Sony stänger ned Playstation Store till Playstation 3, Portable och Vita

Permalänk
Melding Plague

Sony stänger ned Playstation Store till Playstation 3, Portable och Vita

Butikerna kopplade till Sonys Playstation 3 och handhållna spelkonsoler kan snart vara ett minne blott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kasst.

Och en tråkig påminnelse om att steam en dag kommer att stänga.

Permalänk

Jag använder fortfarande min PS3 och PSP Go emellanåt för homebrew och emulatorer.

Permalänk
Medlem

... enligt rykte

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kasst.

Och en tråkig påminnelse om att steam en dag kommer att stänga.

Likaså App Store, Google Play och Epic Store också eller?

Tycker det är lite dumt att jämföra en digital spelbutik som täcker flera generationer jämfört med en generationsbaserad spelbutik.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Tycker att man som konsument borde kunna kräva att de släpper ett öppet FW till Vitan i det här läget.
Vi har ju ändå köpt spelen digitalt, Sony har låst konsolen och aktivt bekämpat alla hacks, trots att man inte längre har stöd för plattformen. Dessutom låste de in konsumenterna till ett lagringsmedia som var dödsdömt från start... Hur ska man annars ha tillgång till de spelen man de facto köpt av företaget?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Here we go again med SweC luddiga rapportering. Än så länge är detta ett RYKTE som bara har en enda källa.
Men man drar endå igång med klickbait title och en artikel som vid första ögomblicket verka rapportera något som FAKTA.
Tycker detta är under all kritik.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar med att dra ner gardinerna tills Sony själva säger samma sak!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Here we go again med SweC luddiga rapportering. Än så länge är detta ett RYKTE som bara har en enda källa.
Men man drar endå igång med klickbait title och en artikel som vid första ögomblicket verka rapportera något som FAKTA.
Tycker detta är under all kritik.

Here we go again med en arg och kränkt sweclockare som anklagar Sweclockers för att använda sig utav clickbait. Känner att man ibland behöver påminna vissa att Sweclockers är en grupp människor, och Ibland gör en människa fel. Ungefär typ varje gång det skett ett misstag har Sweclockers korrigerat detta, vilket de lär göra nu med, så kanske lugna sig med clickbait-anklagelser.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att köpa spel i fysiskt format.
Digitala köp är ju bara arrenderingar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Likaså App Store, Google Play och Epic Store också eller?

Ja, en dag. De lär ju inte leva för evigt (och de kan även på lång sikt förändras nästan bortom igenkännlighet)

Skrivet av Exydia:

Tycker det är lite dumt att jämföra en digital spelbutik som täcker flera generationer jämfört med en generationsbaserad spelbutik.

Hmm, fast varför ska spelbutiken vara generationsbaserad egentligen kan man ju undra? Varför inte knyta alla mot en gemensam butik som servar alla generationer? Det är viss skillnad mot säg Steam så som det är byggt nu, men borde det vara det egentligen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Likaså App Store, Google Play och Epic Store också eller?

Tycker det är lite dumt att jämföra en digital spelbutik som täcker flera generationer jämfört med en generationsbaserad spelbutik.

Jao, det är korrekt.

Dumt vet jag dock inte. Jag skrev att det var wn påminnelse och inte en jämförelse i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Tycker att man som konsument borde kunna kräva att de släpper ett öppet FW till Vitan i det här läget.
Vi har ju ändå köpt spelen digitalt, Sony har låst konsolen och aktivt bekämpat alla hacks, trots att man inte längre har stöd för plattformen. Dessutom låste de in konsumenterna till ett lagringsmedia som var dödsdömt från start... Hur ska man annars ha tillgång till de spelen man de facto köpt av företaget?

PS Vita är numera helt knäckt hällande cfw och homebrew. Dessutom finns SD2Vita, som använder spelslottet och gör om till plats för sd-kort, så digitala spel blir då tyvärr enda lösningen.

Men jag håller med, Vita var väldigt dåligt stött av Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, fast varför ska spelbutiken vara generationsbaserad egentligen kan man ju undra? Varför inte knyta alla mot en gemensam butik som servar alla generationer? Det är viss skillnad mot säg Steam så som det är byggt nu, men borde det vara det egentligen?

Pengar, gissar att det är så pass knytet till OS på PS3. Så dom skulle behöva uppdatera det rejält för att kunna köra mot samma bas som PS4/5. Inget dom vill lägga ner tid på. Nu verkar just 4 & 5 ha samma så i framtiden lär det förhoppningsvis inte bli så här. Men samtidigt så ger dom nog upp med säkerhetsuppdateringar mm till 4:an så småningom...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Here we go again med SweC luddiga rapportering. Än så länge är detta ett RYKTE som bara har en enda källa.
Men man drar endå igång med klickbait title och en artikel som vid första ögomblicket verka rapportera något som FAKTA.
Tycker detta är under all kritik.

Vad fick du för svar när du skickade in en rättelse?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, en dag. De lär ju inte leva för evigt (och de kan även på lång sikt förändras nästan bortom igenkännlighet)

Jovars, men frågan är ju vad som hinner hända innan dess, samhällets förfall eller att vi hamnar i graven? Det är ju en skillnad gentemot en konsoll med x livslängd kontra produkterna som tidigarenämnda affärer riktar sig emot.

Skrivet av Roger W:

Hmm, fast varför ska spelbutiken vara generationsbaserad egentligen kan man ju undra? Varför inte knyta alla mot en gemensam butik som servar alla generationer? Det är viss skillnad mot säg Steam så som det är byggt nu, men borde det vara det egentligen?

Håller helt med, och i framtiden tror jag det kommer att vara generationsöverskridande spelbutiker. (Är det inte redan det på PS4/PS5 & Xbox One/Series?)

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

PS Vita är numera helt knäckt hällande cfw och homebrew. Dessutom finns SD2Vita, som använder spelslottet och gör om till plats för sd-kort, så digitala spel blir då tyvärr enda lösningen.

Men jag håller med, Vita var väldigt dåligt stött av Sony.

Jag menade alltså att Sony skulle släppa en användbar version av det, just för att de pudlat så in i h* med PSV:n. Alltså inte en olåst firmware som kan ladda roms, utan plug and play stöd för sd2vita så man kan ladda ned de spelen man redan köpt från store bara.
För den nuvarande lösningen avskräcker garanterat majoriteten av vitaägare från att ens försöka.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Jag menade alltså att Sony skulle släppa en användbar version av det, just för att de pudlat så in i h* med PSV:n. Alltså inte en olåst firmware som kan ladda roms, utan plug and play stöd för sd2vita så man kan ladda ned de spelen man redan köpt från store bara.
För den nuvarande lösningen avskräcker garanterat majoriteten av vitaägare från att ens försöka.

Jaså, förstår dig bättre nu. Men jag tänker också problemet med fysiska spel i det fallet. I så fall får ju sd2vita helt enkelt vara som ett "officiellt" flashcart till vita, något jag tvivlar på att Sony skulle uppskatta...

Permalänk

Sist jag var inne på ps store på ps3 så var det så långsamt och dåligt optimerat att jag bara lämnade i ren frustration. Men man undrar ju hur det går med köp man gjort.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

En dag kommer vi att säga, tack alla ni som crackade spel så vi kunde ladda ned spel vi köpt/arrenderade online.
Det är på den nivån med att tvunget behöva vara online mot servrar även i singel player spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Det kommer bli vanligare och vanligare och inte bara spelkonsoler kommer lägga ner. I framtiden kommer tillverkaren själva bestämma när du ska byta TV, ugn eller vad det nu kan vara.

Min gamla BoxeeBox har gått i graven pga detta, allt funkade perfekt och plötsligt utan att meddela någon så kopplades servern ner och den gick inte längre att använda.

Trist utveckling kan man tycka då man pratar om slit och släng samhälle och att det inte funkar i långa loppet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En dag kommer vi att säga, tack alla ni som crackade spel så vi kunde ladda ned spel vi köpt/arrenderade online.
Det är på den nivån med att tvunget behöva vara online mot servrar även i singel player spel.

Well om säg steam skulle stänga ner utan att ge dig access till spelen som du köpt där (om det sedan råkar stå något i en eula om att man endast får access till dem så räknar jag ändå mina spel på steam som mina) så skulle nog hyfsat många hålla med om att det är ok att fixa accessen på annat sätt
Värre med de som kräver konstant internetuppkoppling (gärna helt utan anledning - looking at you prince of persia).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Blir det här lite som när fölk sålde telefoner med flappy bird?
12,000 kr för en Vita med spelet <whatever>

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag försöker köpa mycket fysiska spel numera. Har massor med spel på Ps3 och Vita digitalt. Mer än vad som får plats på hårddisken för att inte prata om minnet på Vita med dess dyra minneskort. Och vad händer om ens hårddisk pajar? Jag har vetat länge att dagen kommer förr eller senare men inte roligare för det. T.ex. Alla mina Atelier spel på PS3 och Vita är digitala säkert runt 50 till 100 spel som man förlorar nu för man köpte dem digitalt. De lär inte gå att ladda ner igen om de stänger PS store.

Xbox sköter det bättre då deras konsoler kör många av spelen från äldre generationen så de har anledning att ha gamla spel kvar för försäljning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hur gjorde Nintendo när de stängde ner Wii shopen? Kan man fortfarande ladda hem spel man köpt, eller är det kört?

§7 /Mod
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Detta är varför jag försöker köpa mycket fysiska spel numera. Har massor med spel på Ps3 och Vita digitalt. Mer än vad som får plats på hårddisken för att inte prata om minnet på Vita med dess dyra minneskort. Och vad händer om ens hårddisk pajar? Jag har vetat länge att dagen kommer förr eller senare men inte roligare för det. T.ex. Alla mina Atelier spel på PS3 och Vita är digitala säkert runt 50 till 100 spel som man förlorar nu för man köpte dem digitalt. De lär inte gå att ladda ner igen om de stänger PS store.

Xbox sköter det bättre då deras konsoler kör många av spelen från äldre generationen så de har anledning att ha gamla spel kvar för försäljning.

Same... Alla mina spel till PS3, PS4, Xbox 360 och Wii U är fysiska kopior.

Permalänk
Medlem

En petitess i sammanhanget kanske, men PS Vita är nio år gammal, inte över 10 år som det står i artikeln.

Jag har massor av digitala spel till PS3 och Vita, bland annat genom PS+. Om möjligheten att ladda ner dessa försvinner minskar mitt intresse för att fortsätta prenumerera på den tjänsten, i synnerhet som det inte går att köpa en PS5 under överskådlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Here we go again med en arg och kränkt sweclockare som anklagar Sweclockers för att använda sig utav clickbait. Känner att man ibland behöver påminna vissa att Sweclockers är en grupp människor, och Ibland gör en människa fel. Ungefär typ varje gång det skett ett misstag har Sweclockers korrigerat detta, vilket de lär göra nu med, så kanske lugna sig med clickbait-anklagelser.

Fast nu är det ju inte första gången att SweC har hållit på med denna typen av rapporteringen.
Hur svårt kan det var att skriva i rubriken att det handla sig om ett ryckte?
Och det är fortfarande så att hela artikeln är skriven på ett sätt som få en att tro att detta är redan bestämmt fakta.
Och flera kommentarer här verka ju också uppfatta det på detta sättet.
Det är inget “misstag” och derav så är rubriken för mig clickbait.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Läste precis följande : https://www.neogaf.com/threads/when-a-ps4s-cmos-battery-dies-...

Så i korta drag, när CMOS-batteriet dör på en PS4 så blir alla filer på hårddisken oanvändbara, samt att man inte kan använda disk-baserade spel på enheten.
När man bytt batteri måste man ansluta mot Sonys server igen för att det ska fungera.

Så med andra ord om jag läser rätt, så när PS4-servern läggs ner, och batteriet på ens PS4 har dött kan man inte ens spela spel på skivor. Fantastiskt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Here we go again med SweC luddiga rapportering. Än så länge är detta ett RYKTE som bara har en enda källa.
Men man drar endå igång med klickbait title och en artikel som vid första ögomblicket verka rapportera något som FAKTA.
Tycker detta är under all kritik.

Ändå.