Slits GPU om jag överclockar?

Permalänk
Medlem

Slits GPU om jag överclockar?

Tjena, jag håller på och mine'ar med min RTX 3070. Jag skulle däremot vilja få ned temperaturen lite. Har sett flera stycken som ligger på ca 50 grader när dem dragit ned power limit till lägsta, ca -500 på core clock fast överklockning ca +1300 på memory clock. Min fråga är, sliter de inställningarna på GPU? Typ stress eller liknande. Det kan ju inte ha med temperaturen och göra då man är nere på ca 50 (dessa inställningar ska ge ca 10 mh/s ökning). Jag vill inte slita på GPU då jag använder den för att spela osv.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

All användning av grafikkortet "sliter" på det. Huruvida det har någon praktisk inverkan är däremot svårare att bedöma.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

All användning av grafikkortet "sliter" på det. Huruvida det har någon praktisk inverkan är däremot svårare att bedöma.

Men tror du att den sliter mer när den är överklockad fast ligger på lägre temperatur? Eller är det bäst att bara ha de originella inställningarna (förutom att jag dragit ned powerlimit till 60%(?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Men tror du att den sliter mer när den är överklockad fast ligger på lägre temperatur? Eller är det bäst att bara ha de originella inställningarna (förutom att jag dragit ned powerlimit till 60%(?

Knappast. Högre klockfrekvens i sig lär inte ge något som helst extra slitage. Högre temperaturer och högre spänningar däremot, det kan lätt slita mer på elektroniken.

Permalänk
Medlem

Höga temperaturer.
Högra spänningar leder också till högre temperaturer - så det är en tumfinger regel, reducera tempen till långt under fabrik specs. så kan det hålla i evigheter.

Högra temperaturer smälter sönder elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Höga temperaturer.
Högra spänningar leder också till högre temperaturer - så det är en tumfinger regel, reducera tempen till långt under fabrik specs. så kan det hålla i evigheter.

Högra temperaturer smälter sönder elektroniken.

Mja med för hög spänning kan du döda cpu/gpu även om den är kyld till minusgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Mja med för hög spänning kan du döda cpu/gpu även om den är kyld till minusgrader.

Det är ju klart, temperatur läsaren kan ju bara läsa "så långt" in till den svagaste transistorn i silikonet
Har du for hög spänning på en svagare komponent, kommer den till att bränna först, betyder dock inte att en sensor som ligger 1 cm (100K transistorer ifrån) kan läsa värmen som kommer från den). Och är en transistor speccat för låt os säga 10v max, så kommer den brinna sönder om du ökar spänningen avsevärd över dessa specs. Electronics 1-on-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

den svagaste transistorn i silikonet

Kisel, inte silikon.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är ju klart, temperatur läsaren kan ju bara läsa "så långt" in till den svagaste transistorn i silikonet
Har du for hög spänning på en svagare komponent, kommer den till att bränna först, betyder dock inte att en sensor som ligger 1 cm (100K transistorer ifrån) kan läsa värmen som kommer från den). Och är en transistor speccat för låt os säga 10v max, så kommer den brinna sönder om du ökar spänningen avsevärd över dessa specs. Electronics 1-on-1.

Har inte bara med att bränna sönder bitar att göra. Långt därifrån.
Högre spänning innebär högre strömstyrkor (Ohm's lag). Hög ström, särskilt kombinerat med höga temperaturer, ger upphov till elektromigration vilket med tiden sakta kan förstöra ledningsbanor och annat i integrerade kretsar. Inget som händer plötsligt utan kretsen börjar med att bli lite instabil och opålitlig, vilket förvärras med tiden innan den till slut går sönder helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kisel, inte silikon.

Japp. Korrekt, my bad.

Skrivet av Erik_T:

Har inte bara med att bränna sönder bitar att göra. Långt därifrån.
Högre spänning innebär högre strömstyrkor (Ohm's lag). Hög ström, särskilt kombinerat med höga temperaturer, ger upphov till elektromigration vilket med tiden sakta kan förstöra ledningsbanor och annat i integrerade kretsar. Inget som händer plötsligt utan kretsen börjar med att bli lite instabil och opålitlig, vilket förvärras med tiden innan den till slut går sönder helt.

Ja du, nu fick du mig till att kolla wiki'n då jag hade glömt allt om Elektromigration intressant läsning faktisk.

Jag citerar:

Citat:

In modern consumer electronic devices, ICs rarely fail due to electromigration effects. This is because proper semiconductor design practices incorporate the effects of electromigration into the IC's layout.[6] Nearly all IC design houses use automated EDA tools to check and correct electromigration problems at the transistor layout-level. When operated within the manufacturer's specified temperature and voltage range, a properly designed IC device is more likely to fail from other (environmental) causes, such as cumulative damage from gamma-ray bombardment.

Det finns många diskussioner om detta ämnet. Jag är gammal elektronik nörd, och är van vid att temperaturer oftast är ett direkt resultat av för höga spänningar och belastning av kretsar och komponenter, för sluten handlar ju allt om energi och förbränning.

Finns en ekvation för detta:

Q = C V2 f + Po

Intel förklarar med enkla steg varför och hur:

Intel on: Q = C V2 f + Po

Part II

Blev lite långhårigt denna natten

Permalänk
Medlem

Är väl oxidintegriteten, eller "spänningståligheten" i transistorn som är sämre vid högre temperatur. Lägre spänning och bättre kylning hjälper förlänga livstiden. Högre frekvens i sig skadar inte transistorn mer, men värmeutvecklingen skalar väl ungefär linjärt mot frekvensen så det ställer högre krav på kylningen för att behålla samma förväntade livstid. Värmeutvecklingen skalar också ungefär som spänningen i kvadrat, så ökar du frekvensen med 10% och sänker spänningen med 5% borde temperaturen ligga någotsånär som från fabrik, fast med längre förväntad livstid pga. den lägre spänningen!

Permalänk
Medlem

Ingen fara.

Ser man bara till att temperaturerna är rimliga, så kan man köra på.

Är ju en hel del som fortfarande har vega 64 kort osv i sina riggar som har körts 24/7 i ett par år.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Så om jag sammanfattar det här (jag har ingen aning om vad ni snackar om ovanför )så är det ok om jag överklockar den med typ +1200 och underclockar core clock med ca 500 utan att grafikkortet stressas mycket mer och att det kommer hålla?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Så om jag sammanfattar det här (jag har ingen aning om vad ni snackar om ovanför )så är det ok om jag överklockar den med typ +1200 och underclockar core clock med ca 500 utan att grafikkortet stressas mycket mer och att det kommer hålla?

Som jag sade tidigare, att ändra klockfrekvensen påverkar i sig inte alls hur mycket kortet stressas eller länge det håller.
Höga temperaturer (som ofta är en följd av höjda klockfrekvenser) och höjda spänningar (som ibland behövs för att kortet skall kunna köra stabilt med högre klockfrekvenser) är det som sliter på kortet.
Så länge du inte höjer spänningarna på kortet, och kan hålla temperaturerna i schack, så tar kortet ingen skada av att du överklockar eller underklockar.

Permalänk
Medlem

Vad innebär att ''höja spänningarna''? Jag kan länka en bild på mina MSI afterburner inställningar.

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/818...

Är temperaturen för hög och är det något jag bör sjustera?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att nämna också är att alla kort är individuella. En överklockning som funkar på ett kort kommer inte nödvändigtvis fungera på ett annat.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna 2 är att grafikkortet saknar sensorer för temperatur på minnet. Så ditt kort går garanterat varmare än vad Afterburner visar, eftersom du gräver ethereum med minnet.

För att gå händelserna i förväg och besvara frågan "... hur tar jag reda på den temperaturen då?". Det gör du inte. Om du har kört ett tag så har du lite koll på hur kortet brukar bete sig, med ex. hashrate över tid, stale/rejected shares, instabilitet och så vidare.

Om du klockar minnet högre och det avviker negativt från tidigare beteende så är det antagligen inte bra.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Vad innebär att ''höja spänningarna''? Jag kan länka en bild på mina MSI afterburner inställningar.

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/818...

Är temperaturen för hög och är det något jag bör sjustera?

"Voltage" på engelska. Höjer du någon sådan inställning över standard så bidrar det garanterat till slitage på kortet. Hur mycket det sliter är svårt att säga. Bara en liten ökning kommer troligen inte att påverka kortets livslängd på något märkbart sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Vad innebär att ''höja spänningarna''? Jag kan länka en bild på mina MSI afterburner inställningar.

https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/818...

Är temperaturen för hög och är det något jag bör sjustera?

Är det inte bättre du låter kortet va original? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Är det inte bättre du låter kortet va original? 🤔

Antar det då jag ej vet hur varmt minnet blir...Tidigare så körde jag 60% power usage (som enda inställningen) då lär allt vara lugnt.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Värt att nämna: Min hashrate är konstant ojämn, skiftar alltid mellan 55-62 mh/s även fast jag bara har 60% power usage som enda inställningen. Normalt?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Värme får saker att åldras fortare - men du vet inte bortre ändan när det faktiskt går sönder pga. värme på just din exemplar - dvs. om det är efter 3 år eller 15 år. - för att få en hint om detta behöver du tusentals riggar parallellt och köra i några år och se vad som går sönder. Att man säger att det håller 1 miljon timmar (ofta mer än så angivet för snurrhårddiskar) innebär inte att enheten håller i 1 miljon timmar garanterat, bara om man har 1 miljoner enheter gående samtidigt parallellt så kommer inte mer än en rigg att gå sönder per timme genomsnittsmässigt.

Den andra, minst lika viktiga - ja kanske viktigare parameter är att ha så lite värmevariationer som möjligt - dvs. temperaturen fladdra bara på enstaka grader över dygnet i 24/7-drift , inte att det går upp och ned 20-30 grader flera gånger dagligen för att man stänger av och slår på riggen för att tex. kunna sova pga. fläktljud etc.

många datorer inklusive med snurrdisk passerar över 80000 timmar i konto och industri av just anledningen att de aldrig stängs av - någonsin, och vet man med sig att en sådan burk är så gammal och ofta sitter i någon oväntat viktig del i produktions-kedjan (i alla fall lär man sig det efteråt när haveriet är ett faktum...) så undviker man i det längsta att göra en sådan burk strömlös - då det är inte säkert att det startar nästa gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Värt att nämna: Min hashrate är konstant ojämn, skiftar alltid mellan 55-62 mh/s även fast jag bara har 60% power usage som enda inställningen. Normalt?

Alltså om du använder kortet till annat, t.ex om det är det kortet windows använder sig av till annat, så kommer hashraten klart skifta. Kollar du på film eller surfar osv på datorn du minar av så är det helt normalt. Stäng av all hårdvaru acceleration i din webbläsare, discord osv så håller den sig nog mer konstant.

edit: kan också vara att powerlimiten är för låg för det kortet, ifall den slår i powertaket och klockar ner sig osv. Underklockar du med en rak voltage kurva i MSI AB behöver du inte ens strypa powerlimiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Värme får saker att åldras fortare - men du vet inte bortre ändan när det faktiskt går sönder pga. värme på just din exemplar - dvs. om det är efter 3 år eller 15 år. - för att få en hint om detta behöver du tusentals riggar parallellt och köra i några år och se vad som går sönder. Att man säger att det håller 1 miljon timmar (ofta mer än så angivet för snurrhårddiskar) innebär inte att enheten håller i 1 miljon timmar garanterat, bara om man har 1 miljoner enheter gående samtidigt parallellt så kommer inte mer än en rigg att gå sönder per timme genomsnittsmässigt.

Den andra, minst lika viktiga - ja kanske viktigare parameter är att ha så lite värmevariationer som möjligt - dvs. temperaturen fladdra bara på enstaka grader över dygnet i 24/7-drift , inte att det går upp och ned 20-30 grader flera gånger dagligen för att man stänger av och slår på riggen för att tex. kunna sova pga. fläktljud etc.

många datorer inklusive med snurrdisk passerar över 80000 timmar i konto och industri av just anledningen att de aldrig stängs av - någonsin, och vet man med sig att en sådan burk är så gammal och ofta sitter i någon oväntat viktig del i produktions-kedjan (i alla fall lär man sig det efteråt när haveriet är ett faktum...) så undviker man i det längsta att göra en sådan burk strömlös - då det är inte säkert att det startar nästa gång...

Hmmmm okej. Tack för bra info. Jag brukar däremot starta om min dator varje dag (av någon anledning - det känns bra) men det du säger är att jag egentligen borde låta bli den? Ennannan sak är när jag spelar. Vi säger att min GPU ligger på cirkus 58 grader när den minar. När jag däremot starta ett ganska krävande spel, t.ex rust. Så ligger den mellan 65-70. Ganska stort hopp. Är det ok att hålla på så?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Hmmmm okej. Tack för bra info. Jag brukar däremot starta om min dator varje dag (av någon anledning - det känns bra) men det du säger är att jag egentligen borde låta bli den? Ennannan sak är när jag spelar. Vi säger att min GPU ligger på cirkus 58 grader när den minar. När jag däremot starta ett ganska krävande spel, t.ex rust. Så ligger den mellan 65-70. Ganska stort hopp. Är det ok att hålla på så?

Ingen fara! Är också okej att stänga av datorn varje dag. De är designade för att tåla temperaturcykler, men självklart så åldras de allra flesta material lite grann när temperaturen går upp och ner pga expansion och kontraktion, sprickor börjar bildas, lod börjar lossna etc. Brukar vara bra för operativsystemet att starta om ibland eftersom massa släpande processer kan tas om hand.

Jag tror xxargs* har erfarenhet av gamla maskiner som står och går dag ut och dag in. Låt säga att bootsektorn på hårddisken är trasig och maskinen har allt den behöver i ramminnet i flera år. Helt plötsligt kommer ett strömavbrott och stänger av maskinen, sen får man likt förbaskat inte igång den igen. Det har mindre att göra med en vanlig dator med nya delar som inte är 20 år gammal, och vill du undvika en sån situation kan det vara värt att köra nån raidkonfiguration som duplicerar hårddiskens data till flera än en disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahdefga:

Ingen fara! Är också okej att stänga av datorn varje dag. De är designade för att tåla temperaturcykler, men självklart så åldras de allra flesta material lite grann när temperaturen går upp och ner pga expansion och kontraktion, sprickor börjar bildas, lod börjar lossna etc. Brukar vara bra för operativsystemet att starta om ibland eftersom massa släpande processer kan tas om hand.

Jag tror xxargs* har erfarenhet av gamla maskiner som står och går dag ut och dag in. Låt säga att bootsektorn på hårddisken är trasig och maskinen har allt den behöver i ramminnet i flera år. Helt plötsligt kommer ett strömavbrott och stänger av maskinen, sen får man likt förbaskat inte igång den igen. Det har mindre att göra med en vanlig dator med nya delar som inte är 20 år gammal, och vill du undvika en sån situation kan det vara värt att köra nån raidkonfiguration som duplicerar hårddiskens data till flera än en disk!

Okej, alright. Tack för infon!

Visa signatur

Kreff