Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Går inte att sätta ett värde på ett företag och bara räkna på "antal arbetstillfällen".

Men vi lägger ner alla "småföretag" som SSAB, Perstorp AB eller ESAB AB(svetspinnar) och sen rullar vi tummar i två månader så ska vi se vad som händer med "stockholm"...

Jag säger inte att vi ska lägga ner företagen, men vi ska heller inte överskatta deras betydelse för vår ekonomi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Kortare stopp brukar inte vara problemet om dessa är kontrollerade men kan de bli långa stopp så kan en hel del ske under tiden. Nu har väl Volvo som företag ett bra underhåll på sina anläggningar och dessutom kunnigt folk i huset men ser man på fler och fler företag så lägger man ut en stor del av underhållet till entreprenörer då detta underhåll ses som en kostnad när maskinerna går bra.

Jo precis. Man snålar på underhållet för att risken att det ska orsaka problem är låg. Blir den risken högre så får man väl helt enkelt se till att underhålla sin utrustning bättre så att den inte fallerar på grund av ett planerat stopp.

Citat:

Problemet är att SMHI inte alltid vet från dag till dag vilken temperatur och hur mycket effekt som gå åt i hushållen även om det går att räkna på. Ska då våra företag få ett mail i inkorgen på torsdagseftermiddagen att imorgon kommer ni inte ha någon ström att tillgå mellan klockan 7-9 så var vänliga att börja skiften lite senare. Den planeringen kommer bli spännande.

Så dåliga är inte prognoserna. Man vet ifall det är stor risk att det blir riktigt kallt i alla fall några dagar i förväg exempelvis, och man vet när topparna i förbrukningen sker.

Men det känns som om diskussionen har hamnat i ett läge där varenda pyttesak som talar emot förnybart dras upp som jätteproblem medan kärnkraftens ändå rätt stora problem, som slutförvaring i hundratusentals år eller att utveckla helt nya material och tekniker för att få fram nya generationer, inte ses som några egentliga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Dagens räkneövning: hur många sådana dieselaggregat behöver Kubal som ett normalår står för nära 2% av Sveriges totala elförbrukning?

Jag tänker mig att ett DG-set kan göra att man hinner stoppa fabriken på ett säkert sätt utan att allt blir en solid aluminiumklump

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag tänker mig att ett DG-set kan göra att man hinner stoppa fabriken på ett säkert sätt utan att allt blir en solid aluminiumklump

Många företag har ju haft mer redundans tidigare, både för att elförsörjningen var mer osäker då men också för att det politiska läget var mer osäkert och man ville kunna producera saker även i turbulenta situationer. SKF byggde exempelvis en hel fabrik i ett bergrum häromkring för att kunna fortsätta bygga kullager även i krigssituationer och så. Och Volvo i Torslanda hade ett eget kraftverk. Båda dessa är nedlagda nu dock då behovet inte riktigt finns längre. Elförsörjningen är stabil och krigshotet är inte i närheten av så stort som det var under kalla kriget (även om en del verkar tro att det är värre nu).

Däremot riktigt samhällskritiska saker måste ju säkerställa att de kan försörjas med el oavsett situation. Således har exempelvis stora sjukhus både batteribackup på viktiga maskiner och sånt, men också ofta möjlighet till egen elproduktion.

Har man maskiner som skulle haverera vid ett plötsligt strömavbrott så har man i allmänhet funktioner för att hantera det. Inte så att man kan jobba vidare kanske men så att man kan stänga ner säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

som slutförvaring i hundratusentals år

Och vad exakt är problemen med slutförvaring enligt din mening? Det brukar vara mycket "fantasiscenarios" när man kommer till den frågan. I grund och botten är problemet med slutförvaring människor och deras rädsla, inte risker i sig.

En av de främsta brukar alltid vara "men tänk om nån framtida civilisation gräver fram det". Då är svaret helt enkelt att om dom gör det, då var det för att man letade efter det och visste exakt vad man var ute efter. Inga utan tillgång till moderna maskiner skulle försöka sig på att gräva fram vår slutlagring "bara ändå". Såvida vi inte placerar slutlagringen där någon har en anledning att gräva av andra orsaker (t.ex en malmåder) så kommer det ligga ostört iaf tills nån specifikt börja leta efter just kärnavfall.

Det värsta realistiska problemet är långsamt läckage till grundvattnet som eventuellt slutligen kan ta sig till ytan. Det problemet mitigerar man genom att välja platser långt ifrån där eventuella större populationer bosätter sig i framtiden och/eller välja rätt typ av berggrund. Dessutom är avfallet farligare som tungmetall/gift i detta fall då koncentrationerna blir så låga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Se bara på Preems stoppade bygge av ett raffinaderi , behovet kommer inte att försvinna , nån annan kommer att producera varorna som det finns efterfrågan av , vi lägger ner allt i Sverige och köper från t.ex. Kina , jättebra för miljön , eller ?

Det är samma sak med vindkraftverken, alla vill ha det men inte på sin bakgård.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och vad exakt är problemen med slutförvaring enligt din mening? Det brukar vara mycket "fantasiscenarios" när man kommer till den frågan. I grund och botten är problemet med slutförvaring människor och deras rädsla, inte risker i sig.

En av de främsta brukar alltid vara "men tänk om nån framtida civilisation gräver fram det". Då är svaret helt enkelt att om dom gör det, då var det för att man letade efter det och visste exakt vad man var ute efter. Inga utan tillgång till moderna maskiner skulle försöka sig på att gräva fram vår slutlagring "bara ändå". Såvida vi inte placerar slutlagringen där någon har en anledning att gräva av andra orsaker (t.ex en malmåder) så kommer det ligga ostört iaf tills nån specifikt börja leta efter just kärnavfall.

Det värsta realistiska problemet är långsamt läckage till grundvattnet som eventuellt slutligen kan ta sig till ytan. Det problemet mitigerar man genom att välja platser långt ifrån där eventuella större populationer bosätter sig i framtiden och/eller välja rätt typ av berggrund. Dessutom är avfallet farligare som tungmetall/gift i detta fall då koncentrationerna blir så låga.

Så du menar att kopparkapslarna är säkra? Ditt resonemang låter lite som att vi bara kan gräva ner kärnbränslet tillräckligt djupt, och sen ordnar det sig.

https://www.nyteknik.se/energi/striden-om-slutforvaret-kapsla...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är samma sak med vindkraftverken, alla vill ha det men inte på sin bakgård.

Det är därför vi ska placera dem till havs. Utmärkt att regeringen aviserat kring utbyggnad av kraftnätet för att göra det möjligt. Danmark ligger som vanligt steget före...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av orginallinus:

Det är därför vi ska placera dem till havs.

Stockholms skärgård har väldigt många kobbar och holmar att bygga på. Definitivt lämpligare plats än höga kusten och gävlebukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många företag har ju haft mer redundans tidigare, både för att elförsörjningen var mer osäker då men också för att det politiska läget var mer osäkert och man ville kunna producera saker även i turbulenta situationer. SKF byggde exempelvis en hel fabrik i ett bergrum häromkring för att kunna fortsätta bygga kullager även i krigssituationer och så. Och Volvo i Torslanda hade ett eget kraftverk. Båda dessa är nedlagda nu dock då behovet inte riktigt finns längre. Elförsörjningen är stabil och krigshotet är inte i närheten av så stort som det var under kalla kriget (även om en del verkar tro att det är värre nu).

Däremot riktigt samhällskritiska saker måste ju säkerställa att de kan försörjas med el oavsett situation. Således har exempelvis stora sjukhus både batteribackup på viktiga maskiner och sånt, men också ofta möjlighet till egen elproduktion.

Har man maskiner som skulle haverera vid ett plötsligt strömavbrott så har man i allmänhet funktioner för att hantera det. Inte så att man kan jobba vidare kanske men så att man kan stänga ner säkert.

Jo precis, var och gjorde en studiebesök på en brandstation som hade ett fint DG-set. Lät som satan, spydde ut avgaser, men höll ett stabilt elnät för brandstationen, året runt, dygnet runt (vid behov alltså).

På Ringhals har vi 4 redundanta dieslar per block, samt batteribackup, samt en mobil DG, samt 2 container DG, samt OBH med allt vad OBH innehåller. Tacka fan för att kärnkraften blir dyr

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så du menar att kopparkapslarna är säkra? Ditt resonemang låter lite som att vi bara kan gräva ner kärnbränslet tillräckligt djupt, och sen ordnar det sig.

https://www.nyteknik.se/energi/striden-om-slutforvaret-kapsla...

Och då får vi det scenariot som jag nämnde. Tror du att kärnbränslet exploderar för att kopparkapseln börjar fallera eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Och vad exakt är problemen med slutförvaring enligt din mening? Det brukar vara mycket "fantasiscenarios" när man kommer till den frågan. I grund och botten är problemet med slutförvaring människor och deras rädsla, inte risker i sig.

En av de främsta brukar alltid vara "men tänk om nån framtida civilisation gräver fram det". Då är svaret helt enkelt att om dom gör det, då var det för att man letade efter det och visste exakt vad man var ute efter. Inga utan tillgång till moderna maskiner skulle försöka sig på att gräva fram vår slutlagring "bara ändå". Såvida vi inte placerar slutlagringen där någon har en anledning att gräva av andra orsaker (t.ex en malmåder) så kommer det ligga ostört iaf tills nån specifikt börja leta efter just kärnavfall.

Det värsta realistiska problemet är långsamt läckage till grundvattnet som eventuellt slutligen kan ta sig till ytan. Det problemet mitigerar man genom att välja platser långt ifrån där eventuella större populationer bosätter sig i framtiden och/eller välja rätt typ av berggrund. Dessutom är avfallet farligare som tungmetall/gift i detta fall då koncentrationerna blir så låga.

Allt jag säger är att det är ett problem som behöver lösas, ett problem som man har bråkat om hur man ska lösa i 40 år utan att komma fram till någon form av konsensus. I debatten, inte minst i denna tråd, låter det som om det problemet är lätt att lösa eller knappt ett problem men hur man ska få en batteriladdare att både kunna ladda upp och ur ett batteri är närmast oöverstigligt liksom, eller att vissa företag, på frivillig basis och med ersättning, kan komma att behöva pausa sin produktion några timmar per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

kan komma att behöva pausa sin produktion några timmar per år.

Det handlar inte om några timmar per år. Hur många gånger måste jag poängtera att mängden lagring/reservkraft inte skalar linjärt med andelen vind/sol du har i nätet? Då måste bygga antingen extremt med överkapacitet eller absurda mängder lagring för att inte behöva ha 20-30% "garanterad el" i nätet bara för att säkra upp helt normala variationer i förbrukning/generering. Sen extremfallen är ytterliga ett problem i sig själv.

Diskussionen handlar om vi kan klara oss utan kärnkraft eller inte. Svaret är att vi kan välja kärnkraft eller någon annan form av lika säker produktion som går att skala. För att ha bara vind/vattenkraft + lagring/reservkraft Sverige är inte realistiskt. Visst vi kan importera den "säkra elen" från någon annan, men då har vi bara stuckit huvudet i sanden som Tyskarna och någon annan får göra det ställningstagandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Det är samma sak med vindkraftverken, alla vill ha det men inte på sin bakgård.

Jag hade inte haft några jätteproblem med att ha det på min bakgård, men det finns ingen anledning att bygga vindkraft inne i städer eller precis där folk bor för vi har andra platser som passar sig bättre.

Samtidigt är det väl ingen som vill ha industrier eller liknande på sin bakgård, eller? Om jag tittar vad som finns inom säg tre km från där jag bor så är det en massa saker som jag hellre hade sett ligga någon annanstans. Exempelvis ett industriellt bageri, luktar visserligen ganska gott men ligger vinden på därifrån tröttnar man ganska snabbt. Men jag har också fiskhamnen nära och den har inte lika angenäma lukter. Lite längre bort, typ 2,5 km, har jag ett avloppsreningsverk som bokstavligt talat stinker skit, men den lukten brukar inte leta sig hit i alla fall.

Så allt är relativt är väl vad jag försöker säga. Självklart vill jag inte ha ett vindkraftverk utanför mitt fönster men jag hade inte flyttat på grund av det. Däremot om avloppsreningen hade flyttat närmare mig så att jag behövde känna lukten därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hade inte haft några jätteproblem med att ha det på min bakgård, men det finns ingen anledning att bygga vindkraft inne i städer eller precis där folk bor för vi har andra platser som passar sig bättre.

Samtidigt är det väl ingen som vill ha industrier eller liknande på sin bakgård, eller? Om jag tittar vad som finns inom säg tre km från där jag bor så är det en massa saker som jag hellre hade sett ligga någon annanstans. Exempelvis ett industriellt bageri, luktar visserligen ganska gott men ligger vinden på därifrån tröttnar man ganska snabbt. Men jag har också fiskhamnen nära och den har inte lika angenäma lukter. Lite längre bort, typ 2,5 km, har jag ett avloppsreningsverk som bokstavligt talat stinker skit, men den lukten brukar inte leta sig hit i alla fall.

Så allt är relativt är väl vad jag försöker säga. Självklart vill jag inte ha ett vindkraftverk utanför mitt fönster men jag hade inte flyttat på grund av det. Däremot om avloppsreningen hade flyttat närmare mig så att jag behövde känna lukten därifrån.

Min, helt klart personliga och subjektiva, bild är att det är framförallt människor som bor i en större stad som vill ha vindkraft. De som bor på landet eller nära en skog vill absolut inte ha en vindkraftpark i närheten. En intressant tanke är, hur mycket vindkraft finns det i Stockholms skärgård? Tänker mig att det finns en hel del rika stockholmare med fastigheter där, det borde ju blåsa rätt bra iaf? Samma sak med Öland, där blåser det ju för jämnan på solens och vindarnas ö, men det kanske finns mycket vindkraft på Öland? (Edit, 55 MW vind finns installerat på öland vilket är förvånansvärt lite)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Om att produktionen inte kan bära sina kostnader...
Back 160 miljoner

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Så du menar att kopparkapslarna är säkra? Ditt resonemang låter lite som att vi bara kan gräva ner kärnbränslet tillräckligt djupt, och sen ordnar det sig.

https://www.nyteknik.se/energi/striden-om-slutforvaret-kapsla...

Strålsäkerhetsmyndigheten anser att de är tillräckligt säkra. SKB har dessutom bett två oberoende forskargrupper försöka återskapa resultatet som korrosionsgruppen på KTH presenterat, utan att lyckas återskapa resultat, läs gärna mer här. Notera även de två referatgranskade artiklarna som finns länkade på sidan.

Därutöver är följande rapport från SKB intressant att studera: Långsiktig säkerhet i slutförvar, speciellt Figur 6-8 på sid. 85.

Som vi kan se från denna figur så har 6 olika scenarion studerats. Mest intressant ur ett säkerhetsperspektiv är Inga kapslar, ingen buffert dvs. tjock röd linje. Detta scenario innebär att alla kapslar är trasiga när de läggs ner och att bufferten (dvs. bentonitleran) inte skyddar från grundvattnet utan det tillåts flöda fritt kring de exponerade bränslepatronerna. I detta högst orealistiska scenario blir dosen vid markytan motsvarande bakgrundsstrålningen efter en tidsperiod av ca 400 000 år.

Ja, det vore fördelaktigt om kopparen inte korroderade på 100 000 år, men även om det inte fanns någon koppar alls så orsakar inte förvaret några förhöjda radiologiska risker för marklevande organismer. En eventuell ökad stråldos om 1 mSv/år för dem som bor precis ovanför förvaret om 400 000 år är i min värld inte så mycket att bråka om. Du blir i genomsnitt utsatt för en större ökad årlig stråldos om du flyttar till exempelvis ett hus beläget ovanpå Bohusgranit, eller om du arbetar som flygande personal vilka utsätts för en ökad kosmisk strålning.

Vi måste kunna ställa risker i relation mot varandra. Hur värderar vi riskerna med Bolidens slutförvar utanför Skellefteå där de ska förvara arsenik, kvicksilver och bly 350m ner i berget. Där räcker det tydligen med att gjuta in slaggprodukter i betong och sen tillsluta. Något liknande hade aldrig accepterats för slutförvaret av det använda kärnbränslet, trots att studien ovan visar att det inte är farligt ur ett radiologiskt perspektiv även om vi helt saknar två av tre skyddsbarriärer.

Förtydligade i första stycken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Strålsäkerhetsmyndigheten anser att de är tillräckligt säkra. SKB har dessutom bett två oberoende forskargrupper försöka återskapa resultatet som korrosionsgruppen på KTH presenterat, utan att lyckas återskapa resultat, läs gärna mer här. Notera även de två referatgranskade artiklarna som finns länkade på sidan.

Därutöver är följande rapport från SKB intressant att studera: Långsiktig säkerhet i slutförvar, speciellt Figur 6-8 på sid. 85. https://i.imgur.com/X3HKlBV.png

Som vi kan se från denna figur så har 6 olika scenarion studerats. Mest intressant ur ett säkerhetsperspektiv är Inga kapslar, ingen buffert dvs. tjock röd linje. Detta scenario innebär att alla kapslar är trasiga när de läggs ner och att bufferten (dvs. bentonitleran) inte skyddar från grundvattnet utan det tillåts flöda fritt kring de exponerade bränslepatronerna. I detta högst orealistiska scenario blir dosen vid markytan motsvarande bakgrundsstrålningen efter en tidsperiod av ca 400 000 år.

Ja, det vore fördelaktigt om kopparen inte korroderade på 100 000 år, men även om det inte fanns någon koppar alls så orsakar inte förvaret några förhöjda radiologiska risker för marklevande organismer. En eventuell ökad stråldos om 1 mSv/år för dem som bor precis ovanför förvaret om 400 000 år är i min värld inte så mycket att bråka om. Du blir i genomsnitt utsatt för en större ökad årlig stråldos om du flyttar till exempelvis ett hus beläget ovanpå Bohusgranit, eller om du arbetar som flygande personal vilka utsätts för en ökad kosmisk strålning.

Vi måste kunna ställa risker i relation mot varandra. Hur värderar vi riskerna med Bolidens slutförvar utanför Skellefteå där de ska förvara arsenik, kvicksilver och bly 350m ner i berget. Där räcker det tydligen med att gjuta in slaggprodukter i betong och sen tillsluta. Något liknande hade aldrig accepterats för slutförvaret av det använda kärnbränslet, trots att studien ovan visar att det inte är farligt ur ett radiologiskt perspektiv även om vi helt saknar två av tre skyddsbarriärer.

Tack för sakligt inlägg. Det är ju just det här som blir så orimligt så fort man pratar om joniserande strålning. Ställda krav är många gånger orimligt höga. Ta mitt exempel tidigare i tråden ang kolkraftens avfall. Hur många pratar om risker gällande radioaktivt avfall från kolkraften, trots de stora mängder som faktiskt bildas? Hur farligt är egentligen strålning för en människa? Otroligt svårt att diskutera dessa faktorer då det verkar råda nolltolerans mot joniserande strålning när vi pratar kärnkraft.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Tack för sakligt inlägg. Det är ju just det här som blir så orimligt så fort man pratar om joniserande strålning. Ställda krav är många gånger orimligt höga. Ta mitt exempel tidigare i tråden ang kolkraftens avfall. Hur många pratar om risker gällande radioaktivt avfall från kolkraften, trots de stora mängder som faktiskt bildas? Hur farligt är egentligen strålning för en människa? Otroligt svårt att diskutera dessa faktorer då det verkar råda nolltolerans mot joniserande strålning när vi pratar kärnkraft.

Ja precis. Det blir väldigt snabbt absurda krav på kärnkraften enbart för att det handlar om joniserande strålning, trots att vi inte ställer lika höga krav på andra verksamheter som har potential att orsaka likvärdig eller till och med större skada på liv och hälsa. Exempelvis skillnaden i syn på slutförvaren som jag visade i mitt inlägg. Slår vad om att många aldrig ens hört talas om Bolidens slutförvar för toxiska ämnen som ska hållas avskilt från biosfären i all oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vare sig Skåne eller ens Sverige hade funnits kvar i härdsmältan efter "barse".
Fanns en anledning till att den avvecklades...
Kostar för mycket när det början bli för "sletet".

Tänk dig själv, bara min bransch med alla TIG-svetsare...sjuka pengar.

Jobbar själv som tig svetsare
Sen tycker jag att anledningen varför man skulle avveckla kärnkraften i Sverige är helt åt h......e!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Strålsäkerhetsmyndigheten anser att de är tillräckligt säkra. SKB har dessutom bett två oberoende forskargrupper försöka återskapa resultatet som korrosionsgruppen på KTH presenterat, utan att lyckas återskapa resultat, läs gärna mer här. Notera även de två referatgranskade artiklarna som finns länkade på sidan.

Därutöver är följande rapport från SKB intressant att studera: Långsiktig säkerhet i slutförvar, speciellt Figur 6-8 på sid. 85. https://i.imgur.com/X3HKlBV.png

Som vi kan se från denna figur så har 6 olika scenarion studerats. Mest intressant ur ett säkerhetsperspektiv är Inga kapslar, ingen buffert dvs. tjock röd linje. Detta scenario innebär att alla kapslar är trasiga när de läggs ner och att bufferten (dvs. bentonitleran) inte skyddar från grundvattnet utan det tillåts flöda fritt kring de exponerade bränslepatronerna. I detta högst orealistiska scenario blir dosen vid markytan motsvarande bakgrundsstrålningen efter en tidsperiod av ca 400 000 år.

Ja, det vore fördelaktigt om kopparen inte korroderade på 100 000 år, men även om det inte fanns någon koppar alls så orsakar inte förvaret några förhöjda radiologiska risker för marklevande organismer. En eventuell ökad stråldos om 1 mSv/år för dem som bor precis ovanför förvaret om 400 000 år är i min värld inte så mycket att bråka om. Du blir i genomsnitt utsatt för en större ökad årlig stråldos om du flyttar till exempelvis ett hus beläget ovanpå Bohusgranit, eller om du arbetar som flygande personal vilka utsätts för en ökad kosmisk strålning.

Vi måste kunna ställa risker i relation mot varandra. Hur värderar vi riskerna med Bolidens slutförvar utanför Skellefteå där de ska förvara arsenik, kvicksilver och bly 350m ner i berget. Där räcker det tydligen med att gjuta in slaggprodukter i betong och sen tillsluta. Något liknande hade aldrig accepterats för slutförvaret av det använda kärnbränslet, trots att studien ovan visar att det inte är farligt ur ett radiologiskt perspektiv även om vi helt saknar två av tre skyddsbarriärer.

Det är väl bra att ställa höga krav på ett slutförvar tänker jag. Till exempel att det inte läcker ut i grundvattnet. För då kan ju strålnivåerna bli helt annorlunda, eller har jag missat något? Klart att urberget ligger kvar, men vatten har ju en tendes att röra på sig. Särskilt på 400.000år. Att SKB-AB tycker sig vara säkra på att deras 99,9999% kopparkapsellösning är säker är väl ingen nyhet, men då det fortfarabde finns viss kritik av konceptet - tyckte jag att det kunde vara bra att lyfta fram. Notan hamnar ju trots allt runt 140 mijarder enligt deras egna beräkningar. Sen visst, man kan ju göra jämförelser som du gör kring förvaring av annat skadligt material, men ett dåligt sätt behöver ju inte betyda att vi ska göra likadant med det andra?
Risk sedan, är en summa av konsekvens & sannolikhet. Om vi nu ska jämföra äpplen och päron så kanske det borde vara på sin plats att jämföra kärnkraft med andra energislag. Hur väl står sig kärnkraften då, slutförvaret inkluderat, samhällsekonomiskt, säkerhetspolitiskt, miljömässigt?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det är väl bra att ställa höga krav på ett slutförvar tänker jag. Till exempel att det inte läcker ut i grundvattnet. För då kan ju strålnivåerna bli helt annorlunda, eller har jag missat något? Klart att urberget ligger kvar, men vatten har ju en tendes att röra på sig. Särskilt på 400.000år. Att SKB-AB tycker sig vara säkra på att deras 99,9999% kopparkapsellösning är säker är väl ingen nyhet, men då det fortfarabde finns viss kritik av konceptet - tyckte jag att det kunde vara bra att lyfta fram. Notan hamnar ju trots allt runt 140 mijarder enligt deras egna beräkningar. Sen visst, man kan ju göra jämförelser som du gör kring förvaring av annat skadligt material, men ett dåligt sätt behöver ju inte betyda att vi ska göra likadant med det andra?
Risk sedan, är en summa av konsekvens & sannolikhet. Om vi nu ska jämföra äpplen och päron så kanske det borde vara på sin plats att jämföra kärnkraft med andra energislag. Hur väl står sig kärnkraften då, slutförvaret inkluderat, samhällsekonomiskt, säkerhetspolitiskt, miljömässigt?

Har jag missat något? Grundvatten 600 m ner i urberget?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Har jag missat något? Grundvatten 600 m ner i urberget?

Man kan ju tro att urberget är helt solitt, men så är ju inte fallet. Det finns grundvatten som rör sig i bergets sprickor. Det är därför man tänker använda bentonitlera till att omsluta kapseln. Sen finns det organismer i form av bakterier och svampar som lever där också, så helt stendött är det ju inte.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Stockholms skärgård har väldigt många kobbar och holmar att bygga på. Definitivt lämpligare plats än höga kusten och gävlebukten.

Till havs behöver väl inte betyda i Skärgården? Oavsett om det ligger i Gävle eller i nära Stockholm. Dessutom finns t.ex.svenska bolag som Hexicon & Seatwirl som satsar på att utveckla teknik för flytande vindkraft, dvs du behöver inte förstöra ett skär eller en kobbe - och totalkostnaden blir antagligen lägre än att som danskarna bygga konstgjorda öar på rev (antar jag att de gör).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av orginallinus:

Till havs behöver väl inte betyda i Skärgården?

Det är iaf nära kusten man verkar vilja bygga dessa landskapsförstörande och bullrande väderkvarnar. Ju närmare desto bättre tydligen. Jag tycker att kaffelatten innanför tullarna skall bryggas av närproducerad energi, inom en 30 km radie. Det mesta lär iaf döljas av höghusen i miljonprogrammet.

https://www.allehanda.se/artikel/vindkraft-i-hoga-kusten

https://gestrikemagasinet.se/articles/view/naturskona-jungfru...

//Vänföreningen Återstarta Ågesta

Permalänk
Medlem

Även om fortum ligger bakom debattinlägget så är det faktabaserat och teknikneutralt så intressant att läsa.

https://www.nyteknik.se/opinion/elsystemet-behover-fler-stodt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Även om fortum ligger bakom debattinlägget så är det faktabaserat och teknikneutralt så intressant att läsa.

https://www.nyteknik.se/opinion/elsystemet-behover-fler-stodt...

Mycket intressant inlägg av tekniskt kunniga. Men tyvärr styrs Sveriges energipolitik av en man med tvåårig social linje på gymnasiet...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Mycket intressant inlägg av tekniskt kunniga. Men tyvärr styrs Sveriges energipolitik av en man med tvåårig social linje på gymnasiet...

Men det tar vi och diskuterar någon annan gång och på annan plats. Så tråden håller sig öppen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Men det tar vi och diskuterar någon annan gång och på annan plats. Så tråden håller sig öppen.

Jo jag håller med, my bad...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Till exempel att det inte läcker ut i grundvattnet. För då kan ju strålnivåerna bli helt annorlunda, eller har jag missat något? Klart att urberget ligger kvar, men vatten har ju en tendes att röra på sig. Särskilt på 400.000år.

Ja det finns den problematiken. Då hamnar vi på de strålningsdoserna som är möjligen någon/några gånger över den normal backgrundsstrålningen i värsta fall som Fredrik94 pratade om. Även om det blir ett läckage/transport via grundvattnet så är det något som tar väldigt lång tid och sker långsamt, såvida du inte har valt en plats som är totalt värdelös ur hydrologisk synpunkt eller är geologiskt aktivt. Att t.ex gräva ner skiten på Island eller Yellowstone kanske inte skulle vara det bästa, en framtida radioaktiv gejser eller vulkan låter inte direkt lockande!

Med joniserande strålning så handlar riskerna framförallt om dosen under given tidsenhet. Det medför att det är betydligt mycket mindre farligt att få en kontinuerligt förhöjd dos än att exponeras för samma totala dos vid ett kort tillfälle. Vi pratar kanske något förhöjda cancerrisker under en livstid t.ex, men det har du idag om du bor i ett ej åtgärdat "radonhus" också. Du har inte lika stor ackumulerande effekt som t.ex tungmetaller där även en mycket liten kontinuerlig exponering över tid kan bli GARANTERAT skadligt om det sker tillräckligt länge.