Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia Geforce RTX 3080 Ti samt RTX 3070 Ti väntas under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Det är samma krets(GA102) i 3080 och 3090 redan.

Fel av mig!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ja ja vi vanliga dödliga får nog vänta ett till två år innan vi kan köpa korten...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir lite irriterad över alla dessa modeller med snarlik spec? Kanske blir större skillnad i verkligheten än enligt specen, men ändå.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant var 3080Ti kommer att hamna prestandamässigt. Allt pekar ju på att det hamn mellan 3080 och 3090. Jag och många hade nog blivit väldigt förvånad om den får det klassiska 20-30% bättre än 80-kortet prestanda.

Permalänk
Medlem

Tycker 3070 Ti verkar bli onödigt dyrt för något som kommer med endast 8GB, känns som 10GB hade varit välkommet på det kortet liksom 3080 Ti gick från 10 till 12GB

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Noterar att SweC skriver lanseringspris i tabellen i artikeln, och inte rekommderat pris. 😂

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Noterar att SweC skriver lanseringspris i tabellen i artikeln, och inte rekommderat pris. 😂

Lanseringspris eller rekommenderat pris spelar ingen roll för ingendera förutom ett hundratal amerikaner via nvidias egen webbutik eller folk som kommer få slåss om ett par exemplar hos BestBuy (de har ju iallafall turen att de kan se till att få ett kort om de tycker det är värt besväret (läs kampa utanför affären tillräckligt tidigt) men norden eller europa för den delen: "Sorry bro"

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Börjar undra om 3080 Ti bara är något Videocardz väcker liv i då och då för att få lite mer klick. Snart slut på kvartalet, kan behöva lite intäkter. Jag tror säkert att det kommer ett nytt kort mellan 3080 och 3090 nån gång, men det de rapporterar nu är ett helt annat kort än vad de sa från början, och med ett helt annat datum dessutom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker 3070 Ti verkar bli onödigt dyrt för något som kommer med endast 8GB, känns som 10GB hade varit välkommet på det kortet liksom 3080 Ti gick från 10 till 12GB

10GB går inte att lösa med de memory controllers GA104 har, det är antingen 8GB eller 16GB som gäller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det inte liiite konstigt att man dedikerar plats på redan överfulla produktions linjer när man inte ens är i närheten av att kunna leverera de produkter man redan sålt/producerar?
Lanserar man inte nytt när man känner att det börjar mattas av lite.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ska bli väldigt intressant var 3080Ti kommer att hamna prestandamässigt. Allt pekar ju på att det hamn mellan 3080 och 3090. Jag och många hade nog blivit väldigt förvånad om den får det klassiska 20-30% bättre än 80-kortet prestanda.

Hamnar det mellan 3080 och 3090 är det en väldigt marginell skillnad.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Kul. Men de kan ju börja med att fixa tillgången på sina 3080 och 3070 först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Det är samma krets(GA102) i 3080 och 3090 redan.

fast skiljer ju både på bussbredd & antal cuda kärnor osv visst alla e annars samma grafikkrets, känns som att nvidia gjorde en liten fuling denna g med att flytta upp alla grafikkort ett steg i chippen nu e flera kort g102 istället ända ner till 3080 som förut var g104 så bara bra, men blir förrvirrande när man ska jämföra mot förra generationen tycker jag.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag kommer lansera ett grafikkort i sommar faktiskt! Ett kort med 10.000 CUDA kärnor, 1024-Bit minnesbandbredd, 48GB GDDR7X etc etc. Kommer slå Intel, Nvidia och AMD med storm!

Sen att jag aldrig kommer leverera nåt är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Lanseringspris eller rekommenderat pris spelar ingen roll för ingendera förutom ett hundratal amerikaner via nvidias egen webbutik eller folk som kommer få slåss om ett par exemplar hos BestBuy (de har ju iallafall turen att de kan se till att få ett kort om de tycker det är värt besväret (läs kampa utanför affären tillräckligt tidigt) men norden eller europa för den delen: "Sorry bro"

Du missade nog poängen.
😂

SweC har ju i en krönika anklagat AMD/Nvidia för att uppsåtligen ljuga om priserna iochmed att de marknadsstyrda priserna just nu skiljer sig ganska mycket från MSRP (vilket är Rekommenderat Pris).
Lanseringspris är ju ett helt annat begrepp, det indikerar vad priset är vid lanseringen och säger inget och ger inga förväntningar på hur priset utvecklas över tid.

Då blir det rätt komiskt att SweC helt plötsligt benämner priset som Lanseringspris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle gissa att rtx 3080 ti och 3070 ti är flip flop med som alla andra grafikkort på lager saldo så man inte har tur o få köpa nån kort innan dessa jävla miners/scalpers tar över alla kort från oss

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tänker inte bläddra bland kommentarerna på den här nyheten för är 99% säker på att svaren är om tillgänglighet och MSRP.

Börjar bli tråkigt i grafikkortsvärlden och se den sortens kommentarer nu för tiden.

Acceptera läget bara och håll ut.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Innan dom börjar lansera tycker jag dom ska ha god tillgång på grafikkorten annars FLIP FLOP !" som allt annat idag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Patetiskt löjligt att visa nya produkter när man inte kan köpa dem i butik. Min ena polare beställde och betalade i förskott på ett asus 3080 30/11 2020 och har har än idag inte ens fått prel leverans datum. Helt sjukt.

Ska biltillverkarna börja sälja prototyp bilar som kommer ut till kund 5-10 år senare också?

Sen att man kan sätta sig i så kallat kö på webhallen och få ett mail när produkten kommer i lager , vilket jag fick idag på ett 3090 , klickade på länken för att ev köpa det. Men såklart produkten är slutsåld igen.

Väldigt glad att jag inte sålde mitt 2060 och sen köpte ett 3080, då 3080 inte går att köpa via butik.
Är inte intresserad av köpa ett på blocket då jag inte litar på andras hantering när det kostar 15k+

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Patetiskt löjligt att visa nya produkter när man inte kan köpa dem i butik. Min ena polare beställde och betalade i förskott på ett asus 3080 30/11 2020 och har har än idag inte ens fått prel leverans datum. Helt sjukt.

Ska biltillverkarna börja sälja prototyp bilar som kommer ut till kund 5-10 år senare också?

Sen att man kan sätta sig i så kallat kö på webhallen och få ett mail när produkten kommer i lager , vilket jag fick idag på ett 3090 , klickade på länken för att ev köpa det. Men såklart produkten är slutsåld igen.

Väldigt glad att jag inte sålde mitt 2060 och sen köpte ett 3080, då 3080 inte går att köpa via butik.
Är inte intresserad av köpa ett på blocket då jag inte litar på andras hantering när det kostar 15k+

Jag beställde en merca ungefär när denna generations grafikkort lanserades och har inte fått den ännu så ja, man får vänta länge även på bilar även om det är en standardvagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag beställde en merca ungefär när denna generations grafikkort lanserades och har inte fått den ännu så ja, man får vänta länge även på bilar även om det är en standardvagn.

Du kunde iaf beställa en bil som ska byggas antar jag eftersom den inte levereras direkt. Grafikkorten går inte att beställa eller ställa sig i kö för.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Så jävla less på både NVIDIA och AMD pga deras hitte-på-MSRP. För min del ligger de och krälar runt i botten av skäms-lådan.

Bristen är väl en sak. Men att de så uppenbart går ut med missvisande priser borde vara brottsligt. Hoppas EU kan köra ner något form av bot i halsen på dom. Inte för att det kommer göra någon större skillnad då de ändå kan skratta hela vägen till banken. Men kanske det blir förbjudet framgent.

Får väl ta en sida ur Linus Torvalds repertoar men lägga till AMD.

FUCK YOU AMD AND NVIDIA!

Det är ju inte NVIDIAs fel att vi har en fri marknad. Där inga kommunister och nazister får sätta priserna. Skyll på utbud, efterfrågan och pandemin. Grossister och återförsäljare har rätt att sälja för de priserna de kan i denna fria värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Normalt blir man ju taggad av såna här nyheter, nu blir jag bara vansinnig. Hej hopp!

Tänkte samma sak
Fast från att vara taggad har jag gått till:
*Enda jag tänker göra med den här nyheten är kommentera hur mycket de gott kan vända direkt i dörren*

Hoppas på 2022 istället 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är ju inte NVIDIAs fel att vi har en fri marknad. Där inga kommunister och nazister får sätta priserna. Skyll på utbud, efterfrågan och pandemin. Grossister och återförsäljare har rätt att sälja för de priserna de kan i denna fria värld.

Sant. Finns dock ett problem. Enligt bl.a. sweclockers som grävt i ämnet har både Nvidia och AMD höjt sina priser såpass att tillverkarna inte kan sälja till rekommenderat pris utan att gå back. Då förstår du nog att återförsäljarna inte heller kan det.
Ditt resonemang är sunt men totalt meningslöst i detta fall då klagomålet bland entusiaster i grunden gäller att de ljuger rakt av med bluffsiffror som inte ens går att förverkliga.
Om man inte driver ett företag för att gå i förlust då...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Du fick troligtvis ett preldatim som stämmer rätt bra dagen du beställde. Fick jag på min XC90 jag beställde i höstas och hämtade upp i Januari.
Inte riktigt samma sak och inte det han menade heller för den delen 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig? Kommer ju inte gå att köpa ändå, så det kan ju kvitta.

Kom tillbaka år 2040 så kanske de här fantasikorten går att få tag på.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du fick troligtvis ett preldatim som stämmer rätt bra dagen du beställde. Fick jag på min XC90 jag beställde i höstas och hämtade upp i Januari.
Inte riktigt samma sak och inte det han menade heller för den delen 😊

Nä, jag fick ett datum som passerats med råge. Var bla Daimler som gick ut i början av året av även de lider av kretsbristen och har varit tvungna att skriva med produktionstakten.

Permalänk
Medlem

Som jag påpekat förut så handlar väl en del av detta att pga handelskrig så är det brist på råvaror vissa metaller osv & inte bara kretsar utan mer underliggande saker som det upptrappade handelskriget mellan kina & usa, om jag inte missuppfattat vissa saker så har kina en hel del av material som är nödvändiga för kretstillverkning, så en del kan vi väl tacka trump för att det är kretsbrist runt om i världen, förutom covid efterfrågan & tillgång osv. (ogillade verkligen den bruna trump men det e ju politik & hör inte hemma på denna sidan) Ska bli intressant om det börjar lösa sig snart eller om det forsätter året ut kommer ju nyheter om att det borde lösa sig lite med chip till hösten men det visar sig.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Som jag påpekat förut så handlar väl en del av detta att pga handelskrig så är det brist på råvaror vissa metaller osv & inte bara kretsar utan mer underliggande saker som det upptrappade handelskriget mellan kina & usa, om jag inte missuppfattat vissa saker så har kina en hel del av material som är nödvändiga för kretstillverkning, så en del kan vi väl tacka trump för att det är kretsbrist runt om i världen, förutom covid efterfrågan & tillgång osv. (ogillade verkligen den bruna trump men det e ju politik & hör inte hemma på denna sidan) Ska bli intressant om det börjar lösa sig snart eller om det forsätter året ut kommer ju nyheter om att det borde lösa sig lite med chip till hösten men det visar sig.

Jo. Självklart är det Trumpen som är orsaken till allt ont i världen..!
Det är såklart även Trumpen som har gjort så att TSMC inte har byggt tillräckligt med fabriker så att de kan leva upp till efterfrågan. Trump, TSMC och GlorbalFoundries ledningar måste ju såklart ha sett pandemin och bitcoin-boomen komma för en massa år sedan;
'hey guys, lets build a crazy amount of factories...just in case...'

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Sant. Finns dock ett problem. Enligt bl.a. sweclockers som grävt i ämnet har både Nvidia och AMD höjt sina priser såpass att tillverkarna inte kan sälja till rekommenderat pris utan att gå back. Då förstår du nog att återförsäljarna inte heller kan det.
Ditt resonemang är sunt men totalt meningslöst i detta fall då klagomålet bland entusiaster i grunden gäller att de ljuger rakt av med bluffsiffror som inte ens går att förverkliga.
Om man inte driver ett företag för att gå i förlust då...

такое дерьмо

Visa signatur