Permalänk
Medlem

Val av installationskabel

Vad ska jag välja för installations kabel i ett nätverk som till viss del ska ha POE enheter?
Det är kanske inte så mycket fråga om det ska vara Cat6 eller Cat6a osv utan kravet för Poe och helst vill man ju komma så billigt undan. Har kikat på biltemas kabel och Claes Ohlsson Deltaco TP-45H som har ok pris men inga Poe referenser. Tittar man på tex Direktronik.se så är det bara Cat6a solid kabel som gäller ör Poe, Jag kanske bara nördar ner mig och det går att använda vilken normal kabel som helst?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Vad ska jag välja för installations kabel i ett nätverk som till viss del ska ha POE enheter?
Det är kanske inte så mycket fråga om det ska vara Cat6 eller Cat6a osv utan kravet för Poe och helst vill man ju komma så billigt undan. Har kikat på biltemas kabel och Claes Ohlsson Deltaco TP-45H som har ok pris men inga Poe referenser. Tittar man på tex Direktronik.se så är det bara Cat6a solid kabel som gäller ör Poe, Jag kanske bara nördar ner mig och det går att använda vilken normal kabel som helst?

Strömmen skickas mig veterligen över de trådar i kabeln som normalt inte används för datatrafik, så om den är Cat 5e, Cat 6 etc. spelar egentligen nada roll.

Så om du vill köpa den absolut billigaste kabeln som uppfyller dina krav på önskad datatrafik kapacitet, så kan du göra det utan att spelar någon roll när det gäller POE.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Har du en nyare maskin som endast skickar ström på inkopplade portar där det finns POE-enheter så bör det ju knappast ha nån roll tycker man ju. Kika i manualen för din POE-switch/router/brandvägg.

Permalänk
Rekordmedlem

POE behöver ingen speciell kabel utan det viktiga är att koppla rätt för man riskerar inte bara strul med trafiken utan skador pge elen om det görs fel.
Välj bara intstallationskabel och inte patch och välj utomhuskabel för de sträckor som ska vara utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Strömmen skickas mig veterligen över de trådar i kabeln som normalt inte används för datatrafik, så om den är Cat 5e, Cat 6 etc. spelar egentligen nada roll.

Kör man gigabit eller snabbare så används alla trådar i kabeln för datatrafik.

Men, exakt vilken kabeltyp man använder för PoE är inte så petigt, det skall fungera över samtliga.

Permalänk
Medlem

För bara några dagar sedan varnade användaren aragon för vissa kablar.
S/FTP patch kabel måste jag ha jordade eluttag?

... kolla på proffipach eller på Fs.com vi drog in Deltaco som vi köpte från kjell men efter mätt upp kabeln fick den bytas då den inte klarar varken att leverera i hastighet och orsakade problem med poe. ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Strömmen skickas mig veterligen över de trådar i kabeln som normalt inte används för datatrafik, så om den är Cat 5e, Cat 6 etc. spelar egentligen nada roll.

Så om du vill köpa den absolut billigaste kabeln som uppfyller dina krav på önskad datatrafik kapacitet, så kan du göra det utan att spelar någon roll när det gäller POE.

@Belzader Det finns ju olika kablar typ slim så det jag tänker på är att det trots allt är ström som ska gå i kablen och det kanske krävs en viss diameter på ledaren?

Skrivet av JonkenPonken:

Har du en nyare maskin som endast skickar ström på inkopplade portar där det finns POE-enheter så bör det ju knappast ha nån roll tycker man ju. Kika i manualen för din POE-switch/router/brandvägg.

@JonkenPonken Jag har inte någon hårdvara ännu förutom ett ett AP med Poe injectorer som ligger på lös kabel just nu, tanken är dock att köra en Unifi setup.

Skrivet av mc68000:

För bara några dagar sedan varnade användaren aragon för vissa kablar.
S/FTP patch kabel måste jag ha jordade eluttag?

... kolla på proffipach eller på Fs.com vi drog in Deltaco som vi köpte från kjell men efter mätt upp kabeln fick den bytas då den inte klarar varken att leverera i hastighet och orsakade problem med poe. ...

@mc68000 Det verkar ju mest vara problem med skärmad kabel FTP och vad jag förstått ska man undvika det för heminstallation?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja UTP Cat6a för att vara säker på att det klarar 10 Gbit/s i framtiden.
Om man vet att det är korta sträcker (< 25m) så går det bra med Cat6.
Cat6 klarar 10 Gbit/s upp till 35 m. Man skall räkna med att klara av 5 m patchkabel i vardera ändan.

Även om den ligger i rör så är det inget kul att byta ut kabeln.
Fick göra detta för länge sedan när jag uppgraderade lanet från 100 till 1000.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Perlatur Jag har sett några inlägg om hur oböjlig och grov cat6a är så jag har varit lite tveksam om det är värt det extra besväret och kostnaden. Vad är din erfarenhet? Vad behövs för rör diameter för att dra dubbla cat6a? Är det värt att ha en mixad installation av cat6 och cat6a?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

@Perlatur Jag har sett några inlägg om hur oböjlig och grov cat6a är så jag har varit lite tveksam om det är värt det extra besväret och kostnaden. Vad är din erfarenhet? Vad behövs för rör diameter för att dra dubbla cat6a? Är det värt att ha en mixad installation av cat6 och cat6a?

CAT6 stödjer 10 gbit ut till någonstans mellan 35-55 meter så frågan blir om du behöver längre kablar?
Om inte så får du ta funderingen på om det är värt att gå på smidighet och byta kabel när 10Gbit inte räcker om kanske 20 år eller så (för 20 år sen så var 100 mbit vad vi installerade på kontoren)

Och Ja, skippa SFTP i en bostad. Det ska till extrema förhållanden för att den ska behövas och då rekommenderar jag fiber istället vilket är betydligt bättre i störda miljöer.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Som sagt, köp cat6. Själv använder jag Biltemas kabel, den funkar alldeles utmärkt, har omkring 150m totalt i lägenheten, dock bara omkring 10m som längsta enskilda längd. Enda negativa jag märkt med denna kabel är att ytterhöljet är lite ömtåligt.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...

Permalänk
Medlem

CAT 5e kommer Du att klara dig långt med. Har inte själv sett en PoE enhet som kräver 10Gbit/s. För fast installation så är det alltid enkel kardel eller som några skriver "solid ledare" som gäller. Men man kan ta en patchkabel(mångkardel) och nyttja den i en fast installation(dock ej att rekommendera professionellt, men det fungerar här hemma).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.