Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! SÅ KAN MAN SKIPPA TIDAL! 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Säker på att högkvalitetsläget var på?

Permalänk
Medlem

Jag säger äntligen Spotify! Inte en dag för sent. Har kört Spotify i över 7 år nu, premium såklart. Många spellistor är det, för många till och med. Kvaliteten är helt ok och utbudet är grymt. Har hittat allt jag nånsin sökt efter så där har de ju lyckats.
Dock så har jag vid några tillfällen kört Tidal HIFI och klart det är en skillnad i kvalitet. Iallafall i dynamiken, dock har priset varit lite väl saftigt.
Kul diskution om placebo och att inte höra skillnad på ljud o ljud. Min setup är en Pioneer hemmabio receiver pairad med en Emotiva 2kanals steg som matar mina Cerwin Vega XLS 215 med och jag hör en klar skillnad. Med tanke på att dessa högtalare inte direkt är kända för sin korrekta ljudbild är det en kul observation från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dolby på datorn är horribelt. Lägger iofs på diverse effekter som kan låta trevligt ibland, men det har en tendens att komprimera ljudet till den grad att jag hört ful dist komma igenom. Dessutom är deras EQ under all kritik. Massa band, men den är linjär vilket gör att dom allra flera banden bara påverkar dom högre frekvenserna.

Det går alldeles utmärkt att använda EQ i efterhand, men man får se till att aldrig höja några band utan bara sänka (om man inte har kontroll på gainen också då vill säga). Använder själv Equalizer APO till datorn o hörlurarna o det funkar klockers, o till finstereon har jag en MiniDSP o den fungerar ännu bättre

Om det klipper eller inte beror ju på volym också? Jag har bara lekt lite med detta, men jag tycker man rätt tydligt hör när man har dragit upp EQ för högt i form av att det klipper i dom frekvenserna, men visst finns det marginal.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siefer:

Jag säger äntligen Spotify! Inte en dag för sent. Har kört Spotify i över 7 år nu, premium såklart. Många spellistor är det, för många till och med. Kvaliteten är helt ok och utbudet är grymt. Har hittat allt jag nånsin sökt efter så där har de ju lyckats.
Dock så har jag vid några tillfällen kört Tidal HIFI och klart det är en skillnad i kvalitet. Iallafall i dynamiken, dock har priset varit lite väl saftigt.
Kul diskution om placebo och att inte höra skillnad på ljud o ljud. Min setup är en Pioneer hemmabio receiver pairad med en Emotiva 2kanals steg som matar mina Cerwin Vega XLS 215 med och jag hör en klar skillnad. Med tanke på att dessa högtalare inte direkt är kända för sin korrekta ljudbild är det en kul observation från min sida.

skillnad på ljudet blir det för att mp3 klipper höga och låga frekvenser med låg bithastighet klipps allt ljud som är låga frekvenser och höga frekvenser och trycker ihop mitten desto högre bithastighet desto mer behålls Spotify ljuger och säger att dom har aac ljud men det är det sämsta formatet dom har mp3 det finns bättre format som är aac-lc som är gjort för förstörande ljud med upp till 1mb/S och kanan vändas som mp4 med eller utan video och skapa fil i musik program och alla video kameror med inbyggd mikrofon har aac-lc ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jahapp då kanske man inte behöver lyssna via Foobar på sina rippade skivor i FLAC format längre

behåll dina flac filer, lita aldrig på streamingtjänster och deras utbud. self hosted är kung @ allt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guraktersnura:

skillnad på ljudet blir det för att mp3 klipper höga och låga frekvenser med låg bithastighet klipps allt ljud som är låga frekvenser och höga frekvenser och trycker ihop mitten desto högre bithastighet desto mer behålls Spotify ljuger och säger att dom har aac ljud men det är det sämsta formatet dom har mp3 det finns bättre format som är aac-lc som är gjort för förstörande ljud med upp till 1mb/S och kanan vändas används som mp4 med eller utan video och musik fil och alla video kameror med inbyggd mikrofon har aac-lc ljud

Spotify använder väl varken mp3 eller aac utan ogg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spotify använder väl varken mp3 eller aac utan ogg ?

Ja, jag förstår inte vad föregående dillar om, verkar ha förläst sig på marknadsföringsmaterial från någon tillverkare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Fast den här liknelsen med 1080p o 4K handlar om just upplösning o inte komprimering. Skillnaden mellan en 1080p o 4K bluray är faktiskt mindre än vad dom flesta tror, även om filmen är mastrad i 4K. Jag ser väl också skillnad mellan dom på min 55", men nån direkt enorm skillnad är det inte. Är ju samma sak i bildvärlden, att folk blir lurade av stora siffror o kanske nån helt annan liten teknisk skillnad för att sen vara helsäkra på att det var upplösningen eller bitraten som gjorde att det var "natt o dag".
Men pja, jag håller väl med dig iaf, ville bara klargöra lite typ

Nej. Då tar vi det igen. GoT S1 är inspelat i 1080p, men släpptes även i 4K, och i sista fallet så är det så att bilden blir bättre för att komprimeringen inte är lika hård som Bluray 1080p formatet normalt har. Det är verkligen inte lossness. Bilden utsätts för mycket högre komprimeringsnivå än idag än ljud någonsin gör. 320kbit mp3 är mycket närmare original CD ljud än 1080p bluray bilden är.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Nej. Då tar vi det igen. GoT S1 är inspelat i 1080p, men släpptes även i 4K, och i sista fallet så är det så att bilden blir bättre för att komprimeringen inte är lika hård som Bluray 1080p formatet normalt har. Det är verkligen inte lossness. Bilden utsätts för mycket högre komprimeringsnivå än idag än ljud någonsin gör. 320kbit mp3 är mycket närmare original CD ljud än 1080p bluray bilden är.

Men vad än är fim.ljud Bättre vare sig det är Dolby 5.1 eller dts 5.1 med dolby thru hd eller Dolby digital plus eller dts master HD nu och Dolby atmos ljud Nu för tiden kan Dolby atmos oavsett om det är på datorn eller mobil omvandla både dolby thru hd och Dolby digital plus till Dolby atmos för hörlurar förlustfritt ljud så film.ljud är fantastisk i hörlurar Musik lever kvar på stenkake vinyl tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om det klipper eller inte beror ju på volym också? Jag har bara lekt lite med detta, men jag tycker man rätt tydligt hör när man har dragit upp EQ för högt i form av att det klipper i dom frekvenserna, men visst finns det marginal.

Det klipper om man höjer i EQn ja, men just det man inte ska göra utan man sänker bara i EQn.

Skrivet av guraktersnura:

skillnad på ljudet blir det för att mp3 klipper höga och låga frekvenser med låg bithastighet klipps allt ljud som är låga frekvenser och höga frekvenser och trycker ihop mitten desto högre bithastighet desto mer behålls Spotify ljuger och säger att dom har aac ljud men det är det sämsta formatet dom har mp3 det finns bättre format som är aac-lc som är gjort för förstörande ljud med upp till 1mb/S och kanan vändas som mp4 med eller utan video och skapa fil i musik program och alla video kameror med inbyggd mikrofon har aac-lc ljud

För mp3 i lägre bitrates ja, men inte 320kbps mp3 o inte heller 320kpbs ogg som Spotify kör.

Skrivet av Kaleid:

Nej. Då tar vi det igen. GoT S1 är inspelat i 1080p, men släpptes även i 4K, och i sista fallet så är det så att bilden blir bättre för att komprimeringen inte är lika hård som Bluray 1080p formatet normalt har. Det är verkligen inte lossness. Bilden utsätts för mycket högre komprimeringsnivå än idag än ljud någonsin gör. 320kbit mp3 är mycket närmare original CD ljud än 1080p bluray bilden är.

Jo 4K brukar få högre bitrate, men min erfarenhet av bluray-rippar är att dom vid rena rippar o inte encodes ser så gott som komprimeringsfria ut. Iofs så har dom lägre bitdjup än nya 4K HDR-grejer vilket kan ge skillnad när det kommer till banding. Banding är fan fult det.
Om vi däremot snackar Youtube så är skillnaden mellan 1080p o 4K glasklar, för även om källan är 1080p så hjälper den extra bitraten från en 4K-container nåt enormt.
Dock så handlade min liknelse om en teoretiskt perfekt 1080p mot 4K, skillnaden där är inte speciellt jättestor ändå. Men oavsett så är detta lite semiofftopic ändå

Permalänk

Härligt! På tiden!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Det klipper om man höjer i EQn ja, men just det man inte ska göra utan man sänker bara i EQn.
För mp3 i lägre bitrates ja, men inte 320kbps mp3 o inte heller 320kpbs ogg som Spotify kör.

Jo 4K brukar få högre bitrate, men min erfarenhet av bluray-rippar är att dom vid rena rippar o inte encodes ser så gott som komprimeringsfria ut. Iofs så har dom lägre bitdjup än nya 4K HDR-grejer vilket kan ge skillnad när det kommer till banding. Banding är fan fult det.
Om vi däremot snackar Youtube så är skillnaden mellan 1080p o 4K glasklar, för även om källan är 1080p så hjälper den extra bitraten från en 4K-container nåt enormt.
Dock så handlade min liknelse om en teoretiskt perfekt 1080p mot 4K, skillnaden där är inte speciellt jättestor ändå. Men oavsett så är detta lite semiofftopic ändå

Video brukar ligga runt 60bg
b/s med hevc eller vp9 eller gammal coteck med avc Youtube stöder 8k vp9 med 100b
b/s och den vanliga coteck är hevc men många är dumma och välger avc med låg bithastiget för dom tror att man sparar utrymme vilket bidrar till baning

Permalänk
Medlem

Låter som en logisk utveckling av tjänsteutbudet, viss diversifiering. Själv gillar jag flac för det komprimerar filstorlek en del och man kan därifrån komrpimera till vad man vill. Apples aac-kodare eller fdk-aac i någon storlek man trivs med (youtube är konstant 128kbps aac ungefär (youtube-dl bara ljud m4a transcodar inte), har funnit det eller en vbr runt det som transparent i telen med hörlurar och förmodligen även i hemma-stereon. Stereo som i två kanaler, inte som i vad man sade om ljudutrustning på 80-talet. Gillar känslan av att sitta i soffan och höra och känna att sångaren är mitt framför mig). Inspelningskvalitet /produktion och akustik/hörlurar tycks för mig vara av vikt bortom 192kbps mp3 / 128kbps aac (m4a).

Abonnemang är dagens melodi dock, för spotify, lite bättre spotify, samt mobildata (och mycket annat). Convenience > all om man inte är lite nördig och har tålamod. Logisk utveckling mao.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Låter som en logisk utveckling av tjänsteutbudet, viss diversifiering. Själv gillar jag flac för det komprimerar filstorlek en del och man kan därifrån komrpimera till vad man vill. Apples aac-kodare eller fdk-aac i någon storlek man trivs med (youtube är konstant 128kbps aac ungefär (youtube-dl bara ljud m4a transcodar inte), har funnit det eller en vbr runt det som transparent i telen med hörlurar och förmodligen även i hemma-stereon. Stereo som i två kanaler, inte som i vad man sade om ljudutrustning på 80-talet. Gillar känslan av att sitta i soffan och höra och känna att sångaren är mitt framför mig). Inspelningskvalitet /produktion och akustik/hörlurar tycks för mig vara av vikt bortom 192kbps mp3 / 128kbps aac (m4a).

Abonnemang är dagens melodi dock, för spotify, lite bättre spotify, samt mobildata (och mycket annat). Convenience > all om man inte är lite nördig och har tålamod. Logisk utveckling mao.

Man kan använda vilket video redigerings program som helst
och höga bithastigeten till 1mb/s mp4 aac och inaktivera video vid export

Permalänk
Medlem

Okej alla ni med logitech-högtalare. Vi fattar att ni inte kommer höra skillnad. Det har gått fram.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

O alla ni utan varken teknisk eller psykoakustik koll. Vi fattar att ni hör massvis med placebo. Det har gått fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

O alla ni utan varken teknisk eller psykoakustik koll. Vi fattar att ni hör massvis med placebo. Det har gått fram.

Modermodemet kan inte se mer än 60 hz!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guraktersnura:

skillnad på ljudet blir det för att mp3 klipper höga och låga frekvenser med låg bithastighet klipps allt ljud som är låga frekvenser och höga frekvenser och trycker ihop mitten desto högre bithastighet desto mer behålls Spotify ljuger och säger att dom har aac ljud men det är det sämsta formatet dom har mp3 det finns bättre format som är aac-lc som är gjort för förstörande ljud med upp till 1mb/S och kanan vändas som mp4 med eller utan video och skapa fil i musik program och alla video kameror med inbyggd mikrofon har aac-lc ljud

Skrivet av Gurrrra:

O alla ni utan varken teknisk eller psykoakustik koll. Vi fattar att ni hör massvis med placebo. Det har gått fram.

kolla vad jag skrev

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Modermodemet kan inte se mer än 60 hz!

man kan se mer en 60 fps på en data skärm 60fps är bra vid snabba rörelse men sen uppdaterar en skärm sig statiskt och snabba rörelser kan upp fatas som mycket lägre än 60 fps fast skärmen är inställd på 60hz därför det finn skärmar med 240hz för gamige och 60fps räcker liksom inte till för snabba rörelser när vi går mot högre och högre upplösning så uppfattas inte skärmens 60hz som 60fps

Permalänk
Medlem

Spännande. Detta var ju anledningen till att jag gick över till google music för ca 4 år sedan.
Körde samma låt på spotify och google music med högsta inställningarna och det var som att det var två helt olika låtar.

Har tröttnat ganska rejält på google sedan de tvingat över alla musikanvändare till youtube music som bara kan beskrivas som en halvfärdig produkt...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

kolla vad jag skrev

Ser inte riktigt vad det jag skrev hade med det du skrev att göra? Dessutom så stämmer inte det du skriver oavsett. Eller jo, mp3 bandpassfiltrerar på 192kbps o lägre ja, men Spotify kör inte mp3 oavsett. Dom kör AAC på lägre bitrates, men på maxkvalle så kör dom 320kbps OGG vorbis, o där sker ingen sådan filtrering alls.

Skrivet av Hattifnatten:

Modermodemet kan inte se mer än 60 hz!

Attans! Då får jag fan tänka om hela mitt liv, hade ju baserat all min kunskap på åtminstone 75hz. Gör om gör rätt

Skrivet av Bmannu:

Spännande. Detta var ju anledningen till att jag gick över till google music för ca 4 år sedan.
Körde samma låt på spotify och google music med högsta inställningarna och det var som att det var två helt olika låtar.

Återigen så kan det vara olika masters du jämför. Eller så hade du normalisering igång i Spotify men inte Google Music vilket gjorde att den senare lirade på lite högre volym vilket din hjärna tolkar som bättre. Det är ett vanligare fenomen än vad man kan tro o det är det som hela loudness war är ett symptom utav. Nivåmatchning när man jämför två olika saker är MYCKET viktigt.

Permalänk
Hjälpsam

Rippade mina CD till Flac, det krympte dem till halva storleken.
Skapade ett likadant bibliotek i MPR, det krympte det ytterligare 4 gånger.
Så en förlustfri kompression på två, och en kompression på åtta med förluster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Många som säger att skillnaden mellan Tidal och Spotify skulle vara placebo. Eftersom man inte hör skillnad mellan OGG 320Kbits och FLAC. Jag tillhör ju dem som aldrig hörde någon skillnad mellan CD-skiva och 192Kbits MP3. Inte ens med ett par schyssta Dynavoicehögtalare brukade jag tänka på skillnaden.

Men senast jag lyssnade så kunde jag säga att skillnaden mellan Spotify och Tidal är enorm. Sedan jag skaffade Tidal är musik plötsligt roligt igen. Tror att det är dels mina filterlösa högtalare jag byggt. Men också för att Spotify är upp till 320Kbits. För på vissa låtar är skillnaderna rätt små. Medan andra är de riktigt stora. Det känns nästan som att Spotify resonerat att varken "rörig metal" eller "enkel elektronisk musik" skulle behöva hög bitrate. Men är ju snarare tvärtom. Musik som är en enda röra på Spotify är dynamisk och detaljerad på Tidal.

Tyvärr är Tidal inte lika bra på sina låtradios, och man kan inte fjärrstyra från mobilen ännu. Men jag har ändå helt slutat med Spotify sedan jag skaffade Tidal.

Och jo, jag har jämfört samma låtar som ska vara från samma skivor. Inte Tidals Masterkvalitet. Och haft Spotify inställt på högsta kvalitet och inte normaliserat ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Man kan använda vilket video redigerings program som helst
och höga bithastigeten till 1mb/s mp4 aac och inaktivera video vid export

Trasig mening men jag försöker ändå förstå:
Säger du att allt utbud på youtube är minst 1mbps aac? Varför skulle någon strömmande tjänst ha så idag? Youtube har dessutom väldigt varierat källmaterial uppladdat över väldigt många år. Menar du höja bitraten? Det finns ingen mening med att höja bitraten bortom källan, det bästa man kan få från yt är exakt vad som finns där.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Snarare som att säga att se på film i 8K är klart bättre än 4K, för rent tekniskt är det bättre, men i praktiken för våra ögon så går det inte att märka nån skillnad om man inte går upp till vääldigt stor bild, o ens då är skillnaden rätt minimal.

Har för övrigt sett folk som gjorde review på nya LOTR i UHD som tyckte att skillnaden i skärpa o upplösning var påtagligt mycket bättre än 1080p, men i själva verket om man pixelpeepar o gör direktjämförelse av stillbilder tillomed så ser man att skillnaden i upplösning är noll. Folk ÄR bra på att lura sig själva, speciellt när den tekniska kunskapen inte finns o när dom som säljer prylarna går ut med stora ord som sätter sig på hjärnan o lurar dom. Aka placebo.

Svepande argument för att bortförklara skillnaden i ljudkvalitet

Permalänk
Skrivet av lichad3:

320 räcker i de allra flesta fall för de allra flesta, men placebo är ju en verklighet och det finns väl de som vill agera mecenat åt Spotify.

640k räcker
Bill Gates

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Säker på att högkvalitetsläget var på?

Finns det nåt högkvalitetsläge på Spotify då?

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Okej alla ni med logitech-högtalare. Vi fattar att ni inte kommer höra skillnad. Det har gått fram.

Verkar vara många här som är medlemmar i HRF.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns det nåt högkvalitetsläge på Spotify då?

Snart....
Idag har de bara låg eller lägre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.