal för arbetstagare med konkurrenskraftig kompetens inom ett hett yrke. Är man däremot någonstans i lägre skikten där erfarenhet och skolning inte är lika vanliga så förblir fast anställning en mycket bättre deal. Som vanligt på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag tycker absolut konsultbolag verkar vara en god deal för arbetstagare med konkurrenskraftig kompetens inom ett hett yrke. Är man däremot någonstans i lägre skikten där erfarenhet och skolning inte är lika vanliga så förblir fast anställning en mycket bättre deal. Som vanligt på arbetsmarknaden.

Jag har för liten sample size för att kunna uttala mig egentligen; men min erfarenhet är att detta är högst individuellt. Om du är anställd konsult (alltså inte egen) kommer din lön till syvende och sist bestämmas av (1) din säljares förmåga att hitta en kund som är villig att betala ett högt arvode för dig och (2) din förmåga att förhandla ned konsultbolagets marginal på dig med någon konsultchef. Det finns alltså två flaskhalsar som hindrar din lön.

Om du är fastanställd tar du bort en mellanhand och sonika borde fler pengar kunna nå dig.

Nu är jag väl medveten om att det inte nödvändigtvis fungerar så i praktiken (olika budget för konsulter och fastanställda, etc) men jag höjde min lön rejält när jag blev fastanställd och står förhoppningsvis inför ännu ett ansenligt lönelyft inom närmsta tiden. Jag är övertygad om att jag inte hade kunnat göra en lika bra löneprogression som konsult då jag har ganska kort arbetslivserfarenhet i förhållande till min lön. Min nuvarande chef ser värdet i mig, men jag har svårt att tro att en konsultsäljare skulle kunna övertyga gängse inköpare att betala +1000 SEK/h för en spoling som bara jobbat 2 år.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har för liten sample size för att kunna uttala mig egentligen; men min erfarenhet är att detta är högst individuellt. Om du är anställd konsult (alltså inte egen) kommer din lön till syvende och sist bestämmas av (1) din säljares förmåga att hitta en kund som är villig att betala ett högt arvode för dig och (2) din förmåga att förhandla ned konsultbolagets marginal på dig med någon konsultchef. Det finns alltså två flaskhalsar som hindrar din lön.

Om du är fastanställd tar du bort en mellanhand och sonika borde fler pengar kunna nå dig.

Nu är jag väl medveten om att det inte nödvändigtvis fungerar så i praktiken (olika budget för konsulter och fastanställda, etc) men jag höjde min lön rejält när jag blev fastanställd och står förhoppningsvis inför ännu ett ansenligt lönelyft inom närmsta tiden. Jag är övertygad om att jag inte hade kunnat göra en lika bra löneprogression som konsult då jag har ganska kort arbetslivserfarenhet i förhållande till min lön. Min nuvarande chef ser värdet i mig, men jag har svårt att tro att en konsultsäljare skulle kunna övertyga gängse inköpare att betala +1000 SEK/h för en spoling som bara jobbat 2 år.

Ja det ligger ju något i det helt klart.

Men sen finns det vissa andra fördelar med att konsulta också. Du får mer varierande arbete, får lite större nätverk med människor etc. Det kan vara en bra fot in i en bransch om man inte riktigt vet vart man vill gå skulle jag tro. Enligt min erfarenhet så tas konsulter bara in när det finns ett "hett" projekt som måste bli färdig eller prestera vilket gör att man ofta känns behövd.

Men som sagt, jag tror man ska skilja på konsulbolagen och att starta eget och konsulta.

Permalänk
Medlem

Återigen talar jag bara för mig själv, men:

Skrivet av Baxtex:

Du får mer varierande arbete,

... min erfarenhet är att det är kostsamt att flytta på konsulter för ofta. Om konsulten inte gjort något som gör att en säljare kan öka vederbörandes arvode i nästa uppdrag är det mer lönsamt att låta konsulten sitta kvar.

Jag hade två uppdrag (plus lite andra åtaganden) under mina 18 månader som konsult. Det var alltid jag som initierade förändringarna. Jag fick be om ett nytt uppdrag, och jag fick motivera varför det var lönsamt för bolaget att flytta på mig. Efter att ha pratat med kollegor i branschen verkar de flesta ha samma erfarenhet.

Skrivet av Baxtex:

får lite större nätverk med människor

Det här stämmer absolut!

Skrivet av Baxtex:

Det kan vara en bra fot in i en bransch om man inte riktigt vet vart man vill gå skulle jag tro.

Det här stämmer, om du får möjlighet att prova på olika grejer (se första citatet).

Skrivet av Baxtex:

Enligt min erfarenhet så tas konsulter bara in när det finns ett "hett" projekt som måste bli färdig eller prestera vilket gör att man ofta känns behövd.

Det här var anledningen att jag blev konsult! Men jag saxar mitt egna inlägg:

Skrivet av GLaDER:

Anledningen till att jag blir fastanställd är i mångt och mycket att "att vara konsult" inte var vad jag väntade mig. För mig har lockelsen med att bli konsult alltid varit att vara awesome på någonting och sedan gå från kund till kund och hjälpa dem med just det som jag är bra på. Förra uppdateringen var ett steg i den riktnigen (affärsområdesutveckling) men verkligheten har dock varit en annan. Jag har varit mest som vilken annan anställd som helst. Inget fel med det, men det är inte därför jag blev konsult.

Jag blev besviken, pga just det som du skriver ovan.

Skrivet av Baxtex:

Men som sagt, jag tror man ska skilja på konsulbolagen och att starta eget och konsulta.

Yes!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Cnc-operatör. Grundlön 32400. Med övertid(ca 150h), ob och bonus blev snittlönen 39400/månad för 2020. Det blev lite lägre lön pga "korttidsarbete" större delen av året.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Baxtex jag kan inte annat än instämma med det @GLaDER skriver..

Hade det mer varierande på jobbet när jag jobba på produktbolag.
Nu har jag suttit med samma (två) uppdrag sen jag började som konsult för 3.5 år sen..
Har tjatat om att byta uppdrag i 2år, tydligen går det inte att hitta ersättare för mig.

På de större konsultbolagen är det bara tillväxt som gäller, de skiter fullständigt i vad du gör, så länge du drar in pengar och de kan anställa mer folk att kasta på uppdragsgivare. Resultatet av det du tillför spelar inte heller någon roll så länge kunden inte börjar klaga.

Kontentan av det är att de som inte är värda något i ett projekt får hoppa mellan olika projekt och testa nya saker (det jag var ute efter när jag blev konsult) och de som tillför mervärde i ett projekt sitter kvar på samma skit trots att de vill byta.

Det jag gjorde var att byta till produktbolag igen, med en titel som stämmer överens med vad jag gjort de senaste 2.5 åren (tech lead) och en löneökning på 10k i månaden på köpet.

OBS, detta är min erfarenhet av konsultbolaget jag jobbar på. Lönemodellen på det bolaget är fast månadslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Återigen talar jag bara för mig själv, men:

... min erfarenhet är att det är kostsamt att flytta på konsulter för ofta. Om konsulten inte gjort något som gör att en säljare kan öka vederbörandes arvode i nästa uppdrag är det mer lönsamt att låta konsulten sitta kvar.

Jag hade två uppdrag (plus lite andra åtaganden) under mina 18 månader som konsult. Det var alltid jag som initierade förändringarna. Jag fick be om ett nytt uppdrag, och jag fick motivera varför det var lönsamt för bolaget att flytta på mig. Efter att ha pratat med kollegor i branschen verkar de flesta ha samma erfarenhet.

Det här stämmer absolut!

Det här stämmer, om du får möjlighet att prova på olika grejer (se första citatet).

Det här var anledningen att jag blev konsult! Men jag saxar mitt egna inlägg:

Jag blev besviken, pga just det som du skriver ovan.

Yes!

Du styr ju själv din kompetens och CV, det är vad som säljer dig. Så frågan handlar då om vad skall ändras i din profil för att du skall vara experten som tas in till de heta projekten och sedan går vidare? Som konsult har man ju nämligen själv ansvar för att trycka på för att utvecklas åt det hållet man själv vill så vill man inte hamna i "inhyrd personal"-facket så får man helt enkelt se vad man behöver jobba på.

Personligen skulle jag aldrig låta någon annan sälja in mig utan det gör jag själv, sen kan andra komma med leads såklart men prissättning och insäljning gör jag.

Permalänk
Medlem

Kanske borde bryta ut diskussionen i en annan tråd.

Det finns ju säkert bra och mindre bra konsultbolag också! Jag har jobbat i 3 år på samma bolag och haft 4 olika uppdrag men enbart ett som jag faktiskt trivdes på men det las ner. De andra har jag fått pusha för att byta från. Men trots detta tycker jag ändå att erfarenheten varit bra för mig, har träffat mycket folk och testat på många tekniker. Men jag håller med om att insäljandet kan vara dåligt ibland, säljarna bryr väl sig mest om sin provision kan jag tänka mig. Sen om konsulten mår dåligt struntar de i..

Men jag får ändå säga att det lutar åt att testa ett produktbolag eller att bli egen konsult denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du styr ju själv din kompetens och CV, det är vad som säljer dig. Så frågan handlar då om vad skall ändras i din profil för att du skall vara experten som tas in till de heta projekten och sedan går vidare? Som konsult har man ju nämligen själv ansvar för att trycka på för att utvecklas åt det hållet man själv vill så vill man inte hamna i "inhyrd personal"-facket så får man helt enkelt se vad man behöver jobba på.

Personligen skulle jag aldrig låta någon annan sälja in mig utan det gör jag själv, sen kan andra komma med leads såklart men prissättning och insäljning gör jag.

Men då är du ju egen, och hela resonemanget faller. Jag och @Baxtex diskuterar ju skillnaden mellan att vara anställd på ett konsultbolag och ett produktbolag. Läs gärna igenom inläggen igen och återkom om du har input som kan hjälpa en anställd konsult.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hade precis mitt lönesamtal.
Landade på 34,200 brutto samt 31 dagar semester

Då var (fjol)årets (2020) lönerevision klar.
Ny lön blev 37,700 brutto.
Förväntade mig mindre under rådande omständigheter, så jag är nöjd.

Fullstack utvecklare, drygt 3år erfarenhet.
Anställd sedan augusti 2018, och gick då in med 31000.
Klart godkänd löneutveckling.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Läs gärna igenom inläggen igen och återkom om du har input som kan hjälpa en anställd konsult.

Baserat på tidigare inlägg i tråden så tror jag att man kan dra slutsatsen att aktsu är just en anställd konsult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Baserat på tidigare inlägg i tråden så tror jag att man kan dra slutsatsen att aktsu är just en anställd konsult.

Okay. Konstigt. Har aldrig hört talas om en vanlig, anställd, konsult som har möjligheten att "sälja sig själv". Jag vet ingen anställd konsult som har möjlighet att sätta sitt arvode .

Meeen, som @Baxtex sa: Vill vi snacka vidare kan vi ta en ny tråd. Vi har nog avhandlat ämnet nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Okay. Konstigt. Har aldrig hört talas om en vanlig, anställd, konsult som har möjligheten att "sälja sig själv". Jag vet ingen anställd konsult som har möjlighet att sätta sitt arvode .

Det känns inte som något ovanligt. Kanske inte så vanligt på stora konsultbolag som egentligen säljer resurser som är väldigt utbytbara. En konsult för mig är mer en expert som löser problem som företaget som anlitar konsulten inte kan lösa på egen hand.

Permalänk
Medlem

Jobbar sedan tre år i Schweiz, löneökningen i mitt företag är i princip direkt kopplad till inflationen. Goda insatser belönas i stället med högre bonus.
Över de tre lönerevisionerna har jag fått 1%, 1% och 0,8% påökning. Wohoo...

(Ska dock inte klaga, såväl grundlön som bonus är väl tilltagna)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021