Permalänk

Ett nätverk mellan 2 hushåll.

Jag och sambon ska snart flytta från Skåne.

Vi ska migrera upp till Norrland och bo med hennes broder.

Ialf så har sambons far 100/100 fiberlina som brodern surfar på.

Se bild
https://imgur.com/a/gIZ0L5z

Räcker det med en switch som delar ut nätverket till min och sambons dator? Eller kommer det bli en konflikt med IP-adresserna?

Trådstart redigerad /mod
Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

fixa fiber mellan byggnaderna istället för koppar (så ni inte sabbar elektroniken om det blir potentialskillnad av någon orsak), såvida ni inte kommer att koppla in över 200 enheter skall inte det vara några problem med att få ip-adresser till alla enheter.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Beror på distans mellan husen, men tänk på att det inte är optimalt om åska slår ner.
Antalet IP ni får beror på internetleverantören. Vissa i mitt område ger endast 2, medan andra ger 10. Skulle tippa på att majoriteten av leverantörerna inte tillåter delning av internet på det här viset heller om ni bor på olika addresser.

Varför fixar ni inte en router så ni delar på IP och sen kör traffic shaping, så att ni inte "överanvänder" internet och ger varandra problem?

Delar borttagna i förebyggande syfte /Mod
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Det kommer inte att bli konflikt med IP-adresserna, men det kan ändå vara värt att sätta upp router så att ni får ett semi eget nätverk i ert hus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Tack! Då finns det alltså hopp

Jag skulle tippa det är 100m mellan byggnaderna.

Kabel mellan hushållen finns redan och det fungerar med full effekt på bredbandet, vi ska även gräva ner kabeln nån meter under jorden.

Då kör jag på en router.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Använd INTE dubbla routrar om ni inte kan brygga trafiken då får ni dubbel nat vilket kan ställa till det ordentligt.
Skapa hellre ett egen VLAN / Subnät som ni drar över från huvudroutern till erat hushåll, sen kan ni ha acesspunk för wifi direkt i switchen, typ en ubuquti eller tp link eller dyl.

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Använd INTE dubbla routrar om ni inte kan brygga trafiken då får ni dubbel nat vilket kan ställa till det ordentligt.
Skapa hellre ett egen VLAN / Subnät som ni drar över från huvudroutern till erat hushåll, sen kan ni ha acesspunk för wifi direkt i switchen, typ en ubuquti eller tp link eller dyl.

Vi ska inte köra WiFi, endast kabeldragning för stunden.

Så jag antar att VLAN blir att fokusera på just nu.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

100 m är ett gränsfall mycket beroende på vilken kabeltyp man använder. Allt eftersom fler användare ansluter på linan minskar tillgänglig bandbredd. Minst bör kabeln vara Cat 6 FTP varianten. Önskvärt är Cat 6 A FTP. Personligen väljer jag numera att installera Cat 7 FTP kabel vid fasta installationer. I övrigt är min uppfattning att det bör räcka med en switch i huset som ni delar med brodern.
IP-adresserna delas ju ut av rautern i pappans hus.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

100 m är ett gränsfall mycket beroende på vilken kabeltyp man använder. Allt eftersom fler användare ansluter på linan minskar tillgänglig bandbredd. Minst bör kabeln vara Cat 6 FTP varianten. Önskvärt är Cat 6 A FTP. Personligen väljer jag numera att installera Cat 7 FTP kabel vid fasta installationer. I övrigt är min uppfattning att det bör räcka med en switch i huset som ni delar med brodern.
IP-adresserna delas ju ut av rautern i pappans hus.

Exakt så jag tänkte, switchen ska ju bara skicka allt vidare till våra datorer.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag och sambon har blivit hotade och förföljda, ingen trevlig upplevelse.

Skadegörelser på våra ägodelar, efter 13år kämpande så är det dags för en förändring mot det bättre

Just nu kan vi inte bo i min lägenhet, utan jag och flickvännen får bo någon annanstans.. känns normalt.

Det är normalt, vissa har problem med att folk vill bo där det är tryggt av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Norrbotten i alla fall

Permalänk
Medlem

Är det fri sikt mellan husen så fungerar det ju även med trådlös brygga. Man slipper man ju gräva då.
Har satt upp ett par: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=846457 mellan två hus, och har fungerat bra i flera år. Superstabil och inga mätbara latenser på grund av dem.

Skall ni dock gräva ner kabeln, så lägg den i ett rör av bra kvalitet (t.ex. PEM-slang) så är kabeln skyddad samt att det blir mycket lättare att byta den ifall kabeln krånglar i framtiden.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad i förbyggande syfte*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av att dra kabel mellan hus, men som någon redan nämnt i tråden så brukar 100 meter (t.o.m 90 om jag minns Cisco-kurserna korrekt) vara maxlängden som rekommenderas mellan "aktiva" Ethernet-enheter. Vet inte om fiber är alternativet i sådana fall eller om det finns något enklare sätt att lösa det på. Finns säkert någon klockare och vackrare person som kan ge dig ett bättre svar.

Jag såg att några personer rekommenderade att köra flera routrar eller dela upp nätverket i olika VLAN men detta känns överkomplicerat för något som kan vara så enkelt. Så har du inget speciellt behov av att dela upp nätverket (oftast görs det för säkerhet eller prestanda) så kommer det du ritade upp fungera hur bra som helst. Det räcker precis som du skrev med en switch i det högra huset och det kommer inte bli någon konflikt med IP-adresser. Det kommer vara samma nätverk som det första huset och ni får alla IP-adresser från routerns DHCP-server.

Permalänk
Medlem

Jag var i en mycket liknande situation som dig då jag behövde fixa anslutning till ett friliggande hus på tomten och mitt val föll på fiber. Jag köpte en mått-anspassad fiber på ca 50 m för utomhusbruk vilken förlades i ett kabelskyddsrör i marken.

Samma som det jag köpte men motsvarande för 100 meter blir följande delar (längden på fibern skiljer bara):
Mediakonverterare:Länk
Fiber för utomhusbruk, 100m: Länk

Totalpris på direktronik.se just nu är 3465 kr för en mycket stabil lina som även är framtidssäker. Det är bara att uppgradera mediakonverteraren om du nu skulle behöva 10Gbit länkhastighet i framtiden.

Mvh
z

Edit:
Länk till artikel hos direktronik som beskriver fördelar och nackdelar med fiber vs. koppar.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Beställ:
2x https://www.proshop.se/Switch/MikroTik-CRS305-1G-4SIN/2770999
2x https://www.amazon.se/10G-SFP-s%C3%A4ndtagare-10GBase-SR-comp...
samt
1x https://www.amazon.se/Lindy-46404-OM3-fiberoptisk-kabel/dp/B0...

Totalt 3883 kr

Så har ni både fiber och en 10Gbit-länk dessutom, samt några lediga switchportar för andra ändamål.

Över det avståndet, kör inte på koppar, det är alltför stor risk för spänningsfall eller dåliga anslutningar. Du kommer kanske inte upptäcka spänningsfall bara sådär, utan nätverket kommer bara krångla och bete sig märkligt i olika situationer. Enheter som kommer och går, paket som försvinner, i extrema fall går hårdvara sönder. Det är till dessa ändamål som fiber passar utmärkt, för stabila, elsäkra och snabba länkar mellan avlägsna objekt.

Permalänk
Medlem

Vill du ha två stycken isolerade nät hade jag nog satt upp ett VLAN (eller två fysiska LAN) per hus men använt en router, t.ex. en pfSesne box.

Jag hade också dragit en fiber mellan husen.