har du haft problem med Blocketpaket?

Permalänk
Medlem

har du haft problem med Blocketpaket?

Har sålt en del tangentbord på senare tiden och har kollat alla grundligt innan jag skickat men har varit två som upptäckt nya fel när de fått dem men vägrat returnera utan vill ha tillbaka delar av pengarna vilket jag finner suspekt. Har nu filmat när jag funktionstestar alla brädor innan jag skickar men undrar nu om det ens är värt det. Har någon här varit med om det blivit konflikt över blocketpaket och hur har det i så fall lösts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnerto:

Har sålt en del tangentbord på senare tiden och har kollat alla grundligt innan jag skickat men har varit två som upptäckt nya fel när de fått dem men vägrat returnera utan vill ha tillbaka delar av pengarna vilket jag finner suspekt. Har nu filmat när jag funktionstestar alla brädor innan jag skickar men undrar nu om det ens är värt det. Har någon här varit med om det blivit konflikt över blocketpaket och hur har det i så fall lösts?

Vill dom skicka tillbaka så ska dom göra det "enligt blocket paketets regler" minns inte exakt hur men det är inte så att du personligen ska betala dom före.
Dom måste anmäla returen till blocket

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Därför jag aldrig säljer med blocketpaketet, köpa gör jag gärna men som säljare är det en stor risk. Dom kan t ex hävda att dom bara fått en tegelsten istället för den riktiga produkten, och kräva pengarna tillbaka osv.

För säljare är det osäkert, för köpare smidigt och säkert.

Permalänk
Medlem

Blocketpaket är dynga om du frågar mig. Sälj på Tradera istället.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd

Jag anser att alla mellanhänder är scam och blocketpaket är en av dom värsta.
Det är en bedragares paradis och jag blir illamående på folk som förespråkar det.

Älskar verkligen att få kontanta meddelanden med "blocketpaket är säkert för säljare och köpare!!"
När man väl nekar så läser dom upp blocket bibeln om hur det är det bästa sedan skivat bröd, SPYR!

Nej, jag anser att man betalar för det man vill köpa och vågar man inte det så är det fritt att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Tidigare inlägg med ännu tidigare inlägg ifrån mig här om detta.
#18589959
Kortfattat!
NEJ blocketpaket tillför ingen som helst säkerhet alls!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnerto:

Har sålt en del tangentbord på senare tiden och har kollat alla grundligt innan jag skickat men har varit två som upptäckt nya fel när de fått dem men vägrat returnera utan vill ha tillbaka delar av pengarna vilket jag finner suspekt. Har nu filmat när jag funktionstestar alla brädor innan jag skickar men undrar nu om det ens är värt det. Har någon här varit med om det blivit konflikt över blocketpaket och hur har det i så fall lösts?

Med Blocketpaketet är det lite allt eller inget som gäller. Om dom inte är nöjda så skicka tillbaka. Du har inga krav på dig att skicka tillbaka en del av pengarna "utanför systemet".

Sen kan det ju vara så att dom tydligt kan påvisa att det är ett fel och är det trovärdigt så skulle iaf jag skicka tillbaka en del. Men inte bara för att någon säger det, det krävs bilder och/eller video minimum.

Hoppas det löser sig för dig. Att sälja beggat kan verkligen ta musten ur en ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tidigare inlägg med ännu tidigare inlägg ifrån mig här om detta.
#18589959
Kortfattat!
NEJ blocketpaket tillför ingen som helst säkerhet alls!

Inte för säljaren hursom, det är en attackvektor för bedragare att skicka tillbaka tegelstenar. Blocket följer köparens ord snarare än säljarens bevis.

Permalänk
Inaktiv

Säljer en hel del via blocket men har aldrig köpt något via blocket och jag kör alltid med att köparen måste komma på plats och hämta annars ingen affär, har aldrig skickat något jag sålt, har säkert sålt ett hundra tal grejer via blocket.

Flera gånger så har de varit köpare som bott långt bort men då har dom fixat med nån kompis som hämtat på plats och som sedan skött om att skicka produkten.

Säljer jag något vill jag hemma visa att produkten fungerar och att allt är som de ska, gör inga affärer annars och som sagt de har aldrig varit några problem att bli bli av med de jag säljer.

Permalänk
Medlem

Har sen en del år helt skippat att sälja/köpa datorrelaterade komponenter via blocket, innebär bara en massa problem, skänker inom familjen eller slänger grejerna hellre..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en massa scammers just nu. Så många som direkt skriver de vill gärna köpa och de verkar ha noll intresse för produkten (skriver t.ex. helt fel på produktnamnet) och de börjar skriva direkt att de vill ta det genom Blocketpaket då det är så säkert och tryggt. Jag frågar hur det är säkert för mig som säljare och blockar...

Undvik Blocketpaket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Jag anser att alla mellanhänder är scam och blocketpaket är en av dom värsta.
Det är en bedragares paradis och jag blir illamående på folk som förespråkar det.

Älskar verkligen att få kontanta meddelanden med "blocketpaket är säkert för säljare och köpare!!"
När man väl nekar så läser dom upp blocket bibeln om hur det är det bästa sedan skivat bröd, SPYR!

Nej, jag anser att man betalar för det man vill köpa och vågar man inte det så är det fritt att köpa nytt.

Skrivet av grizzly666:

Tidigare inlägg med ännu tidigare inlägg ifrån mig här om detta.
#18589959
Kortfattat!
NEJ blocketpaket tillför ingen som helst säkerhet alls!

Skrivet av str8forthakill:

Inte för säljaren hursom, det är en attackvektor för bedragare att skicka tillbaka tegelstenar. Blocket följer köparens ord snarare än säljarens bevis.

Så är det. Hemskt att Blocketpaket ens finns.

Jag kommer skicka tillbaka produkten till butiken istället, det blir enklare så. Annars finns Tradera och FB Marketplace eller för de på Blocket som faktiskt vill ses eller förskottsbetala.

Permalänk
Medlem

Så många av er som har haft problem med blocket paket då, jag är förvånat. Har både skickat och handlat med blocket paket ganska många gångar.

Men det är ju oftast så att har man ingen problem med en service, så skriver man ju inte ett inlägg om detta, då är ju allt som det ska vara, så jag tror inte problemet är så utbredd som ni har upplevd, Blocket är ju jättestort och det skickas väl 100-1000K blocket paket om veckan, så om 0.1% har problem pga. bedragare så är det ju klart allvarligt och bör polisanmälas. Hemförsäkring täcker väl också nån form for bedrägeri?

Ni som har blivit utsatt för bedrag - ge inte upp, överklaga till blocket, anmäl och stå på era rättigheter!

Tänkte jag inte ville ignorera denna post och ge min åsikt (har haft tur då kanske?) om blocket paketen som har funkat klockrent för mig både vid försäljning och köp.

Det samma med eBay, har handlat med dom i 12+ år nu, köpt väl 200+ saker från hela världen, även från länder som anses vara fulla av hemska bedragare ska man tro på vissa historier på nätet, Kina, Lettland, Ukraina, Ryssland m.fl. 99.8% har varit ärliga än så länge för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så många av er som har haft problem med blocket paket då, jag är förvånat. Har både skickat och handlat med blocket paket ganska många gångar.

Tills det händer en själv så förstår man att Blocketpaket är rena scammers paradise.
Kan du helhjärtat säga att du hade vågat sälja ditt sprillans nya RTX 3090 kort eller ditt Playstation 5 du fick i present nyligen med Blocketpaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tills det händer en själv så förstår man att Blocketpaket är rena scammers paradise.
Kan du helhjärtat säga att du hade vågat sälja ditt sprillans nya RTX 3090 kort eller ditt Playstation 5 du fick i present nyligen med Blocketpaket?

Jag sålde mitt 1070 Strix kort då det var bara 3 mån. gammalt för att köpa 1080ti sen, så svaret är ja.
Begriper till fullo att dom som har drabbats av svindlare nog aldrig kommer att våga blocket paket, eller annat än förhandsbetalning o. liknande efter det, men det är kanske svårt att förstå när man har varit i en sån ledsen sits att dom flesta köpare o säljare, vare det är Sverige, Ryssland eller USA etc. är faktisk ärliga och hederliga människor.

Kan tillägga att mitt senaste blocket köp var en Yamaha Montage Synth jag köpte begagnat till 17.500,- (nypris kring 30K).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag sålde mitt 1070 Strix kort då det var bara 3 mån. gammalt för att köpa 1080ti sen, så svaret är ja.
Begriper till fullo att dom som har drabbats av svindlare nog aldrig kommer att våga blocket paket, eller annat än förhandsbetalning o. liknande efter det, men det är kanske svårt att förstå när man har varit i en sån ledsen sits att dom flesta köpare o säljare, vare det är Sverige, Ryssland eller USA etc. är faktisk ärliga och hederliga människor.

Kan tillägga att mitt senaste blocket köp var en Yamaha Montage Synth jag köpte begagnat till 17.500,- (nypris kring 30K).

Det handlar inte om dom flesta som är hederliga utan det är just dom 0.1% människor som är svindlare som gör att Blocketpaket är en onödig risk. I en perfekt värld skulle något som Blocketpaket inte ens behövas.

Bortsett från det så är jag heller ingen återförsäljare eller butik. Jag gillar inte att lämna öppet köp på prylar jag säljer till andra privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så många av er som har haft problem med blocket paket då, jag är förvånat. Har både skickat och handlat med blocket paket ganska många gångar.

I dom flesta fall så funkar det ju bra ja.
Den viktiga frågan är ju TILLFÖR blocketpaket någon säkerhet?

Svaret är både ja men mestadels NEJ!
Med ja så kan det tillföra en falsk trygghet för personer som ej vet hur folk kan utnyttja blocketpaket för att blåsa andra.
Och med nej så gäller det ju att för dom som vill blåsa folk och har en IQ högre än löfven/lööf/och halva miljöpartiet kombinerat dvs runt 15 nånting, vet mycket väl om hur dom ska göra för att blåsa folk.

Det är därmed troligen säkrare procentuellt (dvs är troligen mindre % risk att råka ut för nåt utan blocketpaket) att sätta in pengar direkt på bankkonto och vänta på att få nåt, dvs du har då i alla fall inte invaggats i en falsk trygghet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Precis som allt man skickar så kan man stöta på scammers.

Tradera, FB market, whatever har inget bättre skydd mot det.

Bara filma hela skiten, från att du packar ner varan till att du lämnar in den till posten, blir du blåst så polisanmäler du.

Är fler än man tror som åker fast, inte de smartaste människorna som håller på med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Kan tillägga att mitt senaste blocket köp var en Yamaha Montage Synth jag köpte begagnat till 17.500,- (nypris kring 30K).

Köpa är 100 % säkert.

Sälja har 0 % säkerhet.

Lite det som är problemet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

I dom flesta fall så funkar det ju bra ja.
Den viktiga frågan är ju TILLFÖR blocketpaket någon säkerhet?

Svaret är både ja men mestadels NEJ!
Med ja så kan det tillföra en falsk trygghet för personer som ej vet hur folk kan utnyttja blocketpaket för att blåsa andra.
Och med nej så gäller det ju att för dom som vill blåsa folk och har en IQ högre än löfven/lööf/och halva miljöpartiet kombinerat dvs runt 15 nånting, vet mycket väl om hur dom ska göra för att blåsa folk.

Det är därmed troligen säkrare procentuellt (dvs är troligen mindre % risk att råka ut för nåt utan blocketpaket) att sätta in pengar direkt på bankkonto och vänta på att få nåt, dvs du har då i alla fall inte invaggats i en falsk trygghet.

Kan ju tillägga att det faktiskt innebär ett visst mått av säkerhet för köparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju tillägga att det faktiskt innebär ett visst mått av säkerhet för köparen

Inte direkt, du har inget skydd mot väl utfärdade bedrägare via blocketpaketet som säljare. Alla dessa mellan-hand lösningar är för att skydda köparen och det enda säljaren eventuellt får ut är 7-14 bankdagar fördröjning av utbetalning av pengar efter en affär som gick genom utan problem.

Köper man av okända flummiga personer på Blocket visst, kräver en köpare blocketpaket eller liknande tjänst? Vänd ryggen till och hitta en annan köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju tillägga att det faktiskt innebär ett visst mått av säkerhet för köparen

Ja visst en falsk säkerhets känsla!
Inte riktigt säkerhet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Köper man av okända flummiga personer på Blocket visst, kräver en köpare blocketpaket eller liknande tjänst? Vänd ryggen till och hitta en annan köpare.

Det blir ju lite konstigt så dock. Man köper väl alltid av okända flummiga personer när man handlar på Blocket? Så därmed bör man använda blocketpaketet som köpare. Men om man säljer och en köpare vill använda det så är det bäst att vägra.
Hur skulle det gå om alla följde det?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har en köpes annons ute på blocket nu, säljaren vill absolut skicka med blocket paket och hittar på allt möjligt för att slippa ge en korrekt adress för hämtning. Alla bilder från nätet inklusive 10st från en ebay annons! Känns jäkligt tryggt.
30 minuter senare, exakt samma sak händer.

Väntar på nästa (eller rättare sagt en kille med samma IP men nya användare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det blir ju lite konstigt så dock. Man köper väl alltid av okända flummiga personer när man handlar på Blocket? Så därmed bör man använda blocketpaketet som köpare. Men om man säljer och en köpare vill använda det så är det bäst att vägra.
Hur skulle det gå om alla följde det?

Det blir lite av ett moment 22 jag säljer inte till främmande människor utan att först få betalt, sen finns det vissa som vägrar den dealen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Så är det. Hemskt att Blocketpaket ens finns.

Jag kommer skicka tillbaka produkten till butiken istället, det blir enklare så. Annars finns Tradera och FB Marketplace eller för de på Blocket som faktiskt vill ses eller förskottsbetala.

Skrivet av xSean145:

Tills det händer en själv så förstår man att Blocketpaket är rena scammers paradise.
Kan du helhjärtat säga att du hade vågat sälja ditt sprillans nya RTX 3090 kort eller ditt Playstation 5 du fick i present nyligen med Blocketpaket?

Skrivet av Lagerlöf:

Köpa är 100 % säkert.

Sälja har 0 % säkerhet.

Lite det som är problemet.

Skrivet av str8forthakill:

Inte direkt, du har inget skydd mot väl utfärdade bedrägare via blocketpaketet som säljare. Alla dessa mellan-hand lösningar är för att skydda köparen och det enda säljaren eventuellt får ut är 7-14 bankdagar fördröjning av utbetalning av pengar efter en affär som gick genom utan problem.

Köper man av okända flummiga personer på Blocket visst, kräver en köpare blocketpaket eller liknande tjänst? Vänd ryggen till och hitta en annan köpare.

Oj, här fanns det mycket hat och känslor mot blocket och blocketpaketet.

Det är ju faktiskt så att både köpare och säljare måste identifiera sig via BankID innan några pengar ens betalas in, det måste väl ändå innebära en viss säkerhet vid eventuell tvist. Scammers brukar väl inte vara så pigga på att identifiera sig?

Min personliga erfarenhet med Blocket och Blocketpaketet är enbart positiva, jag har sålt saker via Blocket paketet åtminstone vid 10 olika tillfällen under de senaste 3-4 åren. Blocketpaketet genomgick en modernisering under det senaste året och det tar inte längre 5-7 bankdagar att få pengarna, dom kommer oftast inom 2 dygn efter det att köparen hämtat ut paketet hos sitt ombud. Köparen har 24 timmar på sig att inspektera varan innan pengarna betalas ut.

Och ja, det dyraste jag sålt med Blocketpaketet var ett kameraobjektiv för 14500:- nu i vintras.

Jag har aldrig köpt via blocketpaketet dock, däremot har jag handlat rätt mycket på ebay från utlandet, i från bl a Ukraina, Polen och Kina, det funkade också jättebra tills de mer strikta tullåtgärderna sattes in förra året.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det blir ju lite konstigt så dock. Man köper väl alltid av okända flummiga personer när man handlar på Blocket? Så därmed bör man använda blocketpaketet som köpare. Men om man säljer och en köpare vill använda det så är det bäst att vägra.
Hur skulle det gå om alla följde det?

Finns de som kräver blocketpaketet oavsett plattform annonsen ligger på, även via swec marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det är ju faktiskt så att både köpare och säljare måste identifiera sig via BankID innan några pengar ens betalas in, det måste väl ändå innebära en viss säkerhet vid eventuell tvist. Scammers brukar väl inte vara så pigga på att identifiera sig?

Det var inget krav då jag blev blåst som säljare men det var ju några år sedan.
Och det var då runt 500:- i värde och jag skickade ett paket som vägde typ 3kg, köparen sa att det var tomt och jag fick kräva samt betala för att det skulle skickas tillbaks och det vägde då typ 0,2kg istället.
Vikten var enligt postens info (kommer bara inte ihåg exakta vikterna) när man sökte på kolliid.
Skickade in det med ett par bilder på min paketering innan och efter igentejpningen, men nope blocketpaket sket fullständigt i mig, fanns inga som helst bevis på att köparen plockat ur nåt ur paketet och sen skickat tillbaks enligt dom.

Krävs bankid numera så ja det blir ju något bättre då, men fortfarande väldigt osäkert då det är dom okunniga/första och kanske andra gångs blåsarna som stoppas.
Medans majoriteten skiter fullständigt i om dom behöver legitimera sig för dom vet att det är extremt otroligt om nåt alls skulle hända, och skulle det nästintill värsta tänkbara hända så är det att dom ökar sin skuld hos inkasso bolag/kronolle med nån enstaka promille.
Och den som blev blåst får aldrig se ett öre då skulderna dom har är så höga redan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Medans majoriteten skiter fullständigt i om dom behöver legitimera sig för dom vet att det är extremt otroligt om nåt alls skulle hända, och skulle det nästintill värsta tänkbara hända så är det att dom ökar sin skuld hos inkasso bolag/kronolle med nån enstaka promille.
Och den som blev blåst får aldrig se ett öre då skulderna dom har är så höga redan.

Ja det kan ju naturligtvis gå mycket illa om man har otur men den potentiella blåsaren har ju redan betalat in pengarna till Blocket innan man ens skickar varan och dom får inte tillbaka pengarna vid en retur förrän säljaren godkänt returen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Säg det till blocketpaket för det var exakt det dom gjorde.
Jag sålde/skickade ett paket med en ca 3kilos vara i och fick ett tomt paket tillbaks meddelade detta till blocketpaket och att jag ej godkände returen ihop med båda kollid där postens vägning fanns med och att det hade försvunnit nästan 3kg från paketet.
Dagen efter fick jag svaret att finns inga bevis och vi betalar tillbaks pengarna till köparen, och vill jag gå vidare så har inte blocketpaket nåt med det att göra längre, dvs tingsrätt/polisanmälan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!