Permalänk
Medlem

Displayport till DVI

Jag har en HP Zbook 15u G3, med en displayport. Till den kopplade jag en HP LP3065 som har tre DVI-ingångar. Inga andra ingångar. Emellan dessa satt en HP DisplayPort to DVI SL adapter. På den externa skärmen kunde jag nu få 1280x800. Efter lite trixande med utökat skrivbord, klonade skärmar mm, lyckades jag få 1920x1080 på bägge skärmarna. Men texten på externa skärmen var då nästan oläsbar (typ trasiga bokstäver). Detta fungerade med en DVD-I kabel. Även en DVD-D kabel provades men då fick jag ingen bild alls.

Efter lite kunskapssökande insåg jag att det behövs en DVI-D dual link adapter för att få 2560x1600.
En Startech Displayport to DVI Dual Link Active adapter införskaffades.

Nu fick jag en helt förstörd bild. Provade med ny DVD-D kabel. Ingen skillnad. Datorn ser inte den externa skärmen i inställningarna.

Har nyss provat samma komponenter från en annan dator med displayport. Samma resultat.
Fråga 1, är skärmen trasig?
Fråga 2, kan det bero på mina experiment - eller vad har hänt?

Länk till bilder
https://photos.google.com/share/AF1QipN1n-LR1-tySqmHFqXUsMXmq...

Permalänk
Medlem

Jag hade gett upp. Jag har då aldrig lyckats få till något sådant ordentligt. Att lägga flera tusen kronor på adaptrar/kablage till en skärm som är 14 år gammal låter inte så klokt. Även om det var en riktigt grym skärm när den släpptes.
Har du möjlighet så skulle jag returnera adaptern och lägga pengarna mot en ny skärm som har DP istället. Det har hänt mycket på skärmfronten sedan 2007.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem

Är din kabel fullkopplad. Många DVI-kablar men inte alla är fullkopplade och det är ett krav för DL.
En DVI-I kabel stödjer inte DL eftersom den även stödjer analog kommunikation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har själv ett par gamla 30" are (Samsung 305 T+) som behöver DVI-D DL och man måste ha en dual link kabel eller så får man "1/4 upplösning". De har numera hamnat i "retrohögen" pga 43" 4K via DP (hdmi har inte tillräcklig bandbredd)

Det spelar däremot ingen signalmässig roll om det är en DVI-D DL eller DVI-I DL kablage eftersom de båda överför DVI-D DL men ibland är det så att chassikontakterna inte har häl för DVI-A och då kommer inte en DVI-I kontakt att passa även om den är kopplad för DL. En del av mina gamla prylar saknar DVI-A stiften och många grafikkort kan ha alla stift men inte ge alla signalerna i DVI kontakten men det vet du nog redan om om du kört med gamla 30" are.

Det är mycket alltså större chans att en DVI-D DL kabel passar mekaniskt än en DVI-I DL men jag kom fram till att ett monitorbyte var det vettigaste för mig för det började bli "för bökigt" att koppla när DVI försvann på datorerna och de fåtal som fortfarande hade DVI hade ofta bara SL.
Det går att förlänga plågan med signalomvandlare men det tenderar att kosta typ 1/3 av att monitorbyte bara att kunna koppla ihop det och en ny monitor har dessutom andra fördelar och har man dessutom bara en monitor är det inget svårt val att ersätta den med en modern 4K.

Väljer man nån lite mindre monitor (28") att byta mot kan det nog tom ligga på nästan samma pris att byta monitor som att koppla in en ensam 30" are idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo Dreijer, jag är nästan där... Men skärmen bytte jag till mig mot ett par hörlurar som inte användes och Startech hittade jag i en konkursutförsäljning. Så det är inte så mycket pengar än. Kan nog i värsta fall sälja Startech för samma peng.

Den nya kabeln (ej på bild men samma stift som den på bild - med alla stift) är den här. Den måste ju vara fullkopplad?!

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Men tror ni att något har hänt med skärmen - kan "skärmdumpen" ge någon info om var felet ligger?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LarsITG:

Men tror ni att något har hänt med skärmen - kan "skärmdumpen" ge någon info om var felet ligger?

Första bilden ser ut som en panelskada snarare än ett signalproblem. Som att panelen fått en smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Första bilden ser ut som en panelskada snarare än ett signalproblem. Som att panelen fått en smäll.

Tänkte precis skriva samma sak.

Kabelproblem brukar ge konstiga färger eller inte fungera alls.
Plus att DVI-D DL kablar är en speciell liten burk med mask.
Finns gott om "kina" kablar med rätt kontakter som är så dåliga att dom inte fungerar till många skärmar.
De enda kablarnma jag hittat som är bra är dom som följde med e skärmar jag köpt genom åren.