Tävling: Hur ska Webhallen utöka sitt utbud?

Permalänk
Medlem

Dollar store - sektion för billiga Dator och nörd prylar!

När Postnord ingick samarbete med staten om att kolla varje paket från Kina, RASADE 70% av all småhandel med utlandet i övrigt, nu kan det inte längre betala sig att köpa små nördiga dator prylar som Arduino Nano (exempel, detta är en liten självständig USB dator du kan koda till att styra 22 in/utgångar och bygga ALLT med), denna kostade typ 300 spänn i Sverige, så kom Kina och omvärlden in och erbjud dessa till mindre än 2 dollars inkl. frakt. Ingen kan konkurrera emot detta.

Men det finns en JÄTTE business i billiga nördiga roliga prylar NÄR vi inte ska betala 10 - 30x priset för varan, då köper folk gärna skojiga saker som om man handlade godis, det krävs ingen garanti service på prylar under en viss pris, men till detta priset är det ingen som bryr sig, man är medveten om detta, och köper ändå, för att det finns mera som funkar än det som går sönder.

Webhallens Dollar store:

- Rgb keyboards (kanske begränsad display område), till 90-120 spänn.
- Mobilskal med ljus och loggar: 5-10 spänn.
- Arduino kits, olika grejer från 30-50,- sek Finns HUR mkt. som helst.
- Raspberry pi (till vettiga priser, inte 1000-2000 sek kits).
- Sladdar till självbygge, elektronik kits, etc.
- Bygg själv 3D skrivare kits etc.
- Roliga märkliga prylar o gadgets till lågpris, nåt man kan skratta lite av.
- alternativa retro spels konsoler (inte bara från dom kända märken)
- Billigt DIY hemma nätverks grej, kostar ofta 150-750 i Sverige för en tång som säkert är för proffsen, men detta behöver inte svensson, vi köper från utlandet från 11 till max 60 spänn för dessa.
- Cherry caps som någon har redan berättat här i tråden, men inte dyra, massor av roliga grejer.
- Robot kits
- prisbilliga små quadcopters etc. Kits till dessa, motorer etc.
- Spy gear (ingen använder dessa seriöst, det är bara för ett gött skratt), skämt artiklar på nåt sätt.
- Olika ficklampar från superbilliga till superstärka.
- Usb nycklar/minne i alla storlekar och utseende.
- Prisbilliga HDMI sladdar, 30-50 spänn, många av dessa funkar hur bra som helst.
- Surprise mixbags med prylar, 50 spänn, 100, 250,- sek etc.

Gör det roligt att köpa smått o gött igen.

Jag inser ju att dessa produkter KAN komma att konkurrera med eras leverantörer och det kan ställa till det nåt så rejält, det är ofta HÄR det går snett, ni får inte "sälja xxx produkt annars får ni inte så fin rabatt som era konkurrenter etc." detta är nåt ni måste vara stora nog till att kämpa emot lite, stora producenter BÖR och SKA inte få styra VILKA produkter en butik ska sälja och till vilken pris.

Alternativet är ju en separat prylbutik/dollar store för nördar, jag tror det skulle fungera.
Teknikmagazinets "fel" som jag ser det, är att dom satsade på alldeles för dyra o fina prylar som ändå var relativt okända.

Jag absolut ÄLSKADE teknikmagazinet, det är som en drömvärld för en nörd, men det fanns bara dyra alternativet till coola keyboards, läsplattor till 2000-3000 spänn, varor av hög klass, man tänker lite - behöver jag verkligen den leksaken? Ja, om den kostar 10 gånger mindre (vilket det väldig ofta gjorde på den andra sidan av klotet).

Permalänk
Medlem

jo men

Kan ju lista några saker jag, i närtid, fått leta på annat håll just för att jag inte hittat det på webhallen men som ändå håller sig i samma kategorier prylar. Rätta mig gärna om det finns nu

Arkadstickor/fightsticks både färdigbyggda och delar. Även övriga delar till hembyggande av arkadkabinetter och virtual pinball är intressant.

Odroid enkortsdatorer (finns mängder andra märken också iof men jag köpte en Odroid XU4 innan RPi4 fanns att tillgå då den var mycket kraftfullare än RPi3)

Keycaps ISO Svensk/Finsk layout i fina temafärger. Irriterande svårt att få tag i. Tangentbordssnobberi börjar bli en stor hobby men det är svårt för oss med ISO. Stör mig också på att premium mekaniska tangentbord för 1000-2000kr kör "nordisk" layout för att spara plasten till en tangent istället för Swe/Fin. Gick bra med svensk layout för några år sen på betydligt mera budgetorienterade tangentbord så förstår inte snålheten, men men.
Även övriga mech-tangentbordsdelar för hembyggande vore förstås trevligt.

DE-10 Nano FPGA utvecklingskort från Intel. Detta kort används med fördel i MISTer FPGA byggen för oss som gillar retrospelande som är bättre än mjukvaruemulering (tänk raspberry pi fast steget upp till hårdvaruemulering av alla chip). Förväntar mig inte att ni ska kunna erbjuda alla hembyggda dotterkort, men kanske chassi/lådor, eller då iallafall intels egna produkt som redan många säljer. Finns dock inte i svenska fysiska butiker vad jag vet och knappt i svenska webbutiker heller.

I övrigt letar jag efter en tangentbordslåda med plats för små enkortsdatorer som just MISTer eller RPi. Tänk RPi 400 eller Amiga 600 fast med mekaniskt PC tangentbord i 75% eller TKL utförande. Det verkar inte existera något liknande tyvärr så det blir väl till att bygga själv men visst finns det produkter man saknar. Förstår att det är svårt att återförsälja produkter som inte finns
Aningen nichat kanske.

Det var allt jag kom på för tillfället. Blev ett väldigt tjatande om enkortsdatorer och tangentbord ser jag men så kan det gå.

Permalänk
Medlem

Kaffeprylar.

Ni har ju redan kaffekvarnar, men lite pour over-prylar, gooseneck-kannor, Aeropress, filter och annat kan man alltid behöva, och nördar och kaffe är ju i stort sett bästa vänner.

Behöver inte vara hela vägen till espresso men det finns enormt många billiga sätt att brygga bra kaffe och det är enormt populärt nu i hemmajobbartider.

Permalänk
Medlem

Saknar framför allt produkter ur enterprise-segmentet. Har full förståelse för att det är svårsålt och kostar att ha liggande på lager, men mer än en gång har jag varit ute efter exempelvis kvalitetsprodukter som är skapade för att tåla oöm hantering, har räta tråkiga vinklar som gamers spottar åt (eller åtminstone som tillverkarna tror att gamers inte vill ha) eller utan en jäkla massa lampor som inte fyller ett praktiskt syfte.

Nog för att det finns konkurrent med sex bokstäver i namnet som jag kan vända mig till, och som levererar så snart Postnord mäktar med, men jag uppskattar att ha en lokal personlig butik (d.v.s. icke elektroniklada eller exklusivt nätbaserad butik) att vända mig till och vill givetvis stödja det i största möjliga mån, och då är valet som linköpingsbo enkelt: Webhallen. Men så är det ju de där gångerna man är ute efter produkter som inte vänder sig mot finniga tonåringar (som måhända har råkat åldras förbi såväl 20 som 30) ... Inget ont om dessa förstås, alla har vi en sådan period i vårt liv, men jag har lämnat den tiden bakom mig.

Edit: Jo, annars är ju astronomiprylar något man saknar att ha en butik för i närheten, men jag misstänker att det aldrig lär hända.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det jag saknar hos er är diverse plejd-produkter bland annat, till det smarta hemmet.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Grafikkort kunde vara en intressant produktkategori. Det skulle verkligen särskilja er från övriga butiker.

Mer seriöst: Kunde inte hitta kalkylator (miniräknare) när jag skulle köpa ny för några veckor sedan. Väldigt få butiker säljer sådana, och då ett väldigt glest sortiment. Kanske inte finns efterfrågan (förutom alla gymnasieelever, och många högskolestudenter). Nu hittade jag på ett oväntat ställe (123ink), och köper nästa först om 10 år.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Något ni inte har, som ni borde ta in på riktigt är Nvidia RTX 3080 och AMD Ryzen 9 5900X

Va kul! Jag vann!

Permalänk
Medlem

I samband med att sälja elektronik till arduino och pi hade man kunnat göra byggsatser av dessa. Detta hade nog hjälpt med försäljningen i det området.

Permalänk

Funderade en stund och såg att ni hade de flesta prylar rörande gamingcomfort dvs prylar som höjer ens bmi.
Sedan kollade jag vad ni hade i träningsväg och kom in på hälsa och skönhet-spåret.

Webhallens styrka ligger i att i princip alla produkter är för mobiltelefoner och gaming på ett eller annat sätt. Det bygger upp ett bra varumärke i den kundgruppen och attraherar kompetent personal.
Nackdelen med denna strategi är att verksamheten inte är tillräckligt lönsam eller har hamnat på efterkälken mot konkurrenterna?

Så vad finns då kvar att göra?
Gamers är lika fåfänga som alla andra och oroade över sin hälsa.
Så varför inte ta steget in på hälsokostmarknaden? Antingen kör ni gameranpassad hälsokost eller så kör ni generellt.
Det må vara oprövade vatten för er men marknaden är enorm (på gott och ont vilket ställer krav på profilering) och ni har troligtvis en rätt stor skara trogna kunder.

Permalänk
Medlem

Ni borde seriöst ha någon form av servering i butikerna. Ibland är kön så lång att man hinner svälta ihjäl innan ens nummer plingar upp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

I och med att man jobbar hemifrån så föreslår jag det som passar till hemmakontoret, först och främst skrivbprt/kontorsbort. Passande "smart" bordslampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Något jag saknar i Sverige är möjligheten att handla elektronik.
text......

elfa.se?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Gaming är ett stort segment och kommer troligtvis bara att bli större och större. Det börjas i tidigare och tidigare åldrar dessutom, en stor del av marknaden blir således våra kära barn. De tjänar inga egna pengar så produkten/produkterna bör inte kosta mer än att de kan be sina föräldrar om pengarna för att kunna köpa varan.

En idé jag haft som jag tror ni skulle kunna lyckas med är egen-designade musmattor till alla kids/gamers. Musmattor med bra kvalitet och sköna sömmar (tänk typ Xtrfy-kvalitet) med möjlighet att via en mjukvara på er hemsida samt fysiskt i butik snabbt kunna designa och printa sin musmatta.

Jag tror majoriteten av ungarna hade önskat sig en egen musmatta med deras gaming-nick, någon fet logga och coola färger.

Området finns redan via tryck-dina-egna-saker hemsidor men kvaliteten är undermålig och de når inte ut till rätt målgrupp.

Ni har barn som kommer in till er, får de möjlighet att printa en musmatta (fördelaktigt om det går snabbt att printa så man kan få den i butik 30 minuter senare eller något) eller göra samma sak via hemsidan med webhallen-egna "musmatte"-mjukvara så tror jag ni kan sälja en hel del.

Inspiration: https://printyourpad.com/

Bara en idé som dök upp. Är inte tillräckligt insatt i marginaler på dessa produkter men jag tror det hade kunnat säljas en hel del & många bäckar små.

Tack för mig!

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ja, han menar säkert elektronik till privata (och humana priser), elfa.se är ju stjärn exempel på Svensk lyx-pris segment.

Permalänk
Medlem

Vitvaror

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir samma sorgliga väg som CDON så är då jag nöjd :). Skämt åsido, det jag tror jag saknar mest när jag tänker efter är lite mer prylar och "gadgets" som inte är rena samlarprylar. Det är roligt att kunna leta lite efter roliga saker både till en själv men även om man ska ge bort något till en nördig kompis :). Nu tycker jag främst att det finns samlarfigurer även om det förstås finns undantag. Sedan har ni kanske medvetet undvikit det, men kläder med spel/anime/film-tema är också något jag saknar till viss del (kommer jag ihåg fel eller har det funnits typ t-shirts tidigare? Jag har något minne av det, men främst typ musik/band-tema vilket jag är helt ointresserad av men kan minnas fel).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Spiderman-prylar

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Utöka sortimentet med elektriska komponenter / och färdiga kort för roliga hemma projekt/byggen. Mer arduino / raspberry pi tillbehör mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

DACs och AMPs från t.ex. Topping skulle vara bra intressant speciellt nu när många spenderar mer tid hemma och kanske väljer att köpa lite dyrare hörlurar som skulle låta bättre med bättre utrustning. Folk spenderar massa pengar på grafikkort och skärmar men glömmer ibland bort ljudet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Batteriverktyg!

Jag vill utöka min samling Ryobi-verktyg! Klart det finns andra märken men jag tycker det är perfekt kvalité för priset på deras ONE+ -serie. För oss hobbyfixare alltså.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Avgasrör till en gammal Datsun.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt ni ska börja med matlagningstillbehör, men på nörd-nivå. Sous vide, kantiner, kolstålsknivar, slipstenar, molekylär matlagning etc! Det går bra i linje med nörderiet som era andra kategorier har! Finns få butiker jag litar på som säljer detta.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Virtuella varor

Virtuella varor, som typ ”skins” och sånt till spel. Finns säkert många som redan tillhandahåller det. Men jag skulle nog hellre välja en pålitlig webhallen som jag känner till och kan få lite xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja, han menar säkert elektronik till privata (och humana priser), elfa.se är ju stjärn exempel på Svensk lyx-pris segment.

Ah, ok.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Låt era fans sälja sina tjänster via er

Ni har redan ett starkt varumärke och en stor skara följare.
Varför inte göra samman dem?
Jag tror att många hade kunnat tänka sig att modda en dator åt någon annan. Givetvis mot betalning. Moddningen kan ju vara enkel eller svår. Det kan vara grafisk moddniing eller en custom låda. Det kan vara hjälp med dator eller Produkt relaterade problem. Tänk gig jobb
Men för samman alla duktiga följare med era 'vanliga' köpare

Av nördar
För de som inte är lika mycket nördar

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Ja, han menar säkert elektronik till privata (och humana priser), elfa.se är ju stjärn exempel på Svensk lyx-pris segment.

Ja du har helt rätt.

Permalänk
Inaktiv

Gör er webshop enklare att navigera genom. Just nu känns det som att ett barn har kastat in produkter lite varstans bara för att fylla ut sidorna.

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen alternativ för USB kablar, Typ-A till Typ-C med USB 3.0 (eller högre) hastighet. Har sökt igenom i princip varenda svensk återförsäljare och hittar i bästa fall något budgetmärke, något som jag inte vill välja när det kommer till denna typ av kabel som utsätts för mycket slitage. Webhallen erbjöd för några år sedan denna som hade passat mig perfekt: https://www.webhallen.com/se/product/273124-Anker-USB-A-C-Pow... men den har ironiskt nog utgått ur sortimentet, till synes utan någon ersättare

Det jag sedan hittade var denna:
https://www.webhallen.com/se/product/326928-Anker-PowerLine-I...
beställde hem den och det visade sig såklart att det var helt fel, då den inte alls stödjer USB 3.1 som produktspecifikationen hävdar. Står klart och tydligt på flera ställen på kartongen att den enbart stödjer USB 2.0. Blev retur på den. Dom har dessutom en nästan identisk kabel, https://www.webhallen.com/se/product/326929-Anker-PowerLine-I... - som korrekt listas utan "USB 3.1" i specifikationerna. Undrar hur det blev så...

Väldigt frustrerande hur som helst, verkar som jag tvingas importera en kabel för att få rätt kabel för mig av god kvalité.

Andra produkter jag gärna hade sett är lite mer nischade tillbehör för TV-spelskonsoler, t.ex. OSSC (och gärna Pro-modellen när den släpps!). Dom kanske kan bli lite mindre nischade om de börjar erbjudas av en större återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Utöka era butiker så det finns lite mer "kläm och känn"-saker.
Om man går till butiken och handlar så har man ju inte två veckors "prova på tid" som när man köper via nätet.
Jag köper aldrig dyrare saker utan att klämma/titta på det, ex tangentbord, möss, skärmar osv, det finns hos konkurrenterna så därför handlas det där istället.

Men cred till att de har riktiga vingummin, de behöver jag inte prova innan köp

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Saknar framförallt produkter ur EVGA's sortiment hos Webhallen.