NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Tack för tipset, just astronet har jag redan stött pÄ.
Jag fick allt klura en del innan, skönt att jag verkar ha tÀnkt rÀtt. Man blir ju lite nyfiken, vad landade ditt val pÄ pÄ dÀr i början?
Astronet har jag redan lagt upp en annons pÄ. Den initiala avsaknaden av svar gjorde att jag tappade tron pÄ att det skulle nappa, men nu Àr det allt lite aktivitet i trÄden.

Din slutledning Àr trÀffande. Jag har emellanÄt spejat uppÄt, kollat runt lite pÄ natthimlen med en kikare, och har nu skaffat mitt första teleskop. Helt riktigt att 10 och 25 mm okular medföljde. Jag köpte mig Àven ett 7 mm okular av Skywatcher för cirka 700 kronor. Skillnaden i tyngd och kvalitetskÀnsla jÀmte de som följde med förstÀrkte min kÀnsla av att de senare Àr rÀtt sÄ skruttiga. Dock har inte vÀdergudarna varit mig nÄdiga hittills, sÄ jag har haft vÀldigt begrÀnsad tid med teleskopet ute i fÀlt, och har dÀrmed inte kunnat utvÀrdera hur vad de respektive okularen har att erbjuda faktiskt skiljer sig.

Det lÄter mycket vettigt det du skriver. Det Àr vÀldigt lÀtt hÀnt nÀr man hittar en ny hobby att man gör upp stora planer om att man ska ha det ena och det andra. Jag har redan kÀnt pÄ detta, plockat ihop mÄnga varukorgar pÄ astroshop.eu, och sÄ vidare, innan jag till slut besinnade mig och tog nÄgra djupa andetag.
Okej, tack för klargörandet!
Astronet verkar vara ett vÀldigt lovande stÀlle sÄ hÀr lÄngt.
Men, Àr det sÄ att PM-funktionen pÄ astronet inte fungerar som den ska?

NĂ€r jag köpte mitt första teleskop sĂ„ var det i hetsk desperation dĂ„ jag inte hunnit fĂ„ ihop nĂ„gon rigg för astrofoto och sĂ€songen nĂ€rmade sig sitt slut sĂ„ för att stilla sinnet köpte jag en Skywatcher Skymax 102 Maksutov-Cassegrain som kĂ€ndes relativt billig. Även om jag kunnat se Jupiter och Saturnus i den samt riktigt bra vyer av mĂ„nen sĂ„ kĂ€nns den ganska begrĂ€nsande. Duger inte till mer Ă€n det jag kikat pĂ„ och det blir ju lite tröttsamt snabbt. Fota solsystemet kanske gĂ„r med den men inget jag orkat försöka mig pĂ„.

Som du mÀrkt fungerar inte PM pÄ astronet sÄ bra. Jag har fÄtt ivÀg PM ibland men man fÄr försöka ganska lÀnge om det fungerar alls.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Din slutledning Àr trÀffande. Jag har emellanÄt spejat uppÄt, kollat runt lite pÄ natthimlen med en kikare, och har nu skaffat mitt första teleskop. Helt riktigt att 10 och 25 mm okular medföljde. Jag köpte mig Àven ett 7 mm okular av Skywatcher för cirka 700 kronor. Skillnaden i tyngd och kvalitetskÀnsla jÀmte de som följde med förstÀrkte min kÀnsla av att de senare Àr rÀtt sÄ skruttiga. Dock har inte vÀdergudarna varit mig nÄdiga hittills, sÄ jag har haft vÀldigt begrÀnsad tid med teleskopet ute i fÀlt, och har dÀrmed inte kunnat utvÀrdera hur vad de respektive okularen har att erbjuda faktiskt skiljer sig.

Det lÄter mycket vettigt det du skriver. Det Àr vÀldigt lÀtt hÀnt nÀr man hittar en ny hobby att man gör upp stora planer om att man ska ha det ena och det andra. Jag har redan kÀnt pÄ detta, plockat ihop mÄnga varukorgar pÄ astroshop.eu, och sÄ vidare, innan jag till slut besinnade mig och tog nÄgra djupa andetag.

Kvalificerade gissningar.

Jo, de okular som brukar skickas med Àr sÀllan av hög kvalitet, precis som du antagit. Eye-relief och FoV brukar lÀmna en hel del att önska, och inte sÀllan Àr det 1.25" Àven om fokuseraren Àr 2". Men, brÀnnvidderna brukar vara tÀmligen bra anpassade till optiken. DÀrav brukar rekommendationen vara just att byta ut dem mot samma brÀnnvidd men av bÀttre kvalitet. Det kommer inte att magiskt lÄta dig se mycket "mer", men det kan göra skÄdandet betydligt mer avslappnat och dÀrmed en betydligt trevligare upplevelse som helhet.

Det Àr lÀtt att snöa in pÄ att man vill ha "sÄ hög förstoring som möjligt", sÄ man springer ivÀg och köper en barlovlins modell jÀttestark och ett jÀttetajt okular av rÀserkvalitet, och vips sÄ ser man antingen inte ett skit för att optiken inte Àr snabb nog, eller sÄ ger det inte nÄgon förbÀttring alls av den enkla anledningen att optiken har upplösning nog för att hantera de förstoringarna eller att atmosfÀren aldrig tillÄter det. Sverige Àr tÀmligen fuktigt Àven under torrtid, och i kombination med att exempelvis planeter (som Àr vanliga objekt för okulÀr skÄdning) stÄr rÀtt sÄ lÄgt pÄ himlen (mycket atmosfÀr) sÄ stÄr man inför större begrÀnsningar Àn okularens förstoring.

Om nÄgot skulle jag rekommendera att i stÀllet gÄ upp till 30+mm som "nÀsta" okular snarare Àn att gÄ ner (lite sent nu förstÄs, men ja ...). Men, som sagt, stor reservation för att min förstahandserfarenhet av okulÀr skÄdning Àr högst begrÀnsad.

Men som sagt, lek runt med de du har nÀr tillfÀlle ges, och dela gÀrna med dig av erfarenheterna allt eftersom. Och inte minst, hÄll i pengarna initialt. Skulle det visa sig att du likt mig gillar att vara ute under stjÀrnorna, men stör dig pÄ att vÄra ögon suger för ÀndamÄlet, sÄ Àr astrofoto nÀsta steg, och det kommer troligen att kosta en del att komma igÄng med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Okej, tack för klargörandet!
Astronet verkar vara ett vÀldigt lovande stÀlle sÄ hÀr lÄngt.
Men, Àr det sÄ att PM-funktionen pÄ astronet inte fungerar som den ska?

PM slutade fungera för ett bra tag sen efter databaskrasch. Vi har försökt pÄ alla sÀtt och vis fÄ igÄng allting, men risken finns att det slutar fungera om vi pillar för mycket pÄ den gamla databasen. BÀsta som skulle hÀnda Àr att man bygger om hela forumet frÄn grunden med senaste version av MySQL och PHP, och kanske uppdaterar galleriet med nÄgot liknande om inte bÀttre.
DÀrför försöker jag fÄ folk att skriva sin epost namn(a)domÀn.tld sÄ bots inte kan snappa dem och skicka spam till en.

Jag har tillgÄng till följande galleri (dock har den utgÄtt, men jag har tillgÄng till filerna fortfarande) som man skulle kunna anvÀnda dÄ det har egen UI med inloggning osv, sen kopplar man bara ihop ett forum och dÄ har man en fungerande community. Dock krÀvs det lite tweakande frÄn kunniga PHP-nördar, nÄgot som jag inte Àr.

Vore kul med en helt ny sida som Àr lite mer modern Àn nuvarande.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem
●

Har vakat ett tag pÄ mitt första teleskop. Vad tror ni om detta
Celestron StarSense Explore DX130?

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av visten:

Har vakat ett tag pÄ mitt första teleskop. Vad tror ni om detta
Celestron StarSense Explore DX130?

Jag antar dÄ att du vill observera vilket Àr ett bra sÀtt att börja med astronomi och jag hittar det teleskopet för omkring 5k pÄ prisjakt. DÄ skulle jag rekommendera en 8"/200mm dobsonteleskop istÀllet. Du fÄr ett mycket bÀttre teleskop av samma typ(newton) för liknande peng. Kanske behöver du gÄ upp 500 eller sÄ i pris beroende pÄ var du köper. Nu kollade jag snabbt pÄ astroshop. Det verkar som saker gÄtt upp i pris ganska ordentligt pga lÄg produktion och hög efterfrÄgan.

VÀrt att ha i tanken Àr att sÀsongen inte kommer vara sÄ lÀnge till hÀr i Sverige. NÄgon mÄnad till som bÀst sen kommer Àven den mörkaste tiden pÄ natten att vara relativt ljus. Jag har inte kollat sÄ mycket men det Àr vÀl inte sÄ mÄnga planeter som Àr i bra position för observation. De kan man observera annars Àven om det Àr ganska ljust.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

KvÀllens session av rosetten blev bÀttre Àn vÀntat mÄste jag sÀga ÀndÄ. Det hÀr kÀnns ocksÄ som en bra bild för att öva pÄ star reduction för att framhÀva nebulositeten mer. RÀtt nöjd trots den brÄkande guidningen.
19x300s
https://i.imgur.com/r5q8pdA.jpg

Har du fokuserat om efter att du bytt filter?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Kvalificerade gissningar.

Jo, de okular som brukar skickas med Àr sÀllan av hög kvalitet, precis som du antagit. Eye-relief och FoV brukar lÀmna en hel del att önska, och inte sÀllan Àr det 1.25" Àven om fokuseraren Àr 2". Men, brÀnnvidderna brukar vara tÀmligen bra anpassade till optiken. DÀrav brukar rekommendationen vara just att byta ut dem mot samma brÀnnvidd men av bÀttre kvalitet. Det kommer inte att magiskt lÄta dig se mycket "mer", men det kan göra skÄdandet betydligt mer avslappnat och dÀrmed en betydligt trevligare upplevelse som helhet.

Det Àr lÀtt att snöa in pÄ att man vill ha "sÄ hög förstoring som möjligt", sÄ man springer ivÀg och köper en barlovlins modell jÀttestark och ett jÀttetajt okular av rÀserkvalitet, och vips sÄ ser man antingen inte ett skit för att optiken inte Àr snabb nog, eller sÄ ger det inte nÄgon förbÀttring alls av den enkla anledningen att optiken har upplösning nog för att hantera de förstoringarna eller att atmosfÀren aldrig tillÄter det. Sverige Àr tÀmligen fuktigt Àven under torrtid, och i kombination med att exempelvis planeter (som Àr vanliga objekt för okulÀr skÄdning) stÄr rÀtt sÄ lÄgt pÄ himlen (mycket atmosfÀr) sÄ stÄr man inför större begrÀnsningar Àn okularens förstoring.

Om nÄgot skulle jag rekommendera att i stÀllet gÄ upp till 30+mm som "nÀsta" okular snarare Àn att gÄ ner (lite sent nu förstÄs, men ja ...). Men, som sagt, stor reservation för att min förstahandserfarenhet av okulÀr skÄdning Àr högst begrÀnsad.

Men som sagt, lek runt med de du har nÀr tillfÀlle ges, och dela gÀrna med dig av erfarenheterna allt eftersom. Och inte minst, hÄll i pengarna initialt. Skulle det visa sig att du likt mig gillar att vara ute under stjÀrnorna, men stör dig pÄ att vÄra ögon suger för ÀndamÄlet, sÄ Àr astrofoto nÀsta steg, och det kommer troligen att kosta en del att komma igÄng med.

Mycket bra sammanfattat.

Ett okular som jag Àlskar att anvÀnda Àr min Baader Aspheric 31mm. Det Àr bra kvalitet med mycket bra skÀrpa. Tack vare att man ser allt sÄ "stort" sÄ fÄr man en skön kÀnsla av att observera i detta; Himlen blir sÄ himla vacker.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av BlÀckman:

Har du fokuserat om efter att du bytt filter?

Nej, eftersom jag anvÀnder en DSLR och inga filter

PermalÀnk
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Kvalificerade gissningar.

Jo, de okular som brukar skickas med Àr sÀllan av hög kvalitet, precis som du antagit. Eye-relief och FoV brukar lÀmna en hel del att önska, och inte sÀllan Àr det 1.25" Àven om fokuseraren Àr 2". Men, brÀnnvidderna brukar vara tÀmligen bra anpassade till optiken. DÀrav brukar rekommendationen vara just att byta ut dem mot samma brÀnnvidd men av bÀttre kvalitet. Det kommer inte att magiskt lÄta dig se mycket "mer", men det kan göra skÄdandet betydligt mer avslappnat och dÀrmed en betydligt trevligare upplevelse som helhet.

Det Àr lÀtt att snöa in pÄ att man vill ha "sÄ hög förstoring som möjligt", sÄ man springer ivÀg och köper en barlovlins modell jÀttestark och ett jÀttetajt okular av rÀserkvalitet, och vips sÄ ser man antingen inte ett skit för att optiken inte Àr snabb nog, eller sÄ ger det inte nÄgon förbÀttring alls av den enkla anledningen att optiken har upplösning nog för att hantera de förstoringarna eller att atmosfÀren aldrig tillÄter det. Sverige Àr tÀmligen fuktigt Àven under torrtid, och i kombination med att exempelvis planeter (som Àr vanliga objekt för okulÀr skÄdning) stÄr rÀtt sÄ lÄgt pÄ himlen (mycket atmosfÀr) sÄ stÄr man inför större begrÀnsningar Àn okularens förstoring.

Om nÄgot skulle jag rekommendera att i stÀllet gÄ upp till 30+mm som "nÀsta" okular snarare Àn att gÄ ner (lite sent nu förstÄs, men ja ...). Men, som sagt, stor reservation för att min förstahandserfarenhet av okulÀr skÄdning Àr högst begrÀnsad.

Men som sagt, lek runt med de du har nÀr tillfÀlle ges, och dela gÀrna med dig av erfarenheterna allt eftersom. Och inte minst, hÄll i pengarna initialt. Skulle det visa sig att du likt mig gillar att vara ute under stjÀrnorna, men stör dig pÄ att vÄra ögon suger för ÀndamÄlet, sÄ Àr astrofoto nÀsta steg, och det kommer troligen att kosta en del att komma igÄng med.

Är för tillfĂ€llet nĂ„got begrĂ€nsad i vad jag kan titta pĂ„ i teleskopet, det Ă€r hus och höga trĂ€d i vĂ€gen i stort sett hela vĂ€gen runt. MĂ„nen har fĂ„tt stĂ„ i fokus under de senaste sessionerna, det Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt duktig detaljrikedom det bjuds pĂ„! Har Ă€ven tittat pĂ„ de fĂ„tal stjĂ€rnor jag Ă€r bekant med, och de framstĂ„r nĂ€stan som lite trĂ„kiga i jĂ€mförelse med mĂ„nen, de Ă€r ju inte mer Ă€n ljuspunkter. Strax innan nĂ€sta nymĂ„ne hoppas jag pĂ„ bra vĂ€der och har dĂ„ planer pĂ„ att ta mig en bit ut frĂ„n all bebyggelse, ljusförorening och verkligen se mig omkring ordentligt dĂ€ruppe.

Initialt sÄ infann sig ju en jakt efter sÄ hög förstoring som möjligt. Men den hetsen har bedarrat nÄgot. Jag kÀnner nu att jag Àr ute efter sÄ stort synfÀlt som möjligt. Mycket för att det dÄ blir lÀttare att hitta och orientera sig pÄ himlen, och se objekten i sina sammanhang. Du verkar ju vara inne pÄ samma spÄr för min del. Jag har fÄtt erbjudande om att köpa ett antal okular. De jag har snöat in mig mest pÄ nu Àr tvÄ stycken Meade series 5000 UWA 24 respektive 30 mm, finns Àven 40 mm, men om jag förstÄtt rÀtt sÄ Àr det kanske inte riktigt lÀmpligt för mitt teleskop. 30 mm verkar vara en riktigt best pÄ 1,3 kg(!!!!), vilket jag antar kan vara lite till besvÀr. 24mm har en nÄgot beskedligare vikt strax under 900 g. SÀljaren vill ha cirka 1500 kronor per okular, Àr det ett vettigt pris? Pengarna jag nu kan avvara rÀcker bara till ett av okularen, vilket borde jag satsa pÄ?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Är för tillfĂ€llet nĂ„got begrĂ€nsad i vad jag kan titta pĂ„ i teleskopet, det Ă€r hus och höga trĂ€d i vĂ€gen i stort sett hela vĂ€gen runt. MĂ„nen har fĂ„tt stĂ„ i fokus under de senaste sessionerna, det Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt duktig detaljrikedom det bjuds pĂ„! Har Ă€ven tittat pĂ„ de fĂ„tal stjĂ€rnor jag Ă€r bekant med, och de framstĂ„r nĂ€stan som lite trĂ„kiga i jĂ€mförelse med mĂ„nen, de Ă€r ju inte mer Ă€n ljuspunkter. Strax innan nĂ€sta nymĂ„ne hoppas jag pĂ„ bra vĂ€der och har dĂ„ planer pĂ„ att ta mig en bit ut frĂ„n all bebyggelse, ljusförorening och verkligen se mig omkring ordentligt dĂ€ruppe.

Initialt sÄ infann sig ju en jakt efter sÄ hög förstoring som möjligt. Men den hetsen har bedarrat nÄgot. Jag kÀnner nu att jag Àr ute efter sÄ stort synfÀlt som möjligt. Mycket för att det dÄ blir lÀttare att hitta och orientera sig pÄ himlen, och se objekten i sina sammanhang. Du verkar ju vara inne pÄ samma spÄr för min del. Jag har fÄtt erbjudande om att köpa ett antal okular. De jag har snöat in mig mest pÄ nu Àr tvÄ stycken Meade series 5000 UWA 24 respektive 30 mm, finns Àven 40 mm, men om jag förstÄtt rÀtt sÄ Àr det kanske inte riktigt lÀmpligt för mitt teleskop. 30 mm verkar vara en riktigt best pÄ 1,3 kg(!!!!), vilket jag antar kan vara lite till besvÀr. 24mm har en nÄgot beskedligare vikt strax under 900 g. SÀljaren vill ha cirka 1500 kronor per okular, Àr det ett vettigt pris? Pengarna jag nu kan avvara rÀcker bara till ett av okularen, vilket borde jag satsa pÄ?

Ja, enstaka stjÀrnor Àr nog bland det trÄkigaste man kan titta pÄ, om du frÄgar mig. Jag vet att det finns de som nitiskt observerar variabelstjÀrnor och tycker det Àr kul, men det Àr inte min kopp te som sagt. Kan dock vara vÀrt att grotta ner sig i om man vill.
Ett stort synfÀlt underlÀttar mycket i början, oavsett om man observerar eller fotograferar. Fotar man sÄ kanske man rÀtt sÄ snart tittar pÄ platesolving och lÄter riggen lösa letandet, men det Àr ju inte alltid fallet och av intresse okulÀrt.
Storleken pÄ okular av god kvalitet blir ju lÀtt ett problem med smÄ och billiga riggar tyvÀrr, och det kan helt klart vara vÀrt att fundera en extra gÄng pÄ om man verkligen vill ha just det okularet. Jag tÀnker dock inte ge nÄgon rekommendation gÀllande specifikt okular, för det har jag verkligen ingen som helst insikt i, men du kan lÀsa lite om vad folk sÀger om 24mm hÀr. Priset verkar ligga pÄ rÀtt nivÄ om det Àr i bra skick helt klart. Just nu har jag ett enda okular i min samling, och det Àr det som kom med min lilla refraktor, vilket Àr ett tvÄtumsokular om 28mm (vill jag minnas). Det har jag nog anvÀnt en enda gÄng sedan jag skaffade EAF, och den gÄngen var hÀndelsevis förra veckan för att skÄda lite mÄne frÄn balkongen i en för kort lucka mellan molnen för att ge sig ut pÄ allvar. Dock ska sÀgas att jag fick upp suget lite pÄ att faktiskt skaffa mig nÄgot mer seriöst okular framöver, kanske tillsammans med nÄgon barlowlins, bara för att kunna göra nÄgra dylika observationer, inte minst utifall nÄgon i bekantskapskretsen skulle fÄ för sig att intressera sig. Det Àr ju tyvÀrr det trÄkiga med astrofoto ... nÄgon kommer spontant fram och tycker att det verkar hÀftigt, och frÄgar om de kan fÄ titta, och allt man kan erbjuda Àr nÀstintill identiska smÄtt gryniga monokroma bilder med nÄgra minuters mellanrum. Men som sagt, lÀs inte in mer Àn vad jag faktiskt skrivit i texten ovan. Jag kan bara gÄ pÄ vad andra sagt, och jag Àr egentligen helt okunnig. Jag skriver mest för att fÄ tiden att gÄ medan nattens data trillar in.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄt som skulle fÄ mig att skaffa grejer (förutsatt att jag inte hade annat att lÀgga pengarna pÄ) Àr utrustning för fotometri och spektrografi.

DÀr inbillar jag mig att det inte stÀlls lika höga krav pÄ optiken heller. Observationerna görs i teleskopens optiska centrum, dÀr felen Àr som minst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av visten:

Har vakat ett tag pÄ mitt första teleskop. Vad tror ni om detta
Celestron StarSense Explore DX130?

Nu framstÄr jag sÀkert som en sÄ'n dÀr Àcklig purist som jag avskyr sÄ mycket, men jag skulle nog inte rekommendera nÄgon form av dylika "fancy" lösningar. Platesolving via telefonen (som det handlar om i det hÀr fallet) Àr sÀkerligen skitsmidigt och gör det lÀtt att komma in i matchen till en början, men du kommer inte att hitta dylikt pÄ nÄgon mer seriös rigg inom överskÄdlig framtid, vilket gör att om du vill gÄ in mer seriöst pÄ okulÀrskÄdning sÄ kommer du utöver att behöva lÀra dig en större rigg, dessutom lÀra dig att stjÀrnhoppa etc. ÀndÄ, och dÄ Àr det lika bra att lÀra sig det frÄn början. Vill du gÄ över till foto, ja dÄ kommer du att anvÀnda annan mjukvara för platesolving, alternativ behöva lÀra dig stjÀrnhoppa ÀndÄ.

Monteringen som kommer med Àr en AltAz-monteringing vilket kommer att begrÀnsa dig om du vill gÄ vidare med foto, och oavsett okulÀrt eller foto, sÄ ser det ut att vara en montering som levererar vad den kostar - inte mycket. Det skulle inte heller förvÄna mig om det Àr en montering som du aldrig kommer att kunna montera nÄgot annat teleskop pÄ heller, men det Àr bara en gissning.
Det Àr absolut inte sÄ att jag sÀger att "det duger inte", för det duger sÀkerligen jÀttebra för dess syfte - att lura in köparna i trÀsket av dyrare och bÀttre prylar. Men som Shimonu sade tidigare, du kan fÄ lÀmpligare startprylar för pengarna.

Det hÀr Àr en hobby som för oss digitala nördar har mycket att erbjuda, men det gÀller att hÄlla tungan rÀtt i mun för att inte tömma plÄnboken i onödan. Det mest automagiska jag kan rekommendera en nybörjare att införskaffa Àr en goto-montering. Att fÄ igÄng en sidan Àr inte sÀrskilt svÄrt, men det kommer att krÀva att man fÄr en viss kÀnsla för hela processen bakom, för det kommer att komma en kvÀll nÀr den inte alls vill peka pÄ utsatt mÄl, och dÄ gÀller det att kunna rÀkna ut vad det Àr som har gÄtt fel om man inte vill slösa bort en hel molnfri kvÀll (och det vill man inte). Utöver det, skaffa Stellarium pÄ lÀmplig enhet du har med dig ut (betydligt smidigare Àn en klassisk stjÀrnkarta) och lÀr dig orientera dig pÄ himlavalvet för att hitta dit du ska, lÀr dig fokusera, förstÄ förhÄllandet mellan brÀnnvidd pÄ teleskop och okular (where applicable), hur riggen fungerar och hur man anvÀnder den pÄ ett grundligt sÀtt helt enkelt.

Platesolving Àr guld vÀrt nÀr man ska fotografera och vill ha teleskopet pÄ exakt samma stÀlle som natten innan, men vid okulÀr skÄdning Àr det pengar i sjön, och vid foto Àr allt man behöver en montering som man kan styra frÄn datorn samt det teleskop och den kamera man redan har.

Det Àr min femkrona i sammanhanget, och jag tror sÀkerligen inte att du skulle bli missnöjd med det dÀr teleskopet de första gÄngerna du ger dig ut, men jag skulle tro att du förr eller senare kommer att önska att du lagt pengarna pÄ ett dobson (eller en fotorigg ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●

Alltid tyckt de Àr nice och gÄ ut och kolla pÄ stjÀrorna/stjÀrnfall osv, drömmen Àr ju Äka uppÄt i landet och se norrsken.
Grymt sugen pÄ nÄgon stjÀrnkikare, aldrig haft en men velat ha. Va Àr en grym nybörjarkikare. Vet ingen budget direkt. sÀg typ 500-2k eller nÄgot, om de finns nÄgot vettigt alls i den prisklassen?!

Sen Àr de ju förstÄs att billigt oftast Àr kasst, och dyrare bÀttre. Men sen Àr det ju att man vill betala sÄ lite som möjligt men fÄ sÄ bra som möjligt, vilket blir svÄrt. Mest Àr det sÄ att om man köper nÄgot dyrt, kanske det bara blir stÄende. :/

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crackerjack12:

Alltid tyckt de Àr nice och gÄ ut och kolla pÄ stjÀrorna/stjÀrnfall osv, drömmen Àr ju Äka uppÄt i landet och se norrsken.
Grymt sugen pÄ nÄgon stjÀrnkikare, aldrig haft en men velat ha. Va Àr en grym nybörjarkikare. Vet ingen budget direkt. sÀg typ 500-2k eller nÄgot, om de finns nÄgot vettigt alls i den prisklassen?!

I den vÀldigt lÄga prisklassen (inget ont om det, nÄgonstans ska man ju börja) skulle jag rekommendera en vanlig fÀltkikare med sÄ stor öppning som möjligt. Minst 42mm, gÀrna 50 eller 60 (lite osÀker pÄ priserna sÄhÀr pÄ rak arm). Kikare brukar betecknas AxB, dÀr A Àr förstoring och B Àr diametern pÄ öppningen, och jag skulle rekommendera att kvoten B/A inte underskrider 5. Det Àr lÀtt att tÀnka att man vill ha hög förstoring, men handhÄllet (och Àven med stativ) sÄ Àr det svÄrt nog att hÄlla ett objekt i "siktet" utan att tappa det Àven med en rÀtt sÄ lÄg förstoring. Utan stativ bör du Àven tÀnka pÄ att stora kikare kan bli rÀtt sÄ tunga att hÄlla.

Det kan lÄta skittrÄkigt, men betÀnk att ett teleskop i praktiken bara Àr en glorifierad kikare (Àven om optiken kan vara av olika typ). Du kan givetvis ocksÄ leta efter nÄgon som sÀljer nÄgon billig newtontub plus montering som de vuxit ur snabbare Àn kvickt, men jag tror att du kan fÄ minst lika mycket glÀdje av en kikare (som dessutom kan anvÀndas dagtid ute i naturen).

Edit: Jo, och har du redan en kamera och eventuellt ett stativ sĂ„ kan du givetvis Ă€ven börja med det. Ögat Ă€r i praktiken en dĂ„lig kamera (ur astroperspektiv) och objektiv Ă€r bara glorifierade dagtidsteleskop med kort brĂ€nnvidd.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●
Skrivet av Crazy Ferret:

I den vÀldigt lÄga prisklassen (inget ont om det, nÄgonstans ska man ju börja) skulle jag rekommendera en vanlig fÀltkikare med sÄ stor öppning som möjligt. Minst 42mm, gÀrna 50 eller 60 (lite osÀker pÄ priserna sÄhÀr pÄ rak arm). Kikare brukar betecknas AxB, dÀr A Àr förstoring och B Àr diametern pÄ öppningen, och jag skulle rekommendera att kvoten B/A inte underskrider 5. Det Àr lÀtt att tÀnka att man vill ha hög förstoring, men handhÄllet (och Àven med stativ) sÄ Àr det svÄrt nog att hÄlla ett objekt i "siktet" utan att tappa det Àven med en rÀtt sÄ lÄg förstoring. Utan stativ bör du Àven tÀnka pÄ att stora kikare kan bli rÀtt sÄ tunga att hÄlla.

Det kan lÄta skittrÄkigt, men betÀnk att ett teleskop i praktiken bara Àr en glorifierad kikare (Àven om optiken kan vara av olika typ). Du kan givetvis ocksÄ leta efter nÄgon som sÀljer nÄgon billig newtontub plus montering som de vuxit ur snabbare Àn kvickt, men jag tror att du kan fÄ minst lika mycket glÀdje av en kikare (som dessutom kan anvÀndas dagtid ute i naturen).

LÄna fÀltkikare me dom "mÄtten" lÀr man nog kÀnna nÄgon som har kanske, sÄ ser man om man kan gÄ upp o köpa nÄgot halvredigt senare!
Glömde skriva att testa lite halvbra fÀltkikare min farfar hade. Blev tungt. körde armbÄgarna pÄ rÀcket typ haha.

De va min frÄga nmr 2. Om man ska kolla pÄ begagnat, va för mÀrken man ska kolla pÄ alt modeller osv. Kanske kan gÄ upp i prisklass nÄgot . Skulle vara sÄ hÀftigt och se sÄ mycket mer utav rymden, förutom pÄ bilder och med blÄtta ögat/kikare!

Tack för snabbt svar iaf!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crackerjack12:

LÄna fÀltkikare me dom "mÄtten" lÀr man nog kÀnna nÄgon som har kanske, sÄ ser man om man kan gÄ upp o köpa nÄgot halvredigt senare!
Glömde skriva att testa lite halvbra fÀltkikare min farfar hade. Blev tungt. körde armbÄgarna pÄ rÀcket typ haha.

De va min frÄga nmr 2. Om man ska kolla pÄ begagnat, va för mÀrken man ska kolla pÄ alt modeller osv. Kanske kan gÄ upp i prisklass nÄgot . Skulle vara sÄ hÀftigt och se sÄ mycket mer utav rymden, förutom pÄ bilder och med blÄtta ögat/kikare!

Tack för snabbt svar iaf!

Ja, det borde inte vara omöjligt att hitta nÄgra till lÄns för nÄgot enstaka tillfÀlle. Lite svÄrare spontant en sen kvÀll dock kanske ...

MÀrken Àr mindre viktigt Àn produkten i sig. Celestron sÀljer allt frÄn billiga dussinprylar för under 2k till (amatör-)observatorieprylar för sexsiffriga summor. Samma sak med de flesta andra. Jag skulle rekommendera att du tar och gÄr tillbaka nÄgra sidor i den hÀr trÄden och lÀser igenom det som har skrivits, för det finns rÀtt sÄ gedigna genomgÄngar av bland annat mig och Shimonu gÀllande hur man ska tÀnka som nytillkommen till hobbyn. Vi har bÄda varit dÀr rÀtt sÄ nyligen (och Àr vÀl fortfarande till stor del, Àven om undertecknad plöjt ner mer pengar Àn vad som kan klassas som nybörjarvÀnligt ) och har gÄtt i vissa fÀllor (och undvikit andra) nyligen nog att komma ihÄg dem.

SÄ börja med det, titta runt pÄ utrustning, fundera pÄ vad du vill mer specifikt och vad du kan tÀnkas lÀgga upp för budget pÄ kortare och lÀngre tid, sÄ hjÀlper vi mer Àn gÀrna till sÄ att du hittar rÀtt just för dig. BetÀnk som sagt att astrosÀsongen rÀtt sÄ snart Àr över, och att det Àr tÀmligen lÄnga leveranstider pÄ mycket, sÄ rÀkna inte med att komma igÄng förrÀn till hösten som tidigast, och dra nytta av det genom att planera lite mer lÄngsiktigt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●

Yes, sĂ„g nyss trĂ„den. Tvungen och frĂ„ga direkt. Är Ă€r ju en djungel som i allt annat. Priser, sen va de ska vara för mĂ„tt , och allt dĂ€rtills i siffor haha.

Men ska absolut lÀsa igenom sidorna o trÄdar för att fÄ ett hum om allt som man ska/kan tÀnka pÄ för framtida köp!

Yes, va natt mÀnniska förr+ jobbade nÀtter bara, SÄ hade mÄnga promenader me hunden pÄ vintern och bara kollade varje gÄng de va stjÀrnfall, och utan de va stjÀrnfall ocksÄ. Bara sÄ mÀktigt och hÀftigt.
Sen fÄ se Galaxer/nebulosor osv

Tack för all hjÀlp sÄhÀr sent pÄ dygnet!

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

En trÄd jag alltid tycker Àr bra i sammanhanget nÀr man ska börja observera. Man bör ha rÀtt förvÀntningar pÄ vad man kommer se.

https://stargazerslounge.com/topic/196278-what-can-i-expect-t...

Sen ska man inte underskatta att det kan vara en hÀftig upplevelse att kolla pÄ det med sina egna ögon.

PermalÀnk
Medlem ★
●

M81 och M82

Hann beta av tre filter i natt, dessvÀrre rÀtt sÄ dÄlig sikt, men tillrÀckligt för att fÄ ett resultat i vart fall. Förhoppningsvis kan den kompletteras med lite Ha-data i kvÀll. Den Àr lite brusig, och det fÄr göras nÄgot Ät i nÀsta edit. Det hÀr var mest för att se hur datan blev egentligen.

Edit: NÀhepp, somnade pÄ soffan och sov förbi de ynka klara timmarna ... Nytt försök senare i veckan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

JodÄ, astronomi Àr nÄgot som ligger mig varmt om hjÀrtat sedan barnsben. BÄde observerar och fotar. Favorit Àr galaxen NGC2769. Hittade den av misstag nÀr jag och en vÀn skulle observera M81 och M82 med hans 24" teleskop. Det Àr helt manuellt teleskop vilket kan vara en fördel ibland dÄ man hittar lite allt möjligt spÀnnande. Har Àven fastnat för solobservationer och roade mig nu denna grÄa vinter med att gÄ igenom gammal data och skapa en ny version av en time-lapse frÄn 2011. LÀnkar den nedan.

Visa signatur

PrimÀr Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dröjde visst lÀngre Àn berÀknat innan jag fick min Ha-data, men skam den som ger sig ...

M81/M82
13x600" Ha
53x300" LRGB

Inte riktigt bekvÀm med LRGB-behandling Àn. SvÄrt nÀr man kÀnner ett visst behov av att efterstrÀva vad som Àr verklighetstroget samtidigt som man efterstrÀvar en viss personlig touch pÄ det hela. NÄja, övning ger fÀrdighet, och jÀmfört med fjolÄrets resultat sÄ har jag tack och lov kommit en bit.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

EXIF @ Astrobin

Messier 13, Herkulesklustret
40x60s L
20x120s (per filter) RGB

Överraskande lĂ€ttarbetad data, och en hel del avlĂ€gsna galaxer för den som Ă€r uppmĂ€rksam (ner till magnitud 17 pĂ„ 1 miljar ljusĂ„rs avstĂ„nd har jag identifierat).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

EXIF @ Astrobin

Det blev en kortvÀnda igÄr, tyvÀrr lite blÄsigt, sÄ trackingen var inte perfekt, men för att vara ett litet testprojekt sÄ tycker jag ÀndÄ att resultatet blev respektabelt.

M 101
10x180s L
10x60s (per filter) RGB
10x180s Ha

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det Ă€r trĂ„kigt att nĂ€tterna raskt blir kortare nu, och ovĂ€lkomna snöfall Ă€r ju aldrig roligt, men nattvĂ€dret i april bjuder inte pĂ„ besvikelse ... Testade en ny observationsplats igĂ„r och fick tyvĂ€rr avbryta rĂ€tt sĂ„ hastigt nĂ€r vildsvin kom lite för nĂ€ra för full bekvĂ€mlighet. 😃
Hann dock klart nog för att fÄ ett presenterbart resultat, Àven om det inte hade skadat med en timme L-data till. FÄr se om jag skjuter om det i veckan eller om jag gÄr vidare mot nÀsta objekt.

M 104 - Sombrerogalaxen
Inte ett helt enkelt objekt givet dess lÄga elevation (men helt rÀtt tidpunkt för det), sÀrskilt inte pÄ ynka 952 mm brÀnnvidd.

Sedvanlig rigg
Explore Scientific 127 ED APO Carbon @ 952mm
ZWO ASI1600MM Pro (-20 C, gain 50)
SkyWatcher EQ6-R Pro
SkyWatcher Guidescope EVOGuide 50ed
Orion Starshoot Autoguider Orion Starshoot
ZWO LRGB 1.25" Filters
PixInsight · N.I.N.A · PHD2
21x180s L
29x60s R
20x60s G
20x60s B
2x50 Darks
50 Flats 50 Dark Flats per filter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem
●

Helvete vad fina bilder ni tar! Är rĂ€tt fattig nu sĂ„ lĂ€r vara ett tag tills jag har rĂ„d att köpa ett teleskop, men lĂ€ngtar tills dess.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Secret_:

Helvete vad fina bilder ni tar! Är rĂ€tt fattig nu sĂ„ lĂ€r vara ett tag tills jag har rĂ„d att köpa ett teleskop, men lĂ€ngtar tills dess.

Bara att börja spara sÄ sakteliga. Rymden försvinner nog inte pÄ ett tag, och förhoppningsvis inte skÄdningsmöjligheterna heller.
För mig tog det inte mindre Àn 11 Är frÄn det att jag bestÀmde mig definitivt att jag skulle köpa ett tills jag faktiskt gjorde det, sÄ lÄt det mogna lite och spara ihop en vettig budget frÄn början. Tills dess finns det sÀkerligen nÄgon i din bekantskapskrets som kan lÄna ut en kikare eller sÄ, det kommer man en bra bit med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jaha, nu Àr man pÄ vÀg ner i ett dyrt kaninhÄl, kÀnner jag. Har rÀtt nyligen insett att jag har en barnslig fascination för rymden, som inte verkade vara mogen att slÄ till med full kraft förrÀn nu i vuxen Älder. BÀttre sent Àn aldrig, kanske. Det finns ju mycket att lÀsa, videor att glo igenom och bilder att titta pÄ, men det finns ju bara sÄ mycket man kan se med blotta ögat genom att tippa skallen bakÄt och titta rakt upp.

Lite sÄ dÀr pÄ mÄfÄ riktade jag farsgubbens gamla Àrvda (men hÀvdat dyra) tubkikare mot en orange halvmÄne efter fyra öl en gÄng i somras utan att tÀnka mig för. Det hÀr var lÄngt ute i mörka skÀrgÄrden och upplevelsen var nÀstan religiös - och dÄ tittade jag bara pÄ mÄnen genom en kikare. Den har ju hÀngt dÀr uppe i hela mitt liv, liksom. Hade aldrig tÀnkt tanken att rikta en kikare dit. Försökte förgÀves förklara hur ballt det hÀr var för alla andra i sÀllskapet, och sen stod jag vÀl dÀr i 20 minuter och rÀknade kratrar pÄ mÄnen i tystnad. Satte min dammiga mobilkamera mot okularen och förevigade ögonblicket i en förskrÀckligt suddig bild, men det var ett fint minne Ätminstone.

Innan det ljusa halvÄret slÄr till med full kraft ska jag nog lÄna den dÀr tubkikaren igen och ge mig ut dit stadens ljus inte nÄr. Det lilla jag har lÀrt mig av ett par timmars sent googlande verkar vara att en redig kikare och en mörk natt kan rÀcka ganska lÄngt som ett första steg för nÄgon som aldrig Àgnat sig Ät skÄda natthimlen förut.

Skrivet av Crazy Ferret:

Ett gÀng frÀsiga bilder

HerrejÀvlar, vilka bilder. Nebulosa-bilderna hade jag kunnat rama in och hamra upp pÄ vardagsrumsvÀggen direkt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jaha, nu Àr man pÄ vÀg ner i ett dyrt kaninhÄl, kÀnner jag. Har rÀtt nyligen insett att jag har en barnslig fascination för rymden, som inte verkade vara mogen att slÄ till med full kraft förrÀn nu i vuxen Älder. BÀttre sent Àn aldrig, kanske. Det finns ju mycket att lÀsa, videor att glo igenom och bilder att titta pÄ, men det finns ju bara sÄ mycket man kan se med blotta ögat genom att tippa skallen bakÄt och titta rakt upp.

Lite sÄ dÀr pÄ mÄfÄ riktade jag farsgubbens gamla Àrvda (men hÀvdat dyra) tubkikare mot en orange halvmÄne efter fyra öl en gÄng i somras utan att tÀnka mig för. Det hÀr var lÄngt ute i mörka skÀrgÄrden och upplevelsen var nÀstan religiös - och dÄ tittade jag bara pÄ mÄnen genom en kikare. Den har ju hÀngt dÀr uppe i hela mitt liv, liksom. Hade aldrig tÀnkt tanken att rikta en kikare dit. Försökte förgÀves förklara hur ballt det hÀr var för alla andra i sÀllskapet, och sen stod jag vÀl dÀr i 20 minuter och rÀknade kratrar pÄ mÄnen i tystnad. Satte min dammiga mobilkamera mot okularen och förevigade ögonblicket i en förskrÀckligt suddig bild, men det var ett fint minne Ätminstone.

Innan det ljusa halvÄret slÄr till med full kraft ska jag nog lÄna den dÀr tubkikaren igen och ge mig ut dit stadens ljus inte nÄr. Det lilla jag har lÀrt mig av ett par timmars sent googlande verkar vara att en redig kikare och en mörk natt kan rÀcka ganska lÄngt som ett första steg för nÄgon som aldrig Àgnat sig Ät skÄda natthimlen förut.

HerrejÀvlar, vilka bilder. Nebulosa-bilderna hade jag kunnat rama in och hamra upp pÄ vardagsrumsvÀggen direkt.

Först och frÀmst, tack för de avslutande varma orden!

VÀlkommen till kaninhÄlet! Det Àr absolut inte sÄ djupt, mörkt och dyrt som det verkar! Komsikomsi! Moahaha!
Nej, skÀmt Äsido, det Àr precis som med vilken annan hobby som helst - du kan klara dig gott pÄ vÀldigt lÄg instegsbudget sÄ lÀnge du har förvÀntningar som matchar utrustningen. Samtidigt kan det bli vÀldigt dyrt vÀldigt fort om man inte gör sin efterforskning innan man börjar spendera pengar, eller om man har vÀldigt höga krav pÄ slutresultatet. Det Àr inte riktigt lika dyrt som motorsport pÄ seriös nivÄ, men har du ont om plats kvar pÄ ditt bankkonto finns all möjlighet att lösa det problemet.

HĂ„ller man sig till okulĂ€r skĂ„dning, ja dĂ„ kan man klara sig undan frĂ„n gratis (ögon endast), via billigt (en bra kikare) till inte alltför dyrt (ett bra dobson och ett par vettiga okular). Är man ute efter att fotografera, ja dĂ„ Ă€r det allt frĂ„n inte sĂ„ billigt (startracker om man redan har kamera) till inte billigt alls (hyfsad montering, optik av hyfsad kvalitet, kamera, guidning, etc) eller svindyrt (the sky is not the limit, it's literally just the start), allt beroende pĂ„ vilka resultat man vill uppnĂ„ och hur hĂ€ngiven man Ă€r.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Först och frÀmst, tack för de avslutande varma orden!

VÀlkommen till kaninhÄlet! Det Àr absolut inte sÄ djupt, mörkt och dyrt som det verkar! Komsikomsi! Moahaha!
Nej, skÀmt Äsido, det Àr precis som med vilken annan hobby som helst - du kan klara dig gott pÄ vÀldigt lÄg instegsbudget sÄ lÀnge du har förvÀntningar som matchar utrustningen. Samtidigt kan det bli vÀldigt dyrt vÀldigt fort om man inte gör sin efterforskning innan man börjar spendera pengar, eller om man har vÀldigt höga krav pÄ slutresultatet. Det Àr inte riktigt lika dyrt som motorsport pÄ seriös nivÄ, men har du ont om plats kvar pÄ ditt bankkonto finns all möjlighet att lösa det problemet.

HĂ„ller man sig till okulĂ€r skĂ„dning, ja dĂ„ kan man klara sig undan frĂ„n gratis (ögon endast), via billigt (en bra kikare) till inte alltför dyrt (ett bra dobson och ett par vettiga okular). Är man ute efter att fotografera, ja dĂ„ Ă€r det allt frĂ„n inte sĂ„ billigt (startracker om man redan har kamera) till inte billigt alls (hyfsad montering, optik av hyfsad kvalitet, kamera, guidning, etc) eller svindyrt (the sky is not the limit, it's literally just the start), allt beroende pĂ„ vilka resultat man vill uppnĂ„ och hur hĂ€ngiven man Ă€r.

Det dÀr med att ett nyvunnet intresse springer ivÀg med plÄnboken det första som hÀnder Àr ju inte helt ovanligt. Tacksamt nog - som om planterna sjÀlva stod i linje nu - sÄ visar det sig att min bror har en sÄn hÀr pjÀs undanstuvad och halvt bortglömd i en garderob. TÀnkte Àgna mig Ät att försöka lÀra mig hur den dÀr fungerar och sen följa det rÄd som getts hÀrinne ett par gÄnger - att Äka ut och sÀtta sig och frysa en stund, och se om det verkligen Àr en hobby som ska fÄ Àta av ens plÄnbok.

UrsÀkta frÄgor frÄn ett yxskaft ocksÄ, men för att fÄ till de hÀr frÀsiga bilderna, Àr det s.k. stacking som gÀller dÄ? Hur mÄnga bilder knÀpper du ute i fÀlt för att ha att jobba med sen?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det dÀr med att ett nyvunnet intresse springer ivÀg med plÄnboken det första som hÀnder Àr ju inte helt ovanligt. Tacksamt nog - som om planterna sjÀlva stod i linje nu - sÄ visar det sig att min bror har en sÄn hÀr pjÀs undanstuvad och halvt bortglömd i en garderob. TÀnkte Àgna mig Ät att försöka lÀra mig hur den dÀr fungerar och sen följa det rÄd som getts hÀrinne ett par gÄnger - att Äka ut och sÀtta sig och frysa en stund, och se om det verkligen Àr en hobby som ska fÄ Àta av ens plÄnbok.

En utmÀrkt dammsamlare eller rockhÀngare, helt klart! SkÀmt Äsido, hade ett dylikt som första teleskop (dock lÀngre brÀnnvidd, nÄgot mindre öppning och sfÀrisk spegel, sÄ allmÀnt sÀmre, men monteringen var densamma och det sÀmsta med det hela) och mja ... lÄt sÀga att den anvÀndes en handfull gÄnger, sedan blev den stÄende tills jag sÄlde av med den nyligen. Absolut ett vettigt ett att ge sig ut för att kÀnna sig runt med, och planerar man att syssla med foto vad det lider sÄ Àr det utmÀrkt trÀning att fÄ grepp om hur en ekvatoriell montering fungerar och beter sig. SÄ ja, passa pÄ att ta ut det nu innan sommaren kommer och anvÀnd sommaren till att planera inför kommande inköp.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

UrsÀkta frÄgor frÄn ett yxskaft ocksÄ, men för att fÄ till de hÀr frÀsiga bilderna, Àr det s.k. stacking som gÀller dÄ? Hur mÄnga bilder knÀpper du ute i fÀlt för att ha att jobba med sen?

FrÄga pÄ bara! Jo, det stackas friskt. Dessutom kör jag monokromt, sÄ det blir totalt 3-5 stackar (fler om ett filter skjuts över flera kvÀllar) om 5-30 bilder per stack, med en exponeringstid mellan 30 och 600 sekunder (beroende pÄ objekt och filter). Generellt försöker jag fÄ minst 10 bilder per filter, helst 20, 30+ om tid finns. Ju fler desto lÀttare att sÄlla ut bruset.
SÄ för M104 ovan sÄ blev det som jag skrev:
21x180s L
29x60s R
20x60s G
20x60s B
Vilket dÄ bör lÀsas som:
21 subs Ă  180 sekunders exponering med Luminance-filter (d.v.s. klart filter), etc.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8