Söka utbildningar för IT-framtid!

Permalänk

Söka utbildningar för IT-framtid!

Hej,

Jag har frilansat och turnerat som ljudtekniker i drygt 10 år. Pushar 30 inom någon månad och är sugen på en nystart i yrkeslivet! Länge funderat på olika IT-jobb, men förstår inte riktigt alla titlar/utbildningar och vad jag borde satsa på.

Älskar teknik och lär mig snabbt. Har dock ingen erfarenhet av programmering mer än några timmar på YT med Python-tutorials och testat skriva olika koder.

Vad kan ni tipsa om för utbildningar, jobb och titlar att röra sig mot?
Java
.Net
C# ... och allt annat!

Permalänk
Medlem

Fundera på om du vill jobba med programmering eller teknik i allmänhet. Det finns många jobb inom IT som är väldigt tekniska men inte har någon eller bara lite programmering. Exempel på såna jobb kan vara driftstekniker, testare eller devops-ansvarig.

Vill man programmera är det viktiga inte vilket språk man väljer utan att man har ett driv att lära sig det. Kan man java bra så kan man lätt lära sig C# och vice versa.

Det viktigaste är nog att du hittar ditt driv och söker en utbildning som du finner intressant, jag gick en utbildning utan programmering men programmerar nästan varje dag i mitt yrke så det står och faller inte i ditt val av utbildning.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Fundera på om du vill jobba med programmering eller teknik i allmänhet. Det finns många jobb inom IT som är väldigt tekniska men inte har någon eller bara lite programmering. Exempel på såna jobb kan vara driftstekniker, testare eller devops-ansvarig.

Vill man programmera är det viktiga inte vilket språk man väljer utan att man har ett driv att lära sig det. Kan man java bra så kan man lätt lära sig C# och vice versa.

Det viktigaste är nog att du hittar ditt driv och söker en utbildning som du finner intressant, jag gick en utbildning utan programmering men programmerar nästan varje dag i mitt yrke så det står och faller inte i ditt val av utbildning.

Tack för svar!

Alltså, jag tror att någon form av programmering - eller såhär, ett jobb som utförs med datorer!
Ser också en motivation just nu att säkra en bra framtid med en okej (gärna hög) lön, möjlighet till flexibla tider, jobba på distans osv.

Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Hej,

Jag har frilansat och turnerat som ljudtekniker i drygt 10 år. Pushar 30 inom någon månad och är sugen på en nystart i yrkeslivet! Länge funderat på olika IT-jobb, men förstår inte riktigt alla titlar/utbildningar och vad jag borde satsa på.

Älskar teknik och lär mig snabbt. Har dock ingen erfarenhet av programmering mer än några timmar på YT med Python-tutorials och testat skriva olika koder.

Vad kan ni tipsa om för utbildningar, jobb och titlar att röra sig mot?
Java
.Net
C# ... och allt annat!

Om du vill programmera så kan du börja med att fundera på vad det är du vill programmera. Kanske svår fråga till en början, men ganska enkel att smalna av rejält

Vill du programmera sensorer för självkörande fordon? Vill du utföra matematiska beräkningar? Vill du utveckla grafiska gränssnitt? Vill du utveckla affärssystem? Vill du utveckla mobilappar? Vill du utveckla spel? Vill du utveckla webbsidor? Vill du administrera databaser? Vill du skriva koden själv eller vara arkitekt?

Om du får något hum om saker du tycker låter spännande så är det lättare att hitta utbildningar som leder dig till rätt teknisk kompetens. Själv tycker jag att det är roligt att utveckla affärssystem och liknande. Det är roligt att träffa slutanvändarna och det går snabbt att med ögonen se skillnaden på vad mina kodrader gör. Om man istället kanske gräver i en databas eller skriver en drivrutin blir det inte ett lika konkret slutresultat och det är för mig inte lika lockande.

Vilken bransch vill du jobba i? Privat sektor, offentlig sektor? Stor eller liten arbetsgivare? Vilken geografisk region vill du jobba i?

Olika städer har olika företagsutbud. Stockholm kan väl erbjuda det mesta till exempel. Men om du vill jobba i en mindre ort blir du kanske begränsad till den typen av företagsparker som frodas där. Det kanske mest finns medicinska företag där du bor? Eller mest bara biltillverkning? Då kan det vara svårt att komma någonvart som spelutvecklare till exempel