Att kalla en musikgenre för dålig

Permalänk
Medlem

Jag kan ju låta tråkig, men tyvärr är mycket av det jag hör på NRJ, MixMegapol, RIXFM, P3, Rockklassiker, till viss del även Vinyl och StarFM antingen "gammal skåpmat" eller av det slaget som maler på igen och igen till man blir trött på det och man tyckte inte så värst mycket om det från början heller.

Den musik jag verkligen uppskattat är den musik jag själv hittat och då i princip aldrig hört spelas i en komersiell kanal.

Med det sagt kan jag uppskatta det som spelas i nämnda kanaler, och även i andra kanaler ibland.
Man skulle kunna tro att folk dras till popmusik som flugor till skit, men det är väl snarare så att "skivbolagen" eller vad de kallas nu för tiden lägger massor med pengar på att hålla sina kassakor under armarna och mjölka dem på pengar vare sig det som spelas faktiskt är märkvärdigt eller inte.
För att inte tala om att musiken måste vara "kosher", rumsren och mer eller mindre fläckfri.

Vad är popmusik?
Är det summan av all musik som är populär bland alla människor, eller är det den musik som går mest hem hos en specifik grupp av människor som gillar en viss typ av musik?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Stämmer det som dom säger att den musikgeneren man fick när man första gången som 14-åring fick gåshud av. Blir också den genre man ständigt kommer gå tillbaka till som vuxen?

För mig stämmer det iallafall såhär 25 år senare. Rätt coolt ändå

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jo det kan man.

Är det där bra enligt dig?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Jo det kan man.

https://www.youtube.com/watch?v=pDWWqoMJYJY

Är det där bra enligt dig?

Nu när jag är äldre kan jag förundras över viss musik jag gillade när ja jag var ung (en hel del punk), men det där slår det mesta måste jag erkänna.

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers hittar märkliga saker att störa sig på

Permalänk
Medlem

Hela resonemangen är lite konstigt. Klart man kan tycka att en genre är dålig på samma sätt som man kan tycka att en annan genre är bra. Vad man tycker är bra eller dålig är 100% subjektivt och det finns inget facit på vad som är rätt eller fel.

Men som individ är det självklart att man kan tycka att saker är bra och dåliga. Jag tycker att blå är en fin färg och brun är en ful färg, du kan inte säga att jag har rätt eller fel, det är vad JAG tycker.

Permalänk
Medlem

Det är fritt fram att tycka precis vad man vill, en åsikt är i sig inte fel. Det är hur man agerar som kan bli fel. Ja, jag tycker vissa genres är skräp, somligt extremt obehagligt att lyssna på och skulle inte ens vilja kalla det musik, men jag går inte på och påpekar för de som gillar det att de borde "växa upp" eller liknande och tala om för dem vad de borde lyssna på istället.

Däremot kan jag tycka det är respektlöst av människor som spelar "sin" musik högt i publika miljöer, som bussar, tunnelbana eller dylikt där man helt enkelt inte kan gå undan för att slippa höra. Det oavsett vad det är för typ av musik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Dansband är en kassako för många musiker. Ett ont måste...
Men visst finns det dåliga genrer. Ta rave exempelvis. Det är klart att det finns folk, eller närmare bestämt raveare som tycker det är bra. Men det beror inte på att musiken är bra, utan snarare att dessa raveare är lika dåliga som musiken de lyssnar på. Det logiska misstag du gör är att du förutsätter att musik, huruvida den är bra eller dålig skulle vara något subjektivt. Det stämmer förvisso delvis, men bara till en den gräns som sträcker sig enda från subjektivitet fram till dess att den blir objektiv. Problemet är att finna det gyllene snitt för var denna gräns går. Så bäst att fråga en musiker om du känner dig osäker.

Ta ett fuskbygge exempelvis. Familjen som flyttar in i huset tycker att det är ett jättebra bygge. Är bygget bra bara för att dom "tycker" det? När det sen visar sig att taket läcker in tar dom dit en tillsynsman som konstaterar att det inte är bra bygge. En tillsynsman är något dom kanske borde ha tagit dit redan innan dom köpte huset eftersom de själva saknar den mentala kapacitet som krävs för att räkna ut att det är ett dåligt bygge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dansband är en kassako för många musiker. Ett ont måste...
Men visst finns det dåliga genrer. Ta rave exempelvis. Det är klart att det finns folk, eller närmare bestämt raveare som tycker det är bra. Men det beror inte på att musiken är bra, utan snarare att dessa raveare är lika dåliga som musiken de lyssnar på. Det logiska misstag du gör är att du förutsätter att musik, huruvida den är bra eller dålig skulle vara något subjektivt. Det stämmer förvisso delvis, men bara till en den gräns som sträcker sig enda från subjektivitet fram till dess att den blir objektiv. Problemet är att finna det gyllene snitt för var denna gräns går. Så bäst att fråga en musiker om du känner dig osäker.

Ta ett fuskbygge exempelvis. Familjen som flyttar in i huset tycker att det är ett jättebra bygge. Är bygget bra bara för att dom "tycker" det? När det sen visar sig att taket läcker in tar dom dit en tillsynsman som konstaterar att det inte är bra bygge. En tillsynsman är något dom kanske borde ha tagit dit redan innan dom köpte huset eftersom de själva saknar den mentala kapacitet som krävs för att räkna ut att det är ett dåligt bygge.

Tycket inte alls att din analogi håller. Det går att kravställa på ett hus, det finns tydliga definitioner för vad som räknas som ett bra och fungerade hus. Om man förutsätter att huset ska klassas som bostad dvs.

Kultur som musik faller under finns endast för att skapa känslor hos den som konsumerar det. Det går inte att kravställa på vad bra musik ska innehålla.

Permalänk
Medlem

Verkar som att "musik" i tråden mest är sådan som framförs manuellt med instrument.

Alltså kommer "min" musikstil framkalla hat. Industritechno. Vid intresse kolla Drumcode, Awakenings, Lenske, Richie Hawtin etc...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Hip-Hop kan jag bara inte med.. gangsters som "pratar" om hur hemskt liv de har o hatar poliser är knappast musik... 2a är jazz..

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Men om Håkan Hellström är en musikgenre då kan man säga att en genre är skitdålig

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd

lyssnar i princip bara på screamo/metalcore men det är knappt lönt att nämna det längre.. får mest bara motta rena påhopp och folk verkar gärna vilja sätta en viss stämpel på ens personlighet som om min musiksmak skulle vara så förknippad med personer som ogillar X och Y eller drar andra helt ologiska slutsatser.

Permalänk

Känns som detta mest handlar om attityder, språkbruk och personliga känslor.

"Genre x suger" är ett dåligt sätt att uttrycka sin tuffa attityd på, dock gör även jag det om ex. dubstep, nightcore och hardstyle men jag menar inte att du är en sämre människa för att du lyssnar på dessa genrer, bara att du i mina öron(?) har dålig musiksmak.

"Jag tycker att genre x suger" är mycket bättre eftersom det understryker att åsikten är subjektiv. Kommer fortfarande att trigga vissa människor varför jag föreslår alternativ nr 3:

"Jag föredrar nog helst att lyssna på någon annan genre än genre x. Jag menar inte att genre x är dålig på något sätt eller att de som lyssnar på genre x har sämre musiksmak, bara att det kanske inte är just rätt genre för mig att lyssna på. Så kan jag känna. Eller ja, ungefär så, genre x är väl ganska bra den med, egentligen, kanske. Men vad roligt att du gillar genre x, har du några bra låttips?"

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Avstängd

Jag hatar mest rapp, och anser det inte som musik.

Men det finns många genre som jag inte ens förstår hur någon skulle ens tyckte om, men jag går inte efter någon låttext utan jag lyssnar på toner.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Visst kan man säga smaken e som baken å lämna det där men jag skulle säga att det inte bara är en fråga om vad vi gillar utan kanske främst hur vi definiera "bra" och jag tror detta ligger till grunden för denna konflikt.

@cycklonen nämnde "bruksmusik" och flera andra har vidrört ämnet. Ta till exempel hiphop, dansband, och jazz. Förenklat kanske men man skulle ju kunna säga att det är genrer som premierar "text/budskap", "hur bra den är att dansa till" och "instrumentell skicklighet och kreativitet". Vidare finns det ju genrer som premierar förmedling av känslor, nostalgi osv osv.

Så av samma anledning som olika politiska meningsmotståndare har svårt att förstå varandra så har folk svårt att förstå andra musiksmaker eftersom det är just en fråga om värderingar. Hur mycket vikt vi lägger vid dom olika komponenterna som bygger upp musiken.

Permalänk
Medlem

Som metalhead i grunden så kan jag egentligen lyssna på allt möjligt... Klart det finns vissa stilar jag inte uppskattar speciellt mycket överhuvudtaget men kan ändå accepteras.

Som metalhead så är det rätt vanligt att man får höra "hur kan du lyssna på det här?". Störande? Absolut! Men varför man ska lägga någon energi på att en person inte tycker om min musikstil förstår jag dock inte. Kompromissa och hitta något båda kan uppskatta istället?

Finns dock en sak jag verkligen inte tål utan att kunna förklara varför och det är Håkan Hellström haha!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Men om Håkan Hellström är en musikgenre då kan man säga att en genre är skitdålig

Bombar man en konsert med honom blir man av med en stor del av landets tondöva.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte diskussionen riktigt, det är väl ingen som hävdar att exempelvis Dansband är rent objektivt en dålig genre? Det är ju subjektivt.

Sen kan man förstås alltid raljera, som att rap inte är musik för de bara pratar, att experimentell jazz bara är oljud (det håller jag med om, men det kan ändå vara musik), eller att Håkan Hellström är tondöv men allt detta är förstås subjektivt.

Sen har ju antalet genrer exploderat de senaste decennierna och avgränsningarna är rätt arbiträra.

Permalänk
Avstängd

Själv lyssnar jag nog på allt mellan klassiska pianostycken till tung hårdrock, det mesta beror på humöret och känslan i kroppen för tillfället.

Något jag aldrig slår på så är det svensk hiphop/rap så sr P3 spelas väldigt lite då de tycks älska denna musik. Kan inte säga att jag gillar fen utländska varianten av dessa heller.
Kör mycket utländska radiokanaler då blandningen är så mycket bättre och att inte bara gamla hitlåtar och a-sidor spelas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är just det många gör istället för att bara nä jag gillar inte din smak så blir det pajkastning.

It takes two to tango... Så bara för att någon säger till dig att hen inte gillar vad du lyssnar på så måste du hävda dig... Varför inte bara låta personen ogilla det hela och låta bli att kommentera tillbaka, byt ämne och börja prata om film eller vad som.

Permalänk
Medlem

Ja jag sätter ju inte på en skiva i bakgrunden så utan när jag väl lyssnar på en skiva sätter jag mig ner och lyssnar på den ordentligt och då har jag väl rätt att uttala mig om att sån musik jag lyssnar på är bättre också.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som gillar att lyssna på musik som innefattar growling.

Resterande musik kan jag dock förstå varför man kan gilla det. Men growling är bara obehagligt oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

För att man som vuxen borde kunna förstå att allt inte är svart eller vitt. Om man nu älskar musik borde man också kunna förstå att andra kanske gillar sin genre lika mycket. Att vara förstockad och konservativ är inget jag uppskattar.

Som "vuxen" borde du kunna förstå att ALLA inte tycker om ALL sorts musik. Så är det bara.

Personligen så KAN jag lyssna på all sorts musik, men jag undviker ju helst att lyssna på de typer av musik som jag inte tycker om. Precis som att man undviker t.ex. mat eller andra saker man inte gillar.

Permalänk

Tycker du att samma tankesätt gäller film?

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att en bra låt är en bra låt. Skiter fullsändigt i vem som gjort den då. Jag har fått mycket skit genom åren från vänner pga vad jag gillar för musik eftersom dom inte tycker om samma. Försök att vara 39år gammal och tycka Taylor Swift är grymt bra. Den är inte lätt ska ni veta. Har fått mycket skit för det av folk som inte ens lyssnat på henne mer än kanske nån låt på radion. Sen har dom läst något och fått för sig att hon är dålig.

Men jag lyssnar som sagt på det mesta som jag anser är bra. Har varit på åtskilliga Metallica konserter, Slipknot, Sepultura osv. Men sen på andra spectrumet, så har jag sett Spice Girls, Jason Mraz, Taylor Swift osv.

Lyssnar på hiphop, men enbart från äldre dagar säg tidigt 2000 och bakåt. När det faktikst va folk som rappade och hade ett budskap. Dagens så kallade hiphop klarar jag inte av däremot. Det är så fruktansvärt dåligt anser jag.

När det är fest, så sätter jag sällan på "min" spellista utan låter andra sköta det. För jag kan som sagt lyssna på det mesta.

Lyssna på det du tycker är bra och ge fan i att snacka skit om andras smak. Alla tycker olika och det är bra, men man ska också få tycka olika utan en massa skitsnack om det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Musiksmak är subjektivt, därför bör man inte kalla en musikgenre för dålig!

Vilka genrers som är bra eller dåliga, är självklart subjektivt. Vi är ju olika individer med olika tycke och smak, så var och en får lyssna på vilken musikgenre den vill. Självklart kan man ogilla en viss musikgenre, men för den sakens skull ska man inte uttala sig om att den är dålig.

Själv är jag en allätare och kan lyssna på alltifrån klassisk musik av olika slag till hiphop, pop och kommersiell musik. Dock är den kommersiella musiken så dominerande i alla möjliga miljöer att jag nästan alltid väljer att lyssna på klassisk musik när jag är för mig själv. Med det sagt tycker jag inte att andra genrers är dåliga överhuvudtaget, utan det finns bra musik inom de flesta genrer.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

It takes two to tango... Så bara för att någon säger till dig att hen inte gillar vad du lyssnar på så måste du hävda dig... Varför inte bara låta personen ogilla det hela och låta bli att kommentera tillbaka, byt ämne och börja prata om film eller vad som.

Det är just det jag menar bara för att en person inte gillar en viss sak så betyder det inte att den är dålig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag har själv råkat för det här ett par gånger, det finns mängder med musik genrer som jag tycker är dåliga av en rad anledningar och det finns alltid någon mupp som ska ha synpunkter på vad man får tycka, typ "du kan inte säga att det här är dåligt" samtidigt som de vill att man ska lyssna på något som är direkt människofientligt och borde vara straffbart.

Varför ska jag respektera din värdelösa musiksmak om du inte kan respektera min?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Jag har själv råkat för det här ett par gånger, det finns mängder med musik genrer som jag tycker är dåliga av en rad anledningar och det finns alltid någon mupp som ska ha synpunkter på vad man får tycka, typ "du kan inte säga att det här är dåligt" samtidigt som de vill att man ska lyssna på något som är direkt människofientligt och borde vara straffbart.

Varför ska jag respektera din värdelösa musiksmak om du inte kan respektera min?

Jag tror du läser in lite för mycket i ordvalen. "Du kan inte tycka det här är dåligt" betyder inte att du inte får det, utan är en förhoppning om att du ska tycka att det här ändå är bra trots att du inte gillar genren.