Evga 3080 FTW Ultra Fläktproblem

Permalänk

Evga 3080 FTW Ultra Fläktproblem

Mitt kort har börjat bete sig väldigt underligt, har alltid kört på auto fläktkurvor och det som sker är att i windows när man typ idlar med kortet ligger fläktarna alltid på 0-0-0 på BIOS Normal samt 33-33-33 i OC varianten, detta är alltså procent som anges, annars är det ca 1000rpm vid 33%

Det som sker är att så fort jag startar upp ett spel (oavsett Bios Normal eller OC) hamnar fläktarna alltid på 0-0-67% , det som dock gör att jag kan få bort det är att gå in i Precision X och avaktivera auto och slå på det igen, då funkar de normalt.

Fläkt 3 rampar upp även utan precision x installerat men då kan jag inte få bort "problemet"

Kortet har inte alltid betett sig såhär, funkade väl 1-2 månader normalt, har testat med de 4 olika BIOS som typ finns ute till kortet.. 2st 380W och 2 450W men de hjälper inte..

Är detta ett fall för RMA eller finns de nått annat som kan va boven?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Är ingen nvidia-expert på något vis men kan problemet ha kommit i samband med en driveruppdatering?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mitt var likadant, men jag undervoltade det, satte en custom fläktkurva, så löste det problemet. Fläktarna går i typ 30% i precision men i i techpowerup så står det 57% så det är där det är något vajsing. Ingen idé att lämna in kort, om du inte vill sitta utan ett i ett halvår.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Mitt var likadant, men jag undervoltade det, satte en custom fläktkurva, så löste det problemet. Fläktarna går i typ 30% i precision men i i techpowerup så står det 57% så det är där det är något vajsing. Ingen idé att lämna in kort, om du inte vill sitta utan ett i ett halvår.

det e just det man vill inte va utan kort, därför jag skriver här

så ditt gjorde exakt samma? samma tillverkare med?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

det e just det man vill inte va utan kort, därför jag skriver här

så ditt gjorde exakt samma? samma tillverkare med?

Ja jag har också ett 3080 FTW3 ULTRA.
Har läst om det där, och det är mååånga som har problem med det.
Verkar vara någon biosskit. Men de flesta jag läste löste de med en custom kurva och sket sedan i det
Inklusive jag själv.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Ja jag har också ett 3080 FTW3 ULTRA.
Har läst om det där, och det är mååånga som har problem med det.
Verkar vara någon biosskit. Men de flesta jag läste löste de med en custom kurva och sket sedan i det
Inklusive jag själv.

har ditt fungerat normalt till en början? tycker ju de borde funka utan precision x igång men den rampar upp då med

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

har ditt fungerat normalt till en början? tycker ju de borde funka utan precision x igång men den rampar upp då med

Mitt börja så efter jag uppdaterade det när jag hade installerat det i burken.
Men ja bryr mig inte nu, fungerar bra med undervolt och custom fläktkurva. 1845mv och går aldrig över 58c vid full load.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på mitt Asus 3080, men med MSI Afterburner istället för Precision X. Fläktarna gick knappt igång i spel och kortet kom flera gånger upp i 95 grader innan jag märkte problemet. Visade sig vara ett driverproblem, för efter avinstallation av alla spår av NVIDIA drivers med programmet DDU + installation av senaste så var problemet löst. Har ingen aning vilken driver som orsakade problemen från början, men det hjälpte inte att installera en gammal driver för mig, utan DDU var det enda som funkade.

Hoppas det löser problemet för dig om du inte testat det redan!

Permalänk
Skrivet av Zigg:

Hade exakt samma problem på mitt Asus 3080, men med MSI Afterburner istället för Precision X. Fläktarna gick knappt igång i spel och kortet kom flera gånger upp i 95 grader innan jag märkte problemet. Visade sig vara ett driverproblem, för efter avinstallation av alla spår av NVIDIA drivers med programmet DDU + installation av senaste så var problemet löst. Har ingen aning vilken driver som orsakade problemen från början, men det hjälpte inte att installera en gammal driver för mig, utan DDU var det enda som funkade.

Hoppas det löser problemet för dig om du inte testat det redan!

Får ta o testa det.. för liksom er andra vet jag inte exakt när det började men skulle tippa på runt nyår nångång

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd