Nvidias kryptospärr för Geforce RTX 3060 kan kringgås genom HDMI-anslutning

Permalänk
Medlem

Finns ju faktiskt många som kanske inte ännu sitter på rtx kort överhuvudtaget och letar gfx för att kunna bygga en (budget) speldator. Kanske någon som fått tillbaka intresset eller tiden att kunna game:a igen men som inte kan nu pga bristen/priserna i dagsläget. Så personligen tycker jag detta med att blockera minning på ”budget” gfx är en bra idé. Synd att det inte funka så bra bara.
Själv sålde jag ett rtx 2080 innan den extrema bristen i tron att jag skulle kunna köpa något nytt när tiden för spel fanns igen. Dock väntar jag på bättre tider och ett rtx 2060 får duga till priserna blir mer humana igen. Om dom nånsin blir det.

Blockera mining känns som en bra idé av nvidia för att kunna nå ut till alla kundkretsar i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Ring och berätta att du har en lösning då....

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Ja' e' inte bitter

Seriöst, nu är inte jag någon ingenjör i data men det finns knappt något varken Nvidia och AMD kunnat göra mot allt detta då det verkar vara relativt lätt konfigurera om korten som finns. Covid är här och på det en återkommande miningboom. Med tanke på hur mycket företagen tjänade på förra boomen så borde det vara självklart att både Nvidia och AMD vill tjäna så mycket de bara kan i detta fönster som uppstått.

Köpte själv ett 6800XT för någon runt 1500sek mer än MSRP vid release fdrån butik och många kallade folk som köper nu galna. Nu är kortet uppe i 2-3000sek dyrare än när jag köpte det och samma typ personer "gråter ut" fortfarande.

Denna boom kommer ta slut om något år och priserna kommer sjunka kraftigt när alla miners säljer av sina kort.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte verkar fungera med PCI-E 2.0

Permalänk
Skrivet av employed:

Denna boom kommer ta slut om något år och priserna kommer sjunka kraftigt när alla miners säljer av sina kort.

Vem vill köpa ett kort från en miner som gått 24/7 i "något" år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Vem vill köpa ett kort från en miner som gått 24/7 i "något" år?

Antagligen släktingar till tomtarna som betalar 10 papp för ett 3070.

Är väl bevisat bortom allt rimligt tvivel att det föds fler än ett stolpskott i minuten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kan jag hjälpa dig med något?

Tycker det är fel att gå efter miners i någon slags häxjakt, för det är ju inte deras fel att det inte finns mycket av 3000-serien.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Går det inte att bygga in en hårdvaruspärr i själva processoren? En inbyggd säkring som bränner och gör kortet oanvändbart ifall man försöker mina med det.

Vill minnas att Samsung hade något liknande på sina telefoner ifall man bytte mjukvaran på luren, så görbart är det helt klart.

Ja, nja... Kanske? Men om spärren detekterar fel och bränner kortet för ingenting, eller om nån lyckas bryta krypto genom att bara få besökare på en webbplats igen, vad händer då?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Vem vill köpa ett kort från en miner som gått 24/7 i "något" år?

Ärligt talat är andrahands mining kort inte så hemskt som det låter. De flesta miners undervoltar → de går svalt. De mekaniska delarna som fläktar kan mycket väl vara i jämförbar nivå med en spelare under samma period, då start/stop sliter en hel del också. (Älskar semi-passiv drift men det är, som mycket annat i livet, inte bara positivt.) Visserligen så kör ofta miners med väldigt hög fläkthastighet, men det gör ju bara att fläktarna slits istället för grafikkretsen/PCB komponenterna. Ett svalt kort drar mindre ström men får även längre livstid. Även om en fläkt skulle haverera så är det oftast rätt trivialt att byta.

Rent krasst är nog många (inte alla givetvis) miners kort i bättre skick än dedikerade spelares. Grafikkort, som många andra produkter, är inte som människor som mår bra av vila. Snarare motsatsen där variation är ett problem och "vardagen" för mining kort är faktiskt hyfsat snäll mot själva kretsen och PCB. Spelande är ju extremtsport för grafikkorten med höga temperaturer, spikar överallt (LLC) och massor start/stop för fläktarna.

Så svaret på din fråga, jag för rätt pris? Det är ju det tråkiga med dedikerade mining kort som inte fungerar för spelande, man kommer inte kunna köpa dem billigt för det syftet på andrahandsmarknaden. Vilket är svårt att inte se är det primära syftet med CMP kortens existensberättigande. (Jag tror även miners hade gladligen betalt för komponenterna för bildanslutningar bara för det extremt mycket högre andrahandsvärdet.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ärligt talat är andrahands mining kort inte så hemskt som det låter. De flesta miners undervoltar → de går svalt. De mekaniska delarna som fläktar kan mycket väl vara i jämförbar nivå med en spelare under samma period, då start/stop sliter en hel del också. (Älskar semi-passiv drift men det är, som mycket annat i livet, inte bara positivt.) Visserligen så kör ofta miners med väldigt hög fläkthastighet, men det gör ju bara att fläktarna slits istället för grafikkretsen/PCB komponenterna. Ett svalt kort drar mindre ström men får även längre livstid. Även om en fläkt skulle haverera så är det oftast rätt trivialt att byta.

Rent krasst är nog många (inte alla givetvis) miners kort i bättre skick än dedikerade spelares. Grafikkort, som många andra produkter, är inte som människor som mår bra av vila. Snarare motsatsen där variation är ett problem och "vardagen" för mining kort är faktiskt hyfsat snäll mot själva kretsen och PCB. Spelande är ju extremtsport för grafikkorten med höga temperaturer, spikar överallt (LLC) och massor start/stop för fläktarna.

Så svaret på din fråga, jag för rätt pris? Det är ju det tråkiga med dedikerade mining kort som inte fungerar för spelande, man kommer inte kunna köpa dem billigt för det syftet på andrahandsmarknaden. Vilket är svårt att inte se är det primära syftet med CMP kortens existensberättigande. (Jag tror även miners hade gladligen betalt för komponenterna för bildanslutningar bara för det extremt mycket högre andrahandsvärdet.)

Det är för mej värre än det låter. Sorry, du har då inte övertygat mej. Har då inte lust att köpa ett kort som antingen går varmt hela tiden eller ett kort som man kanske får byta fläkt på efter ett litet tag. Även om bytet skulle vara trivialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Haha oj. Gråt mer. Fan, man tror era liv går under för att ni inte kan köpa senaste grafikkorten. Löjligt.

Öh ja? Klart det är så när datorer är ens absolut största hobby och andra intressen inte ens kommer i närheten av att vara lika roliga. Jag är van vid att kunna uppgradera årligen, att priserna på hårdvara sjunker röker i alla fall står stilla. Det är vidrigt nog att priserna stigit de senaste åren, men nu går ju inte ens produkterna köpa. Och allt detta för att en grupp idioter som bara vill tjäna pengar och inte är ett dugg intresserade av datorer norpar alla kort både scalpers och miners går in i den kategorin. Nu vet jag inte alls vad du har för intressen men tvivlar på att du skulle acceptera att din hobby, om den ena gick att utöva på grund av obefintlig tillgång plötsligt blivit tiotusentals kronor dyrare på ett år för att ev grupp idioter sett att den går slå mynt av, även om man inte tänker använda produkterna så som det är tänkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla tomtar. AMD försöker inte ens och Nvidia sätter sina praoelever på att försöka lösa det hela men de kan inte. De vet inte hur man gör. Fan ta miners, Fan ta AMD och Fan ta Nvidia. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Jag vill bara kunna köpa ett grafikkort till det avsedda priset för att kunna Spela på datorn med. För några år sedan hade ingen höjt på ögonbrynen för sådana normala rimliga saker men idag på grund av desss satans miners och scalpers så är det en lyx få förunnat. Ett stort hån mot vanligt hederligt folk. Fy fan!

Varför är det viktigare att du får ett grafikkort än alla andra som vill ha det till Y ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Öh ja? Klart det är så när datorer är ens absolut största hobby och andra intressen inte ens kommer i närheten av att vara lika roliga. Jag är van vid att kunna uppgradera årligen, att priserna på hårdvara sjunker röker i alla fall står stilla. Det är vidrigt nog att priserna stigit de senaste åren, men nu går ju inte ens produkterna köpa. Och allt detta för att en grupp idioter som bara vill tjäna pengar och inte är ett dugg intresserade av datorer norpar alla kort både scalpers och miners går in i den kategorin. Nu vet jag inte alls vad du har för intressen men tvivlar på att du skulle acceptera att din hobby, om den ena gick att utöva på grund av obefintlig tillgång plötsligt blivit tiotusentals kronor dyrare på ett år för att ev grupp idioter sett att den går slå mynt av, även om man inte tänker använda produkterna så som det är tänkt.

Att datorer är din hobby betyder väl inte att du måste ha den senaste och finaste hårdvaran? Jag skulle vilja påstå att du får 4 gånger längre underhållning av hårdvara från 10 år sedan än den senaste. Själv köpte jag nyligen en dator med en Q6600 och 2x HD 4870 bara för att överklocka den vilket var ett roligt projekt för de 400 kr jag spenderade. Med den senaste hårdvaran är man antingen färdig med att överklocka på 10 minuter eller så är det knappt snabbare än stock.

Sedan är det en annan sak om ditt intresse är att spela, men för just datorintresset ser jag ingen anledning att du behöver den senaste hårdvaran. Är själv störd på att jag inte kan få tag på ett grafikkort för 1440p till ett någorlunda rimligt pris, men det hjälper ju inte att skrika och vara arg för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju faktiskt de som vill bygga ny dator, uppgradera ett väldigt gammalt system, eller vars grafikkort gått sönder också, som inte kan få tag på ett grafikkort till något vettigt pris. Allt är inte bara entusiaster som egentligen inte "behöver" uppgradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TMG:

men det hjälper ju inte att skrika och vara arg för det.

Bra att göra sin röst hörd om man vill ha förändring tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Det är för mej värre än det låter. Sorry, du har då inte övertygat mej. Har då inte lust att köpa ett kort som antingen går varmt hela tiden eller ett kort som man kanske får byta fläkt på efter ett litet tag. Även om bytet skulle vara trivialt.

Ingen vettig miner kör varma kort. De körs ofta väldigt svalt då ett svalare kort drar mindre ström→lägre effekt→högre lönsamhet. Lasten är väldigt mycket mildare än spelande i slitage för alla komponenterna på kortet, utom eventuellt just fläktarna. Även där så är det som jag sa att start och stopp som sker konstant iom semi-passiv drift vid spelande är verkligen ingen höjdare för dess livstid.

Alltså jag skulle gissa att allt förutom eventuellt fläktarna är i mycket bättre skick på de flesta kort som använts för mining 24/7 än ett som använts för spelande i snitt 12h/dagen. Att det är "hela tiden" med en konstant last är mycket bättre än den vilt varierande lasten spelande är med dess start/stop, strömspikar vilket gör skoj med LLC, låga fläkthastighet iom önskade ljudnivåer och därav höga temperaturer samt bara rakt av hur mycket mer spelande belastar grafikkortet.

Nu finns det fler komponenter på ett grafikkort än just elektrolytiska kondensatorer, men så här ser det ut för dem. Många andra komponenter har liknande grafer.

Så att de körts mycket spelar mycket mindre roll än hur de har körts. De svala temperaturerna är väldigt givande för livstiden.

Som sagt är de delarna som eventuellt har slitits mer fläktarna, men det är även den enda delen som är enkelt utbytbara. Att någon på ett hårdvaruforum är villig att göra det är knappast konstigt, även om det självklart inte förväntas.

Du behöver inte vilja köpa det, men isf så skulle jag våga påstå att du inte heller bör vilja köpa jämnåriga kort som använts för aktivt spelande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Att datorer är din hobby betyder väl inte att du måste ha den senaste och finaste hårdvaran? Jag skulle vilja påstå att du får 4 gånger längre underhållning av hårdvara från 10 år sedan än den senaste. Själv köpte jag nyligen en dator med en Q6600 och 2x HD 4870 bara för att överklocka den vilket var ett roligt projekt för de 400 kr jag spenderade. Med den senaste hårdvaran är man antingen färdig med att överklocka på 10 minuter eller så är det knappt snabbare än stock.

Sedan är det en annan sak om ditt intresse är att spela, men för just datorintresset ser jag ingen anledning att du behöver den senaste hårdvaran. Är själv störd på att jag inte kan få tag på ett grafikkort för 1440p till ett någorlunda rimligt pris, men det hjälper ju inte att skrika och vara arg för det.

Det hjälper inte att skrika och vara arg? Om vi inte hade skrikit och varit arga så hade inte B450 och X470 fått stöd för Ryzen 5000. Att konsumenter skriker och är arga är det enda sättet för konsumenter att få sin vilja igenom.

Nu påstod jag aldrig heller att mitt intresse handlade om att få gammal hårdvara att räcka så länge som möjligt. Jag köper hyrt varje år, och spenderar veckor på att tweaks och pilla även om det bara ger någon enstaka procents ökning i prestanda. Så det är klart att jag är fly förbannad när folk som inte ens använder hårdvaran alls utan bara tjänst pengar på den genom att sälja vidare till överpris, eller använder det till mining köper korten istället. Jag kommer fortsätta vara lika arg tills saker är som de ska igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det hjälper inte att skrika och vara arg? Om vi inte hade skrikit och varit arga så hade inte B450 och X470 fått stöd för Ryzen 5000. Att konsumenter skriker och är arga är det enda sättet för konsumenter att få sin vilja igenom.

Nu handlade det om en artificiell begränsning som kunde lösas via en BIOS-uppdatering. Jag förstår inte riktigt vad det har med en brist på en materiell vara att göra. Jag är dessutom rätt så säker på att Nvidia gärna fortsätter att sälja sina grafikkort även om konsumenterna är arga. Som alltid med dessa stora företag är lösningen att sluta köpa deras produkter; det är först då de börjar bry sig. Jag har dock svårt att tro att det kommer ske när just det som konsumenterna är arga över är att de inte kan köpa produkterna.

Skrivet av Ozzed:

Nu påstod jag aldrig heller att mitt intresse handlade om att få gammal hårdvara att räcka så länge som möjligt. Jag köper hyrt varje år, och spenderar veckor på att tweaks och pilla även om det bara ger någon enstaka procents ökning i prestanda. Så det är klart att jag är fly förbannad när folk som inte ens använder hårdvaran alls utan bara tjänst pengar på den genom att sälja vidare till överpris, eller använder det till mining köper korten istället. Jag kommer fortsätta vara lika arg tills saker är som de ska igen.

Jag förstår fortfarande inte varför du så desperat måste ha just den senaste hårdvaran. Som sagt kan du ju leka runt lika mycket med hårdvara från förra generationen. Om det är något spel där du just nu bara får 30 FPS har jag full förståelse, men det låter mer på dig som att du vill ha det bara för att ha det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Som jag ser det är den nuvarande grafikkortssituationen ett för komplext problem för att skylla på endast en faktor. Alla de "lösningar" jag har sett är antingen inte rimliga, skulle göra en annan grupp konsumenter arga istället eller är inte intressanta för Nvidia och AMD av ekonomiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ingen vettig miner kör varma kort. De körs ofta väldigt svalt då ett svalare kort drar mindre ström→lägre effekt→högre lönsamhet. Lasten är väldigt mycket mildare än spelande i slitage för alla komponenterna på kortet, utom eventuellt just fläktarna. Även där så är det som jag sa att start och stopp som sker konstant iom semi-passiv drift vid spelande är verkligen ingen höjdare för dess livstid.

Alltså jag skulle gissa att allt förutom eventuellt fläktarna är i mycket bättre skick på de flesta kort som använts för mining 24/7 än ett som använts för spelande i snitt 12h/dagen. Att det är "hela tiden" med en konstant last är mycket bättre än den vilt varierande lasten spelande är med dess start/stop, strömspikar vilket gör skoj med LLC, låga fläkthastighet iom önskade ljudnivåer och därav höga temperaturer samt bara rakt av hur mycket mer spelande belastar grafikkortet.

Nu finns det fler komponenter på ett grafikkort än just elektrolytiska kondensatorer, men så här ser det ut för dem. Många andra komponenter har liknande grafer.

12h/dag spelande är ju väldigt långt från normal användning...
Tempratur för vissa mining-kort är också väldigt höga, för 3080/90 går ju minnena runt 100-110°C som standard. Hur bra de mår efter något år får framtiden utvisa.

(Sen håller jag egentligen med, för de flesta mining-kort är det nog mest fläktarna som är slitna)

Permalänk
Medlem

Frågan är om det ens är görbart att producera sig ur bristen så länge miners tjänar mer pengar ju fler kort de har. Förmodligen inte.

Vilka andra verktyg finns då att ta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Vem vill köpa ett kort från en miner som gått 24/7 i "något" år?

Beror mycket på om det visar sig vara några problem med långvariga höga GDDR6X temps eller inte. Med tanke på att miners kör sina Ampere kort med 50-60% power limit så tar själva kortet/GPU förmodligen mindre stryk än på "gamerkort" som utsätts för hot/cold cycles konstant med 100% eller högre strömbudget. Undantaget är mekaniska delar som fläktar som rasar förr eller senare, sen var det dom där G6X minnena som bara tiden får utvisa hur det står till med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Vem vill köpa ett kort från en miner som gått 24/7 i "något" år?

Många miners kör med nerklockade kort runt 5-60% vilket gör att de inte gör lika hårt och drar för mycket ström. Byt kylpasta och kuddar så och kör på.

Permalänk
Avstängd

Spelar väl ingen roll om mining kort är välskötta eller inte när priserna är fubar ?

När man kunde kasta in ett 580 i ungens dator ifrån någon sunkig mininghall för 900 spänn spelade det ingen roll om skiten gick sönder efter ett år. När dom går för 4 papp, tack men nej tack 😅

Med lite tur börjar ungarna med någon billig hobby som ridning, hockey eller rymdturism istället.

Ja, jag är bitter över andrahandspriserna.

Gubbsur
Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag är dessutom rätt så säker på att Nvidia gärna fortsätter att sälja sina grafikkort även om konsumenterna är arga. Som alltid med dessa stora företag är lösningen att sluta köpa deras produkter; det är först då de börjar bry sig.

Nja jag är inte säker på det. Förvisso är det dålig konkurrens på grafikkortsmarknaden men missnöjda kunder som lever om på sociala medier, kommentarsfält osv brukar ses som ett problem.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Nvidia och AMD gärna säljer till miners och jag har inga problem med att vänta samt att marknaden sätter priset. Däremot tycker jag att det är moraliskt förkastligt att syssla med mining. Är verkligen ingen miljökämpe men man försöker väl till viss del att spara på resurserna. Man tänker på att släcka och stänga av saker som inte används samtidigt som vissa sitter och belastar världen med att bryta valuta enbart för egen vinning.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Har inget med beröm att göra, det är ju knappast jag som kommit på hur man kringgått spärren (allt jag gjort är ctrl+c ctrl+v). Tyckte bara det var lite weird att se detta dyka upp så mycket senare, när det ändå nämnts under den förra nyheten. Men bättre sent än aldrig!

Med andra ord behövs det inga nyheter på SweC då andra sidor och forumet redan tar upp 90% av vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kan tycka att det är rätt så självklart att det fungerar. Om grafikkortet behöver en skärm ansluten ska det inte göra någon skillnad om det är en riktig skärm eller en låtsasskärm. Förstår inte riktigt att all media ska rapportera det som att det är en stor nyhet.

Det är väl intressant att rapportera om eftersom det är en så enkel lösning. Hela situationen börjar ju bli pinsam för Nvidia då deras "begränsning" verkar kunna kringgås med extremt banala medel. Nästan så man misstänker att de inte har något större intresse av att faktiskt hindra dessa kort från att säljas till miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det är väl intressant att rapportera om eftersom det är en så enkel lösning. Hela situationen börjar ju bli pinsam för Nvidia då deras "begränsning" verkar kunna kringgås med extremt banala medel. Nästan så man misstänker att de inte har något större intresse av att faktiskt hindra dessa kort från att säljas till miners.

tror det är hela meningen med det. Nvidia gjorde en PR move där "gamers" tror att Nvidia är på deras sida men bakom stängda dörrar har man redan informerat sina storkunder (dvs riktigt stor mining bolag och liknande) om hur detta kringgås så att dem kan fortsätta mina med dem korten som aldrig kommer äns fram till vanliga försäljningskanaler som man har köpt direkt av nvidia.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag förstår att Nvidia och AMD gärna säljer till miners och jag har inga problem med att vänta samt att marknaden sätter priset. Däremot tycker jag att det är moraliskt förkastligt att syssla med mining. Är verkligen ingen miljökämpe men man försöker väl till viss del att spara på resurserna. Man tänker på att släcka och stänga av saker som inte används samtidigt som vissa sitter och belastar världen med att bryta valuta enbart för egen vinning.

moraliskt förkastligt, belastar världen, vilket skitsnack, vilken hög moralisk häst tror du att du sitter på och kan påstå något sådant?
Då kan man lika gärna säga att sitta och spela för eget nöje är förkastligt.

Jag minar stolt med 4st gpu dygnet runt utan att känns att det tar på moralen det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Öh ja? Klart det är så när datorer är ens absolut största hobby och andra intressen inte ens kommer i närheten av att vara lika roliga. Jag är van vid att kunna uppgradera årligen, att priserna på hårdvara sjunker röker i alla fall står stilla. Det är vidrigt nog att priserna stigit de senaste åren, men nu går ju inte ens produkterna köpa. Och allt detta för att en grupp idioter som bara vill tjäna pengar och inte är ett dugg intresserade av datorer norpar alla kort både scalpers och miners går in i den kategorin. Nu vet jag inte alls vad du har för intressen men tvivlar på att du skulle acceptera att din hobby, om den ena gick att utöva på grund av obefintlig tillgång plötsligt blivit tiotusentals kronor dyrare på ett år för att ev grupp idioter sett att den går slå mynt av, även om man inte tänker använda produkterna så som det är tänkt.

Lol, okej.