Testpilot: AKRacing Premium – lyxig stol som gör det mesta rätt

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AKRacing Premium – lyxig stol som gör det mesta rätt

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tacklar uppgiften att sitta i AKRacing Premium, en stol som stoltserar med utförlig funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Med Gamer Nexus video i bakhuvudet, är detta ännu en "OEM-stol" där dom bara klistrat på sin egen logotyp och valt lite finare material, eller är det resultatet av EGEN r&d?

För 5000kr är ju "silver" som omdöme väldigt dåligt, tror jag kisar lite i horisonten efter en Herman ändå.

/Ägare av en Arozzi Torretto XL (den är för bred för lilla jag)

Edit: det tog ju 5sek att gräva fram på deras "About us"-sida:

Citat:

Since the very beginning, AKRacing operated its own factory for manufacturing and the AKD sub-division for design of products and parts, never engaging in OEM.

Så, där ser man!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har i princip en identisk stol jag också, trivs väldigt bra i den... saknar dock att kunna luta bakåt på ett enklare sätt fast att ryggendel är "rak/90grader" samt att min modell av AKRacing Premium så finns inte möjligheten att ställa fram/bak samt justera sidled på armstöden, mina är bara för Upp/Ner.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Printscreen:

Med Gamer Nexus video i bakhuvudet, är detta ännu en "OEM-stol" där dom bara klistrat på sin egen logotyp och valt lite finare material, eller är det resultatet av EGEN r&d?

För 5000kr är ju "silver" som omdöme väldigt dåligt, tror jag kisar lite i horisonten efter en Herman ändå.

/Ägare av en Arozzi Torretto XL (den är för bred för lilla jag)

Edit: det tog ju 5sek att gräva fram på deras "About us"-sida:

Så, där ser man!

Tackar för att du tog upp det hela med OEM vs egen R&D.
Missade det helt och ska ha det i åtanke om en till stol kommer längs min väg i framtiden

Angående priset och motiveringen med silver:
Stolen är absolut i högsta prislaget om man utgår från AKRacing:s egna hemsida och kan vara svårt att ge någon form av medalj för. Däremot finns stolen hos svenska återförsäljare för närmare 3 900kr, vilket jag kände ändå motiverade en silver utmärkelse sett till min personliga erfarenhet med stolen under testperioden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar för att du tog upp det hela med OEM vs egen R&D.
Missade det helt och ska ha det i åtanke om en till stol kommer längs min väg i framtiden

Angående priset och motiveringen med silver:
Stolen är absolut i högsta prislaget om man utgår från AKRacing:s egna hemsida och kan vara svårt att ge någon form av medalj för. Däremot finns stolen hos svenska återförsäljare för närmare 3 900kr, vilket jag kände ändå motiverade en silver utmärkelse sett till min personliga erfarenhet med stolen under testperioden.

Med tanke på att liknande gamingstolar går att få tag på för en säg ca 2500 kr (finns säkert ännu billigare) som min kostade (dx racer formula någonting). Går det verkligen att motivera prisskillnaden på 1400 kr på något sätt? I stort så är ju utformningen identisk även om vissa materialval skiljer. Svankkudden är ju kass som du nämner i testet men ack så gör ju den egentligen allt för hållningen. Känns som att utmärkelsen med ovan tankar i bakhuvudet är väldigt generöst.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Stolar som inte är ISO-certifierade är bara att bortse ifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Edit: det tog ju 5sek att gräva fram på deras "About us"-sida:

Så, där ser man!

Frågan är hur sant är det ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kör en AK Racing Onyx Deluxe här och håller med om de plastiga detaljerna och armstöd som även är sladdriga. Min första stol "vek" sig i det högra hörnet och de verkar ha haft lite problem med detta. Jag fick iallafall en ny stol utan att behöva strida för det, men jag använder inte "flippfunktionen" alls numera, då den brast så trillade jag baklänges och satt i nån konstig saxställning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Man får vara bra lättlurad om man köper en stol i konstläder och tror att den har en livslängd på mer än ett par år.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför man ska köpa en gaming-stol som ska efterlikna en racerstol när du för samma summa faktiskt kan köpa en riktig ergonomisk stol med svankstöd (som inte behöver ha en kudde) och synkronisk gunga som gör att man inte sätter sig i konstiga ställningar?

Varför ska du ha vingar på en stol hemma? I en racerbil är det för att hålla dig på plats när g-krafterna kickar in. Nån som upplever g-krafter framför datorn? Det begränsar rörelsen.
Ironiskt så säger tillverkarna att man gör ryggstöden extra höga för att folk ska kunna sitta bekvämt i samma ställning under lång tid. Talar du med någon som har kunskap inom ergonomi osv så är A och O att man inte ska sitta still i samma position.

Även jag har i yngre år fallit för detta och haft både AK och Arozzi. Tills min rygg sa nej och jag införskaffade en Aeron. Min rygg tackar mig varje dag

En Herman Miller med 12-års garanti för det dubbla känns som ett kap.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Har en ganska ny Secretlabs Titan. Lite snabbkoll på recensioner visar att stora delar av strukturen till den stolen är identisk med Noblechairs Hero. När jag jobbade med bilstolar var detta vanligt, man hade en standardstruktur (chassi och ryggram) och så gjorde man skum och klädsel speciellt för varje bilmodell. Den här stolen ser misstänkt lik ut den också - både själva tilt-mekanismen (luta hela stolen) och reclinern (luta ryggen) ser ut att vara exakt samma, med bara lite olika plastkåpor och handtag. Armstödsmekanismen är också den väldigt lik, men där kanske det är svårare att göra något helt eget.

Däremot tror jag inte att den här stolen har någon justerbar lumbar, något som både Secretlabs och Noblechairs har. Stämmer det? Det är ju i så fall ett rejält tapp, med tanke på att alla tre stolarna kostar ungefär samma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kan någon förklara för mig varför man ska köpa en gaming-stol som ska efterlikna en racerstol när du för samma summa faktiskt kan köpa en riktig ergonomisk stol med svankstöd (som inte behöver ha en kudde) och synkronisk gunga som gör att man inte sätter sig i konstiga ställningar?

Varför ska du ha vingar på en stol hemma? I en racerbil är det för att hålla dig på plats när g-krafterna kickar in. Nån som upplever g-krafter framför datorn? Det begränsar rörelsen.
Ironiskt så säger tillverkarna att man gör ryggstöden extra höga för att folk ska kunna sitta bekvämt i samma ställning under lång tid. Talar du med någon som har kunskap inom ergonomi osv så är A och O att man inte ska sitta still i samma position.

Även jag har i yngre år fallit för detta och haft både AK och Arozzi. Tills min rygg sa nej och jag införskaffade en Aeron. Min rygg tackar mig varje dag

En Herman Miller med 12-års garanti för det dubbla känns som ett kap.

Kan inte förklara det med mer än att köplusten slog till, körde Kinnarps innan(den gick inte att laga längre) och har det på jobbet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Man får vara bra lättlurad om man köper en stol i konstläder och tror att den har en livslängd på mer än ett par år.

Det beror helt på vilket konstläder det är. Som sagt brukade jag jobba med bilstolar, och det finns konstläder som håller väsentligt bättre än äkta läder. Slitaget på en bilstol är också mycket större, eftersom man sätter sig i en bilstol från sidan och glider i, meden man i en kontorsstol sätter sig rakt ner.

(Tricket är att titta på vilken friktion materialet har i sig. Ett material med mycket friktion fastnar i tyget på grova kläder som jeans och slits mer. Ett glatt lädermaterial kan hålla i evigheter om det inte är några tydliga veck som man sliter på. Problemet med konstläder är tillverkare som vill få det att sticka av från riktigt läder genom att göra det mera grovt, då slits det omedelbart. En viss svensk biltillverkare har ett specifikt vinylmaterial som de älskar, men som går sönder väldigt lätt.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förstår inte ryggstödet på dessa stolar 🤔 varför man ska hjälpa axlarna att bli framåtroterade är ett mysterium

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med om svankstödet. Haft IKEA Markus i flera år tills jag bestämde mig för att testa Taurus-stolen (typ samma sak som denna) och klarade något år innan svankstödet blev riktigt jobbigt. Man kunde heller inte köra utan stöd då man snabbt sjönk ihop. Köpte en ny Markus och sitter återigen bra (även om Markus heller inte är perfekt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kan någon förklara för mig varför man ska köpa en gaming-stol som ska efterlikna en racerstol när du för samma summa faktiskt kan köpa en riktig ergonomisk stol med svankstöd (som inte behöver ha en kudde) och synkronisk gunga som gör att man inte sätter sig i konstiga ställningar?

I mitt fall för att stolen jag köpte inte kostade som en "riktig" ergonomisk stol. Den kostade inte ens hälften. Dessutom har den justerbar lumbar, så skillnaden i spec är främst garantiperioden. Om min lägger av om fem år när den perioden går ut så får jag väl köpa en ny. Alternativet hade varit IKEAs dyrare segment, men de har varit slut i lager i månader nu (och de saknar justerbara lumbar och recliner).

Citat:

Varför ska du ha vingar på en stol hemma? I en racerbil är det för att hålla dig på plats när g-krafterna kickar in. Nån som upplever g-krafter framför datorn? Det begränsar rörelsen.

Helt riktigt, men inte alla stolar som marknadsförs som gamingstolar har stora sidobolster (vad du kallar vingar). Det finns alla sorter - en del är ergonomiskt som en vanlig kontorsstol, fast med lite mer styling.

Citat:

Ironiskt så säger tillverkarna att man gör ryggstöden extra höga för att folk ska kunna sitta bekvämt i samma ställning under lång tid. Talar du med någon som har kunskap inom ergonomi osv så är A och O att man inte ska sitta still i samma position.

Korkat argument i så fall. Min stol är hög så att jag kan luta huvudet på det när jag sitter och tittar på något och inte är aktiv. Den förra hade ett nackstöd istället. Hög rygg eller nackstöd är lika samma för min del, men jag vill ha något när jag bara sitter och lutar mig tillbaka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Edit: det tog ju 5sek att gräva fram på deras "About us"-sida:

Citat:

Since the very beginning, AKRacing operated its own factory for manufacturing and the AKD sub-division for design of products and parts, never engaging in OEM.

Så, där ser man!

Om de har utvecklat sin egen tiltmekanism så äter jag upp min hatt. Reclinern och gasfjärdern är säkert också inköpta. Det som antagligen är eget är skummen och trimmen, men så är det med ganska många.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hotfuzz08:

Med tanke på att liknande gamingstolar går att få tag på för en säg ca 2500 kr (finns säkert ännu billigare) som min kostade (dx racer formula någonting). Går det verkligen att motivera prisskillnaden på 1400 kr på något sätt? I stort så är ju utformningen identisk även om vissa materialval skiljer. Svankkudden är ju kass som du nämner i testet men ack så gör ju den egentligen allt för hållningen. Känns som att utmärkelsen med ovan tankar i bakhuvudet är väldigt generöst.

Nu kan jag inte svara specifikt för DX Racer Formula då jag inte själv använt den stolen på det viset. Men kan dra en parallell med exempelvis Arozzi Torretta XL som låg i prisgruppen 2 500 - 3 000kr (beroende på rea) när den begav sig och jag hade en i min ägo.

Om man jämför dessa stolar (Torretta XL vs AKR Premium) så anser jag prisökningen om ca. 1 000kr vara helt klart värt det. Allt ifrån byggkvalité, justeringsmöjligheter till den allmänna komforten på Premium är markant bättre i min mening. Sedan även om dom till synes "ser likadana" ut så är det skillnad mellan dom, ett par centimeter eller millimeter här eller där i 'spacing' gör enormt stor skillnad och kan vara en 'deal-breaker' om stolen är hemsk eller fantastisk att sitta i.

Angående ländryggskudden så är det såklart ett väldigt stor grej generellt, men ansåg inte det var speciellt avgörande för betyget i slutändan då den är enkelt att montera bort (2 stycken spännband) och bara stoppa undan. Sedan ersätta med valfri kudde eller köra helt utan, vilket fungerade ypperligt också.

Med det sagt så tar jag tacksamt emot kritik och är öppen för diskussion!

Skrivet av Valonen:

Kör en AK Racing Onyx Deluxe här och håller med om de plastiga detaljerna och armstöd som även är sladdriga. Min första stol "vek" sig i det högra hörnet och de verkar ha haft lite problem med detta. Jag fick iallafall en ny stol utan att behöva strida för det, men jag använder inte "flippfunktionen" alls numera, då den brast så trillade jag baklänges och satt i nån konstig saxställning.

Ja alltså jag blev lite besviken på plastdekalerna som pryder sidorna/skruvhålen. Speciellt då resten av stolen kändes så kvalitativ!

Skönt o höra att AKRacing:s support verkar vara bra i alla fall även för slutkund. Dom var väldigt snabba att svara mig också angående den problematiken jag upplevde med stolsdynan

Skrivet av eFoppa:

Kan någon förklara för mig varför man ska köpa en gaming-stol som ska efterlikna en racerstol när du för samma summa faktiskt kan köpa en riktig ergonomisk stol med svankstöd (som inte behöver ha en kudde) och synkronisk gunga som gör att man inte sätter sig i konstiga ställningar?

Varför ska du ha vingar på en stol hemma? I en racerbil är det för att hålla dig på plats när g-krafterna kickar in. Nån som upplever g-krafter framför datorn? Det begränsar rörelsen.
Ironiskt så säger tillverkarna att man gör ryggstöden extra höga för att folk ska kunna sitta bekvämt i samma ställning under lång tid. Talar du med någon som har kunskap inom ergonomi osv så är A och O att man inte ska sitta still i samma position.

Även jag har i yngre år fallit för detta och haft både AK och Arozzi. Tills min rygg sa nej och jag införskaffade en Aeron. Min rygg tackar mig varje dag

En Herman Miller med 12-års garanti för det dubbla känns som ett kap.

Jadu, jag förstår inte heller poängen med vingarna i ärlighetens namn annat än att "det ser coolt ut". Men ska en tillverkare trilskas med att ha dom där på sidorna ändå så får dom gärna följa AKRacing Premium:s exempel - Det vill säga dom är så pass långt ut på sidorna så dom inte märks av vid vardagligt bruk och märks bara av om man stretchar och håller på sittandes

Sedan har du gott om G-krafter i hemmet, har du aldrig spelat Mario Kart? Gott om svängrum som krävs där

Med det sagt så rekommenderar jag inte "gamingstolar" i sin helhet, ska man köpa en billig (sub 2k) gamingstol från typ Elgiganten så skulle jag hellre vurma för exempelvis IKEA:s Markus eller Järvfjället. Men just AKR Premium är faktiskt en stol jag kan rekommendera i slutet av dagen, under förutsättningen att man kan kan få tag på den för priset i skrivande stund som är lägre än 4 000kr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har en ganska ny Secretlabs Titan. Lite snabbkoll på recensioner visar att stora delar av strukturen till den stolen är identisk med Noblechairs Hero. När jag jobbade med bilstolar var detta vanligt, man hade en standardstruktur (chassi och ryggram) och så gjorde man skum och klädsel speciellt för varje bilmodell. Den här stolen ser misstänkt lik ut den också - både själva tilt-mekanismen (luta hela stolen) och reclinern (luta ryggen) ser ut att vara exakt samma, med bara lite olika plastkåpor och handtag. Armstödsmekanismen är också den väldigt lik, men där kanske det är svårare att göra något helt eget.

Däremot tror jag inte att den här stolen har någon justerbar lumbar, något som både Secretlabs och Noblechairs har. Stämmer det? Det är ju i så fall ett rejält tapp, med tanke på att alla tre stolarna kostar ungefär samma.

Noblechairs är väl Secretlabs "kontors"märke. Det är väl samma tillverkare? Har en Secretlabs Omega med tygklädsel som jag gillar väldigt mycket. Ville ha Logitech-varianten av Herman Miller men kunde inte hitta den i Sverige när jag beställde min secretlabs. Kunde också ha plockat med mig en Aeron från kontoret men jag gillar att ha nackstöd, på långa teams-massmöten kan det vara skönt att luta sig tillbaka ibland.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Att ryggstödet kan justeras i 180 grader låter inte riktigt korrekt. Eller kan man vinkla fram ryggstödet så att det ligger på sitsen? Annars gissar jag på att det är max 90 grader som gäller

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Svankstöd? Jag får typ ont i ryggen bara av att se en sådan där kudde som ska agera, stöd? Jag tycker dem ser ut att agera motsatsen.

Kontorsstolar brukar iaf inte komma med dylika attiraljer.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tacklar uppgiften att sitta i AKRacing Premium, en stol som stoltserar med utförlig funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Att ryggstödet kan justeras i 180 grader låter inte riktigt korrekt. Eller kan man vinkla fram ryggstödet så att det ligger på sitsen? Annars gissar jag på att det är max 90 grader som gäller

Tur att du uppmärksammade mig på detta! Var på väg att beställa en men då jag inte kan sitta i 30 graders vinkel med denna så blir det inget köp

Permalänk
Medlem

Dumheter. Jag rekommenderar att man tar de 4,000 kronorna och åker till ett varuhus med begagnade kontorsmöbler (typ Rekomo i Stockholm) och sitter runt tills man hittar nåt passande. Kinnarps, KAB, Herman Miller osv - det finns mycket att välja på för de pengarna, och då får du en stol som håller i 10+ år utan problem.

Och, din rygg kommer må oerhört mycket bättre. Gamingstolar är 100% bullshit, oavsett fabrikat.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Trevligt test, och tycker det var bra utfört!
Snyggt jobbat!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Detta är uppenbarligen samma stol som DX-Racer Iron. Lösningen på svankproblemet är att ta ut kudden och skära ut den så den blir hälften så tjock - sitter som en smäck! Detsamma gäller huvud/nackstödet.

Permalänk

Vet inte om det tas upp om i denna artikel men ett problem som jag har med min stol som är liknande denna stol bland många andra är att man liksom trycker fast "stolsbotten" på gascylindern. Det för med sig att efter ett tags användande så blir sitsen sned.

Finns det nån annan som också sett/upplevt detta?

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Skrivet av pacc:

Man får vara bra lättlurad om man köper en stol i konstläder och tror att den har en livslängd på mer än ett par år.

Öhh... Har konstläderstolar i min Tesla. Den håller i många år. Hur tänkte du nu? Konstläder är rätt så vanligt nuförtiden.

Har även konstläder i min gamingstol, som jag använder många timmar dagligen sen snart ett år i och med hemarbete pga Covid.

Det finns bra och dåliga stolar, med eller utan (konst)läder.

Så... Va?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Öhh... Har konstläderstolar i min Tesla. Den håller i många år. Hur tänkte du nu? Konstläder är rätt så vanligt nuförtiden.

Har även konstläder i min gamingstol, som jag använder många timmar dagligen sen snart ett år i och med hemarbete pga Covid.

Det finns bra och dåliga stolar, med eller utan (konst)läder.

Så... Va?

Konstläder ger en billig känsla, samt håller inte lika bra. Är nog det han menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I mitt fall för att stolen jag köpte inte kostade som en "riktig" ergonomisk stol. Den kostade inte ens hälften. Dessutom har den justerbar lumbar, så skillnaden i spec är främst garantiperioden. Om min lägger av om fem år när den perioden går ut så får jag väl köpa en ny. Alternativet hade varit IKEAs dyrare segment, men de har varit slut i lager i månader nu (och de saknar justerbara lumbar och recliner).

Helt riktigt, men inte alla stolar som marknadsförs som gamingstolar har stora sidobolster (vad du kallar vingar). Det finns alla sorter - en del är ergonomiskt som en vanlig kontorsstol, fast med lite mer styling.

Korkat argument i så fall. Min stol är hög så att jag kan luta huvudet på det när jag sitter och tittar på något och inte är aktiv. Den förra hade ett nackstöd istället. Hög rygg eller nackstöd är lika samma för min del, men jag vill ha något när jag bara sitter och lutar mig tillbaka.

Jag tycker nog synkronisk gunga är det absolut viktigaste i en stol man ska sitta en längre tid. Det går inte att peka på en enskild sak såklart, vad som passar en är ju individuellt men det faktum att knappt någon gamingstol har denna funktion är anmärkningsvärt? Om nu ergonomi fanns som usp.

Det är individuellt med nackstöd såklart. Säger inte att det är dåligt i sig om stolen är konstruerad på ett vettigt sätt. En riktigt bra stol har dock sällan nytta av nackstöd särskilt mycket. Du har knappast nackstöd när du står eller går. Kan din stol simulera den ställningen så är det fint

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5