Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Tänk vilken glädje att få bo nära ett vindkraftverk, dels ljudet från rotorbladen, men tänk så vackert att få skuggspelet över sitt hus från ett vindkraftverk, ett blinkande ljus

Jag ser hellre hundra vindkraftverk genom fönstret än ett kärnkraftverk i alla fall. Men man behöver ju inte bygga kraftverken på folks tomter liksom. Ljudet från vindkraften har inte besvärat mig de gånger jag har varit nära och blinkande ljus är liksom inget ovanligt. Dessa argument är lite fåniga, vill du ha en urangruva i källaren? Nej? Då kan ju inte kärnkraft vara ett alternativ heller eller?

Citat:

Norge har ju en stor fördel med sin vattenkraft. Frågan är varför de bygger vindkraftverk?

De kanske har dåligt samvete efter deras enorma vinster på fossilindustrin och vill kompensera lite? De har ju goda förutsättningar för vindkraft också liksom.

Citat:

Jag håller med om att det ballat ur lite vad gäller upphandling av diverse tjänster. Nu betalar vi förvisso en hel del pengar i subventioner för vindkraften. Det är ju dock tråkigt att se installerad effekt och vad de levererar en kall vinterdag.

De flesta dagar levererar vindkraften bra med el, även om de är kalla, men ibland blir det inte så mycket. Det hör ju till sakens natur liksom. Men bygger man ut det mer och mer utspritt så kommer fluktueringarna inte att vara lika stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Det finns en stor nackdel med kärnkraft, nämligen radioaktivitet!

När man gräver upp uranmalm får man också upp andra ämnen, giftiga och radioaktiva. Läs om de uranhaltiga skiffrarna i Ranstad (på sin tid i branschen skämtsamt kallad U-Ranstad).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ranstad-foreslas-bli-s...

När man sedan klyver uranatomerna bildas andra grundämnen, giftiga och radioaktiva. Det mesta stannar i bränslestavarna, en del samlas i jonbytarmassan, en del pyser ut genom skorstenen.

Mängden radioaktivitet som släpps ut från (svenska) kärnkraftverk är mycket noga övervakad och mätsystemen har extremt höga krav både på noggrannhet och tillgänglighet. Vissa mätare på Ringhals får t.ex. vara otillgängliga mindre än 24 h/år, i praktiken blir det bara ett par timmar varje år för nödvändigt underhåll.

Den svenska kärnkraftens bidrag till bakgrundsstrålningen är ca 0,002 mSv till närboende, dvs ungefär vad man får i sig av att äta en klase bananer. Som jämförelse är genomsnittlig stråldos för boende i Sverige ca 1-2 mSv/år, lite beroende på var man bor.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Nej inte ännu och det är ju just den oron för framtiden som mycket av debatterna handlar om.

Anledningen till att vindkraften bär sina egna kostnader är väl ändå att den är subventionerad?
Det säger ju sig självt, du får idag ut 15 % av installerad effekt, det blir man ju inte fet av.

Well, vad jag har läst så är det snarare 35-40% men det spelar ju ingen roll. Det är liksom ingen överraskning att ett "3 MW"-vindkraftverk inte producerar 3 MW konstant utan ungefär 9000 MWh per år, och det är med i konstandsberäkningarna.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Well, vad jag har läst så är det snarare 35-40% men det spelar ju ingen roll. Det är liksom ingen överraskning att ett "3 MW"-vindkraftverk inte producerar 3 MW konstant utan ungefär 9000 MWh per år, och det är med i konstandsberäkningarna.

Just därför behövs det baskraft i landet, baskraft som finns nära där det förbrukas med stor roterande massa för att kunna leverera reaktiv effekt till nätet. För övrigt ligger Bua (en liten stad/fiskeby med ca 2000 invånare) 1 km från Ringhals. Ringhals varken bullrar, luktar eller skapar skuggbilder. Men det är klart, de i Bua har ju ett enormt dödsförakt som vågar bo så nära ett kärnkraftverk.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det kan nog stämma men jag hörde för bara några veckor sedan att målet ändrats, tror dock inte jag hört det officiellt ännu.

Du hade rätt, pga ändrade redovisningsprinciper så har målet ändrats. Det nya målet är 22 öre/kWh och det inkluderar avgift till kärnavfallsfonden, bränsle, stamnät, OPEX och CAPEX (dvs såväl drift, underhåll, R&D och investeringar räknas med).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Just därför behövs det baskraft i landet, baskraft som finns nära där det förbrukas med stor roterande massa för att kunna leverera reaktiv effekt till nätet. För övrigt ligger Bua (en liten stad/fiskeby med ca 2000 invånare) 1 km från Ringhals. Ringhals varken bullrar, luktar eller skapar skuggbilder. Men det är klart, de i Bua har ju ett enormt dödsförakt som vågar bo så nära ett kärnkraftverk.

Jag hyrde ett hus norr om Varberg för ett par år sedan, inte i Bua men på nästa udde söderut, alltså ett semesterhus vi bodde i en kort period på sommaren. Under städningen sista dagen hittade vi någon form av radioapparat längst in i ett skåp tillsammans med ett informationsblad och jodtabletter. Om larmet gick i denna radio (som alltså inte var inkopplad) skulle man äta tabletterna och evakuera eller vad det nu stod. Ägarna till huset hade inte informerat om detta, och det kändes ganska obehagligt. Jag vet att risken inte är stor på något sätt, men likväl kändes det inte så kul. Sånt slipper man med vindkraftverk.

Ditt fokus på roterande massa vet jag inte varifrån det kommer. Man behöver energi i systemet, om det är energi från roterande massa, batterier eller något annat har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hyrde ett hus norr om Varberg för ett par år sedan, inte i Bua men på nästa udde söderut, alltså ett semesterhus vi bodde i en kort period på sommaren. Under städningen sista dagen hittade vi någon form av radioapparat längst in i ett skåp tillsammans med ett informationsblad och jodtabletter. Om larmet gick i denna radio (som alltså inte var inkopplad) skulle man äta tabletterna och evakuera eller vad det nu stod. Ägarna till huset hade inte informerat om detta, och det kändes ganska obehagligt. Jag vet att risken inte är stor på något sätt, men likväl kändes det inte så kul. Sånt slipper man med vindkraftverk.

Ditt fokus på roterande massa vet jag inte varifrån det kommer. Man behöver energi i systemet, om det är energi från roterande massa, batterier eller något annat har ingen betydelse.

Det är väl bara bra att man distribuerar jodtabletter? Det är ett enkelt och billigt sätt att skydda sig mot den omedelbara faran av jod-131. Att husägarna inte informerat er om att de fanns där och hur de skulle hanteras är en helt annan femma, det är ju inte Ringhals ansvar.

Roterande massa har oerhört stor betydelse för elnätets stabilitet och förmåga att hantera störningar, precis som svänghjulet i en bilmotor påverkar hur den uppför sig. Det handlar inte om att tillföra energi, det handlar om tröghet och hur bra man kan hålla nätfrekvensen. Minskar mängden svängmassa så ökar risken för frekvensvariationer utanför det tillåtna med alla de följder det kan få, t.ex. frånslag av transformatorer mm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej det är klart, jodtabletter är ju lite obehagligt. Se bara på Tjernobyl (RMBK-reaktor). Var väl 7000 personer som fick sköldkörtelcancer just pga aktivt jod. Tror hela 20 personer sedan avled. Det är faktiskt 2,8 promille! Och de stackarna hade ju inte ens jod-tabletter!

Det är ju det som är så läskigt med kärnkraft, tänk om det skulle explodera som en atombomb och sprida ut aktiv aska över hela Skandinavien!

FNs IPCC rapport hävdade att vi inte har lyxen att välja: Se här Tomas Kåberger är ju dock en ivrig förespråkare för att kärnkraften ska avvecklas, sett honom i många debatter om ämnet.

förtydligat
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Både ja och nej... För 75 miljarder borde vi kunna bygga en reaktor typ Olkiluoto 3 om vi inte har lika mycket otur som finnarna haft. Bygger vi enklare modeller borde vi ha råd med ett par tre stycken - men då är frågan, vill vi ens bygga sådana? Du har en poäng att det är bättre att räkna högt och sedan bli positivt överraskad om det blev billigare.

Det var ett forskarlag som ville bygga en Gen IV modulär blykyld forskningsreaktor i Oskarshamn nu, de ville ha ett anslag på ett par hundra miljoner - inte jättemycket. Så det verkar finnas ett brett prisspann.

Jo, precis. Olkiluoto 3 är extremt fördyrad både från oerfarna konstruktörers håll men också felberäkningar. Frågan är hur mycket billigare det kan bli - EBR är en väldigt dyr reaktorteknik.

Sedan ska det nämnas att BN-800 är i stort sett en forskningsreaktor. Den är i fullgott skick men den används för att testa bränslesammansättningar.

Kommentar till fetmarkerade. Projektet i Oskarshamn syftar alltså till att bygga en icke-nukleär anläggning för ~250 MSEK där hälften önskas få från Energimyndigheten. De vill bygga en elektriskt uppvärmd miniversion av en blykyld reaktor för att genomföra tester/ validering innan den faktiska reaktorn kan byggas för i storleksordningen 1-2 GSEK.

Skrivet av snajk:

Jo självklart är det bra att placera produktionen nära förbrukningen. Problemet är ju att elproduktion inte är lämplig att placera överallt. Vattenkraft är ju uppenbart förstås, men alla typer av elproduktion har ju sina egna begränsningar i placering liksom. Kärnkraft får inte placeras nära större städer på grund av olycksrisken både för själva verket men också för transporter av bränsle och avfall och så. Solpaneler kan placeras rätt fritt, men det krävs ju rätt geografiskt läge för att det ska vara någon idé. Vindkraft behöver också placeras strategiskt där det blåser lagom mycket och hyfsat tillgängligt för service och så. Jag hade gärna sett mer vattenkraft i södra halvan av landet men vi har inte riktigt förutsättningarna så det funkar ju inte. Däremot håller jag absolut med att det är konstigt att man bygger vindkraftsparker långt uppe i norr där man redan har ett relativt överflöde av el. Men man bygger ju rätt mycket vindkraft längre söderut också förstås.

Angående de sex miljarder man lägger på underhåll av stamnätet årligen så är det vad som krävs för att det ska fungera så som det är idag. Ska man bygga ut det krävs mer pengar, men det är svårt att undvika det om vi ska ha någon form av stabilitet i elnätet. Även om elförbrukningen skulle gå upp kraftigt i norr och elproduktionen skulle öka kraftigt i söder så behöver man ett bra och stabilt nät som kan hantera de fluktueringar inom produktion och förbrukning som vi redan har och som bara kommer att bli större med mer förnybart och andra mönster i förbrukningen.
Tja, min förhoppning är att man borde se mycket allvarligare på elförsörjningen än hur man ser på sophämtningen. Här tror jag vi har sex olika företag som hämtar "sopor" av olika slag, och det strular ju konstant. Igår exempelvis tog jag en promenad vid halv tio på kvällen och höll på att bli påkörd av en lastbil med stressad förare som körde runt och hämtade glasåtervinning. Så det känns inte riktigt som att det fungerar som det ska. Kan det vara så att upphandling med lägsta kostnad som enda kriterie kanske inte är det bästa sättet att få stabila och långvariga tjänster?
Det är jätteintressanta koncept, och det ger en del förhoppningar inför framtiden. Men det hjälper oss inte idag då det än så länge rör sig om koncept som ligger ganska många år bort, om vi pratar om kommersiell skala. Bill Gates verkar fokusera väldigt mycket på att komma fram med miljövänligare alternativ till cement, och det hade ju varit väldigt bra av diverse anledningar. Inte minst för eventuella framtida kärnkraftverk men också för vindkraften förstås, och hur mycket annat byggande som helst också.

Som kommentar till fetmarkerade. Mycket riktigt att så är fallet med dagens >1000 MW reaktorer. Men ett designkrav för många mindre modulära reaktorer, exempelvis den vi håller på att designa på KTH, är att du inte ska behöva ha en evakueringszon som sträcker sig utanför kraftverkets inhägnad. Uppnås detta så kommer du kunna placera mindre reaktorer i nära anslutning till städer för att både lösa lokalt effektbehov men även exempelvis kunna leverera fjärrvärme.

Permalänk
Medlem

https://www.cnbc.com/2021/02/12/commonwealth-fusion-backed-by...
De här tror då på (REN?) fusionkraft 2030... bill gates och jeff bezos (Amazon) ger dom pengar iaff.

Permalänk
Skrivet av hejsann:

De här tror då på (REN?) fusionkraft 2030... bill gates och jeff bezos (Amazon) ger dom pengar iaff.

Du får ju aktivt avfall även från fusion. Material du använder blir "aktiverat", påminner nog lite om neutronbestrålat material på ett kärnkraftverk. Det har dock kortare halveringstid, runt 100 år. Men får de till det skulle det bli som att uppfinna elektricitet, telefonen eller första bilen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@snajk, väljer att inte direktcitera utan kommenterar istället rakt av dina senaste inlägg pga textmassa.

Debattartikeln som du länkar till, den är också vinklad...

Små separerade strömenheter innebär mer risk än enstaka stora komplex sett till cyberkrig. Om exempelvis någon enstaka procent av alla anslutna utrustningar tillsammans kan störa elsystemet med mer än 5% givet signal från en oseriös aktör, då får vi problem. (Siffror ej baserade på verkliga scenarion, vill bara visa på hur känsligt det kan bli)

Kanske ska introducera begreppet elektriskt slitage på komponenter som utsätts för "nervös" frekvens från ett instabilt elnät. Frågor som Kostnader? Slitage? Ineffektivitet? tillkommer - Om det inte hade spelat någon roll så hade det inte funnits ett urval av UPSar som levererat ren sinusvåg. De som levererar modifierade fyrkantsvågor sliter ut nätaggregatet i förtid och skapar ineffektivitet som yttrar sig som värmealstring i filtret. Ett stabilt elnät är jätteviktigt.

Kollar vi på konsekvenserna i Texas, där elnätet fick strömbortfall p.g.a. för högt eluttag jämfört med en för liten produktion ser vi nu att en dominoeffekt håller på att inträffa. T.ex. står nu deras oljeraffinaderier still. Med andra ord förvärras problemen mångfalt med tiden. Ska bli intressant att se slutnotan för eländet, om det uppgår till miljarder/många döda så var det kanske inte så dumt att ha investerat pengarna i kärnkraft istället.

Sedan detta med alla vindkraftstorn. Jag var helt för vindkraften innan jag fick se med egna ögon hur en skog jag promenerat i blev helt förstörd. Eller, skogen finns till största delen kvar. Det går "bara" vägar och sitter snurror lite här och där, men naturvärdet och känslan att kunna gå dit för att koppla av är helt borta. Efter det insåg jag att de som klagade hade haft rätt. För att täcka behovet av vindkraft för att kunna ersätta kärnkraften behövs det TRE GÅNGER mer vindkraftverk än det finns idag. Och då har vi bara ersatt det strömmängdsmässigt. I det läget kommer vi ha än sämre effektberedskap och en mycket "nervösare" frekvens.

Det där med jodtabletterna är bara en försiktighetsåtgärd och jag tror att det finns en skyldighet att placera ut det i närområdet. Har de inte behövt användas på 50 år så borde vi inte skrämmas av att de tänkt på vår säkerhet ur mer än ett perspektiv.

Skrivet av Fredrik94:

Kommentar till fetmarkerade. Projektet i Oskarshamn syftar alltså till att bygga en icke-nukleär anläggning för ~250 MSEK där hälften önskas få från Energimyndigheten. De vill bygga en elektriskt uppvärmd miniversion av en blykyld reaktor för att genomföra tester/ validering innan den faktiska reaktorn kan byggas för i storleksordningen 1-2 GSEK.

Som kommentar till fetmarkerade. Mycket riktigt att så är fallet med dagens >1000 MW reaktorer. Men ett designkrav för många mindre modulära reaktorer, exempelvis den vi håller på att designa på KTH, är att du inte ska behöva ha en evakueringszon som sträcker sig utanför kraftverkets inhägnad. Uppnås detta så kommer du kunna placera mindre reaktorer i nära anslutning till städer för att både lösa lokalt effektbehov men även exempelvis kunna leverera fjärrvärme.

Ah, det var en trevlig förklaring. Fortfarande är 1-2 miljarder kronor inte jättedyrt för en reaktor, även om den nu är av mindre modell.

Skrivet av Voff89:

Kollektivet, mig själv inkluderad, är inte villiga att ändra sitt beteende (minska energianvändningen) och få en förändrad/sänkt(?) standard för hur vi använder vår energi.

Ska vi klara en omställning till en fossilfri transportsektor behöver vi kärnkraft, inte bara för våran egen del men för även för att kunna öka vår export ut i Europa. Klarar vi själv vårt basbehov med hjälp av vatten- och kärnkraft kan vi exportera elen från vind- och solkraft ut i Europa vilket minskar behovet av olja, kol och naturgas.

Det snabbaste sättet att konkurrera ut fossila bränslen är därför att nyttja hela portföljen av fossilfria energikällor, inte bara de gröna.

Klimatet behöver kärnkraften för att vi inte är beredda att ändra vårt beteende i den utsträckningen som egentligen krävs.

This!

Idag snålar jag rejält med strömmen för att det är så sjukt dyrt. Men det intressanta är att det inte är elen som är det dyraste, utan det är alla andra avgifter för elnät, fasta saker, tariffer, skatter, moms etc. Jag skulle kunna gå med på det dubbla elpriset om jag visste att det bådar för bra stabil el i framtiden. Varför spara några ören på stabiliteten när resten av elkostnaden driver upp det till ett par kronor kWh ändå?

Men den dagen jag kan ska jag "släppa ut" och koppla av. Jag väntar på rätt tillfälle att bygga mig en vettig dator igen, eller bara den saken att kunna duscha varje dag och slippa oroa sig för att hårfönen drar iväg i pris. Eller ha på lampor så jag slipper bli deppig av allt mörker.

Så, även om jag försöker efterleva besparingstaktiken idag så är det inget jag vill göra på sikt. Det kostar energi att leva, om vi drar den ur kontakten eller eldar oss till den spelar ingen roll, det kostar. Drar en ner för mycket på allt känns det till slut som en slutar existera...

Skrivet av hejsann:

Vad roligt att de har kommit på att kärnkraft är en ren energikälla! Tur att vi idag har infrastruktur att hantera det radioaktiva avfallet som deras framtida teknik innebär. Avfallet är mätt i sönderfallstid jämförbart med det från Gen IV-fission så snart kan vi prova på framtiden själva utan att vänta på fusionsreaktorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9OXEd/kritik-mot-el-sat...

Regeringen menar att överföringen av el mellan norr och söder är en nyckel till att lösa elbristen.
75 miljarder kronor läggs på att bygga ut och ersätta elnäten.
– Sannolikt den sämsta investering som går att göra, säger Nils-Olov Lindfors (C), regionråd i Norrbotten.

Skit i det politiska i artikeln men ämnet är helt i linje vad vi har pratat om här.

Nils-Olov har rätt. Framtida problemet för södra Sverige är att norr kommer använda upp överskottet i sin gröna omställning (se exempelvis SSAB's "gröna stål") så senast 2040 finns ingen el kvar att skicka söderut. Vi får välja att be omvärlden investera för södra Sverige, göra det själva eller förstå att en avindustraliseringsrisk föreligger i energiområde 3 & 4 när företag får välja på att begränsa sin produktion eller flytta den utomlands.

Vindkraften kan inte byggas ut förevigt (Livlängd på ~20 år blir en begränsning förr eller senare) även om viss möjlighet lär finnas för kapacitet i havet. Med en förväntad effektbehovsökning enligt IVA på ~50% (https://www.iva.se/publicerat/atgarda-bristerna-i-sveriges-el...) för att klara klimatomställningen så behöver vi även tänka på vad som ersätter nuvarande kärnkraftsverk (Med förväntad 60 års livsläng kommer de stänga ~2035-2045).

Får hoppas på att ny bred energiöverenskommelse efter valet 2022 där allt gammalt gnäll läggs åt sidan för att ta ut en färdplan för landet för att ställa om till en "grön ekonomi". Då krävs investeringar i både näten och produktionen! Är tyvärr inte så positiv till det kommer ske men är nog sista chansen vi får att rätta till kursen.

Permalänk
Medlem

En intressant nyhet som nyss dykt upp är att det har planerats för utbyggnad av kärnreaktorer under många år. "Projekt Svea" som det kallades lades på paus 2014. Det inleddes 2006 och innefattade seriös planering inför konstruerandet av fler reaktorer vid Ringhals. Stora mängder pengar har investerats.

Det än mer intressanta är att det verkar som att det går att återuppta där det slutade. Vi är alltså närmare att kunna bygga nya reaktorer än vad det sett ut som.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, men dagens system är väl mer robust än det var då? Och det är ju lite talande att det exempel man tar upp handlade om ett elavbrott på max några timmar för nästan 40 år sedan.

Min poäng var mer vad som kan hända och dess kostnader ifall elnätet kollapsar, oavsett orsaken.

Skrivet av snajk:

Vi behöver ett stabilt elnät och en stabil elproduktion, inget snack om den saken, men det behöver inte innebära att vi behöver förlita oss på kärnkraft. Sen är det förstås dumt att stänga ner reaktorer i förtid, funkar de så funkar de och de stora investeringarna är ju gjorda redan liksom. Det skrevs en debattartikel i DN som tar upp problematiken och den vinklade debatten, väl värd att läsa. Svaren på den från "andra sidan" är också intressanta men missar poängen lite tycker jag. En stor del av själva frågan dock inte så mycket av debatten handlar ju om hur mycket el som kommer att krävas framöver, Svenskt näringsliv tror att elförbrukningen kommer att öka kraftigt medan andra tror att den kommer att hålla sig stabil förutom vissa specifika saker. Fossilfria stålverk kräver ju enorma mängder el exempelvis, vilket vi behöver kompensera för. Men hushållens elanvändning ser inte ut att öka särskilt mycket, inte ens med övergången till elbilar.

Intressant debattartikel. Mer saker jag behöver läsa på mig om märker jag.

Oavsett vad man anser om det politiskta (som ofta kan vara ganska överdrivet) så tror jag det är bra att man kan föra debatt och diskussion kring frågan i alla fall. Det är oftast motståndaren som är bäst på att se ens egna brister och vice versa. Den här tråden tycker jag till exempel har hållit en väldigt hög och saklig nivå.

Skrivet av snajk:

Samtidigt exporterar vi ungefär så mycket idag, så vi borde ju kunna hantera det ganska bra. Sen kan man förstås tycka att exporten också är viktig, mycket av den fossilfria el vi exporterar minskar ju på användningen av fossil kraft i andra länder. Men å andra sidan är ju fossilfri el på frammarsch överallt nu så med tiden kanske exporten inte är riktigt lika viktig sett till klimatet. Samtidigt behöver vi ju ha möjligheten att exportera och importera för att slippa ha enorm överkapacitet i vårt system, men det är väl ingen som vill hindra det på något sätt.

Bra poänger. Inget att invända.

Skrivet av snajk:

Cyberperspektivet är förstås viktigt. Men många små enheter ger ju mer redundans än en stor liksom.

Sant, men många serieproducerade enheter som inte har samma gedigna säkerhet som ett kärnkraftverk är lättare att hacka. Har man lyckats ta sig in i en är det förmodligen lika enkelt att ta sig in i tusentals likadana. Undra vad som händer när 30 000 bilar som står på laddning helt plötsligt bestämmer sig för att försöka vända på frekvensen.

Skrivet av snajk:

Du verkar ha fastnat på svängmassa, men elsystemet för hela landet är inte riktigt samma sak som en bilmotor.

Jag tycker det finns ganska stora likheter. Om vi bortser från vilken typ av energi som produceras (elektrisk vs rörelseenergi) så är vitsen med svänghjulet i en bil att jämna ut varvtalet och skapa en viss tröghet i systemet som gör det bekvämare och mer praktiskt att köra bil. Utan svänghjulet skulle man bl.a. känna av mer vibrationer från motorn samt att motorn skulle ha svårare att hålla ett stabilt varvtal. De stora turbinerna i vatten- och kärnkraftverk fungerar också som ett stort svänghjul, även om det mer är en fördelaktig bieffekt snarare än en huvudsaklig tanke.

Frekvensen i elnätet är konstant 50 Hz (+/- 0,004%). Alla större generatorer i vatten- och kärnkraft är synkrongeneratorer (såvitt jag vet). Man kan säga att de är direktkopplade till elnätet och har även därför ett fast varvtal. Väldigt små förluster mellan turbin och generator. Ungefär som mellan motor och drivaxeln i en manuell bil.

Många vindkraftverk har variabelt varvtal. Det leder till att de inte kan kopplas direkt till elnätet för de skulle då dras med i frekvensen som elnätet har och bli en förbrukare istället. Lösningen på detta är att använda frekvensomriktare för att skapa skapa en konstgjord frekvens (i den mening att det inte är någon fysiskt roterande massa som bestämmer frekvensen) för att överföra kraften till elnätet. Ungefär som en bil med automatlåda och momentomvandlare. Varvtalet på utgående axel är inte nödvändigtvis samma varvtal som motorn, men med nackdelen att förlusterna blir större.

Nu börjar dock moderna automatlådor att vara lika effektiva som manuella växellådor, och det är mycket möjligt att dagens problem med frekvensomriktare vs synkrongeneratorer också kommer att förbättras med tiden.

Skrivet av snajk:

Vad är det som inte är moget? Att omväxlande ladda och ladda ur ett batteri?

Nja, tekniken finns, men den är tekniskt mer avancerad än en massiv synkrongenerator och mer komplext bara ur den synpunkten att det krävs en frekvensomriktare för varje enskild producent. Risken att den reaktiv effekt i elnätet ökar blir också större, vilket skapar ännu mer överföringsbegränsningar även fast den utnyttjade effekten förblir densamma. Det finns redan flera lösningar på marknaden för att åtminstone delvis lösa problematiken. Fortfarande mer komplexa än en synkrongenerator, men likväl alternativa lösningar.

Reaktiv effektkompensering

Nu är jag kanske lite arbetsskadad, men mina erfarenheter är att "modernare" energieffektiva lösningar oftast också kräver mer arbetstid för att få dem att fungera, och jag är lat av naturen.

Skrivet av snajk:

Det är väl ganska onödigt att kunna vara självförsörjande i veckor när det handlar om ett behov i enstaka minuter?

Och fossila bränslen har definitivt bäst före datum. Står en bil i några år så blir bensinen til gelé och går inte att använda exempelvis. Jag vet inte hur det ser ut med eldningsolja dock, men att ha stora lager är ändå inget som är önskvärt om man inte tror på något Fallout-scenario eller liknande.

Dåligt formulerat av mig. Det är sant att bensin inte är särskilt bra att långtidsförvara, eller vilka andra lättflyktiga petroleumprodukter som helst för den delen. Diesel och tyngre eldningsoljor är det däremot inga större problem att lagra i flera år.

Gällande stora lager så behöver det inte vara särskilt långa perioder för att det ska krävas stora mängder bränsle. Skrev tidigare i tråden att det krävs minst 200 ton kol per timme för att ersätta kärnkraften ifall man ersatte den med kolkraft. Jag kommer att uppdatera beräkningarna för jag har insett att jag använt fel siffror. Mängden kommer att bli ännu större.

Edit; 1700 ton eller 1100 m3 kol per timmer krävs ifall man skulle ersätta kärnkraften med kolkraft!
Räknade fel med en faktor 8+... -.-

Skrivet av snajk:

Jag tycker inte heller man ska avveckla kärnkraft i förtid. Frågan är vad som är i förtid, om det inte är ekonomiskt försvarbart att driva det och göra de investeringar som krävs så vet jag inte om jag skulle räkna det som i förtid.

En del av det beror ju på bl.a. effektskatten som fanns för några år sedan som i princip var en punktskatt på kärnkraften. Dessutom så har det byggt så mycket vindkraft de senaste åren att det finns en kraftig överkapacitet vissa delar av året, vilket såklart skapar svårigheter för dyra investeringar som är kalkylerade att producera på maximal effekt 10 månader om året. Jag anser att en stor del av kärnkraftens nuvarande ekonomiska situation är en politiskt självuppfylld profetia.

Skrivet av snajk:

Ström i eluttagen har vi i hela landet, det är inget problem. I andra länder är man ibland tvungen att ha rolling blackouts eller brownouts när inte nätet hänger med, men det finns ju inte här liksom.

Var mer menat som ett skämt.
Och rolling blackouts är väl något jag hoppas vi slipper komma till, men jag är rätt att om utvecklingen fortsätter som den gör nu så riskerar det att gå ditåt. Jag tror det är en ganska liten risk, men likväl en ökad risk.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Det är väl bara bra att man distribuerar jodtabletter? Det är ett enkelt och billigt sätt att skydda sig mot den omedelbara faran av jod-131. Att husägarna inte informerat er om att de fanns där och hur de skulle hanteras är en helt annan femma, det är ju inte Ringhals ansvar.

Det är självklart bra att man distribuerar tabletterna och har ett larmsystem och så, det är bara en påminnelse om att man har något väldigt farligt i närheten och det är obehagligt. Bor man hyfsat nära ett kärnkraftverk behöver man alltså ha ett speciellt larmsystem, jodtabletter och en evakueringsplan, det behöver man inte om man bor nära ett vindkraftverk liksom.

Citat:

Roterande massa har oerhört stor betydelse för elnätets stabilitet och förmåga att hantera störningar, precis som svänghjulet i en bilmotor påverkar hur den uppför sig. Det handlar inte om att tillföra energi, det handlar om tröghet och hur bra man kan hålla nätfrekvensen. Minskar mängden svängmassa så ökar risken för frekvensvariationer utanför det tillåtna med alla de följder det kan få, t.ex. frånslag av transformatorer mm.

Tröghet i systemet är jag absolut med på, men det går ju att lösa på diverse sätt för många olika typer av elproducenter. Men frekvensvariationer är väl ett löst problem på den nivån i systemet, eller?

Skrivet av ingenjören:

Nej det är klart, jodtabletter är ju lite obehagligt. Se bara på Tjernobyl (RMBK-reaktor). Var väl 7000 personer som fick sköldkörtelcancer just pga aktivt jod. Tror hela 20 personer sedan avled. Det är faktiskt 2,8 promille! Och de stackarna hade ju inte ens jod-tabletter!

De siffrorna stämmer ju inte någonstans. Det är svårt att avgöra hur många cancerfall som beror direkt på Tjernobyl då det finns så många variabler, men jämför man personerna från det området med andra områden i Ukraina eller liknande så är det rätt skrämmande. Ukraina betalar exempelvis fortfarande ut "änkepension" till över 38000 kvinnor för att deras makar dog som en följd av Tjernobyl och de är ju inte direkt generösa med sånt. Exakta siffror kommer man aldrig att få, men att det handlar om rätt många tusen är uppenbart, läs exempelvis: https://www.bbc.com/future/article/20190725-will-we-ever-know...

Citat:

Det är ju det som är så läskigt med kärnkraft, tänk om det skulle explodera som en atombomb och sprida ut aktiv aska över hela Skandinavien!

FNs IPCC rapport hävdade att vi inte har lyxen att välja: Se här Tomas Kåberger är ju dock en ivrig förespråkare för att kärnkraften ska avvecklas, sett honom i många debatter om ämnet.

Det var inte vad rapporten säger alls, även om artikeln du länkar möjligtvis kan ge det intrycket. Rapporten går igenom olika scenarios som kan leda till att man når klimatmålen, en del av dessa innefattar mer el från kärnkraft, andra en minskad andel. Gemensamt för alla scenarion där man har en chans att nå 1,5-gradersmålet är i alla fall att förnybart måste öka kraftigt, och att man, industrin främst, behöver minska på sin elanvändning.

Sen är jag inte emot kärnkraft i alla lägen eller så. Jag säger bara att vi har mycket goda förutsättningar att klara vår elförsörjning utan att bygga ny kärnkraft. Andra länder har andra förutsättningar och för de kan det absolut vara den bästa vägen framåt. Samtidigt är ju kostnaden ett stort problem, solel, vindel och energilagring har ökat i effektivitet och minskat i kostnad rejält på senare tid (rapporten säger exempelvis: The political, economic, social and technical feasibility of solar energy, wind energy and electricity storage technologies has improved dramatically over the past few years, while that of nuclear energy and carbon dioxide capture and storage (CCS) in the electricity sector have not shown similar improvements. {4.3.1}), kärnkraft har inte gjort det utan kostnaderna går upp, trots mer standardiserade konstruktioner och så, se exempelvis denna artikel.

Skrivet av Fredrik94:

Jo, det är absolut intressant. Men hur går det då? Kommer ni att uppnå det, och hur snabbt kommer det att finnas produkter på marknaden? Jag fick förhoppningar när jag läste denna artikel om NuScales små modulära reaktorer, men ganska snabbt visade det sig att kostnaden fortfarande var ett stort problem för dem och tidsplanen gör att det blir svårt att få dem på plats i tid för att uppnå klimatmålen. Och detta projekt verkar ändå vara ganska långt gånget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

@snajk, väljer att inte direktcitera utan kommenterar istället rakt av dina senaste inlägg pga textmassa.

Debattartikeln som du länkar till, den är också vinklad...

Jag vet att den är vinklad, det är därför jag säger att man också bör läsa de andra artiklarna som hör till debatten. Vad som är intressant är vad svaren säger, för ingen säger ju egentligen att grundartikeln är felaktig utan argumenten kan i princip sammanfattas som whataboutism. Typ: "Vi importerar el till södra Sverige, det är dåligt.." Ja, fixa stamnätet då. "Svenskt näringsliv säger att det blir dyrare med 100% förnybart än 100% fossilfritt.." Det är ingen ärlig beräkning då man överdriver kostnaderna för förnybart och energilagring och minimerar kostnaden för kärnkraften, dessutom gör man väldigt konstiga antaganden om import- och exportkostnader och andra knasigheter i beräkningarna (som att alla år antas vara "torrår" när man räknar på vattenkraft). Läs gärna den väldigt vinklade rapporten om ni vill, men läs också lite om kritiken mot den, exempelvis i denna presentation av en professor i elnät på KTH.

Citat:

Små separerade strömenheter innebär mer risk än enstaka stora komplex sett till cyberkrig. Om exempelvis någon enstaka procent av alla anslutna utrustningar tillsammans kan störa elsystemet med mer än 5% givet signal från en oseriös aktör, då får vi problem. (Siffror ej baserade på verkliga scenarion, vill bara visa på hur känsligt det kan bli)

Jo, jag anser inte att man ska lita på säkerheten i IT-system då de alltid innehåller säkerhetshål, och det säger jag som systemutvecklare. Samtidigt får man ju väga riskerna i det scenariot med andra. Om ett annat land vill attackera oss så har de ju en mängd möjligheter att göra det. En "cyberattack" av elnätet är absolut inte otroligt, men ett nät som inte bara är distribuerat rent fysiskt utan också mellan olika tekniker är ju mer robust mot sådana angrepp. Om vi förlitar oss på mer kärnkraft istället så kan man ju attackera den ganska enkelt också, exempelvis med kapade passagerarflygplan.

Men säg att man har ett par miljoner uppkopplade batterier, i elbilar men också exempelvis batteripaket man har kopplat till hushållets solpaneler eller liknande för att minimera elförbrukningen från nätet av ekonomiska skäl, på kanske 50KWh styck med möjlighet att leverera i snitt 5KWh. Även om man bara kan räkna med att säg en tiondel av dessa är inkopplade och redo att ta emot eller leverera el vid toppar och dalar i produktionen så kan de täcka upp rätt stora fluktuationer. Allt beroende på teknik förstås, men det är inte direkt rocket science. Och börjar folk installera fasta batterier hemma för att komplettera sina solpaneler eller så, så kommer de förstås att vara uppkopplade konstant, så 10% är en väldigt låg siffra.

Citat:

Kanske ska introducera begreppet elektriskt slitage på komponenter som utsätts för "nervös" frekvens från ett instabilt elnät. Frågor som Kostnader? Slitage? Ineffektivitet? tillkommer - Om det inte hade spelat någon roll så hade det inte funnits ett urval av UPSar som levererat ren sinusvåg. De som levererar modifierade fyrkantsvågor sliter ut nätaggregatet i förtid och skapar ineffektivitet som yttrar sig som värmealstring i filtret. Ett stabilt elnät är jätteviktigt.

Självklart är det viktigt, men ett stabilt elnät är inte beroende av kärnkraft.

Citat:

Kollar vi på konsekvenserna i Texas, där elnätet fick strömbortfall p.g.a. för högt eluttag jämfört med en för liten produktion ser vi nu att en dominoeffekt håller på att inträffa. T.ex. står nu deras oljeraffinaderier still. Med andra ord förvärras problemen mångfalt med tiden. Ska bli intressant att se slutnotan för eländet, om det uppgår till miljarder/många döda så var det kanske inte så dumt att ha investerat pengarna i kärnkraft istället.

Texas har ju kärnkraft. En stor del av problemet var att kärnkraften stannade på grund av de låga temperaturerna. Här hade man förstås inte byggt kärnkraftverk som inte kan hantera låga temperaturer av uppenbara anledningar, men det finns ju andra saker som man antar är så osannolika att man inte tar höjd för dem. I Fukushima hade man inte räknat med en så stor tsunami som kom exempelvis.

Citat:

Sedan detta med alla vindkraftstorn. Jag var helt för vindkraften innan jag fick se med egna ögon hur en skog jag promenerat i blev helt förstörd. Eller, skogen finns till största delen kvar. Det går "bara" vägar och sitter snurror lite här och där, men naturvärdet och känslan att kunna gå dit för att koppla av är helt borta. Efter det insåg jag att de som klagade hade haft rätt. För att täcka behovet av vindkraft för att kunna ersätta kärnkraften behövs det TRE GÅNGER mer vindkraftverk än det finns idag. Och då har vi bara ersatt det strömmängdsmässigt. I det läget kommer vi ha än sämre effektberedskap och en mycket "nervösare" frekvens.

Jo men för att baka en kaka behöver man knäcka några ägg liksom. Den absolut största delen av svensk skog är planterad skog som kommer att huggas ner förr eller senare. Detta innebär, förutom då att alla träd huggs ner, kraftig påverkan på miljön på en massa sätt. Sen är ju sällan skog den ideala platsen för vindkraftverk ändå, så jag vet inte om det hade påverkat så mycket.

Men det är ju ett av många argument som man brukar ta fram mot vindkraften, att den förstör naturen, tillsammans med att fåglar dör och att ljudet skulle innebära en hälsorisk. Det ligger absolut något i dessa argument, men det är ju verkligen att sila myggor och svälja kameler liksom. Det dör fler fåglar vid ett vindkraftverk än det gjorde innan det fanns på platsen, vilket inte borde förvåna någon, men man kan minska detta kraftigt med enkla åtgärder som att måla ett av bladen i en avvikande färg. Ljudet finns där men det är rätt litet i sammanhanget, många vindkraftverk ligger exempelvis rätt nära motorvägar (i alla fall häromkring) och motorvägen dränker ju ut alla ljud från vindsnurran utan problem. Nära kusten låter havet mer än kraftverken och så vidare.

Att skogen påverkas stämmer förstås men dels är det u en relativt liten påverkan jämfört med skogsbruk i allmänhet, och dels så kan man ju ganska enkelt minska denna påverkan rätt kraftigt. Det behövs vägar genom skogen av flera anledningar, inte minst för att kunna bekämpa skogsbränder effektivt, så bygg dessa i samråd med vindkraftkonstruktörerna så slår man två flugor med en smäll exempelvis. Och man kan ju passa på att bygga vindkraft när skogen ändå är nerhuggen.

Citat:

Det där med jodtabletterna är bara en försiktighetsåtgärd och jag tror att det finns en skyldighet att placera ut det i närområdet. Har de inte behövt användas på 50 år så borde vi inte skrämmas av att de tänkt på vår säkerhet ur mer än ett perspektiv.

Det är klart att det är en försiktighetsåtgärd, men det gör det inte mindre obehagligt. Om du bodde nära en naturgaskälla och behövde ha gasmaskar till hela familjen hemma och redo konstant, hade inte det känts lite obehagligt?

Citat:

Ah, det var en trevlig förklaring. Fortfarande är 1-2 miljarder kronor inte jättedyrt för en reaktor, även om den nu är av mindre modell.

This!

Idag snålar jag rejält med strömmen för att det är så sjukt dyrt. Men det intressanta är att det inte är elen som är det dyraste, utan det är alla andra avgifter för elnät, fasta saker, tariffer, skatter, moms etc. Jag skulle kunna gå med på det dubbla elpriset om jag visste att det bådar för bra stabil el i framtiden. Varför spara några ören på stabiliteten när resten av elkostnaden driver upp det till ett par kronor kWh ändå?

Men den dagen jag kan ska jag "släppa ut" och koppla av. Jag väntar på rätt tillfälle att bygga mig en vettig dator igen, eller bara den saken att kunna duscha varje dag och slippa oroa sig för att hårfönen drar iväg i pris. Eller ha på lampor så jag slipper bli deppig av allt mörker.

Så, även om jag försöker efterleva besparingstaktiken idag så är det inget jag vill göra på sikt. Det kostar energi att leva, om vi drar den ur kontakten eller eldar oss till den spelar ingen roll, det kostar. Drar en ner för mycket på allt känns det till slut som en slutar existera...

Men hur snål är du egentligen? Det är fint att inte tända lampor eller köra dammsugaren i onödan, för miljöns skull, men påverkan på elkostnaden är väldigt liten. Inte som procent kanske, men i kronor. Har man ineffektiv uppvärmning som går på el så är elräkningen en utgift att beakta, men för de flesta av oss så handlar det om max några hundralappar i månaden varav inte så mycket går att dra ner på särskilt. Lampor drar enstaka watt idag, en dator som är igång men inte konstant belastad blir ju bara någon tia i månaden liksom.

Citat:

Vad roligt att de har kommit på att kärnkraft är en ren energikälla! Tur att vi idag har infrastruktur att hantera det radioaktiva avfallet som deras framtida teknik innebär. Avfallet är mätt i sönderfallstid jämförbart med det från Gen IV-fission så snart kan vi prova på framtiden själva utan att vänta på fusionsreaktorn!

Fusion lider av samma problem som gen IV; de är alltid tio-tjugo år framåt i tiden innan de kan bli gångbara.

Skrivet av Casgar:

Min poäng var mer vad som kan hända och dess kostnader ifall elnätet kollapsar, oavsett orsaken.

Jo det är absolut något man behöver tänka på. Oavsett varifrån energin kommer.

Citat:

Intressant debattartikel. Mer saker jag behöver läsa på mig om märker jag.

Oavsett vad man anser om det politiskta (som ofta kan vara ganska överdrivet) så tror jag det är bra att man kan föra debatt och diskussion kring frågan i alla fall. Det är oftast motståndaren som är bäst på att se ens egna brister och vice versa. Den här tråden tycker jag till exempel har hållit en väldigt hög och saklig nivå.

Bra poänger. Inget att invända.

Sant, men många serieproducerade enheter som inte har samma gedigna säkerhet som ett kärnkraftverk är lättare att hacka. Har man lyckats ta sig in i en är det förmodligen lika enkelt att ta sig in i tusentals likadana. Undra vad som händer när 30 000 bilar som står på laddning helt plötsligt bestämmer sig för att försöka vända på frekvensen.

Jo självklart får man dimensionera "laddstolpar", kablar och annat så att de kan hantera effekt åt båda hållen. Risken att bli hackad är förstås ett problem överallt idag, och sannolikt har kärnkraftverkens IT-system bra mycket hårdare säkerhetskrav än typ allt annat. Men det finns ju förstås en orsak till det också. Om någon tar sig in i ett kärnkraftverks driftsystem kan de kanske trigga en härdsmälta exempelvis eller orsaka rätt stora problem på andra sätt. Om någon hackar sig in i en laddstolpe kan de inte göra så mycket mer än att stoppa laddning eller urladdning. De kan inte få bilen att explodera liksom (eller, det beror förstås på styrelektroniken i batteriet men förhoppningsvis har de säkerhetsfunktioner som inte går att stänga av via nätet).

Samtidigt vet jag inte om risken att någon skulle vilja attackera elnätet på det sättet är så stor. Det har ju hänt att de har tagit sig in i kärnkraftverks system exempelvis men det har ju snarare handlat om spioneri än om att försöka orsaka skada. En fullskalig invasion av Sverige är inte så trolig, och man vill ju helst inte liksom förstöra landet man invaderar utan man vill ju helst att allt ska fungera där ändå.

Citat:

Jag tycker det finns ganska stora likheter. Om vi bortser från vilken typ av energi som produceras (elektrisk vs rörelseenergi) så är vitsen med svänghjulet i en bil att jämna ut varvtalet och skapa en viss tröghet i systemet som gör det bekvämare och mer praktiskt att köra bil. Utan svänghjulet skulle man bl.a. känna av mer vibrationer från motorn samt att motorn skulle ha svårare att hålla ett stabilt varvtal. De stora turbinerna i vatten- och kärnkraftverk fungerar också som ett stort svänghjul, även om det mer är en fördelaktig bieffekt snarare än en huvudsaklig tanke.

Frekvensen i elnätet är konstant 50 Hz (+/- 0,004%). Alla större generatorer i vatten- och kärnkraft är synkrongeneratorer (såvitt jag vet). Man kan säga att de är direktkopplade till elnätet och har även därför ett fast varvtal. Väldigt små förluster mellan turbin och generator. Ungefär som mellan motor och drivaxeln i en manuell bil.

Många vindkraftverk har variabelt varvtal. Det leder till att de inte kan kopplas direkt till elnätet för de skulle då dras med i frekvensen som elnätet har och bli en förbrukare istället. Lösningen på detta är att använda frekvensomriktare för att skapa skapa en konstgjord frekvens (i den mening att det inte är någon fysiskt roterande massa som bestämmer frekvensen) för att överföra kraften till elnätet. Ungefär som en bil med automatlåda och momentomvandlare. Varvtalet på utgående axel är inte nödvändigtvis samma varvtal som motorn, men med nackdelen att förlusterna blir större.

Ja ok, jag har inte tillräckligt bra koll på tekniken känner jag. Men det känns inte som något jätteproblem. Jag har exempelvis inte hört om några sådana problem i Danmark trots att de förlitar sig på vindkraft i rätt hög utsträckning.

Citat:

Nu börjar dock moderna automatlådor att vara lika effektiva som manuella växellådor, och det är mycket möjligt att dagens problem med frekvensomriktare vs synkrongeneratorer också kommer att förbättras med tiden.

Nja, tekniken finns, men den är tekniskt mer avancerad än en massiv synkrongenerator och mer komplext bara ur den synpunkten att det krävs en frekvensomriktare för varje enskild producent. Risken att den reaktiv effekt i elnätet ökar blir också större, vilket skapar ännu mer överföringsbegränsningar även fast den utnyttjade effekten förblir densamma. Det finns redan flera lösningar på marknaden för att åtminstone delvis lösa problematiken. Fortfarande mer komplexa än en synkrongenerator, men likväl alternativa lösningar.

Reaktiv effektkompensering

Nu är jag kanske lite arbetsskadad, men mina erfarenheter är att "modernare" energieffektiva lösningar oftast också kräver mer arbetstid för att få dem att fungera, och jag är lat av naturen.

Hmm, jo jag är inte superinsatt i tekniken som sagt. Samtidigt är ju hela poängen med ett batteri att kunna ta emot och leverera el, så det borde ju redan finnas teknik i bilen för att plocka ut energin liksom. På elnätssidan däremot har jag ingen aning, men man har pratat om smarta nät och liknande lösningar i ganska många år nu och det har inte setts som något jätteproblem. Jag skrev själv en uppsats om smarta elnät för ganska många år sedan, långt innan elbilar var ett alternativ, och då pratade man mer om att styra förbrukningen efter belastning visserligen, men det kan ju minska på svängningarna i systemet i alla fall på förbrukningssidan.

Citat:

Dåligt formulerat av mig. Det är sant att bensin inte är särskilt bra att långtidsförvara, eller vilka andra lättflyktiga petroleumprodukter som helst för den delen. Diesel och tyngre eldningsoljor är det däremot inga större problem att lagra i flera år.

Gällande stora lager så behöver det inte vara särskilt långa perioder för att det ska krävas stora mängder bränsle. Skrev tidigare i tråden att det krävs minst 200 ton kol per timme för att ersätta kärnkraften ifall man ersatte den med kolkraft. Jag kommer att uppdatera beräkningarna för jag har insett att jag använt fel siffror. Mängden kommer att bli ännu större.

Edit; 1700 ton eller 1100 m3 kol per timmer krävs ifall man skulle ersätta kärnkraften med kolkraft!
Räknade fel med en faktor 8+... -.-

Jo men ingen vill väl elda kol liksom?

Problemet är att det inte finns riktigt bra siffror på hur det faktiskt ser ut med vindkraft. Jag ställer mig rätt tveksam till det här problemet som ofta framhålls om att det skulle finnas perioder där det inte blåser alls i hela landet, framför allt att det skulle vara något vanligt och långvarigt.

Citat:

En del av det beror ju på bl.a. effektskatten som fanns för några år sedan som i princip var en punktskatt på kärnkraften. Dessutom så har det byggt så mycket vindkraft de senaste åren att det finns en kraftig överkapacitet vissa delar av året, vilket såklart skapar svårigheter för dyra investeringar som är kalkylerade att producera på maximal effekt 10 månader om året. Jag anser att en stor del av kärnkraftens nuvarande ekonomiska situation är en politiskt självuppfylld profetia.

Nja, de flesta beräkningar jag har sett handlar ju inte specifikt om Sverige utan generellt. På sidan 39 i denna presentation finns en intressant tabell:

Sen har ju ingen faktiskt löst slutförvaringen än, det kan bli en rätt saftig kostnad ovanpå detta. Eller så kommer tekniken till räddning med gen IV och vi kan förbruka avfallet, men det tror jag på när jag ser det.

Citat:

Var mer menat som ett skämt.
Och rolling blackouts är väl något jag hoppas vi slipper komma till, men jag är rätt att om utvecklingen fortsätter som den gör nu så riskerar det att gå ditåt. Jag tror det är en ganska liten risk, men likväl en ökad risk.

Tja, men elnätet är ju problemet där snarare än elproduktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är självklart bra att man distribuerar tabletterna och har ett larmsystem och så, det är bara en påminnelse om att man har något väldigt farligt i närheten och det är obehagligt. Bor man hyfsat nära ett kärnkraftverk behöver man alltså ha ett speciellt larmsystem, jodtabletter och en evakueringsplan, det behöver man inte om man bor nära ett vindkraftverk liksom.

Tröghet i systemet är jag absolut med på, men det går ju att lösa på diverse sätt för många olika typer av elproducenter. Men frekvensvariationer är väl ett löst problem på den nivån i systemet, eller?

För 99,99% av de som bor i beredskapsområdena runt Ringhals, Forsmark och Simpevarp så är det inget problem. De får sina askar med jodtabletter utbytta med jämna mellanrum och tänker inte mer på det, det är så naturligt för dem att bo där. Att det sen kommer turister som mår illa av tanken på att bo nära ett kkv i en vecka är ju en helt annan femma. Om du inte hade hittat tabletterna, hade du mått lika dåligt av den upplevt dåliga beredskapen eller hade du åkt därifrån glad i hågen efter en skön sommarvecka med salta bad? Vad hade du gjort om uthyrarna hade berättat, hade du åkt hem igen då?

Tröghet i systemet är en positiv bieffekt hos stora synkrongeneratorer likt de som finns hos kkv och vattenkraftverk. De hjälper till att balansera nätet direkt när en störning inträffar, utan dem svajar det betänkligt. Det går att kompensera på andra sätt, t.ex. genom frånkoppling av stora laster eller med kondensatorbankar/batterier och växelriktare (sk syntetisk svängmassa) men det är svårt att komma upp i samma storlek på tröghet och att göra det lika fort. Det innebär också en stor kostnad att bygga och underhålla dessa utrustningar, vem skall betala för det?

Svängmassa i elsystemet En underlagsstudie IVA-projektet Vägval el

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, det är absolut intressant. Men hur går det då? Kommer ni att uppnå det, och hur snabbt kommer det att finnas produkter på marknaden? Jag fick förhoppningar när jag läste denna artikel om NuScales små modulära reaktorer, men ganska snabbt visade det sig att kostnaden fortfarande var ett stort problem för dem och tidsplanen gör att det blir svårt att få dem på plats i tid för att uppnå klimatmålen. Och detta projekt verkar ändå vara ganska långt gånget.

Det är absolut görbart. Just vårt projekt ligger lite längre bort i tiden, men många SMR-projekt har just avsaknaden av evakueringszon som ett viktigt designkriterium, och vanligtvis uppnås det genom att reaktorn designas helt passivt säker, dvs. att oavsett scenario så ska reaktorn kunna hantera en transient utan behov av åtgärd från operatör.

Korrekt att NuScales första enhet tycks bli dyrare än planerat, men jag tror att man måste se det i termer av vad kommer den N-te reaktorn i serien kosta. First-of-a-kind kostnaden kommer alltid att vara rejält mycket högre än Nth-of-a-kind.

Jag har också lite problem med beskrivningen att "tidsplanen gör att det blir svårt att få dem på plats i tid för att uppnå klimatmålen", så lät det på tidigt 2000-tal också "kärnkraften tar för lång tid att bygga och kommer inte vara klar i tid", men hade vi börjat bygga då skulle den stått klar idag. Dessutom kan jag garantera att samhället kommer efterfråga elektricitet bortom 2030 också, så även om vi inte har reaktorerna på plats förrän dess kan de fortfarande fylla en viktig roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

För 99,99% av de som bor i beredskapsområdena runt Ringhals, Forsmark och Simpevarp så är det inget problem. De får sina askar med jodtabletter utbytta med jämna mellanrum och tänker inte mer på det, det är så naturligt för dem att bo där. Att det sen kommer turister som mår illa av tanken på att bo nära ett kkv i en vecka är ju en helt annan femma. Om du inte hade hittat tabletterna, hade du mått lika dåligt av den upplevt dåliga beredskapen eller hade du åkt därifrån glad i hågen efter en skön sommarvecka med salta bad? Vad hade du gjort om uthyrarna hade berättat, hade du åkt hem igen då?

Självklart blir det vardag, allt blir vardag med tiden. Men det var en påminnelse om att det fanns en risk, om än väldigt liten, att vi hade kunnat ha utsatts för skadliga strålningsnivåer utan att ens ha märkt det eller varit medvetna om risken.

Citat:

Tröghet i systemet är en positiv bieffekt hos stora synkrongeneratorer likt de som finns hos kkv och vattenkraftverk. De hjälper till att balansera nätet direkt när en störning inträffar, utan dem svajar det betänkligt. Det går att kompensera på andra sätt, t.ex. genom frånkoppling av stora laster eller med kondensatorbankar/batterier och växelriktare (sk syntetisk svängmassa) men det är svårt att komma upp i samma storlek på tröghet och att göra det lika fort. Det innebär också en stor kostnad att bygga och underhålla dessa utrustningar, vem skall betala för det?

Svängmassa i elsystemet En underlagsstudie IVA-projektet Vägval el

Tja, rapporterna som har länkats i denna tråd verkar inte se det som ett större problem, det finns flera olika bevisade lösningar på problemet. Kostnaden kan man förstås diskutera men den är inte så farlig, inget som gör att vindkraft kommer i närheten av ny kärnkraft kostnadsmässigt i alla fall.

Skrivet av Fredrik94:

Det är absolut görbart. Just vårt projekt ligger lite längre bort i tiden, men många SMR-projekt har just avsaknaden av evakueringszon som ett viktigt designkriterium, och vanligtvis uppnås det genom att reaktorn designas helt passivt säker, dvs. att oavsett scenario så ska reaktorn kunna hantera en transient utan behov av åtgärd från operatör.

Korrekt att NuScales första enhet tycks bli dyrare än planerat, men jag tror att man måste se det i termer av vad kommer den N-te reaktorn i serien kosta. First-of-a-kind kostnaden kommer alltid att vara rejält mycket högre än Nth-of-a-kind.

Jo det känns ju logiskt. Samtidigt verkar det inte riktigt gälla större kärnkraftverk med standardiserad design. Men det borde ju vara lättare för SMR då man ju bygger rätt många fler av dem.

Citat:

Jag har också lite problem med beskrivningen att "tidsplanen gör att det blir svårt att få dem på plats i tid för att uppnå klimatmålen", så lät det på tidigt 2000-tal också "kärnkraften tar för lång tid att bygga och kommer inte vara klar i tid", men hade vi börjat bygga då skulle den stått klar idag. Dessutom kan jag garantera att samhället kommer efterfråga elektricitet bortom 2030 också, så även om vi inte har reaktorerna på plats förrän dess kan de fortfarande fylla en viktig roll.

Jag kommer inte ihåg att man hade de tankarna 2000, men så kanske det var. Samtidigt så var ju nedstängningen nu senast tack vare att man inte fick tillräckligt bra ekonomi i reaktorn, så en nybyggd reaktor som hade behövt bekosta stora lån under konstruktionstiden hade väl knappast varit mer lönsam, å andra sidan hade man förstås varit så illa tvungen att driva den ändå för lånen ska ju betalas liksom.

Jag tycker det är jättebra att man forskar vidare för att få till bättre och billigare lösningar för kärnkraft. Det jag inte håller med om är den är riktningen som debatten har tagit (i stort, denna tråden är rätt sansad), att ny kärnkraft nu i Sverige liksom skulle vara den enda lösningen, baserat mest på en känsla vad jag kan se. De flesta experter håller ju inte med om det utan anser att vi har goda förutsättningar att säkerställa elförsörjningen med förnybart och förstås investeringar i elnätet, och att detta skulle bli billigare än kärnkraften. Många pratar också om gen IV som att det liksom är i princip färdigt, men så är det ju inte. Det är jätteintressant och hade löst många problem, men det är inget vi kan börja bygga nu liksom, så vi behöver något tills dess. Vindkraftverk har en beräknad livslängd på 30 år, men verkar i allmänhet hålla längre än så, samma med solpaneler, varför inte satsa på det nu tillsammans med smarta nät, energilagring och så? Det betyder inte att vi ska sluta forska på kärnkraft eller så, men jag har svårt att se att det skulle vara ett bra läge att bygga nytt nu.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det känns ju logiskt. Samtidigt verkar det inte riktigt gälla större kärnkraftverk med standardiserad design. Men det borde ju vara lättare för SMR då man ju bygger rätt många fler av dem.

Mja, det gäller även hyfsat bra för stora kärnkraftverk, man måste bara kolla utanför Västeuropa. Ser vi till Rosatom (Ryssland) och KEPCO (Syd Korea) så kan de bygga stora reaktorer enligt tidplan och inom budget, och en stor anledning till det är att de aldrig slutade bygga reaktorer som vi i väst gjorde. För oss så är byggandet av EPR i Frankrike, Finland och UK i princip det första som byggts på typ 30 år vilket innebär att mycket av kunskapen gått förlorad samt att produktionskedjor behöver etableras på nytt. Vågar vi fortsätta satsa på EPR så skulle jag inte bli förvånad om den kommer kunna byggas avsevärt billigare, knäckfrågan är dock om inte de misslyckade projekten har avskräckt investerare från att satsa på den.

Skrivet av snajk:

Jag kommer inte ihåg att man hade de tankarna 2000, men så kanske det var. Samtidigt så var ju nedstängningen nu senast tack vare att man inte fick tillräckligt bra ekonomi i reaktorn, så en nybyggd reaktor som hade behövt bekosta stora lån under konstruktionstiden hade väl knappast varit mer lönsam, å andra sidan hade man förstås varit så illa tvungen att driva den ändå för lånen ska ju betalas liksom.

Jag tycker det är jättebra att man forskar vidare för att få till bättre och billigare lösningar för kärnkraft. Det jag inte håller med om är den är riktningen som debatten har tagit (i stort, denna tråden är rätt sansad), att ny kärnkraft nu i Sverige liksom skulle vara den enda lösningen, baserat mest på en känsla vad jag kan se. De flesta experter håller ju inte med om det utan anser att vi har goda förutsättningar att säkerställa elförsörjningen med förnybart och förstås investeringar i elnätet, och att detta skulle bli billigare än kärnkraften. Många pratar också om gen IV som att det liksom är i princip färdigt, men så är det ju inte. Det är jätteintressant och hade löst många problem, men det är inget vi kan börja bygga nu liksom, så vi behöver något tills dess. Vindkraftverk har en beräknad livslängd på 30 år, men verkar i allmänhet hålla längre än så, samma med solpaneler, varför inte satsa på det nu tillsammans med smarta nät, energilagring och så? Det betyder inte att vi ska sluta forska på kärnkraft eller så, men jag har svårt att se att det skulle vara ett bra läge att bygga nytt nu.

Nja, just tidigt 2000-tal var det inte prat om ny kärnkraft i Sverige, då var fortfarande tankeförbudslagen på plats. Mitt påpekande var lite mer generellt än bara Sverigefokuserat då samma argument, om att kärnkraft tar för lång tid att bygga, används globalt. Senaste nedläggningen av R1/R2 är helt klart mer mångfacetterad än enbart ekonomi, det finns även mycket politik bakom, exempelvis valet att höja skatten på termisk effekt med 17% i budgeten 2015, (men vi lämnar politiken därhän nu).

Nej, kärnkraft är verkligen inte den enda lösningen, och som elmarknaden i Sverige ser ut just nu så har vi inte något behov av ny kraftproduktion av något slag, varken vind, sol eller kärnkraft, förrän kanske tidigast 2030. Nu är snarare vårt bekymmer mer av systemstabilitetskaraktär än elproduktionskaraktär, även fast rätt typ av produktion på rätt ställe hade underlättat. Uttryck som "De flesta experter anser" blir lite svårt att använda i debatten då det är en högst ideologidriven debatt. Det finns riktigt få övergripande studier gjorda som inte på förhand önskar sig ett givet resultat, t.ex. brukar Energimyndigheten ansätta att det SKA vara 100 % förnyelsebart 2040 och sen studerar de hur man bygger ett elsystem som uppfyller kravet. Väldigt sällan görs studier som helt teknikneutralt studerar vad utfallet blir givet vissa begynnelse- och randvillkor.

Mja, just Gen-IV är lite svårt att prata om eftersom att alla använder termen på lite olika sätt. Gen-IV är ett systemtänk baserat på långsiktig hållbarhet, ekonomisk lönsamhet, höjd säkerhet etc och inte en specifik reaktor. Diskuterar vi reaktorer som kan platsa i ett Gen-IV system så är de inte alls så värst långt borta, Kina ska starta en i år (HTR-PM), och Rosatom ahr precis fått tillstånd att börja bygga den blykylda BREST-OD-300. Ser vi istället till hela Gen-IV systemet, dvs. att helt sluta bränslecykeln och upparbeta alla transuraner i det använda kärnbränslet så krävs ytterligare forskning.

Som jag ser det så är det inte fel att satsa på sol/vind/lagring etc. men om vi ser till storleken på utmaningen att dekarbonisera samhället innan 2050 så är uppgiften så enorm att det inte är troligt att det går att genomföra utan kärnkraft. Värt också att komma ihåg att bygget av en vindpark som levererar lika mycket elektricitet som ett stort kärnkraftverk tar i princip lika lång tid att bygga. Jag ser inte Gen-IV som en primär lösning på klimatfrågan, utan det kommer spela roll lite längre fram på mitten av 30-talet. Istället anser jag att Europa bör fortsätta bygga stora reaktorer, tex. EPR och dra lärdom av problemen i Olkiluoto, Flammanville och Hinkley Point. Om vi kan uppnå samma utbyggnadstakt av reaktorer som vi i Sverige hade under 70-80-talet så blir det helt plötsligt realistiskt att klara 1.5C uppvärmning.

Permalänk
Skrivet av snajk:

.
Fusion lider av samma problem som gen IV; de är alltid tio-tjugo år framåt i tiden innan de kan bli gångbara.

Men är det inte samma sak med dessa komplexa smarta nät? Där du dels ska ha tröghet men även kunna balansera alla laster utan att få något avbrott och samt hålla frekvensen inom spec. Det är ju väldigt komplext elnät med bara förnybart. Men du har säkert ett bra exempel i världen där det idag fungerar utan problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är helt klart för mer kärnkraft.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av snajk:

De siffrorna stämmer ju inte någonstans. Det är svårt att avgöra hur många cancerfall som beror direkt på Tjernobyl då det finns så många variabler, men jämför man personerna från det området med andra områden i Ukraina eller liknande så är det rätt skrämmande.

Jo men man får ju skilja på äpplen och päron. Jag pratar om sköldkörtelcancer som initieras av aktivt jod. Du pratar om allt från döda i akut strålsjuka till blodcancer. Jodtabletterna har ju bara en uppgift, att mätta sköldkörteln med jod så den inte tar upp jod 131. För övriga former av cancerogena ämnen hjälper de (jodtabletterna) lika bra som en sockerbit 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kärnkraft: ja tack! Det är säkert och billigt!

Högtrycks-vatten-reaktorer: Nej tack, osäkra, känsliga för störningar, kan producera vapen helt i onödan...

Smält-salt-reaktorer som kan drivas av de flesta reaktorernas restprodukter och thorium är självsäkra för att saltet aktivt behöver värmas för att bli flytande och skapa förutsättningarna för reaktionen alls ska hända...

Att diskutera kärnkraft med vissa är som att diskutera kommunismen. Allting är inte Stalin och diktatorer (Chernobyl, 3-mile-island, fukushima), det finns bättre än 60-talets teknik som är mycket säkrare och bättre och har extremt mycket mindre andel avfall.

Högtrycks-reaktorerna är bra på att tillverka vapen, inte riktigt det vi vill ha idag...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kärnkraft: ja tack! Det är säkert och billigt!

Högtrycks-vatten-reaktorer: Nej tack, osäkra, känsliga för störningar, kan producera vapen helt i onödan...

Smält-salt-reaktorer som kan drivas av de flesta reaktorernas restprodukter och thorium är självsäkra för att saltet aktivt behöver värmas för att bli flytande och skapa förutsättningarna för reaktionen alls ska hända...

Att diskutera kärnkraft med vissa är som att diskutera kommunismen. Allting är inte Stalin och diktatorer (Chernobyl, 3-mile-island, fukushima), det finns bättre än 60-talets teknik som är mycket säkrare och bättre och har extremt mycket mindre andel avfall.

Högtrycks-reaktorerna är bra på att tillverka vapen, inte riktigt det vi vill ha idag...

De är ruskigt bra på att producera bränsle till gen IV och får även ut lite el som biprodukt. 2200 MW el produceras på Ringhals as we speak 😉. Jag antar att du menar PWR med högtryck? Ca 155 bar. Kokare BWR ser jag som lågtryck med sina 60? bar 🤭

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De är ruskigt bra på att producera bränsle till gen IV och får även ut lite el som biprodukt. 2200 MW el produceras på Ringhals as we speak 😉. Jag antar att du menar PWR med högtryck? Ca 155 bar. Kokare BWR ser jag som lågtryck med sina 60? bar 🤭

Värme är säkrare än övertryck, skippa vattenreaktorer helt tycker jag är bättre... både bly och salt är bättre och behöver inte aktiv kontroll på samma sätt

Permalänk
Medlem

Saknar Barsebäck, som kommuninvånare kände jag mig trygg fast det ligger så när.
Turister tycker det var spännande men även hemskt hur man kunde bo så nära, samtidigt står de och tittar ut över havet och ser den knallröda himlen. Den knallröda himlen uppstår av danskarnas kolkraft som är i full rulle.

Permalänk
Medlem

Tänk om man skulle ta ut det TOTALA kostnaden för kärnkraften tror den skulle bli olönsam direkt!

"Kärnkraftsolyckor täcks inte helt av försäkring"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Tänk om man skulle ta ut det TOTALA kostnaden för kärnkraften tror den skulle bli olönsam direkt!

"Kärnkraftsolyckor täcks inte helt av försäkring"

Är ändå rätt intressant att kärnkraften orsakar minst dödsfall per kWh. Är lite som med flyget, säkraste färdmedlet men skrämmer många då när det väl går riktigt fel så blir det många dödsfall vilket allt fokus handlar på, inte på hur få olyckor som faktiskt sker.

https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwi...