3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det vore ett enkelt beslut om man kunde förutse framtiden. Det finns flera riskfaktorer att ta hänsyn till i sin bedömning utöver 3 dagars snittlönsamhet. 1. Krypto kraschar ala 2018, lönsamheten för att mina försvinner helt (kan hända när som helst, räcker att ETH går under 1000$). 2. EIP 1559 införs till sommaren och minskar lönsamheten med 30%. 3. Efterfrågan på datorkraft minskar. 4. Grafikkort går sönder, framförallt risk bland äldre gen kort. 5. Utbudet på grafikkort ökar i takt med att halvledarbristen minskar således sänks priset på nya kort.

Om man kunde beräkna lönsamhet utifrån statiska siffror och noll risk så är det ett enkelt beslut.

Nej, visst är det så.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad var priset när du kikade? Tyckte mig se 6290 en snabbis och sen ned till 6090 igen men kanske inbillar mig.

Jag köpte ett för 6090kr. Jag såg då aldrig 6290kr i alla fall. Men det kanske var något skumt med dessa, de var väl uppe tidigare idag för att sen försvinna och nu komma tillbaka igen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Proshop är ju värre än alls scalpers på blocket och tradera..Vilkar priser...

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

För en som är erfaren av börshandel så ter det fullständigt realistiskt att ROI (100% värdeökning) på under ett eller ens två år någonsin kan anses vara en dålig affär.

Som att köpa aktier i Investor och förvänta sig 100% värdeökning inom tre år.. 😂

Fast ROI är väl egentligen fel begrepp i det här fallet. Det motsvarar åtminstone inte 100% värdeökning. Efter de 145 dagarna har du ju bara fått tillbaka din ursprungliga investering (dvs 0% värdeökning). Eventuell vinst ligger ju då i fortsatt mining eller restvärdet på GPUn.

Dessutom är ju risken något högre än ditt exempel Investor, så vinsten bör rimligen också vara högre...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av b-fire:

Proshop är ju värre än alls scalpers på blocket och tradera..Vilkar priser...

Computersalg tar nog nordiska tronen där dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är två skilda "hack" det handlar om. Dagens nyhet handlar om Ethereum, den något äldre nyheten handlade om en annan valuta.

https://www.nordichardware.se/nyheter/rtx-3060-kryptovaluta-h...

Det är denna nyheten jag refererade till från början och där står det inget om någon specifik valuta.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

https://www.nordichardware.se/nyheter/rtx-3060-kryptovaluta-h...

Det är denna nyheten jag refererade till från början och där står det inget om någon specifik valuta.

Jag vet.

Men det är en annan valuta som mineats på screenshoten. Det syns på den bilden som inte är beskuren.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Fast ROI är väl egentligen fel begrepp i det här fallet. Det motsvarar åtminstone inte 100% värdeökning. Efter de 145 dagarna har du ju bara fått tillbaka din ursprungliga investering (dvs 0% värdeökning). Eventuell vinst ligger ju då i fortsatt mining eller restvärdet på GPUn.

Dessutom är ju risken något högre än ditt exempel Investor, så vinsten bör rimligen också vara högre...

På 290dagar når man 100%. ROI används egentligen fel i mining-sammanhang, normalt räknas ROI på return of investment per år. ROI enligt 3 dagars avg. lönsamhet är 151% på 3060 för 6090kr. Detta förutsätter dock statiska värden och lönsamheten är otroligt volatil inom cryptomining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Jag minar Etherium just nu med mitt 3060, i 48MH/s. "V_ID_9475 NVIDIA GeForce RTX 3060
DaggerHashimoto: 48.24 MH/s"

Vilken modell på kortet är det?

Permalänk
Medlem

Finns 3070 50+ på inet nu.

Jag tog ett 3070 tuf oc precis men det är saftiga 8800kr. endast 1500kr mindre på de 3080 jag står i kö för. Svårt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Finns 3070 50+ på inet nu.

Jag tog ett 3070 tuf oc precis men det är saftiga 8800kr. endast 1500kr mindre på de 3080 jag står i kö för. Svårt detta.

Jag tror du är den enda som har beställt det har gått från 50 till 49 i lager antaligen för de är alldeles för dyra.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag tror du är den enda som har beställt det har gått från 50 till 49 i lager antaligen för de är alldeles för dyra.

Japp, la bokningen just in case och kommer förmodligen avboka.. sjuka priser

edit: 34 i lager nu

Permalänk
Medlem

Desperate times

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Dessa jävla priser alltså. Chocken när produkter helt plötsligt finns i lager får reptilhjärnan att slå till. La en Gigabyte RTX3070 Vision i min varukorg för 8490:- innan jag sansade mig och kom på att det faktiskt är ett Vision 3060Ti jag vill ha, och inte till ett sånt pris alltså. Tar nu ett djupt andetag och sansar mig.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Lyckades byta mitt EVGA som jag hade lyckats betala för till ett Asus 3070 8TG TUF Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Dessa jävla priser alltså. Chocken när produkter helt plötsligt finns i lager får reptilhjärnan att slå till. La en Gigabyte RTX3070 Vision i min varukorg för 8490:- innan jag sansade mig och kom på att det faktiskt är ett Vision 3060Ti jag vill ha, och inte till ett sånt pris alltså. Tar nu ett djupt andetag och sansar mig.

Japp man blir helt galen så fort köpknappen lyser grönt. Är 90% säker att jag kommer avboka redan ikväll

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon2110:

Lyckades byta mitt EVGA som jag hade lyckats betala för till ett Asus 3070 8TG TUF Gaming OC

Flyttade hit ditt inlägg då tipstråden är till för tips på varor i lager.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hade egentligen inte ens behövt nån av RTX3000-seriens kort om det hade funnits ett 2060 Super eller ett 2070 att köpa, men nej. De skulle minsann sluta tillverkas helt för att ersättas av något som inte ens finns att köpa 95% av tiden.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

OMG jag har ju suktat efter Asus 3070 EKWB hela tiden men fick ju tag i ett 2080 Ti med vattenblock istället?!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Är ju ändå ett gott tecken att inet fick in typ 75-100 3070 efter att dom betat av en eventuell kö på några modeller. Har väl inte hänt på ett tag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Flyttade hit ditt inlägg då tipstråden är till för tips på varor i lager.

Tack. Blev så exalterad och n är jag kom på det så var inlägget redan flyttat

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Finns 3070 50+ på inet nu.

Jag tog ett 3070 tuf oc precis men det är saftiga 8800kr. endast 1500kr mindre på de 3080 jag står i kö för. Svårt detta.

Det är ett riktigt trevligt kort! Kylaren presterar över förväntan.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Är ju ändå ett gott tecken att inet fick in typ 75-100 3070 efter att dom betat av en eventuell kö på några modeller. Har väl inte hänt på ett tag?

Det kan de vara men de lite tråkigt att rtx 3060 ti aldrig kommer in verkar som att nvidia bara satsar på att få ut rtx 3070 kort i nuläget men inet tar ju så mycket för korten så de är knappast värda att köpa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Det stämmer, 48 MH/s just nu på mitt Zotec 3060. 3070 ligger på 60 MH/s för referens.
4.7 USD om dagen med ett 3060 (just nu priserna svänger alltid).

3060 korten kommer vara slut i lager dom med under hela 2021.

Har du det inkopplat direkt i moderkortet eller kör du med en riser?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det är ett riktigt trevligt kort! Kylaren presterar över förväntan.

Största problemet är priset, 9 laxar. Kortet har bara 8gb minne vilket redan är på gränsen. Vill man spela i 1440p på ultra så är det inga jätteimponerade fps jag ser på benchmarks. Och jag tror att andrahandsvärdet på 3070 kommer sjunka som en sten om nu marknaden för 3080 blir stabil och man faktiskt kan få tag på korten.

3070 för 6-7k? Ja tack
9-10k? NEJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har du det inkopplat direkt i moderkortet eller kör du med en riser?

Direkt på moderkortet i 16x slot. Skärm även inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Vilken modell på kortet är det?

Zotac GeForce RTX 3060 Twin Edge OC 12GB från Webhallen för 4290kr när jag beställde vid release.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Inaktiv

För de här priserna är det nästan bara miners som tycker att det är värt att köpa. Förutom entusiaster då.