Anmäl dig till Roborock Challenge!

Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Är NiceHash nere för er också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Är NiceHash nere för er också?

EU servrarna funkar inte. Kör på US-pool tills vidare.
På discord säger en admin att dem är medveten om problemet och jobbar på en lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

EU servrarna funkar inte. Kör på US-pool tills vidare.
På discord säger en admin att dem är medveten om problemet och jobbar på en lösning.

Tack.

Det verkar fungera nu men är inte mycket betalt just nu.

Nu så!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zotac 3080 AMP Holo och kan nå 100 i hashrate med dessa inställningar:

GPU Clock är -250
GPU Memory Clock är +1100
Power limit på 70%

https://www.nicehash.com/blog/post/nvidia-and-amd-graphics-ca... har lite olika förslag. Jag har testat olika inställningar och är väldigt nöjd men kanske går att småjustera lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har ett Zotac 3080 AMP Holo och kan nå 100 i hashrate med dessa inställningar:

GPU Clock är -250
Power limit på 70%

https://www.nicehash.com/blog/post/nvidia-and-amd-graphics-ca... har lite olika förslag. Jag har testat olika inställningar och är väldigt nöjd men kanske går att småjustera lite till.

Kör 3070 med minnena +1425 power 54% core - 502 ligger på 63mh/s. Det är det högsta jag kommit upp i med mitt kort. Kör med t-rex.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

GPU Clock är -250
Power limit på 70%

hur varm blir din memory junction temperature när du kollar i hwinfo64?
sett många ovetandes som kört dom i 100+ grader, själva gpun kan ju vara runt 53c samtidigt som minnena är way to hot.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sett många ovetandes som kört dom i 100+ grader, själva gpun kan ju vara runt 53c samtidigt som minnena är way to hot.

Äsch. Det har aldrig varit något problem tidigare och det lär inte vara något problem idag. Enda skillnaden är att man idag har sensorer som mäter det så att du kan få fram en siffra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

inte riktigt för vid 110c så throttlar dom och får mindre prestanda, kommer när det stått på ett tag å minat. 120c så är dom rökta.
folk har redan stora problem med gddr6x minnena pga värmen. nya minnena går mkt varmare än dom är speccade för.

Edit: så håll koll på tempen medans du minar om du vill värna om ditt kort och får ut optimalt när du kör mining.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Skrivet av nu1mlock:

Äsch. Det har aldrig varit något problem tidigare och det lär inte vara något problem idag. Enda skillnaden är att man idag har sensorer som mäter det så att du kan få fram en siffra.

Skrivet av Göteborgaren:

inte riktigt för vid 110c så throttlar dom och får mindre prestanda, kommer när det stått på ett tag å minat. 120c så är dom rökta.
folk har redan stora problem med gddr6x minnena pga värmen. nya minnena går mkt varmare än dom är speccade för.

Edit: så håll koll på tempen medans du minar om du vill värna om ditt kort och får ut optimalt när du kör mining.

Inte mer än 100 grader. Ibland går den upp men det är oklart hur vad jag ska ändra för inställningar för att sänka den. Minska över-/underklockningen? Det verkar inte göra mycket på graderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Vilka stora problem har folk stött på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Vilka stora problem har folk stött på?

vet inte riktigt om du skojar eller inte 🤔 minnet är speccat att klara 95c enligt minnestillverkaren men ska inte köras i det konstant då det är maxtemp.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

vet inte riktigt om du skojar eller inte 🤔 minnet är speccat att klara 95c enligt minnestillverkaren men ska inte köras i det konstant då det är maxtemp.

Nej då, är bara intresserad, om de finns nån som råkat ut för stora problem? Typ vad har hänt?

https://www.igorslab.de/en/gddr6x-am-limit-ueber-100-grad-bei...

Denna var ganska interssant läsning. GDDR5 har en "Operating temperature" på max 95c och då en Tjunction på 100.
Inga specs läckta för GDDR6x så vitt jag förstår det, enligt Igor's lab.
Om tjunction är satt på 110 skiljer det ju sig, då Operating temperature och Tjunction inte är samma sak. Vart hittade du att de var speccat för 95c?

Alltså tänker om det fanns fall där minnena satt eld på burken eller något^^

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte gå sänka temperaturen oavsett. I så fall är det ju lugnt och lär ju följa tillverkarens gränsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nej då, är bara intresserad, om de finns nån som råkat ut för stora problem? Typ vad har hänt?

https://www.igorslab.de/en/gddr6x-am-limit-ueber-100-grad-bei...

Denna var ganska interssant läsning. GDDR5 har en "Operating temperature" på max 95c och då en Tjunction på 100.
Inga specs läckta för GDDR6x så vitt jag förstår det, enligt Igor's lab.
Om tjunction är satt på 110 skiljer det ju sig, då Operating temperature och Tjunction inte är samma sak. Vart hittade du att de var speccat för 95c?

Alltså tänker om det fanns fall där minnena satt eld på burken eller något^^

för att max95c är operation heat och max100c junction heat är vad dom klarar av att köra enlig micron själva när vi(Jobbet) frågade dom angående diverse minnen(inte bara frågor om värmen) däribland gddr6x.
men gör som du vill allt mår ju bra att ligga på max 🧐

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det verkar ju inte gå sänka temperaturen oavsett. I så fall är det ju lugnt och lär ju följa tillverkarens gränsvärde.

jo verkar inte vara så mycket att göra om man inte skruvar upp kortet och fixar kylningen till minnena själv, dock så rycker garantin då så avråder från det om man inte vet vad man ger sig in på och tänkt igenom om det är värt det 👍🙂 zotac korten ska dock vara lungt att skruva upp och fixa kylningen med bibehållen garanti som jag förtått det?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

jo verkar inte vara så mycket att göra om man inte skruvar upp kortet och fixar kylningen till minnena själv, dock så rycker garantin då så avråder från det om man inte vet vad man ger sig in på och tänkt igenom om det är värt det 👍🙂 zotac korten ska dock vara lungt att skruva upp och fixa kylningen med bibehållen garanti som jag förtått det?

Jag vet inte, är ointresserad av att göra modifikationer. Det bör vara lugnt då den håller sig på max 110 grader.

Permalänk
Medlem

Har minnena inte kontakt med en kylfläns, eller varför blir de så galet varma?

Hjälper det något att köra fläkten på högre fart?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har minnena inte kontakt med en kylfläns, eller varför blir de så galet varma?

Hjälper det något att köra fläkten på högre fart?

ja att höja rpm på fläkten hjälper
japp den värmeledande tejpen som följer med grafikkorten är inge vidare, börjar släppa ur olja så kortet blir geggigt när det blir för varmt (bara gigabyte jag personligen känner till om oljan, säg gärna till om ni märkt detta på andra kort). så att byta ut den gör mycket 👍 men tänk på garantin dock, kan du leva med ljudet så höj rpm på fläkten först 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Att köra fläktar på högvarv 24/7 kommer bränna ut dem, kanske tar ett par månader men det är ett säkert sätt att behöva fixa nya inom allt för lång tid. Mina brummar lugnt på 47% och gör inte ett sus. Undervolt + underclock core är A och O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja att höja rpm på fläkten hjälper
japp den värmeledande tejpen som följer med grafikkorten är inge vidare, börjar släppa ur olja så kortet blir geggigt när det blir för varmt (bara gigabyte jag personligen känner till om oljan, säg gärna till om ni märkt detta på andra kort). så att byta ut den gör mycket 👍 men tänk på garantin dock, kan du leva med ljudet så höj rpm på fläkten först 🙂

Oljan är relativt vanligt förekommande och jag har varit med om det på alla möjligt olika kort från olika generationer och tillverkare. Tror inte att du menade att det är nåt unikt för 3000-serien, utan ville bara nämna det.

Visst ska man inte satsa på att ha höga temperaturer, men den största anledningen till att detta ens har diskuterats är att sensorerna inte fanns tidigare.

Jag går helt klart med på att junctions blir varmare, men är inte orolig när dom ligger på 100 grader. Min GPU ligger på 55 grader.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

för att max95c är operation heat och max100c junction heat är vad dom klarar av att köra enlig micron själva när vi(Jobbet) frågade dom angående diverse minnen(inte bara frågor om värmen) däribland gddr6x.
men gör som du vill allt mår ju bra att ligga på max 🧐

Nej då jag ligger inte på max, det var inte därför jag undrade. Jag undrade vad det var för "stora problem" folk hade råkat ut för?

Så du har pratat med micron angående GDDR6x alltså, och de sa till dig att max var 100c tjunct. Varför throttlar de inte förräns 110?

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=cDau0RyfJ0I

Är de detta du menar med "Stora problem"? Att hashraten throttlar när det blir för varmt i en rigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nej då jag ligger inte på max, det var inte därför jag undrade. Jag undrade vad det var för "stora problem" folk hade råkat ut för?

Så du har pratat med micron angående GDDR6x alltså, och de sa till dig att max var 100c tjunct. Varför throttlar de inte förräns 110?

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=cDau0RyfJ0I

Är de detta du menar med "Stora problem"? Att hashraten throttlar när det blir för varmt i en rigg?

Äsch. Jag tror det är mest oro för att folk ser höga grader. Tidigare har man inte kunnat mäta dessa, så dom kan ju lika gärna ha varit lika varma i tidigare mining-kort som har fungerat utmärkt i åratal.

Kan förstås ligga något bakom det hela gällande just GDDR6X, men som vanlig användare så räcker det nog med att bara kolla den "vanliga" GPUn.

I värsta fall har man reklamationsrätt och garantier.

Jag skickade tillbaka kanske 10st kort av över 60st på garanti när jag minade med en vän. Inget ljug eller annat, bara raka puckar. Asus (och någon annan för nåt kort) hade inga problem att byta ut/ersätta dessa efter 2,5 år. Det gällde då mestadels trasiga fläktar och några enstaka som hade dött helt. Tror något var Zotac och något Gigabyte. Blandade RX570 och 1080ti.

Fläktar som går 100% 24/7 kan fungera precis lika bra efter några år, men man kan ha otur.

Det är ju bara en anekdot, men av över 60 kort som gick 100% dygnet runt så dog en av fläktarna på 5-8 kort efter kanske ett och ett halvt år.

I det stora hela så behöver ingen oroa sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Att köra fläktar på högvarv 24/7 kommer bränna ut dem, kanske tar ett par månader men det är ett säkert sätt att behöva fixa nya inom allt för lång tid. Mina brummar lugnt på 47% och gör inte ett sus. Undervolt + underclock core är A och O

Nu menade jag inte att man ska köra 100% på fläktarna men jag satte mina på ~60%, så de snurrar i 1500rpm. Innan stod de nästan stilla.
Undervolt och underklock på kärnan påverkar inte hur varma minnena blir heller väl?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Byta thermal pads. Medföljande är sanslöst dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I det stora hela så behöver ingen oroa sig.

Japp det är lite så jag ser på det. Visst minnena blir varma, men som i den där artikeln från igor så uppnådde korten 104c efter 8 minuter i Witcher3 4k. Så det är ju inte specifikt mining som ger de temperaturerna.

Märkte att paniken började sprida sig när HWinfo versionen som la till Memory Junction kom ut, några dagar senare kom de ett gäng ytliga clickbait artiklar som spred paniken ännu mer. Vad jag inte har sett, är fall där detta har skapat problem, som att kort smäller efter några månaders användning eller dylikt, först då kan jag tänka mig att nått är snett.

Självklart har man 50 kort i ett rum som tuggar på kommer man behöva kyla de så de inte throttlar, men det är ju inte något nytt för 3000 serien.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för temp på era 2080 kort? Själv ligger jag på 75c & 42Mh/s med Phoenixminer. Känns som att tempen ligger lite för högt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vad har ni för temp på era 2080 kort? Själv ligger jag på 75c & 42Mh/s med Phoenixminer. Känns som att tempen ligger lite för högt.

Temperaturen i sig säger inte mycket om vi inte får veta mer om fläkthastighet, chassi osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Har inget 2080, men du kan testa ändra -tt 50 i bat filen, tror den är -tt 79 som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Japp det är lite så jag ser på det. Visst minnena blir varma, men som i den där artikeln från igor så uppnådde korten 104c efter 8 minuter i Witcher3 4k. Så det är ju inte specifikt mining som ger de temperaturerna.

Märkte att paniken började sprida sig när HWinfo versionen som la till Memory Junction kom ut, några dagar senare kom de ett gäng ytliga clickbait artiklar som spred paniken ännu mer. Vad jag inte har sett, är fall där detta har skapat problem, som att kort smäller efter några månaders användning eller dylikt, först då kan jag tänka mig att nått är snett.

Självklart har man 50 kort i ett rum som tuggar på kommer man behöva kyla de så de inte throttlar, men det är ju inte något nytt för 3000 serien.

Exakt. Jag håller med dig helt. Paniken om Memory Junctions och dess höga temperatur kom direkt efter att man plötsligt fick möjlighet att mäta temperaturen. Det var inget problem tidigare, varken för användare eller tillverkare. Mycket möjligt att temperaturen är lägre just där i tidigare generationer, men det är inget vi vet (ännu?).

Eftersom detta inte har varit ett problem tidigare så är det nog inte något problem idag. Enda skillnaden är att vi nu kan få värdet mätt. Det är nog bra värre att låta fläktarna gå på 100% dygnet runt (om man gör det), men trasiga fläktar går direkt på garantin, utan snack och oavsett tillverkare.

Liten parantes:
Jag har dock haft problem "två" (snarare en) gånger gällande garantiärenden. Ingen av gångerna gällde mining-kort.

Båda dessa hade "olja" på sig från sina pads. Ena kortet var från Netonnet, varpå jag först fick meddelande om att kortet kanske var fuktskadat. Vid närmare koll så såg "teknikerna" att det kom från thermal pads och gick därmed på garantin.

Mindfactory (Tysk butik som inte säljer till svenska privatpersoner längre), däremot, vägrade ta mitt R9 Fury på garanti, eller ens skicka det vidare till verkstad pga. oljan från thermal pads. Jag fick kortet hemskickat och dom vägrade ta emot det om jag skickade in det igen. Återförsäljaren påstod att "eftersom vätskan inte fanns där vid köp så är det vätskeskadat. Vi skickar tillbaka det gratis som 'good-will' och kommer vidare inte att ta emot kortet alls". Det var dock ett problem med återförsäljaren i sig - hade kortet skickats till en verkstad så hade det blivit ersatt/utbytt utan snack.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Temperaturen i sig säger inte mycket om vi inte får veta mer om fläkthastighet, chassi osv

55% på fläkten.
Chassi: Fractal Define R6, ingen top på för tillfället.

Kör på dessa inställning i afterburner:
Power limit 70%, Core clock -50, Memory clock +950.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless