Zotac taggar inlägg om brytning av kryptovaluta med #gaming

Permalänk
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Lite offtopic men kan någon svara på hur länge det tar innan korten betalat sig själva + strömkostnad? Känns märkligt att privatpersoner ids hålla på med seriösare mining. Nu med bristen på grafikkort så lär de väl kunna sälja de vidare när de är nöjda, men det känns inte som att du kan göra dig förmögen på det här?

Du får kring 3000 kronor i månaden för ca 300 kronor i elkostnad. EDIT: För ett 3080.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Artikeln handlar inte om att det säljs kort till miners. Den handlar om att de visar upp en mining-rigg med 10 av deras grafikkort och taggar #gamers #gaming.

Jag sa aldrig att artikeln handlade om just det.
Däremot att många gamers blir upprörda av att grafikkort säljs till miners och därför blir de sura när man taggat en bild med #gamers som dessutom troligen är en automatiskt satt tagg.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har nog inte förstått definitionen på ponzi scheme isf. Helt ok om du inte tror på bitcoin och föredrar andra investeringar, men vi har en fri marknad där folk i mycket större utsträckning dras till en digital tillgång med begränsat antal för tillfället.

Enlighten me om Ponzi Scheme. 🙂

Digital tillgång med begränsat antal? Det är en oxymoron. Själva grejen med digital är ju att det är virtually infinite. Att försöka göra det begränsat är...oxymoron.

Mig veteligen är 1 BC = 100.000.000 Satoshis (100 miljoner S). Så varför inte se 1 Satoshi som 1 BC? Bägge är ju fullständiga abstraktioner, så det spelar absolut ingen roll om vi använder eller säger 1 S eller 1 BC. Ser du nu? Fortfarande begränsat. 🙂

PS Räcker inte Satoshis heller? Då skapar vi en exakt kopia eller, gud förbjude, uppdaterad/förbättrad kopia som vi kallar EmperorsNewClothesCoin (ENCC). Och vi säger att 1 ENCC kan konverteras (=är värd) till 100.000.000 BC. Räcker inte ENCC heller? Då skapar vi ENCC 2.0 som kan konverteras till 100 miljoner ENCC 1.0... infinite recursion. Ser du nu? Virtually infinite. 🙂

Infinite recursion :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Enlighten me om Ponzi Scheme. 🙂

Digital tillgång med begränsat antal? Det är en oxymoron. Själva grejen med digital är ju att det är virtually infinite. Att försöka göra det begränsat är...oxymoron.

Mig veteligen är 1 BC = 100.000.000 Satoshis (100 miljoner S). Så varför inte se 1 Satoshi som 1 BC? Bägge är ju fullständiga abstraktioner, så det spelar absolut ingen roll om vi använder eller säger 1 S eller 1 BC. Ser du nu? Fortfarande begränsat. 🙂

PS Räcker inte Satoshis heller? Då skapar vi en exakt kopia eller, gud förbjude, uppdaterad/förbättrad kopia som vi kallar EmperorsNewClothesCoin (ENCC). Och vi säger att 1 ENCC kan konverteras (=är värd) till 100.000.000 BC. Räcker inte ENCC heller? Då skapar vi ENCC 2.0 som kan konverteras till 100 miljoner ENCC 1.0... infinite recursion. Ser du nu? Virtually infinite. 🙂

Ett nätverks värde bestäms av infrastrukturen och användarna som deltar, inte hurvida du har tillgång till källkoden och kan göra en kopia. Facebook går inte till noll om jag får tillgång till källkoden och lägger upp en kopia.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ett nätverks värde bestäms av infrastrukturen och användarna som deltar, inte hurvida du har tillgång till källkoden och kan göra en kopia. Facebook går inte till noll om jag får tillgång till källkoden och lägger upp en kopia.

Jag frågade om Ponzi, inte om Facebook. Facebook är varken "krypto" eller "valuta". Dessutom, innan Facebook fanns det många Facebook, t.ex. Myspace.

Enda anledningen till att någon idag betalar 500.000 SEK för 1 BC är att i framtiden sälja vidare dyrare. Den som i framtiden köper hoppas i sin tur att sälja dyrare till nästa man. Som i sin tur...osv, osv. Så kallad positiv feedback loop. BC i sig är ju ingenting så det finns ju ingen anledning att hålla i det förutom värde ökningen. Så småningom måste det säljas för att skaffa det du verkligen vill ha. Om priset rasar neråt, så kallad negativ feedback loop, eller om av någon anledning "bidding stops" så går den ner till 0 (noll). Ty, den enda anledningen (värde ökningen) till att någon vill ha det är då borta med vinden. Mao BC predikerar hela tiden nya användare som är villiga att betala mer för 1 BC. Ad infinitum.

Utan tillskott av nya köpare som är villiga att betala mer än föregående så rasar det like a House of Cards (Coins 🙂). Och detta my friend är själva definitionen på Ponzi Scheme. Time will tell. 🙂

Ad infinitum :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv ser lite samma sak på gamers och miners. De båda tillför ingen större nytta med sitt användande av hårdvara. Visst man kan argumentera för att miners hjälper till att hålla liv i en digital valuta.. Men jag tycker det är en stor skillnad på detta och de som köper hårdvaran för att kunna utföra sina arbetsuppgifter eller skolarbete.

Vad är nytta?
Spel kan skänka glädje och gemenskap, dvs något av det viktigaste i livet. Nu menar jag inte att spel behöver vara det viktigaste i livet, men jag ser det som rätt så vanligt att folk värderar produktivitet som något av det med högst värde. Det jag menar är att man kan vara produktiv, generera något som skapar kapital men samtidigt sänker välmående snarare än ökar välmående för andra. Kanske lite filosofiskt och offtopic.

Däremot håller jag med dig och jag ser själv inte, eller förstår samhällsnyttan med krypto. För mig verkar det vara ett resurskrävande pyramidspel med liten samhällsnytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Jag frågade om Ponzi, inte om Facebook. Facebook är varken "krypto" eller "valuta". Dessutom, innan Facebook fanns det många Facebook, t.ex. Myspace.

Absolut, jag var med på den tiden, du förstod inte min jämförelse. Eftersom du hävdar att du bara kan skapa en ny "coin" och därför är Bitcoin inte en begränsad tillgång har missat nätverkseffekten. Precis som med de flesta nätverk vi har idag så ligger inte värdet i koden utan infrastruktur och människor som använder den.

Skrivet av A1200:

Enda anledningen till att någon idag betalar 500.000 SEK för 1 BC är att i framtiden sälja vidare dyrare. Den som i framtiden köper hoppas i sin tur att sälja dyrare till nästa man. Som i sin tur...osv, osv. Så kallad positiv feedback loop. BC i sig är ju ingenting så det finns ju ingen anledning att hålla i det förutom värde ökningen. Så småningom måste det säljas för att skaffa det du verkligen vill ha. Om priset rasar neråt, så kallad negativ feedback loop, eller om av någon anledning "bidding stops" så går den ner till 0 (noll). Ty, den enda anledningen (värde ökningen) till att någon vill ha det är då borta med vinden. Mao BC predikerar hela tiden nya användare som är villiga att betala mer för 1 BC. Ad infinitum.

Du beskrev just 99,9% av alla investeringar, jag investerar iaf inte i något som jag tror ska gå ner i värde. Har iofs ingen ambition att sälja mina bitcoin, då lånar jag hellre mot dom och undviker skatt.

Skrivet av A1200:

Utan tillskott av nya köpare som är villiga att betala mer än föregående så rasar det like a House of Cards (Coins 🙂). Och detta my friend är själva definitionen på Ponzi Scheme. Time will tell. 🙂

Ok, då vet jag vad din definition av Ponzi är, den täcker så gott som alla investeringar som finns.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Svarte Petter

Skrivet av Teval:

Du beskrev just 99,9% av alla investeringar, jag investerar iaf inte i något som jag tror ska gå ner i värde. Har iofs ingen ambition att sälja mina bitcoin, då lånar jag hellre mot dom och undviker skatt.

Ok, då vet jag vad din definition av Ponzi är, den täcker så gott som alla investeringar som finns.

Precis. 🙂 Med en liten skillnad:

Bakom en aktie finns förhoppnisgvis maskiner/intelectual property, kontorsfastigheter, lager med produkter, kassa, sparade medel, framtida vinster, anställda....

Bakom SEK, €, $ finns bland andra jag, du och framtida skatteintäkter.

Bakom BC finns...framtida köpare...och..framtida köpare. Finns inte köpare den dagen du bestämmer dig för att sälja...watch out!

Rädslan att sitta med Svarte Petter kommer vara som dagens FOMO ggr YOLO upphöjt till 100.

PS Fysiskt guld är inverterad Svarte Petter. Därav:

"...This is true for everything in the world except gold."

🙂

Nätverket och/eller nätverks effekten är lite att hänga i julgranen utan nya köpare. Ty, värdet har redan flödat igenom BC från köparen till säljaren när det skaffades. Värdet finns inte i själva BC utan värdet kan bara flöda igenom i en framtida transaktion.

Svarte Petter
Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nu gör väll zotac inte grafikkort öht iofs

Inte?

https://www.zotac.com/us/page/graphics-cards-overview

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nä dom gör kylningslösningsar

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Du får kring 3000 kronor i månaden för ca 300 kronor i elkostnad. EDIT: För ett 3080.

Minus skatt och egenavgifter för inkomst av tjänst (om det kan räknas som hobbyverksamhet; görs det i större skala är det näringsverksamhet) och minus skatt för eventuell vinst vid växling/försäljning av kryptovalutan (mot andra kryptovalutor eller fiat - det spelar ingen roll).

Undrar hur många som har koll på deklarationsbiten, och vet att precis varenda liten transaktion beskattas, och att man måste hålla koll på exakt hur mycket kryptovalutan är värd i SEK vid varje transaktionstidpunkt).

Skatteverket kan annars komma med en otrevlig överraskning förr eller senare. De kan exempelvis begära komplett transaktionshistorik inklusive hashar som kan verifieras mot relevant blockkedja. Upp till 6 år bakåt i tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nä dom gör kylningslösningsar

Hårklyveri å det grövsta

Jo, de gör grafikkort. Om de enbart gjorde kylningslösningar så skulle de sälja dessa separat, utan kretskort eller övriga delar. Spelar ingen roll var de fått kretskortet ifrån, egendesignat eller referenskort från någonstans.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Minus skatt och egenavgifter för inkomst av tjänst (om det kan räknas som hobbyverksamhet; görs det i större skala är det näringsverksamhet) och minus skatt för eventuell vinst vid växling/försäljning av kryptovalutan (mot andra kryptovalutor eller fiat - det spelar ingen roll).

Undrar hur många som har koll på deklarationsbiten, och vet att precis varenda liten transaktion beskattas, och att man måste hålla koll på exakt hur mycket kryptovalutan är värd i SEK vid varje transaktionstidpunkt).

Skatteverket kan annars komma med en otrevlig överraskning förr eller senare. De kan exempelvis begära komplett transaktionshistorik inklusive hashar som kan verifieras mot relevant blockkedja. Upp till 6 år bakåt i tiden.

Föreställer mig att ganska så många som minar försöker förbigå myndigheter genom diverse fuffens...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Du får kring 3000 kronor i månaden för ca 300 kronor i elkostnad. EDIT: För ett 3080.

300Kr/mån för el låter lite högt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Föreställer mig att ganska så många som minar försöker förbigå myndigheter genom diverse fuffens...

Med hög sannolikhet ja, särskilt eftersom regelverket gör det krångligt att deklarera (om man inte använder tjänster som Koinly förstås, men det är inte gratis om man har många transaktioner).

Det är därför jag drar upp det. Försöker öka medvetenheten om det, lite.

Allt är inte guld och gröna miningriggar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inget fel på tonen. Lite humor gör inget 🙂

Så jäkla världsfrånvända Zotac är....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]