Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Kanske lite orelaterat, men jag undrade varför jag hade börjat få massa stale shares på ena burken för nån vecka sen. Låg på typ 10%. Efter en hel del forskande kom jag fram till att miningprogrammet hade blivit outdated, så jag laddade ner den senaste versionen och nu har jag 0% igen. Det är phoenix miner.

Kanske har du också en gammal version av Ethermine?

Jag kör 5.5c, men som PeoplesMC skriver så verkar det ha med overclocken att göra & DAG, såg precis innan hans svar att det var senaste drivrutinen från Nvidia som verkar vara boven i dramat.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Om 3060 ti ger 60 mh/s så ligger den på det mitt 3070 ger, varför skulle man använda 3070 kort ist för 3060 ti då? (Jag gör det för jag minear på min speldator)

Det är betydligt lättare att hitta 3070 än 3060 ti. Eftersom jag inte har något liv har jag varje dag sen i december har jag gått in på sidor som Webhallen, Inet, etc., och de kort som oftast kommer in är 3070 som jag sett det. Ibland finns det dock enstaka 3090.

Själv köpte jag 3070 just för att det inte fanns något annat.. Annars hade jag nog köpt en bunt 3060 ti eller 3080.

Skrivet av upf:

Ok, kör Phoenixminer idag, men är sugen på att testa hiveos. Har du testat hiveos? Hittar inget om det när jag söker i forumet.

Jag kör HiveOS. Snabbt och lätt att komma igång. Det är gratis upp till en rigg om du använder en annan pool än Hiveon, vilket är deras egna pool. Om du använder Hiveon är det gratis upp till fyra riggar. Enda nackdelen är att ibland är deras servrar sega eller helt nere vilket gör att du inte kan styra riggen från deras web GUI. Riggen fortsätter däremot bryta.

Rekommenderas starkt över Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Det är betydligt lättare att hitta 3070 än 3060 ti. Eftersom jag inte har något liv har jag varje dag sen i december har jag gått in på sidor som Webhallen, Inet, etc., och de kort som oftast kommer in är 3070 som jag sett det. Ibland finns det dock enstaka 3090.

Själv köpte jag 3070 just för att det inte fanns något annat.. Annars hade jag nog köpt en bunt 3060 ti eller 3080.

Jag kör HiveOS. Snabbt och lätt att komma igång. Det är gratis upp till en rigg om du använder en annan pool än Hiveon, vilket är deras egna pool. Om du använder Hiveon är det gratis upp till fyra riggar. Enda nackdelen är att ibland är deras servrar sega eller helt nere vilket gör att du inte kan styra riggen från deras web GUI. Riggen fortsätter däremot bryta.

Rekommenderas starkt över Windows.

Nice, det ska provas inom snart

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förslag till pooler:
1. Binance - 0,5% poolavgift. Betalar transaktionsavgifter från hittade block till sina användare. Betalar ut till mining-konto en gång per dygn. Kan därefter fritt överföras till wallet-konto. Lägsta SEPA-uttag: €10. Avgift: €0.13.

Citerar dig igen här.. Jag läser runt på binance atm för att byta, men ser detta: "The Binance Pool fee rate is 2.5%. We offer VIP status with lower fee rates for high hashrate users."
Dvs väldigt hög fee?
Hämtades härifrån: https://www.binance.com/en/support/faq/f77a002dca084b22ab2e13...

Permalänk
Medlem

Finns det någon här vaken som kan hjälpa att ställa in Binance i Phoenix? Har väldigt svårt med det tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Citerar dig igen här.. Jag läser runt på binance atm för att byta, men ser detta: "The Binance Pool fee rate is 2.5%. We offer VIP status with lower fee rates for high hashrate users."
Dvs väldigt hög fee?
Hämtades härifrån: https://www.binance.com/en/support/faq/f77a002dca084b22ab2e13...

Jag håller med om att Binance kan vara väldigt svårnavigerat ibland.

Din länk handlar om BTC-mining och har ingenting med ETH att göra. Du ser lätt deras avgift direkt på pool-sidan: https://pool.binance.com/en

Tryck på ETH så får du mer info om poolen, bl.a. avgift på 0,5%. BTC, däremot, har 2,5% avgift.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Finns det någon här vaken som kan hjälpa att ställa in Binance i Phoenix? Har väldigt svårt med det tydligen...

Om du inte har några speciella inställningar så bör din bat-fil se ut ungefär så här:

PhoenixMiner.exe -pool ethash.poolbinance.com:8888 -wal qziny.miner1

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har minat ETH några veckor nu och kör med ett RTX 3080. Har snittat runt 90-94 MH/s när jag inte använder datorn för annat. Nu helt plötsligt så har mitt snitt sjunkit till 80-82 MS/s.

Jag har inte ändrat några inställningar (kör MSI afterburner för att tweaka lite) utan det känns som att effektivitet bara sjunkit utan några förändringar.

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayomayo:

Har minat ETH några veckor nu och kör med ett RTX 3080. Har snittat runt 90-94 MH/s när jag inte använder datorn för annat. Nu helt plötsligt så har mitt snitt sjunkit till 80-82 MS/s.

Jag har inte ändrat några inställningar (kör MSI afterburner för att tweaka lite) utan det känns som att effektivitet bara sjunkit utan några förändringar.

Någon som har tips?

Kan det vara för att det har blivit varmare? I tex GPU-Z så kan du se perfcap reason, dvs vad som sätter gränsen för prestandan. Om den visar thm (Thermal, dvs värme) men GPU core tempen är okej så är det antagligen minnet som är för varmt.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Kan det vara för att det har blivit varmare? I tex GPU-Z så kan du se perfcap reason, dvs vad som sätter gränsen för prestandan. Om den visar thm (Thermal, dvs värme) men GPU core tempen är okej så är det antagligen minnet som är för varmt.

Jo det låter logiskt. GPU:n brukade ligga runt 60-61 grader medan den minar, nu ligger den runt 66 grader.

Ska man låta den ta en paus lite då och då? Som sagt, har bara kört några veckor så har inte hunnit experimentera under lång tid än.

Permalänk
Medlem

Skriver samma fråga här som jag gjorde i Nvidia nyheten.

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayomayo:

Har minat ETH några veckor nu och kör med ett RTX 3080. Har snittat runt 90-94 MH/s när jag inte använder datorn för annat. Nu helt plötsligt så har mitt snitt sjunkit till 80-82 MS/s.

Jag har inte ändrat några inställningar (kör MSI afterburner för att tweaka lite) utan det känns som att effektivitet bara sjunkit utan några förändringar.

Någon som har tips?

Minnena överhettas. Ibland räcker det med att köra fläkten på 100%, om inte måste man byta eller sätta på värmeledande tejp på minnena. Om du har en Trio måste du göra det sistnämnda.

Skrivet av Molotov:

Skriver samma fråga här som jag gjorde i Nvidia nyheten.

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

En 3090 @120 MH/s drar för tillfället in runt 0.0077 Eth per dag, eller 93kr med skrivandestunds kurs. Det man ska kolla på är belöningen man får i Eth, inte SEK/USD/EUR. Eftersom totala hash rate i Eth-nätverket har ökat markant minskar därmed belöningen man får. För stunden finns det att tjäna men hur länge det håller vet ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skriver samma fråga här som jag gjorde i Nvidia nyheten.

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

Kan tänka mig att ett 3090 ger c.a en hundring om dagen just nu.

Permalänk
Medlem

Ett 3090 ger 120 MH/s. Det ger väl en 70-100 kr om dagen just nu, gissningsvis, och det kan bli väldigt mycket sämre långt framöver. Jag skulle knappast kalla det för att "finansiera datordelar"..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skriver samma fråga här som jag gjorde i Nvidia nyheten.

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

Jag får in 50-70kr om dagened mitt 3070

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skriver samma fråga här som jag gjorde i Nvidia nyheten.

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

På ca 8 dagar har jag med mitt 2080ti mineat ihop etherium som med dagens värde är värt 32euro ( 0.0272 etherium) utan att ha räknat in elkostnaden. Grafikkortet ligger på runt 56Mh/s. Så ja, det går att tjäna sig en kosing, beroende på nuvarande kurs och svårighet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skriver samma fråga här som jag gjorde i Nvidia nyheten.

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

Mitt 3090 producerar 0.056 ethereum i veckan.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Minus elkostnad... lutar åt plus minus noll vad jag kan se.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Minus elkostnad... lutar åt plus minus noll vad jag kan se.

Du kan räkna på det själv med sidan nedan, jag har ett 3070 med 61 mh/s och systemet drar ca 280w på en elkostnad 1.5 krona per kwh

https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth?HashingPo...

Ser inte ut som +- 0 längre va?

Permalänk
Medlem

Elen måste kosta runt 10x mer per kWh än idag innan den överstiger intäkterna, så det är långt dit.
Om man dessutom värmer med el normalt så används värmen från datorn för uppvärmning av huset. Då är det knappt en kostnad längre

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Du kan räkna på det själv med sidan nedan, jag har ett 3070 med 61 mh/s och systemet drar ca 280w på en elkostnad 1.5 krona per kwh

https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth?HashingPo...

Ser inte ut som +- 0 längre va?

Det var billig el/drift, ser trevligt ut om det stämmer, gör det det? dvs när du kollat i efterhand på driftkostnad vs vinst?

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Det var billig el/drift, ser trevligt ut om det stämmer, gör det det? dvs när du kollat i efterhand på driftkostnad vs vinst?

Eller så mäter man direkt i uttaget, skillnaden för mig med eller utan aktiv miner är 144W och själva minern rapporterar då 61MH/s.
Men räkna på 55MH/s i verklig prestanda.
Jag räknar aldrig i bästa fall om jag räknar på något och våra nätavgifter verkar vara högre här än vad han använder i sitt exempel, men med en kostnad på 2:-/kWh (0,25$ om man får 1 dollar för 8:-)

Så, 55MH/s, 144W, 0,25$/kWh, 3% pool fee (olika men det är miner fee, pool fee osv) get mig med dagens kurs följande uppskattning.

Profit per month
$ 117.45
Month Pool Fee $ 4.43

Profit per year
$ 1,429.01
Year Pool Fee $ 53.95

"Mining metrics are calculated based on a network hash rate of 432,727 GH/s and using a ETH - USD exchange rate of 1 ETH = $ 1,491.73"

Det är med dagens valutakurs. Stiger den upp till 2k igen så är det mer, sjunker den till 1k så är det såklart mindre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Jag får in 50-70kr om dagened mitt 3070

Jag kör nicehash och får bara 40-50kr/dag nu med 3070. Var bättre för en vecka sedan. Var minar du?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Minus elkostnad... lutar åt plus minus noll vad jag kan se.

Sänkt spänningen på mitt 3070 så den drar 120w och så drar ju cpu lite grann. Men dator står ju jämt på ändå. Så drar inga jätte mängder

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag kör nicehash och får bara 40-50kr/dag nu med 3070. Var bättre för en vecka sedan. Var minar du?

Kör eth mining med t-rex mot cruxpool mining pool. Körde nicehash förut men får lite bättre utdelningen och mina själv mot pool

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ett 3090 ger 120 MH/s. Det ger väl en 70-100 kr om dagen just nu, gissningsvis, och det kan bli väldigt mycket sämre långt framöver. Jag skulle knappast kalla det för att "finansiera datordelar"..

Jag började minea i höstas och mitt 5700xt har betalat tillbaka sig 2 gånger om. Plus att det är värt över 6k just nu. Om inte det är "finansiera datordelar" så vet jag inte vad som skulle vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag började minea i höstas och mitt 5700xt har betalat tillbaka sig 2 gånger om. Plus att det är värt över 6k just nu. Om inte det är "finansiera datordelar" så vet jag inte vad som skulle vara det.

Men ditt grafikkort kostade inte över 20 000.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hade tråkigt samt tack vare Covid-19 så reser man inte lika mycket längre så satte upp min bärbara att mina den har ett GTX1070 och den rullar runt på 29 mh/s temp 75C men kan gå ner till 60 om man vill lyssna på en dammsugare. är det ok siffra?

Elen ingår i hyran så blir inga kostnadsökningar den vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hade tråkigt samt tack vare Covid-19 så reser man inte lika mycket längre så satte upp min bärbara att mina den har ett GTX1070 och den rullar runt på 29 mh/s temp 75C men kan gå ner till 60 om man vill lyssna på en dammsugare. är det ok siffra?

Elen ingår i hyran så blir inga kostnadsökningar den vägen.

Det låter som en rimlig siffra, verkar vara normalt för desktop versionen av 1070 att få 32 mh/s och gissar väl att laptop versionen är lite sämre. Tycker att 75 grader är ganska varmt den kanske throttlar det kan du kolla i gpuz, om den låter för mycket kanske lägg den i ett annat rum medans du minear då du troligen inte använder den då ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Det låter som en rimlig siffra, verkar vara normalt för desktop versionen av 1070 att få 32 mh/s och gissar väl att laptop versionen är lite sämre. Tycker att 75 grader är ganska varmt den kanske throttlar det kan du kolla i gpuz, om den låter för mycket kanske lägg den i ett annat rum medans du minear då du troligen inte använder den då ändå?

Vilka siffrorna är det jag ska kolla efter för att se om den throttlar?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan