Nvidias kryptospärr för Geforce RTX 3060 kan kringgås genom HDMI-anslutning

Permalänk
Melding Plague

Nvidias kryptospärr för Geforce RTX 3060 kan kringgås genom HDMI-anslutning

Med den obegränsade drivrutinen kvarstår fortfarande prestandasänkning när flera grafikkort samverkar, något som via HDMI-anslutningen blir ett minne blott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag vill inte vara sån men detta är lite old news, denna information fanns redan i den förra nyhetstråden för snart en vecka sedan:
#18981096

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är rätt så självklart att det fungerar. Om grafikkortet behöver en skärm ansluten ska det inte göra någon skillnad om det är en riktig skärm eller en låtsasskärm. Förstår inte riktigt att all media ska rapportera det som att det är en stor nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag vill inte vara sån men detta är lite old news, jag postade denna information i den förra nyhetstråden för snart en vecka sedan:
#18981096

Och jag vill inte vara sån men man kan alltid tipsa redaktionen om nyheter https://www.sweclockers.com/kontakt om det är beröm man är ute efter

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Och jag vill inte vara sån men man kan alltid tipsa redaktionen om nyheter https://www.sweclockers.com/kontakt om det är beröm man är ute efter

Har inget med beröm att göra, det är ju knappast jag som kommit på hur man kringgått spärren (allt jag gjort är ctrl+c ctrl+v). Tyckte bara det var lite weird att se detta dyka upp så mycket senare, när det ändå nämnts under den förra nyheten. Men bättre sent än aldrig!

Permalänk
Skrivmaskin

@siglolmic Jag valde att skriva ihop artikeln trots att grundmaterialet är några dagar gammalt, eftersom det följer upp på en nyhet från tidigare i veckan där flerkortsbegränsningen inte lyftes. Hardwareluxx (en källa som utan tips från extra nördiga medlemmar, är lite mer lättillgänglig än något Discord-inlägg) uppdaterade sin artikel med bekräftande text och bilder i fredags kväll. Det är sannolikt flera som missat turerna kring ämnet, men de är ändå viktiga att belysa eftersom det kan innebära att Nvidias nuvarande spärrar är helt verkningslösa.

Permalänk
Medlem

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Jävlar nu kör vi

Permalänk
Medlem

Går det inte att bygga in en hårdvaruspärr i själva processoren? En inbyggd säkring som bränner och gör kortet oanvändbart ifall man försöker mina med det.

Vill minnas att Samsung hade något liknande på sina telefoner ifall man bytte mjukvaran på luren, så görbart är det helt klart.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kan tycka att det är rätt så självklart att det fungerar. Om grafikkortet behöver en skärm ansluten ska det inte göra någon skillnad om det är en riktig skärm eller en låtsasskärm. Förstår inte riktigt att all media ska rapportera det som att det är en stor nyhet.

SweC vill fortsätta med sin hexjagt efter miners. Blir väl bara en tidsfråga tills krypto forum delen stängs och det förbjuds att prata om det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

SweC vill fortsätta med sin hexjagt efter miners. Blir väl bara en tidsfråga tills krypto forum delen stängs och det förbjuds att prata om det.

En häxjakt på miners är bara positivt, men nu är det ju inte det vi snackar om. Alla andra entusiastsidor rapporterar om detta, så varför skulle just Sweclockers inte göra det?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Går det inte att bygga in en hårdvaruspärr i själva processoren? En inbyggd säkring som bränner och gör kortet oanvändbart ifall man försöker mina med det.

Vill minnas att Samsung hade något liknande på sina telefoner ifall man bytte mjukvaran på luren, så görbart är det helt klart.

Skojar du nu eller?

Du jämför byta hela mjukvaran på en hel enhet med att exekvera en slags kod på ett grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Förr i tiden kunde tillverkare sätta in spärrar så deras produkter ej användes olagligt. Jag tänker t.ex på kräkmedel i saker som ej ska förtäras. Men idag sätter tillverkare in spärrar i sina produkter. Detta för att en stor del av deras konsumenter som främst köper deras produkter till rent nöje, får svårt att få tag på produkterna för att många andra konsumenter köper upp produkterna till att försöka utnyttja dem i storskalig produktion.
Någon här är tusan här helknasigt. Om tillverkningsvolymerna inte räcker till försäljningen höj priserna, så gör de med allt annat.

Jag själv köper vare sig grafikkort för att mining eller spela på, så båda dessa grupperna köper grafikkort från lagren och försvårar för mig att få tag på ett. Men alla dessa miljarder de lägger ner å grafikkort leder till en snabb utvecklingen så på längre sikt tjänar jag på det.
Finns det någon här som tror att grafikkorttillverkningen hade gått lika snabbt framåt utan både gamers och miners?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

som att det är en stor nyhet.

Nyhetsvärdet är Nvidias stora ord om att man skulle förhindra mining och sen sköt man sig själv i foten. Att folk nu har tagit sig förbi ytterligare en del av restriktionerna är värt att rapportera som lite extra salt i såren.

Själva grejen i sig själv att man behöver en skärm för max prestanda är knappast ett nytt fenomen. När jag minade med Radeon 5xxx kort 2011 så behövde man göra exakt samma sak om man körde stock drivrutiner/bios. Annars gick korten ner i lägsta power state och hittades inte ens av mining mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett typexempel på att förbud inte är rätt väg att gå?
Kan förstå att det finns frustration men på sikt borde tillgången bli bättre.

Tråkigt att det är så mycket negativitet riktad mot vissa typer av köpare och vissa typer av användningsområden dock.

Att själv kunna välja vad man vill göra med en produkt man köpt är väl något vi ska vara glada för?

Tänk er en värld där vissa försöker bestämma vad man ska tycka och tänka? Oh shit... (stänger försiktigt Pandoras box).

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

SweC vill fortsätta med sin hexjagt efter miners. Blir väl bara en tidsfråga tills krypto forum delen stängs och det förbjuds att prata om det.

Jag är lite förvånad att vi inte har sett någonting liknande redan. Det är nu tydligen förbjudet att sälja mer än ett grafikkort på Sweclockers marknad vilket gör att utbudet blir ännu lägre. Samtidigt finns det profiler som knappt har varit aktiva innan februari som nu bjuder på varenda grafikkort men inte en enda annan komponent. Blir ju helt omöjligt att få tag på ett grafikkort till ett rimligt pris när folk förbjuds från att sälja men miners fortfarande får köpa hur många de vill.

Skrivet av KalBumling:

Nyhetsvärdet är Nvidias stora ord om att man skulle förhindra mining och sen sköt man sig själv i foten. Att folk nu har tagit sig förbi ytterligare en del av restriktionerna är värt att rapportera som lite extra salt i såren.

Själva grejen i sig själv att man behöver en skärm för max prestanda är knappast ett nytt fenomen. När jag minade med Radeon 5xxx kort 2011 så behövde man göra exakt samma sak om man körde stock drivrutiner/bios. Annars gick korten ner i lägsta power state och hittades inte ens av mining mjukvaran.

Kunde lika gärna skrivit det som en parantes eller uppdatering i förra artikeln enligt mig.

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Detta är väl ett typexempel på att förbud inte är rätt väg att gå?
Kan förstå att det finns frustration men på sikt borde tillgången bli bättre.

Tråkigt att det är så mycket negativitet riktad mot vissa typer av köpare och vissa typer av användningsområden dock.

Att själv kunna välja vad man vill göra med en produkt man köpt är väl något vi ska vara glada för?

Tänk er en värld där vissa försöker bestämma vad man ska tycka och tänka? Oh shit... (stänger försiktigt Pandoras box).

Precis. Och hade det varit så att gruppen miners hade använt korten till att tillverka vapen, droger eller liknande så förstår man varför folk är emot det och vill sätta in begränsningar.
Men nu handlar det nästan enbart om att miners ökar konkurrensen kring att få tag grafikkort billigt.

Sedan kan man vara en miljökämpe emot mining, men då borde man också vara samma miljökämpe emot gaming. Många av oss, speciellt jag själv skulle behöva gå ut mer bort från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag är lite förvånad att vi inte har sett någonting liknande redan. Det är nu tydligen förbjudet att sälja mer än ett grafikkort på Sweclockers marknad vilket gör att utbudet blir ännu lägre. Samtidigt finns det profiler som knappt har varit aktiva innan februari som nu bjuder på varenda grafikkort men inte en enda annan komponent. Blir ju helt omöjligt att få tag på ett grafikkort till ett rimligt pris när folk förbjuds från att sälja men miners fortfarande får köpa hur många de vill.

Detta. ^^^ och detta vvv
-"...rimligt pris när folk förbjuds från att sälja men miners fortfarande får köpa hur många de vill."

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Brb köpa 10 3060 på blocket.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Detta är väl ett typexempel på att förbud inte är rätt väg att gå?
Kan förstå att det finns frustration men på sikt borde tillgången bli bättre.

Tråkigt att det är så mycket negativitet riktad mot vissa typer av köpare och vissa typer av användningsområden dock.

Att själv kunna välja vad man vill göra med en produkt man köpt är väl något vi ska vara glada för?

Tänk er en värld där vissa försöker bestämma vad man ska tycka och tänka? Oh shit... (stänger försiktigt Pandoras box).

Tråkigt att "gamers" ska bli drabbade av folk som ska tjäna pengar... Finns typ inga grafikkort att köpa just nu eller så är de svinigt dyra, men det tycker du är positivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis. Och hade det varit så att gruppen miners hade använt korten till att tillverka vapen, droger eller liknande så förstår man varför folk är emot det och vill sätta in begränsningar.
Men nu handlar det nästan enbart om att miners ökar konkurrensen kring att få tag grafikkort billigt.

Sedan kan man vara en miljökämpe emot mining, men då borde man också vara samma miljökämpe emot gaming. Många av oss, speciellt jag själv skulle behöva gå ut mer bort från datorn.

Är väl skillnad på att spela nån timme och sätta upp 48 grafikkort som går 24/7 i ett rum som man ska tjäna pengar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tråkigt att "gamers" ska bli drabbade av folk som ska tjäna pengar... Finns typ inga grafikkort att köpa just nu eller så är de svinigt dyra, men det tycker du är positivt?

Det skrev jag väl aldrig?

Är ju en tråkig situation för alla som vill köpa grafikkort men att ha åsikten att mitt användningsområde är mer värt än någon annans för att jag vill spela spel känns inte rätt.

Miners vill ha fler kort, gamers vill ha fler kort, professionella användare vill ha fler kort.

Hade någon skrivit att det är förjävligt att gamers stjäl grafikkort som miners kunnat använda för att (insert anledning) så hade jag tyckt likadant.
Det är bristen på kort som är problemet. Inte vad korten används till och av vem/vilka.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr i tiden kunde tillverkare sätta in spärrar så deras produkter ej användes olagligt. Jag tänker t.ex på kräkmedel i saker som ej ska förtäras. Men idag sätter tillverkare in spärrar i sina produkter. Detta för att en stor del av deras konsumenter som främst köper deras produkter till rent nöje, får svårt att få tag på produkterna för att många andra konsumenter köper upp produkterna till att försöka utnyttja dem i storskalig produktion.
Någon här är tusan här helknasigt. Om tillverkningsvolymerna inte räcker till försäljningen höj priserna, så gör de med allt annat.

Jag själv köper vare sig grafikkort för att mining eller spela på, så båda dessa grupperna köper grafikkort från lagren och försvårar för mig att få tag på ett. Men alla dessa miljarder de lägger ner å grafikkort leder till en snabb utvecklingen så på längre sikt tjänar jag på det.
Finns det någon här som tror att grafikkorttillverkningen hade gått lika snabbt framåt utan både gamers och miners?

Gamers är ju kundgruppen geforce/RTX-korten är ämnade för. Miners är en mycket mer oförutsebar kundgrupp samtidigt som de kommer överflöda begagnatmarknaden med billiga kort så småningom(så nya produkter inte har någon chans alls att konkurrera i pris/prestanda) vilket gör det rimligt att man i viss mån försöker se till så att gamers kan köpa korten istället för att de är omöjliga att få tag på eller så dyra att det bara är rättfärdigat att betala priset om man tänkt tjäna pengar med kortet. Har man tänkt tjäna tillbaka pengarna inom någon månad spelar det ju ingen roll vad det kostar, ska man höja priset tillräckligt kommer ingen köpa dem för nöje längre och Nvidia förlorar då marknadsandelar i den förutsebara kundgruppen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det skrev jag väl aldrig?

Är ju en tråkig situation för alla som vill köpa grafikkort men att ha åsikten att mitt användningsområde är mer värt än någon annans för att jag vill spela spel känns inte rätt.

Miners vill ha fler kort, gamers vill ha fler kort, professionella användare vill ha fler kort.

Hade någon skrivit att det är förjävligt att gamers stjäl grafikkort som miners kunnat använda för att (insert anledning) så hade jag tyckt likadant.
Det är bristen på kort som är problemet. Inte vad korten används till och av vem/vilka.

Ja det är bristen som är problemet, vanligt folk behöver ett, medans miners köper typ allt som går att få tag på, klart man blir irriterad, produkterna finns i princip pga "gamers" så om tex bilindustrin hade köpt allt hade jag också varit less

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ozzed:

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Håller med till 100% min vän, det är fantasisummor vi har kommit upp i och det är OM man ens lyckas få tag på ett gfx-kort.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Haha oj. Gråt mer. Fan, man tror era liv går under för att ni inte kan köpa senaste grafikkorten. Löjligt.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Ja det är bristen som är problemet, vanligt folk behöver ett, medans miners köper typ allt som går att få tag på, klart man blir irriterad, produkterna finns i princip pga "gamers" så om tex bilindustrin hade köpt allt hade jag också varit less

Jag kollade in några webbutiker och såg att de nästan inte har ett enda bättre grafikkort i lagret. Och då blir situationen helt annorlunda. Om vi antar att det jag såg är sanning så kommer det ju leda till en stagnation av mycket utveckling och att vissa industrier kan lidande, där en av dessa industrier är spelindustrin såklart. För butiker får svårt att sälja kompletta datorer om det bara finns 1000kr budget grafikkort att få tag på.
I såna fall så skulle staten kunna gå in som de har gjort med bilindustrin och säga att vissa kunder är viktigare än andra.

Så det beror på hur extremt det är. Sitter man med en kraftfull dator har förra årets modell av grafikkort och vill ha senaste enbart för nöjen, ja tråkigt att det nu är svårt att få tag på dem är min åsikt till dem, men sånt är livet ibland.
Är det däremot mängder av personer som tänker köpa en ny dator men inte "kan" göra det, för att det finns inga "vettiga" grafikkort att få tag på, så att dessa personer då avvaktar med sin nya dator. Ja detta får stora följder för mycket i samhället, många butiker får sålt mindre datordelar, programutvecklare mindre mjukvaror etc.

Permalänk
Avstängd

Dom borde ta hjälp av Apple, har hört att dom är superbra på att låsa sin mjukvara.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Förstår inte frustrationen mot miners, varför det är sån hets att få tag i det nyaste kortet. Låt miners betala ocker priser å scalpers. Om vi gaming konsumenter vägrar köpa till de här galna priserna så sjunker nivån snart. Sitt lungt i båten så löser det sig. Sitter på ett gammalt vega 64 å vill också uppdaterad burken men inte till dagens priser. Tänker att det kan bli bra black friday priser på mellanklassen. Väntar tills då, och spelar igenom gamla spel under tiden.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kollade in några webbutiker och såg att de nästan inte har ett enda bättre grafikkort i lagret. Och då blir situationen helt annorlunda. Om vi antar att det jag såg är sanning så kommer det ju leda till en stagnation av mycket utveckling och att vissa industrier kan lidande, där en av dessa industrier är spelindustrin såklart. För butiker får svårt att sälja kompletta datorer om det bara finns 1000kr budget grafikkort att få tag på.
I såna fall så skulle staten kunna gå in som de har gjort med bilindustrin och säga att vissa kunder är viktigare än andra.

Så det beror på hur extremt det är. Sitter man med en kraftfull dator har förra årets modell av grafikkort och vill ha senaste enbart för nöjen, ja tråkigt att det nu är svårt att få tag på dem är min åsikt till dem, men sånt är livet ibland.
Är det däremot mängder av personer som tänker köpa en ny dator men inte "kan" göra det, för att det finns inga "vettiga" grafikkort att få tag på, så att dessa personer då avvaktar med sin nya dator. Ja detta får stora följder för mycket i samhället, många butiker får sålt mindre datordelar, programutvecklare mindre mjukvaror etc.

Tyvärr finns typ inga grafikkort... Sen är det inte bara pga miners, men eftersom de köper massor så blir effekten stor vid brist, sen finns ju scalpers också... Nåja jag är nöjd med mitt 1070 , fantasisummor som sedan kryddas mer pga brist, får väl bli en ps eller xbox när de går att få tag på i framtiden