Permalänk
Medlem

nf7-s 2.0 har blivit en ambulans!?!?

Tja!

Igår installerade jag mitt nya nf7-s 2.0. Flashade bios, installerade XP samt alla program. När det var klart startade jag en film och efter 30min blev det "blue screen error".
Nu när jag trycker på "power on" rycker fläktarna till samtidigt som moderkortet aggerar ambuland. - BEE BOO BEE BOO BEE BOO. Med andra ord startar ingenting!

Temperaturen låg på ~15grader när datorn stängde ner. Har kört "clear cmos", tagit ut batteriet, testat mina ramminne/cpu/gpu/psu i en annan dator och dessa fungerar bra.

Det måste alltså vara mobo som är fucked... Kan en hotswap hjälpa? Och går detta att göra från ett EPoX EP-8RDA+.

Behöver all hjälp i världen!!!

Glömde, när skiten slutade fungera körde jag på 200Mhz Fsb, mult 11 med normala volt värde.

System:
AMD Athlon XP2500+
Antec True Power 480W
Prometeia Cooler Unit
Corsair CMX512A-3500C2 (två stycken)
Hercules 9700np (flashat till Pro)
Abit nf7-s 2.0
Maxtor DiamondMax Plus9 120Gb
Maxtor DiamondMax Plus9 160Gb
IBM 120 GXP 80GB
2x IBM 60GPX 60GB

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

håll inne insert-knappen under uppstart, gå sedan in i bios och sänk fsb:n

Permalänk
Medlem

Dumt att jag inte skrev det. Har även testat det men utan att skiten startar. Om man tittar på den röda och gröna diodern lyser den röda konstant (ström till mobo) men när jag trycker på startknappen lyser den gröna i en microsekund för att sen slockna. (strömmen bryts?) PIP HELVETET STARTAR DÄREFTER!

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

Har även testat med min gamla luftkylning... AMBULANS!

På AMDs sida kan man läsa att ljudkoden skulle betyda "BAD CPU" eller "Overheated CPU". Det kan omöjligt vara något av det...

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

verkar vara ditt nätaggregat om de funkar i en annan låda

synd på ett så fint nätagg

Permalänk
Medlem

jag vet att detta låter som ett löjligt förslag, men har du prövat att stänga av overheat-skyddet i bios?

Permalänk
Medlem

kan nog vara nätagget ja.. prova det i en annan låda som du vet funkar...

Permalänk
Medlem

Har testat nätagget och det fungerar bra. Ska dock testa igen.
KAN INTE stänga av överhettningskyddet eftersom jag inte kommer in i bios...

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

Har testat nätagget och det fungerar fint. Testade även ett 550W Q-tech (piss men det ska fungera.. resultatet blev amulans in i helvete

*sorg*

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

jag har också fått det där ambulansljudet när jag klockade för mycket på min 1.2 bräda. men jag resetta cmos så funka det.
den gröna dioden lyste inte då heller..

jag hjälpte inte mycket men det var det jag gjorde..

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Det är lungt.
Kan inte tänka mig att någonting är sönder.. Det måste vara någon inställning som ligger och trycker men eftersom jag inte kan starta skiten finns där inget jag kan göra... Ska plocka ut batteriet i en timmer eller två. Efter det blir det hammaren för jag tror inte att datorbutiken tar tillbaka mitt mobo med en zalman fastlimmad på sydbryggan

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

Får också ambulans ibland.

1. Stäng av huvudströmmingen 1 min

2. Slå på igen med <Insert> intryckt

3. Tryck in startknappen, fortfarande med <Insert> intryckt

4. Tryck på <Delete> så du kommer in i BIOS

5. Maxa volten till Minne och Nordbrygga

6. Sätt ner överklockningen till minnena

7. Minska FSB och/eller prollevolten

8. Håll koll på tempen till prolle och nordbrygga

Kraschar det ändå upprepa proceduren ovan tills det blir stabilt.

Har jag glömt nåt?

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte. Anledningen måste bero på att stömmen bryt såfort jag startar datorn.

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

hmm de lät ju inge vidare..ja som tänkt köpa ett nf7-s..hmm

Permalänk
Medlem

så ver det för mig också i början. Men då jag tog ut allt som inte behövs cd-rom, hd med mera så funkade det så prova

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Gjorde exact samma sak. Testa tom utan cpu... vilket ger mig samma CP-ambulans som innan. Har nu lagt hammaren på skrivbordet för snart måste någonting DÖ!!

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

verkar ju som om alla dina komponenter egentligen fungerar som de ska, du har inte några hobby-skarvar som gör att nätagget kortsluts genom chassit?

EDIT: skulle vara moderkortet isf, men man försöker ju vara positiv

Permalänk
Medlem

Har inte hittat någonting. Har även testat mobo utanför chassit för att utesluta kortslutning

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

verkar vara många som har liknande problem.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

flasha om bios... eller byt ut bios chipet? kanske? vad vet jag?

*någon annan som snackar med mig*
- nej du kan ingenting!

Visa signatur

T-bird 1.4@1.533 | G-force 2 t / pro 64mb 250/400@335/481 | Seagate Barracuda IV 40.0Gb 7200rpm | 256ddr pc2100 Kingston | Lite annat smått och gott

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt a flasha bios när datorn inte bootar....
Kan inte göra en hotswap för allt jag har i nforce2 väg är ett epox rda+ (eller vad det nu heter=

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

Hm, jag har också haft lite probs med ambulansljudet som kommer spontant... har då rensat cmos och bootat men så lät det fortfarande.. men så gjorde jag det en gång till och då funkade det.. skumt... kanske bara att desta o rensa cmos flera gånger o testa.

Förresten, varför satte du på Zalmannen på sydbryggan innan du testade kortet ordentligt? Det är taskigt att kortet strular o så, men du får faktiskt skylla dig själv om du förverkar garantin innan du testar varan...

Permalänk
Avstängd

Blir nog ett epoxkort istället. Verkar ju som om de många har samma problem.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tror det går bra att göra en hotflash med Epox-bios-chippet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahiasss
Blir nog ett epoxkort istället. Verkar ju som om de många har samma problem.

Se det så här. Om ett kort säljer i tiotusen exemplar och tusen av dem är paj, medans ett annat kort säljer i hundratusen exemplar och tvåtusen är skrot så kommer du se fler poster om det andra kortet trots att det är procentuellt mindre returer av det.

För tillfället på det här forumet så är ABIT populärare, vilket naturligtvis resulterar i fler poster om problem....'

ABIT är bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Du kan hotswappa bios och flasha om. Det borde lösa dina problem.
Kolla på "Cache bios" är "Enable" och plocka sedan ut Eepromet ur Epox kortet och sätt i det andra. Starta flashprogrammet och flasha in en Abit bios.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt abit nf7-s. (ambulans). Provade ALLT med de komponeneter jag hade(barton 2800, twinmos winbond 256*2 och ett smutsigt 300 eller 350 watts agg tror jag). Inget funkade. Sen dunkade vi en gammal Palermino 1900. Då slutade ambulans problemet. Då tänkte vi att det nog var prollen iaf. Eller kylningen. (spire falcon shit). Ska byta kylning till Thermaltake Xaser II, eller vad faen den hette. Se om det funkar. Annars är prollen sönder. Som det står på Abits hemsida. Beee pooo beee pooo, eller på svenska piiii pooo piiii, sägs ju betyda BAD CPU eller OVERHEATED CPU. Tror inte att det är agget... Palermino drar väll en hel del ström? Och det funkar ju stabilt med den på mobot...
Men jag antar att det är värt att prova med ny kylning innan man försöker få asen på datorbutiken att byta ut prollen.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

Det är inte kylningen då jag kört både prometeia samt luft (2 samt 35 grader). Har även testat min cpu i en annan dator och där fungerade den fint.

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Du kan hotswappa bios och flasha om. Det borde lösa dina problem.
Kolla på "Cache bios" är "Enable" och plocka sedan ut Eepromet ur Epox kortet och sätt i det andra. Starta flashprogrammet och flasha in en Abit bios.

Kan någon bekräfta att detta fungerar??

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

för mig blir det ambulans så fort jag inte hade någon kylning på eller när den blir för varm kan inte tänka mig annat

Visa signatur

Blank