PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Till er som letar efter pizzaspade till humant pris.

https://www.amazon.se/dp/B018XTVM88/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_8YGQ...

Permalänk
Medlem

Jag kör rätt enkelt med (vanligtvis):

SAN Marzano
Parmesan
Salami
Champinjoner
Mozzarella
Gul lök
(Ibland paprika)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Till er som letar efter pizzaspade till humant pris.

https://www.amazon.se/dp/B018XTVM88/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_8YGQ...

Till er som letar pizzaugn till den pizzaspaden, till ett humant pris.

https://www.aliexpress.com/item/1005002256236807.html?spm=a2g...

Billigaste priset jag någonsin sett på den ugnen är 1800:- så ett riktigt klipp.
Skickas från frankrike.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tarado:

Till er som letar pizzaugn...

Ngn har skrivit recension till den,
"FRAUD!!! He uses stolen photos and does not ship the orders. I don't recommend!!!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Ngn har skrivit recension till den,
"FRAUD!!! He uses stolen photos and does not ship the orders. I don't recommend!!!"

Så i värsta fall får man ligga ute med pengar i 15 dagar, i bästa fall får man en helt ok pizzaugn till halva priset.

Permalänk
Medlem

Testade göra pan-pizza idag
http://www.bilddump.se/bilder/20210320165615-185.53.215.236.j...

http://www.bilddump.se/bilder/20210320165639-185.53.215.236.j...

Luftigt och relativt gott.
Nästa gång måste jag nog ta och reducera tomatsåsen för mer smak. Skinkan råkade jag lägga under osten men det funkade det med blir inga mästerverk direkt när familjen ska dela på en stor 😂🤷‍♂️

@emilakered
Ingen Grandiosa direkt, snäppet luftigare o godare

Permalänk
Medlem

Testade dessertpizza för första gången idag. Blev rätt bra. Däremot börjar jag ledsna på pizzastålet, tycker det tappar värmen väldigt fort.

Permalänk
Avstängd

Apropå dessertpizza så var den här ganska nice på en vanlig pizzeria, ost, nutella, banan och jordnötter. Eller vad säger du @söderbäck?

Permalänk
Hedersmedlem

Hahaha! Ja det där är ju en bild på min lunch!

Har en fallenhet att välja de mer ovanliga alternativen på en meny.

För den som dagdrömmer om upplevelsen av eftermiddagskoma kan jag rekommendera nutellapizza!
Annars vete katten om det där var en så bra lunch alltså 😁.

Den bör nog delas på fler... Inser man i efterhand.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hahaha! Ja det där är ju en bild på min lunch!

Har en fallenhet att välja de mer ovanliga alternativen på en meny.

För den som dagdrömmer om upplevelsen av eftermiddagskoma kan jag rekommendera nutellapizza!
Annars vete katten om det där var en så bra lunch alltså 😁.

Den bör nog delas på fler... Inser man i efterhand.

Jo, mer som efterrätt än lunch, men den var förvånansvärt god ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Testade dessertpizza för första gången idag. Blev rätt bra. Däremot börjar jag ledsna på pizzastålet, tycker det tappar värmen väldigt fort.
https://i.imgur.com/k47Wedn.jpg

Hur gjorde du. Hade du på nutella/choklad innan du la in pizzan i ugnen som en sorts tomatsås?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bildbomb, men det får ni leva med!

Hade pizzakväll hemma hos mig i helgen. Tycker det är så grymt bra Sällskapsmat. Gör en pizza, ät den tillsammans, gör nästa, ät den tillsammans, och så vidare.

Mozarella, Ost, Tomatsås, Basilika - bättre blir det inte.

Testade att göra en parmesankräm som jag la på pizzan som topping. Jag blandade i rejält med parmesan i cremé fraiche. Det blev faktiskt svingott. Utöver det hade jag lite tryffelkorv & ruccola på pizzan.

Obligatorisk kantbild

Jag körde 65% vatten i degen denna gången. 880 gram mjöl och 1.7 gram jäst.

Jag vet inte hur mycket bättre jag kan göra dem i en vanlig ugn alltså. Temperaturen är helt enkelt inte hög nog. Det blir dock fantastiskt gott ändå, men till sommaren tänkte jag investera i en sån där ooni-ugn. Det kommer nog ta pizzabakandet till en ny nivå.

Pizzan går hem hos polarna i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, mer som efterrätt än lunch, men den var förvånansvärt god ändå.

Så sant! Det var en bra upplevelse.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hur gjorde du. Hade du på nutella/choklad innan du la in pizzan i ugnen som en sorts tomatsås?

Yes! Lite nutella och mascarpone innan jag gräddade. Samma deg osv som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Bildbomb, men det får ni leva med!

Hade pizzakväll hemma hos mig i helgen. Tycker det är så grymt bra Sällskapsmat. Gör en pizza, ät den tillsammans, gör nästa, ät den tillsammans, och så vidare.

https://imgur.com/BNJeERx.jpg
Mozarella, Ost, Tomatsås, Basilika - bättre blir det inte.

https://imgur.com/EUF7xRf.jpg
Testade att göra en parmesankräm som jag la på pizzan som topping. Jag blandade i rejält med parmesan i cremé fraiche. Det blev faktiskt svingott. Utöver det hade jag lite tryffelkorv & ruccola på pizzan.

https://i.imgur.com/fb2IylW.jpg
Obligatorisk kantbild

Jag körde 65% vatten i degen denna gången. 880 gram mjöl och 1.7 gram jäst.

Jag vet inte hur mycket bättre jag kan göra dem i en vanlig ugn alltså. Temperaturen är helt enkelt inte hög nog. Det blir dock fantastiskt gott ändå, men till sommaren tänkte jag investera i en sån där ooni-ugn. Det kommer nog ta pizzabakandet till en ny nivå.

Grym pizza, ska testa din parmesankräm någon gång! Står själv i valet och kvalet mellan en ooni eller en Nonno peppe (för dubbla priset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Grym pizza, ska testa din parmesankräm någon gång! Står själv i valet och kvalet mellan en ooni eller en Nonno peppe (för dubbla priset).

Jag har faktiskt inte läst på mycket alls om det. Jag vet bara att Oonin verkar vara riktigt vass. Jag sneglar mot gas, (jag vet, det är lite töntigt med gas men ibland måste faktiskt smidigheten och bara generell snabbhet få gå i förhand, skiten ska ju faktiskt användas också). Jag googlade lite snabbt på en Nonno Peppe. Varför vill jag ha en sån? Är den bara varmare och bättre eller är det mer ett premiummärke?

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har faktiskt inte läst på mycket alls om det. Jag vet bara att Oonin verkar vara riktigt vass. Jag sneglar mot gas, (jag vet, det är lite töntigt med gas men ibland måste faktiskt smidigheten och bara generell snabbhet få gå i förhand, skiten ska ju faktiskt användas också). Jag googlade lite snabbt på en Nonno Peppe. Varför vill jag ha en sån? Är den bara varmare och bättre eller är det mer ett premiummärke?

Den är väl dels större än Ooni:s största, och har dels mer massa. Det innebär fler pizzor och potentiellt mindre återhämtningstid mellan pizzorna. Mer massa ger också en lite mer lättkontrollerad temperatur eftersom den reagerar lite långsammare. Nackdelen är potentiellt längre uppvärmningstid och en mindre portabel ugn.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har man ugn med rengöringsfunktion borde man kunna använda den om man tar bort spärren.
Såg att min mammas hemmaugn har sådan funktion och når upp till 500 grader. Programmet körs i 3 timmar och det räcker mer än väl för att värma upp och göra några pizzor. 3 timmar tyder på att ugnen klarar hettan under en längre period men detta gör man så klart på egen risk och man bör ha brandsläckare nära för säkerhets skull

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Har man ugn med rengöringsfunktion borde man kunna använda den om man tar bort spärren.
Såg att min mammas hemmaugn har sådan funktion och når upp till 500 grader. Programmet körs i 3 timmar och det räcker mer än väl för att värma upp och göra några pizzor. 3 timmar tyder på att ugnen klarar hettan under en längre period men detta gör man så klart på egen risk och man bör ha brandsläckare nära för säkerhets skull

Uppvärmningseffekten är troligen bara en del av resultatet, gissningsvis finns det en hel del andra parametrar som påverkar. de flesta pizzerior kör 340-360 grader, d.v.s inte jätte mycket högre än vad en hemma ugn ger, men så har en pizza ugn helt annan design. Framförallt har man möjlighet att flytta runt pizzor mycket mer för att få rätt temperatur, kan tänka mig att även bedden i en pizzaugn kan bli nedkyld precis som våra pizza stenar och stål.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

...

Det där ser man ju fram emot när den där tråkiga Pandemin väl släpper taget! Nu är det ju praktiskt taget omöjligt att ha bjudningar, allafall med folk man inte bor med eller omgås dagligen med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Jag har hittat en metod som fungerar hyfsat okay för iallafall 4 pizzor och det är att förgrädda degen med lite tomatsås på. Så det jag gör är att jag skickar in en deg med bara lite pizza sås(så att inte degen expanderar där fyllningen ska vara), när jag börjar se att degen får någon lite mörkare fläck så åker den ut. Nästa pizza deg med lite tomatsås åker in och undertiden så lägger man på fyllning på första pizzan. När pizzan i ugnen är färdig tas den ut för fyllning medan den som fått fyllning skickas in.

Av någon anledning verkar stålet hålla tempen bättre på detta vis, kanske är det så att värmen från degen hinner värma upp fyllningen en aning istället för att kyla ner stålet.

Men sen måste man ändå ha koll, det kan hända att man får låta stålet värma upp sig 5 min när man nått till pizza 4 men oftast behövs det inte.

Jag vet faktiskt inte vad som skulle vara alternativet i en vanlig ugn? Ett tjockare stål? Eller kanske 2-3 st stål i nivåer när slutgräddningen görs på översta nivån?

Ett litet problem med vanlig ugn är ju att när luckan öppnas åker väldigt mycket av värmen ut, pizza ugn som är djupare och inte lika hög kan jag tänka mig inte har ett fullt så stort problem med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var ju ett tag sen jag skrev här om mina framgångar och baksteg för att nå den perfekta pizzan. Det jag kan konstatera är att mjölet gör MYCKET större skillnad på degen än vad jag kunde tänka. Kör jag bara med Caputo Tipo 00 mjölet så blir degen väldigt elastisk men också svårt att hantera. Bara att ta upp den för att slå av mjölet innan ugnen är komplicerat eftersom degen gärna drar ut sig.

För att komma runt detta har jag provat blanda i vanligt mjöl och Ramlösa TIPO mjöl och då blir degen klart mycket stabilare. Man kan då nästan få effekten där man trycker ner degbollen och den kommer ut igen. Men kör jag en 50/50 blandning så blir degen lite väl "tjock", d.v.s. det blir väldigt små luftbubblor även i crusten jämfört med att köra med TIPO. Sista omgången körde jag 150 gram vanligt mjöl, 50 gram Ramlösa och slutligen 400 gram Caputo och även om inte degen blev helt perfekt så är det klart bättre.

Ska bli intressant att se vad vi landar i här.

När det gäller såsen så föredrar vi fortfarande Muttis färdiga där vi lägger till vitlök och Fänkålsfrö men det känns som att man fuskar så jag vill gärna få till en egen sås i liknande klass vilket tyvärr inte verkar helt enkel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där ser man ju fram emot när den där tråkiga Pandemin väl släpper taget! Nu är det ju praktiskt taget omöjligt att ha bjudningar, allafall med folk man inte bor med eller omgås dagligen med.

Precis - och det kan ju vara värt att förtydliga. De vänner som vi träffar dagligen, (en av dem är sjuk och jag hjälper personen att ta sig till och från olika sjukhus i Sverige för vård). Träffar alltså personerna dagligen ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har hittat en metod som fungerar hyfsat okay för iallafall 4 pizzor och det är att förgrädda degen med lite tomatsås på. Så det jag gör är att jag skickar in en deg med bara lite pizza sås(så att inte degen expanderar där fyllningen ska vara), när jag börjar se att degen får någon lite mörkare fläck så åker den ut. Nästa pizza deg med lite tomatsås åker in och undertiden så lägger man på fyllning på första pizzan. När pizzan i ugnen är färdig tas den ut för fyllning medan den som fått fyllning skickas in.

Av någon anledning verkar stålet hålla tempen bättre på detta vis, kanske är det så att värmen från degen hinner värma upp fyllningen en aning istället för att kyla ner stålet.

Men sen måste man ändå ha koll, det kan hända att man får låta stålet värma upp sig 5 min när man nått till pizza 4 men oftast behövs det inte.

Jag vet faktiskt inte vad som skulle vara alternativet i en vanlig ugn? Ett tjockare stål? Eller kanske 2-3 st stål i nivåer när slutgräddningen görs på översta nivån?

Ett litet problem med vanlig ugn är ju att när luckan öppnas åker väldigt mycket av värmen ut, pizza ugn som är djupare och inte lika hög kan jag tänka mig inte har ett fullt så stort problem med detta.

Ska testa det! Har även tänkt tanken att göra så med överblivna degar, och förgrädda dom lite innan jag fryser. Frysta/upptinade degklumpar är skitdåliga.

Bäst resultat får jag annars av att ha stålet så högt som möjligt och sen tajma baket när grillelementen går igång, men det blir oftast bara första pizzan som blir bra, trots att mitt stål är 1 cm tjockt.

Flera stål i olika lager är intressant men ack så dyrt, och frågan är om värmen sprider sig tillräckligt i ugnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det var ju ett tag sen jag skrev här om mina framgångar och baksteg för att nå den perfekta pizzan. Det jag kan konstatera är att mjölet gör MYCKET större skillnad på degen än vad jag kunde tänka. Kör jag bara med Caputo Tipo 00 mjölet så blir degen väldigt elastisk men också svårt att hantera. Bara att ta upp den för att slå av mjölet innan ugnen är komplicerat eftersom degen gärna drar ut sig.

För att komma runt detta har jag provat blanda i vanligt mjöl och Ramlösa TIPO mjöl och då blir degen klart mycket stabilare. Man kan då nästan få effekten där man trycker ner degbollen och den kommer ut igen. Men kör jag en 50/50 blandning så blir degen lite väl "tjock", d.v.s. det blir väldigt små luftbubblor även i crusten jämfört med att köra med TIPO. Sista omgången körde jag 150 gram vanligt mjöl, 50 gram Ramlösa och slutligen 400 gram Caputo och även om inte degen blev helt perfekt så är det klart bättre.

Ska bli intressant att se vad vi landar i här.

När det gäller såsen så föredrar vi fortfarande Muttis färdiga där vi lägger till vitlök och Fänkålsfrö men det känns som att man fuskar så jag vill gärna få till en egen sås i liknande klass vilket tyvärr inte verkar helt enkel.

Testa att vika degen 3-4 gånger både när du bulk-jäser men även en stund efter att du bollat. Får mycket bättre styrka i min deg av det.

Jag föredrar också mutti. Hojta till om du kommer på något bra recept!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Testa att vika degen 3-4 gånger både när du bulk-jäser men även en stund efter att du bollat. Får mycket bättre styrka i min deg av det.

Jag föredrar också mutti. Hojta till om du kommer på något bra recept!

JA! helt rätt, ibörjan hade jag en hel del problem med deg som var hur seg som helst att jobba ut, mång gånger fick man jobba, pausa, jobba. Degen var seg i sig men den blev klart segare när jag formade bollarna i ett sådant sent skede. En gång lyckades jag inte nå en bra form så jag formade om till boll igen men då var det kört, degen var helt omöjlig att jobba ut.

Så det jag kan göra är att när jag tar upp degen från formen så formar jag om det till en boll, då borde den bli starkare. Problemet är att man riskerar trycka ut luften ur den men samtidigt är min uppfattning att kanterna stiga oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Ska testa det! Har även tänkt tanken att göra så med överblivna degar, och förgrädda dom lite innan jag fryser. Frysta/upptinade degklumpar är skitdåliga.

Bäst resultat får jag annars av att ha stålet så högt som möjligt och sen tajma baket när grillelementen går igång, men det blir oftast bara första pizzan som blir bra, trots att mitt stål är 1 cm tjockt.

Flera stål i olika lager är intressant men ack så dyrt, och frågan är om värmen sprider sig tillräckligt i ugnen?

Jo, jag kör på näst översta i vår ugn, annars blir ingridienserna brända på toppen.

Ett alternativ till stålet är ju att köra sten på de lägre nivåerna, det är klart billigare. Kanske något för mig att testa, har ju en sten över sen tidigare

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Krillec:

Va? Jag har haft jättegoda resultat med fryst deg. Då har jag kört med Lilla Napoli-recept, bulkjäst, bollat och satt i 0,5-litersbunkar med lock (lätt oljade) och fryst in när jäsningen var klar. Brukar ofta göra en sats på ungefär 12 x 235 gram, och så kanske fyra används en pizzakväll. När det är dags att baka igen är det bara att plocka fram den frysta degen några timmar innan och ha den i rumstemperatur, så piggnar den till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Nu är det kört för min del också... Var förbi Axfood Snabbgross för att köpa hamburgerost i större paket för att slippa de som är inplastade styckvis. Spontanköpte denna:

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nu är det kört för min del också... Var förbi Axfood Snabbgross för att köpa hamburgerost i större paket för att slippa de som är inplastade styckvis. Spontanköpte denna:
https://i.imgur.com/6OOv9Eu.jpg

Snyggt! tänkte köpa en säck på Martin och Cervera förut.. men läste innehållsförteckningen och proteinet låg på 11g/100.. märkligt för tipo-00 tyckte jag så jag struntade helt i det.
Den där såg riktigt bra ut med sina 13!