Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lichad3:

Var inte så säker på det! Jag har sett både flertalet vinylrelaterade produkter riktade till audiofiler samt riktigt påkostade analoga system. Några exempel: Acoustic Signature har vinylspelare som kostar över miljonen. Burmester tillverkar RIAA-förstärkare som går för över 100 000.

Ja men det är inget underligt, mycket musik finns bara tillgänglig på vinyl och då behöver man prylar för det men det mesta gjort efter 80 talet finns på digitala media, man började att spela in digitalt på 70 talet men kommersiellt slog ju cd genom -85 även om vi som var intresserade hade skaffat spelare innan dess, 83 började det finnas cd spelare och skivor ute på riktigt även om det inte var ett stort kommersiellt format då utan det tog till 85 innan det slog igenom på allvar, lp var som störst runt 80 och började sedan minska när cd slog igenom kommersiellt 1985.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"Att Spotify Hifi tar klivet upp till FLAC kommer sannolikt inte vara en "aha"-upplevelse för majoriteten av musikkonsumenter."

Det kommer inte vara det för någon, förutom dom som tror att dom kan höra en skillnad.

* bort mod *

Tog bort onödiga otrevligheter / Dinoman, Moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

"Att Spotify Hifi tar klivet upp till FLAC kommer sannolikt inte vara en "aha"-upplevelse för majoriteten av musikkonsumenter."

Det kommer inte vara det för någon, förutom dom som är så pass blåsta att dom tror att dom kan höra en skillnad.

det stämmer inte det du på står att folk är så pass blåsta https://eforum.idg.se/topic/355435-lossless-flac-eller-lossy-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soppman:

jag har ett hifisystem för runt dryga 50k, kan omöjligt höra skillnad mellan flac och mp3 320.

Vore istället trevligt om spotify hade gamla utgåvor av album och inte bara den senaste remastringen.

Har inte något så dyrt system men ändå ganska många dyrare hörlurar av olika typ. Det är extremt svårt att höra någon skillnad.

De flesta som tror sig höra en större skillnad på modern 320 Kbit/s och FLAC tror sig bara höra en skillnad. Blindtest hade allt som oftast inte gått så bra.

Men bland "vanligt folk" så gick exempelvis ryktet kring Tidal att "det har mycket bättre ljud". Ja på pappret, men märkte många som köpte Tidal någon skillnad mer än placebo? Tveksamt.

Skrivet av Pierre232:

Alla dessa åsikter om att man inte hör skillnaden på lossless och Mp3 160 el 320kb/s, sätt på Dire Staights cd Brothers in arms på en bra stereo i ett bra lyssningrum el lyssna med ett par kvalitets lurar, alltså inga Beatskloner! Säg sen att du inte hör skillnad och nej det är inte placebo det är tom mätbar skillnad! Googla resultat får ni göra själva, men faktum är att det mesta av dagens producerade musik är redan komprimerad, dock är livesändningar oftast någorlunda korrekta ljudmässigt,jämfört med tex hiphop, rnb, och annan "elektronisk musih
" där det är mycket svårare att urskilja! Mvh

Tror dig efter du tagit 20 personer från gatan, låtit de gissa med ett par schyssta lurar och 17+ har rätt. Har kört diverse blindtest själv med fullgod hörsel, bra lurar och det är långt ifrån enkelt att få övertygande resultat. Sätter man hälften har man statistiskt sett bara gissat. Skillnaden på 128 och 320 är dock lätt att urskilja.

Permalänk
Skrivet av lichad3:

Det är ju rätt så stor skillnad på minne och bitrate. Olika teknologier mognar och når avtagande marginalnytta olika snabbt. CD:n har funnits i nästan 40 år men övergavs ganska snabbt när det kom smidigare sätt att lyssna på musik, och den stora massan märkte ingen större skillnad. Även audiofila personer söker sig tillbaka till vinyl trots att det lagrar mindre information och har fifflat med ljudet på olika sätt för att t.ex få plats med fler låtar. Det kommer inte bli trendigt med 640k igen.

Det är klart jag inte skulle motsätta mig "Spotify Hifi" om det inte innebar att folk skulle behöva punga ut mer pengar för något som i de flesta fall närmar sig placebo.

Det var ironiskt menat, en reaktion när någon säger mig att till mat duger pölsa gott nog.
Jag är av en annan åsikt

Jag köper 24 bitar/192kHz inspelning från HDtracks och spelar dem på min Sony WM-1 , en stor skillnad från ljudpölsan på Spotify som jag endast använder när jag vill kolla upp en artist eller album

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det var ironiskt menat, en reaktion när någon säger mig att till mat duger pölsa gott nog.
Jag är av en annan åsikt

Jag köper 24 bitar/192kHz inspelning från HDtracks och spelar dem på min Sony WM-1 , en stor skillnad från ljudpölsan på Spotify som jag endast använder när jag vill kolla upp en artist eller album

Det låter omständligt! Tur att "ljudpölsan" låter bra för oss dödliga.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Skrivet av lichad3:

Det låter omständligt! Tur att "ljudpölsan" låter bra för oss dödliga.

Vem menar du med ”Oss” har du större rätt att företräda andra?
Din inställning är kass

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Vem menar du med ”Oss” har du större rätt att företräda andra?
Din inställning är kass

Jag ber om ursäkt för tonen!

Det jag menar är att det låter elitistiskt när någon kallar det vanligaste sättet att lyssna på musik på för ljudpölsa.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Alla dessa åsikter om att man inte hör skillnaden på lossless och Mp3 160 el 320kb/s, sätt på Dire Staights cd Brothers in arms på en bra stereo i ett bra lyssningrum el lyssna med ett par kvalitets lurar, alltså inga Beatskloner! Säg sen att du inte hör skillnad och nej det är inte placebo det är tom mätbar skillnad! Googla resultat får ni göra själva, men faktum är att det mesta av dagens producerade musik är redan komprimerad, dock är livesändningar oftast någorlunda korrekta ljudmässigt,jämfört med tex hiphop, rnb, och annan "elektronisk musih
" där det är mycket svårare att urskilja! Mvh

Nu tror jag att min herre/dam får googla lite själv. Finns massor med a/b/x blindtest som bevisar motsatsen vad du tycker.

Hemligheten är inte att mer bits är bättre ljud. Hemligheten är vilken master man lyssnar på. Det är därför mycket låter dåligt på Spotify, de verkar föredra nya mastringar och de är ju sällan bäst. Men det finns riktigt mycket som låter skitbra - trots .ogg.

/En med både mycket bra 2-kanal och hörlursanläggning

Permalänk
Medlem

Jag gissar att majoriteten av de som hävdar att det är enorma skillnader mellan mp3 och flac, att 24bitar 192khz låter såååå mycket bättre aldrig har gjort ett riktigt blindtest. Era upplevelser är garanterat placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Jag gissar att majoriteten av de som hävdar att det är enorma skillnader mellan mp3 och flac, att 24bitar 192khz låter såååå mycket bättre aldrig har gjort ett riktigt blindtest. Era upplevelser är garanterat placebo.

Bra mp3 eller Ogg är mycket svårt att skilja från bästa Flac, kanske omöjligt för dom flesta. Dessvärre är en hel del mp3/Ogg därute av rätt rutten kvalitet, så det finns en del att vinna förutsatt att källmaterialet/mastern är ok.

Spotify gratis låter faktiskt pissdåligt, Spotify hade swichat över till gratiskvalitet på min mobil utan att jag bett om det. Jag trodde att mina lurar var trasiga, så illa lät det, tills jag kom på att ändra tillbaka till "very high" i Spotify Premium. Lurarna var inte trasiga. Förstår inte hur folk står ut med gratisvarianten av Spotify, kanske för att dom har kassa lurar eller nåt, då är det vanligtvis bättre ljud på Youtube.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror många inte riktigt förstår vad alla lossy encoders egentligen håller på med. Det är alltså inte så att dom rakt av tar bort 75% av all data, utan det dom gör om filen från tidsdomänen till frekvensdomänen för att där kunna anlysera vilket ljud o frekvenser som maskas av andra o sen tar bort dom, den tar alltså bort det som ändå inte hörs för att andra ljud överröstar dom. Det handlar alltså om psykoakustik och det är också nåt som har förbättrats med åren. Så att mp3 har gett lossy encoders dåligt rykte är inte så konstigt, för att en 128kbps från början av 2000-talet inte lät transparent är inte så konstigt, men en modernare sådan låter faktiskt inte riktigt lika dåligt.
Sen kom OGG Vorbis några år senare som en ännu effektivare codec än mp3, o vid 320kbps så har den så gott som all info den behöver för att det ska vara transparent.
Dessutom så har utvecklarna av OGG också kommit med en ännu effektivare codec; Opus. För musik så låter faktiskt 96kbps imponerande bra, o för tal så kan man gå ner till 32kbps o det låter så gott som perfekt (https://opus-codec.org/examples/) Dock är det ju såklart gött med lite headroom så en del högre än det kan man dra på, men att slösa bandbredd o lagringsutrymme o köra CD-kvalitet på 1411kbps är lite att elda för kråkor.

Att sen gå ännu högre än det med 24bit/192khz är bara galenskap. 24bit ger högre dynamik än vad egenbruset i våra elektronikkretsar ens klarar av, o säkert 100dB högre än vad ens den mest dynamiska klassiska musiken innehåller. Ett riktigt tyst rum har väl bakgrundsbrusnivå på runt 20dB o om man då kör på CDns 16bit o maxxar på det så hamnar du på nästan 120dB, räcker inte det så vill man verkligen inget annat än att bli döv.
O 192khz, det ger dig en teoretisk bandbredd på 96khz, vilket är över två oktaver högre än vad ett perfekt mänskligt öra klarar av att höra. Folk i runt 30-årsåldern hör knappt ens över 16khz, så det finns verkligen NOLL anledning att gå upp till 192khz.

Permalänk
Medlem

Som vissa redan varit inne på, så lär detta inte göra någon skillnad för 99% av utbudet på Spotify

Lite som att spara om en 8-bitars BMP som 16-bitars TIFF i tron att den blir bättre Där kommer skillnaderna mellan en optimerad JPG och TIFF förbli hårfin. Dvs själva dynamiken i sig är redan borta.

Tycker för övrigt att det är smått omöjligt att hitta musik idag där mastern är gjord för något annat än radio och streaming-tjänster. Jag håller fortfarande hårt i mina CD:s från mitten av 80-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Som vissa redan varit inne på, så lär detta inte göra någon skillnad för 99% av utbudet på Spotify

https://www.youtube.com/watch?v=dcKDMBuGodU

Lite som att spara om en 8-bitars BMP som 16-bitars TIFF i tron att den blir bättre Där kommer skillnaderna mellan en optimerad JPG och TIFF förbli hårfin. Dvs själva dynamiken i sig är redan borta.

Tycker för övrigt att det är smått omöjligt att hitta musik idag där mastern är gjord för något annat än radio och streaming-tjänster. Jag håller fortfarande hårt i mina CD:s från mitten av 80-talet.

Du kan säga de till alla mjukvsrutilveksre som tjärnar miljarder på att utveckla program som gör att man kan konvertera filformat fram och tillbaka och se om de du bli omtyckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag köper 24 bitar/192kHz inspelning från HDtracks och spelar dem på min Sony WM-1 , en stor skillnad från ljudpölsan på Spotify som jag endast använder när jag vill kolla upp en artist eller album

Du är förstås fri att köpa vad du vill men om du är en människa som lyssnar med utrustning skapad av människor så är 24 bit slöseri på utrymme pengar (jag gissar att det är dyrare).

Jag skrev det höre upp, eller om det var i systertråden, att till en början så finns det ingen hårdvara som faktiskt stödjer att spela upp det som 24 bit kan erbjuda. 20 bit är det högsta men då pratar vi om riktig hifi, inte något som vanligt dödliga har råd med.

Men även om man nu skulle kunna spela upp äkta 24 bit så kan du omöjligt höra nyttan av det jämfört med 16 bit. Det kan du bara inte om man tittar på vad teorin och människans begränsningar säger. Det spelar ingen roll hur många liknelser man drar mellan t.ex. 720 och 4k på skärmar. Jämförelsen stämmer inte i verkligheten.

Är det stor skillnad mellan dina 24 bit och spotify? Ja, det hoppas jag. Men det som många inte verkar vilja förstå är att skillnaden inte beror på flac vs mp3 eller 24 bit vs 16 bit. Allt beror på källmaterialet (mastern) och hur filen har behandlats.

Har du en V0/320 och en flac från samma källa och att mp3:n är bra gjord så kommer du inte höra skillnad. Har du däremot en dåligt gjord 128 kbps mp3 jämför med flac så är det självklart att du hör skillnad.

Jag bryr mig inte om folk tycker det ena låter bättre än det andra men däremot tycker jag att man inte ska försöka lura på andra ens egen placebo.

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Vem menar du med ”Oss” har du större rätt att företräda andra?
Din inställning är kass

Sanningen gör ont ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag tror många inte riktigt förstår vad alla lossy encoders egentligen håller på med. Det är alltså inte så att dom rakt av tar bort 75% av all data, utan det dom gör om filen från tidsdomänen till frekvensdomänen för att där kunna anlysera vilket ljud o frekvenser som maskas av andra o sen tar bort dom, den tar alltså bort det som ändå inte hörs för att andra ljud överröstar dom. Det handlar alltså om psykoakustik och det är också nåt som har förbättrats med åren. Så att mp3 har gett lossy encoders dåligt rykte är inte så konstigt, för att en 128kbps från början av 2000-talet inte lät transparent är inte så konstigt, men en modernare sådan låter faktiskt inte riktigt lika dåligt.
Sen kom OGG Vorbis några år senare som en ännu effektivare codec än mp3, o vid 320kbps så har den så gott som all info den behöver för att det ska vara transparent.
Dessutom så har utvecklarna av OGG också kommit med en ännu effektivare codec; Opus. För musik så låter faktiskt 96kbps imponerande bra, o för tal så kan man gå ner till 32kbps o det låter så gott som perfekt (https://opus-codec.org/examples/) Dock är det ju såklart gött med lite headroom så en del högre än det kan man dra på, men att slösa bandbredd o lagringsutrymme o köra CD-kvalitet på 1411kbps är lite att elda för kråkor.

Att sen gå ännu högre än det med 24bit/192khz är bara galenskap. 24bit ger högre dynamik än vad egenbruset i våra elektronikkretsar ens klarar av, o säkert 100dB högre än vad ens den mest dynamiska klassiska musiken innehåller. Ett riktigt tyst rum har väl bakgrundsbrusnivå på runt 20dB o om man då kör på CDns 16bit o maxxar på det så hamnar du på nästan 120dB, räcker inte det så vill man verkligen inget annat än att bli döv.
O 192khz, det ger dig en teoretisk bandbredd på 96khz, vilket är över två oktaver högre än vad ett perfekt mänskligt öra klarar av att höra. Folk i runt 30-årsåldern hör knappt ens över 16khz, så det finns verkligen NOLL anledning att gå upp till 192khz.

Om Spotify skulle göra någon större förändring när det gäller ljudet vore det faktiskt trevligt om de gick över till Opus, om inget annat för att blir mer effektivt. Jag förstår dock varför de inte gör det i första taget.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Om Spotify skulle göra någon större förändring när det gäller ljudet vore det faktiskt trevligt om de gick över till Opus, om inget annat för att blir mer effektivt. Jag förstår dock varför de inte gör det i första taget.

Ja precis, framför allt för poddar, kör man 32kbps på dom så tar dom knappt bandbredd eller lagringsutrymme alls samtidigt som det fortfarande låter bra.
Faktiskt så kör Soundcloud med Opus nuförtiden, dock snålar dom tyvärr o kör 64kbps vilket inte känns helt okej, 96kbps+ hade gjort rätt stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Nu tror jag att min herre/dam får googla lite själv. Finns massor med a/b/x blindtest som bevisar motsatsen vad du tycker.

Hemligheten är inte att mer bits är bättre ljud. Hemligheten är vilken master man lyssnar på. Det är därför mycket låter dåligt på Spotify, de verkar föredra nya mastringar och de är ju sällan bäst. Men det finns riktigt mycket som låter skitbra - trots .ogg.

/En med både mycket bra 2-kanal och hörlursanläggning

har inget med spotify att glra utan att dom plockar bort vissa freqvenser som egentilgen inte ska hlras men tillsammans ger det en helt annan rymd och känsla i ljudet,du glr kanske ingen skillnad i earpods men effekten ör mätbar och även hörbar. Procblemet är att nör man snöar in sig på vspecifika problem så missar man själva njutningen av själva musiken och kanske letar fel istället! Lyssna på det du vull med dom lurar du vill bara du ör nökd som är huvudsaken!mvh

Permalänk
Skrivet av Massy:

Har inte något så dyrt system men ändå ganska många dyrare hörlurar av olika typ. Det är extremt svårt att höra någon skillnad.

De flesta som tror sig höra en större skillnad på modern 320 Kbit/s och FLAC tror sig bara höra en skillnad. Blindtest hade allt som oftast inte gått så bra.

Men bland "vanligt folk" så gick exempelvis ryktet kring Tidal att "det har mycket bättre ljud". Ja på pappret, men märkte många som köpte Tidal någon skillnad mer än placebo? Tveksamt.

Tror dig efter du tagit 20 personer från gatan, låtit de gissa med ett par schyssta lurar och 17+ har rätt. Har kört diverse blindtest själv med fullgod hörsel, bra lurar och det är långt ifrån enkelt att få övertygande resultat. Sätter man hälften har man statistiskt sett bara gissat. Skillnaden på 128 och 320 är dock lätt att urskilja.

gemwnae man njuter flrmodligen av musiken än att leta eftercfel i lbudet🥱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

har inget med spotify att glra utan att dom plockar bort vissa freqvenser som egentilgen inte ska hlras men tillsammans ger det en helt annan rymd och känsla i ljudet,du glr kanske ingen skillnad i earpods men effekten ör mätbar och även hörbar. Procblemet är att nör man snöar in sig på vspecifika problem så missar man själva njutningen av själva musiken och kanske letar fel istället! Lyssna på det du vull med dom lurar du vill bara du ör nökd som är huvudsaken!mvh

Bevisa dina luddiga påståenden med något konkret.

Permalänk
Skrivet av pYjamas:

Bevisa dina luddiga påståenden med något konkret.

Jag ska leta fram lite fakta till dig men inte under min filmkväll, återkommer imorgon med blindtester gjorda med 500personer vanliga människor och inte ormolje varianter, med mätbara testresultat. Leta inte fel i musiken om du inte har rätt utrustning. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Vinyl är extremt lo-fi med sämre dynamik, begränsad stereobredd, brus osv.
Vissa gillar förstås detta men rent tekniskt är det inte en höjdare,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jag tror många inte riktigt förstår vad alla lossy encoders egentligen håller på med. Det är alltså inte så att dom rakt av tar bort 75% av all data, utan det dom gör om filen från tidsdomänen till frekvensdomänen för att där kunna anlysera vilket ljud o frekvenser som maskas av andra o sen tar bort dom, den tar alltså bort det som ändå inte hörs för att andra ljud överröstar dom. Det handlar alltså om psykoakustik och det är också nåt som har förbättrats med åren. Så att mp3 har gett lossy encoders dåligt rykte är inte så konstigt, för att en 128kbps från början av 2000-talet inte lät transparent är inte så konstigt, men en modernare sådan låter faktiskt inte riktigt lika dåligt.
Sen kom OGG Vorbis några år senare som en ännu effektivare codec än mp3, o vid 320kbps så har den så gott som all info den behöver för att det ska vara transparent.
Dessutom så har utvecklarna av OGG också kommit med en ännu effektivare codec; Opus. För musik så låter faktiskt 96kbps imponerande bra, o för tal så kan man gå ner till 32kbps o det låter så gott som perfekt (https://opus-codec.org/examples/) Dock är det ju såklart gött med lite headroom så en del högre än det kan man dra på, men att slösa bandbredd o lagringsutrymme o köra CD-kvalitet på 1411kbps är lite att elda för kråkor.

Att sen gå ännu högre än det med 24bit/192khz är bara galenskap. 24bit ger högre dynamik än vad egenbruset i våra elektronikkretsar ens klarar av, o säkert 100dB högre än vad ens den mest dynamiska klassiska musiken innehåller. Ett riktigt tyst rum har väl bakgrundsbrusnivå på runt 20dB o om man då kör på CDns 16bit o maxxar på det så hamnar du på nästan 120dB, räcker inte det så vill man verkligen inget annat än att bli döv.
O 192khz, det ger dig en teoretisk bandbredd på 96khz, vilket är över två oktaver högre än vad ett perfekt mänskligt öra klarar av att höra. Folk i runt 30-årsåldern hör knappt ens över 16khz, så det finns verkligen NOLL anledning att gå upp till 192khz.

dessa ljud filler är fejk det är samma bit och khz ljud om man laddar ner filerna och kolla infon med en aplikation som heter mediainfo så sär det samma och alla är i pcm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guraktersnura:

dessa ljud filler är fejk det är samma bit och khz ljud om man laddar ner filerna och kolla infon med en aplikation som heter mediainfo så sär det samma och alla är i pcm

Ja de kodar om allt till wav efteråt för att det ska funka i alla webbläsare.
These samples demonstrate the quality achievable with Opus. They are have been encoded with Opus and then decoded back to wav so that any browser can play them.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja de kodar om allt till wav efteråt för att det ska funka i alla webbläsare.
These samples demonstrate the quality achievable with Opus. They are have been encoded with Opus and then decoded back to wav so that any browser can play them.

det år inte att koda om ljud alltså konvertera för du får inte ut mer ljud och dynamik en original ljudet så det är fejk. spelar ingen roll vad det är för filändelse och metadata säger ingenting om formatet. Lite som att ett skräp ljud och konvetera till flac eller wav filen kommer bara att att bli gigantisk stor utan att något händer överhuvudtaget. samma sak kommer hända med spotify tar ut extra betalt för ingen ting. Film ljud går att koda om för att man brukar då hårdkodad vilket många gånger är väldigt avancerat och med film ljud så hårdkodadar man om enskilda fikvenser vilket är en helt annan skak en gammalt musikljud men film är i dolby digital plus med lfe ljud och dolby atoms.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guraktersnura:

det år inte att koda om ljud alltså konvertera för du får inte ut mer ljud och dynamik en original ljudet så det är fejk. spelar ingen roll vad det är för filändelse och metadata säger ingenting om formatet. Lite som att ett skräp ljud och konvetera till flac eller wav filen kommer bara att att bli gigantisk stor utan att något händer överhuvudtaget. samma sak kommer hända med spotify tar ut extra betalt för ingen ting.

Jag tror du missuppfattar varför de kodar om ljuden 2 ggr, det handlar om att göra dem kompatibla med olika webbläsare, inte om att försöka återskapa borttagen information.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det var ironiskt menat, en reaktion när någon säger mig att till mat duger pölsa gott nog.
Jag är av en annan åsikt

Jag köper 24 bitar/192kHz inspelning från HDtracks och spelar dem på min Sony WM-1 , en stor skillnad från ljudpölsan på Spotify som jag endast använder när jag vill kolla upp en artist eller album

Har också gjort det, men det blir inte alltid bättre. Ett par album i 24/96 ska ju låta bättre men de byggde på tidigare mastringar och när en ny mastring kom så lät vanlig 320kbit mycket tydligare. 24bits filerna hamnade i papperskorgen och skaffade 16/44.1 FLAC köp istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Vinyl är extremt lo-fi med sämre dynamik, begränsad stereobredd, brus osv.
Vissa gillar förstås detta men rent tekniskt är det inte en höjdare,

Nu kan jag inte Hifi, men jag har öron att lyssna med. Jag kan tänka mig att detta är som jämfört med analogt vs digitalt foto - än idag kan en digital sensor inte mäta sig med en analog bild i mellanfortmat och uppåt, särskilt inte i svartvit - du snackar dåfrån motsvarande 125 miljoner pixlar. Men det finns människor som säger att analogt är "extremt lo-fi med sämre dynamik" osv osv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu kan jag inte Hifi, som jag har öron att lyssna med. Jag kan tänka mig att detta är som jämfört med analogt vs digitalt foto - än idag kan en digital sensor inte mäta sig med en analog bild i mellanfortmat och uppåt, särskilt inte i svartvit - du snackar dåfrån motsvarande 125 miljoner pixlar. Men det finns människor som säger att analogt är "extremt lo-fi med sämre dynamik" osv osv.

Dagens digitala mellanformats-sensorer är iofs generellt sett mindre än vad gemene analoga mellanformats-filmer är, så enbart därför har dom analoga prylarna kanske en chans. Men nä, jag väljer digitalt alla dagar i veckan, både när det gäller ljud o bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

särskilt inte i svartvit - du snackar dåfrån motsvarande 125 miljoner pixlar.

Fast storleken och distributionen av dom där pixlarna varierar kraftigt och du kommer få "brus" i bilden och massor med ojämnheter, du kan inte jämföra 125 miljoner "analoga" pixlar mot 125 miljoner digitala pixlar.

Precis som med rena digitala jämförelser så handlar inte allt om pixlar, det handlar om kvaliteten på pixlarna och många andra faktorer.

Sen handlar det ju så mycket om hur man vill att bilden ska se ut, ljussättning och så mycket annat spelar roll än bara allt som är mätbart i absoluta siffror.

Precis som med musik också för den delen, så jag förstår inte riktigt din poäng.

Rent mätbart så har t.ex. digital musik i HD-ljudformat mycket mycket mycket bättre kvalitet än vinyl.