Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vänta lite nu. Kanske börjar jag bli gammal och grinig, men det känns som du och flera helt missar vad den korta anekdoten till diskussionsunderlag handlar om. Vad är intressant är den ohälsosamma maktbalansen mellan Amazon och dess trälar till återförsäljare långt ner i hierarkin. Amazon hade lätt kunnat svälja mellanskillnaden eller erbjuda sina kopplade återförsäljare goda villkor för att lösa kundhanteringen på ett snyggt sätt. Men Amazons textbokskapitalistiska rovdjursdrift skapar i det här fallet en situation där en återförsäljare ansluten till ett biljonbolag behöver tigga en kund om ett från kunden avbrutet köp för att undgå Amazons vrede över ett inmatningsfel.

Att du fokuserar på relationen mellan kunden och den lilla återförsäljaren som där de etiska aspekterna kommer in känns verkligen som en medveten duckning.

Fast det är ju kunderna som köper oskäliga mängder produkter till uppenbart felaktiga priser, endast för att sälja vidare eller på grund av den sjuka konsumtionskultur vi har i dagens samhälle där alla skall ha allt, helst så billigt som möjligt utan en tanke på människovärde eller miljö. Vemsomhelst med normal kognitiv förmåga förstår när priset inte är korrekt, därav antalet ordrar, detta visar ju om något hur hänsynslösa och själviska människor har blivit.

Det började krypa in på 2000 talet med Biltema, Jula osv och har idag spridit sig till alla marknader.

Det är det största hyckleriet i vår tid när alla samtidigt ska rädda planeten och köra elbil.

Jag tror att Nietzsche hade rätt när han beskrev den sista människan, det är precis där vi är idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Minns ju den här gamla klassikern

https://www.sweclockers.com/forum/trad/873304-spore-gratis-pa...

Skrivet av Yugoboy:

Verkar som om CDON har gjort en liten miss... ladda ner spelet gratis

Direktlänk:

http://downloads.cdon.com/index.phtml?country=se&page=product...

EDIT: Spelen kostar 199:- + 249:- @ Prisjakt.nu

Citat:

Mail från CDON

Hej,

Som ni säkert förstår var det ett misstag från vår sida när Spore+Spore Galactic Adventures kvälenl/natten 25/8-26/8 fanns att ladda ner gratis på CDON.COM On Demand. Vi ber om ursäkt för det inträffade och ser över våra rutiner för att säkerställa att liknande incidenter inte händer igen.

Med det ”väldigt förmånliga priset” blev givetvis efterfrågan snabbt extremt hög, vilket orsakade de problem som många har upplevt med långa nedladdningstider, kraschade nedladdningsklienter och icke-utdelade produktnycklar.

De av er som installerade spelet och registrerade produktnyckeln tidigt på morgonen den 26/8 är att gratulera - spelet kommer även fortsättningsvis att fungera på den dator det installerats. Vi bjuder på detta och hoppas givetvis att det leder till framtida köp på CDON.COM.

Mvh
CDON.COM

Vill minnas att jag läste någonstans att det gick åt fler nycklar den natten än under hela spelets existens på de digitala hyllorna hos CDON

Som framgår av mailet jag citerade så bjöd de på missen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Marknadsplatsen är ju inte Amazon utan andra företag. Förstår att han vill rätta till sitt fel då det kommer kosta personen jobbet.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollade just på Swedroid och det verkar röra sig om många där som beställt flera plattor för att sälja vidare. Någon där påstod att 2500 plattor hade beställts till det felaktiga priset. Huruvida det stämmer vet jag inte men det rör sig tveklöst om många plattor.
Beställningarna ska sen ha gått till Amazon för att packas och skickas. Här verkar säljaren fått panik och försöker sig på damage control. En del beställningar verkar ha blivit skickade medan andra blev avbrutna av säljaren eller köparna.

Det kan inte vara roligt att vara den som knappat in fel pris på varan...

2500st? bara det blir ca 4.5 miljoner i förlust.. usch vilken panik för säljaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Om det rör sig om tusentals beställningar lär inte telefon samtal till varje individ vara ett rimligt alternativ om det är en person på företaget som vill fixa det innan det märks, och inte särskilt troligt att tillräckligt många skulle gå med på det. Dessutom skulle jag gissa att det fortfarande reser någon varnings flagga på Amazon om en försäljare helt plötsligt har tusentals ordrar uppsagda.

Vet inte om du har mer info än artikeln men det står inte att han bara beställde en platta. Det står inte heller att det är 17kr straffavgift i detta fallet. Du vet inte heller hur mycket avgiften är i relation med vad personen förlorar.
Vad vi faktiskt vet dock är att det är tillräckligt mycket för att han ska ta sig tid att maila och ringa flera gånger.
Att så faktiskt försvara köparen med att det är säljarens fel för att han gjorde ett uppenbart fel är ledsamt. Jag hade inte velat jobba med många här på sweclockers som ser ett fel som att det är bättre att träna upp en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

2500st? bara det blir ca 4.5 miljoner i förlust.. usch vilken panik för säljaren!

Jo, man kan ju förstå att det både rings och skickas meddelanden till köparna..

Permalänk
Medlem

Låter som en scam tycker jag.

Kan vara ett sätt att locka till sig kunder till affären/produkten, eller i senare fall be kunden betala utanför Amazon(eftersom dom "redan råkat skicka produkten"). Klassiskt Tradera-bedrägeri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan Amazon kollar efter ordrar som sagts upp av kunden nu när dom fått reda på hur det går till på en av Sveriges ledande datorsajter. För det här är dålig PR big time och Amazons varumärke är alltid viktigare än små firmor och enskilda personer för Amazon.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Låter som en scam tycker jag.

Kan vara ett sätt att locka till sig kunder till affären/produkten, eller i senare fall be kunden betala utanför Amazon(eftersom dom "redan råkat skicka produkten"). Klassiskt Tradera-bedrägeri.

Nej, det tror inte jag. Handlar nog mer än den klassiska kronor istället för euro utan att ändra siffror. Så 200kr istället för 200€. Inte konstigt om en stor återförsäljare "råkar" skicka innan det kontrollerats och hittats fel med priset.

Permalänk
Medlem

Företaget som säljer på Amazon får faktiskt skylla sig själva om de sätter fel pris, baksidan av myntet är ju att dessa straff är ett sätt att hålla borta oseriösa företag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej, det tror inte jag. Handlar nog mer än den klassiska kronor istället för euro utan att ändra siffror. Så 200kr istället för 200€. Inte konstigt om en stor återförsäljare "råkar" skicka innan det kontrollerats och hittats fel med priset.

Jag har dock varit med om mitt exempel mer än vad jag har varit med om ett valutamisstag. Klassiskt att hota med en snyfthistoria också. "Jag kommer förlora jobbet om inte.." etc etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Min första spontana tanke - är detta på riktigt?
Straffar alltså Amazon småföretagen på detta sätt? Ytterligare en anledning till att bojkotta skiten

Klart Amazon straffar företag. Deras mål är ju att helt ta död på alla andra företag.

Bara kolla Amazon basics, där man rakt av snor andra företags produkter (som säljer genom Amazon!) och säljer sina egna med samma namn osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Jag har dock varit med om mitt exempel mer än vad jag har varit med om ett valutamisstag. Klassiskt att hota med en snyfthistoria också. "Jag kommer förlora jobbet om inte.." etc etc.

Det här rör sig om köp genom tillverkaren (XP-Pen) som är ett seriöst företag.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Klart Amazon straffar företag. Deras mål är ju att helt ta död på alla andra företag.

Bara kolla Amazon basics, där man rakt av snor andra företags produkter (som säljer genom Amazon!) och säljer sina egna med samma namn osv.

Vidrigt beteende

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det verkar som att om man nu inte vill ställa till problem för dessa enstaka säljare, så ska man försöka jaga efter fynd enbart när det står "Säljs av Amazon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Jag har dock varit med om mitt exempel mer än vad jag har varit med om ett valutamisstag. Klassiskt att hota med en snyfthistoria också. "Jag kommer förlora jobbet om inte.." etc etc.

Jag har varit med om tre "incidenter". Felen kan gå åt båda håll men överlag tycker jag att det är bra att Amazon kan sätta press på sina säljare när de missköter sig. Ibland är det kanske lite väl hårt men för det mesta är det nog en bra sak.

* En säljare betalar efter konversation rakt av tillbaka mig pengar och ber mig att inte använda den inbyggda reklameringsfunktionen. Fick behålla varan.
* En säljare vill ha extra betalt för att skicka en vara då de "felkalkylerat" kostnaden att skicka den. Sade upp ordern.
* En säljare ville att jag skulle fylla i ett "juridiskt bindande formulär" om en vara som aldrig kom fram. Använde då Amazons A-Z-garanti, fick tillbaka pengarna och struntade i säljaren.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni Amazon blivit så stora? Ibörjan hade de en väldigt stor fördel mot bokhandlare i fysiska butiker, de behövde inte betala moms eftersom det var försäljning online. När de slagit ut bokhandlarna och de var det "enda" alternativet blev det bra mycket sämre för säljarna. Men när det inte fanns andra alternativ var det bara att tacka och ta emot.

Snacka om fulspel...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klart Amazon straffar företag. Deras mål är ju att helt ta död på alla andra företag.

Bara kolla Amazon basics, där man rakt av snor andra företags produkter (som säljer genom Amazon!) och säljer sina egna med samma namn osv.

Fast det gör ju många företag, gå till din närmsta matbutik så hittar du X-antal produkter som är EMV och är rakt av kopior av mindre företags produkter. Var väl senast Ica som låg i blåsvädret med detta när de tagit över produktionen för ett bröd med exakt samma recept och kickade ut det lilla företaget som hade receptet och tillverkningen av detta först. Andra företag är alltså inte bättre, det är ett normaliserat beteende.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Saknar man förmågan att följa våra trivselregler och vara trevlig så är det bara att lämna forumet, dåligt beteende gör inget mer än att förstöra forumet för resten.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Fast det gör ju många företag, gå till din närmsta matbutik så hittar du X-antal produkter som är EMV och är rakt av kopior av mindre företags produkter. Var väl senast Ica som låg i blåsvädret med detta när de tagit över produktionen för ett bröd med exakt samma recept och kickade ut det lilla företaget som hade receptet och tillverkningen av detta först. Andra företag är alltså inte bättre, det är ett normaliserat beteende.

EMV är ju inte riktigt samma sak dock.
Om du nu missat rubrikerna så är det inte så att Amazon kände för att t.ex släppa ett stativ eller en väska. Utan man helt kopierade en produkt. Inte samma sak som när t.ex Ica köper in pizza för att sälja under eget namn, för de köper inte in en exakt kopia av t.ex Grandiosa kebab utan man gör lite ändringar för att få en bättre/billigare/annorlunda produkt.

Ica hamnade ju i blåsväder för att det inte är ett normaliserat beteende. De gjorde en ren kopia istället för att försöka konkurrera eller innovera. Det kanske känns normalt bland psykopater men inte bland vanliga människor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Man ser hur borta från verkligheten en del här i Sverige är. Alla länder har inte liknande skyddsnät som vi har här i Sverige.
Har en kusin som jobbade som kassörska utomlands, och under jul och nyårs helgen när det var stressigt så tog hon en förfalskad 20 euro lapp. Hon fick betala det från sin egen ficka eller få sparken, och för henne så var den en dags lön, 10 timmars arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

EMV är ju inte riktigt samma sak dock.
Ica hamnade ju i blåsväder för att det inte är ett normaliserat beteende. Det kanske känns normalt bland psykopater men inte bland vanliga människor.

Är väl precis samma sak? Samma produkt, men eget märke.

Blev inga konsekvenser av beteendet, så skulle kalla det normaliserat i det avseendet.

Tror att det är svårt att dela upp människor i grupper om psykopater och vanliga människor. Vad kännetecknar en vanlig människa i form av beteenden, värderingar och aktion? Är högst subjektivt och otroligt skiftande sett till land och kultur personen tillhör.

Ser inte heller vad det har med diskussionen att göra när vi diskuterar företags beteenden på den ekonomiska marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Är väl precis samma sak? Samma produkt, men eget märke.

Blev inga konsekvenser av beteendet, så skulle kalla det normaliserat i det avseendet.

Tror att det är svårt att dela upp människor i grupper om psykopater och vanliga människor. Vad kännetecknar en vanlig människa i form av beteenden, värderingar och aktion? Är högst subjektivt och otroligt skiftande sett till land och kultur personen tillhör.

Ser inte heller vad det har med diskussionen att göra när vi diskuterar företags beteenden på den ekonomiska marknaden?

Skillnaden med EMV är att du köper samma produkt av företaget som tagit fram den och sen gör den.
I de här fallen har man ju skitit i personerna som gjort produkten och gått runt direkt till fabriken som gjorde den på beställning åt företag 1.

Det är helt olika.

Amazon har väl blivit stämda för det? Plus väldigt mycket skriverier och ännu fler som bojkottar företaget.

Avsaknad av empati är ett starkt kännetecken för psykopater. Detta gör sen att dessa personer enklare tar sig till toppen av företag. För när man saknar empati är det enklare att trycka ner andra under sig, sno saker, fuska osv.
För de flesta tar det emot att göra sånt men några få procent av världens befolkning saknar detta och kan då obehindrat utnyttja system och andra människor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av payc:

Det vet jag i och med att jag följt tråden på Swedroid

Aha. Jag gick in och tittade där och såg en massa inlägg i deras Amazon-tråd om att folk köpt varan till fel pris. En sådan här situation måste vara hemsk för säljaren.

Är det så smart att ha tredjepartssäljare som kontaktar köpare på engelska? Sker försäljningen på en svensk sida tycker jag att kontakten mellan köpare och säljare borde ske på svenska, om inte båda parter tycker att det är acceptabelt med engelska. Den äldre generationen, som gick i skolan fram till slutet av andra världskriget, lärde sig tyska som första främmande språk och tycker ofta att det är svårt med engelska. Yngre personer vill gärna tro att de är bra på engelska men i många fall finns det brister i språkkunskaperna. Invandrare som kommer till Sverige och bara kan hemlandets språk prioriterar nog svenska istället för engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vidrigt beteende

Det är ju dock inte riktigt sant. Personer verkar vilja tro vad som helst bara företagen är stora nog.

Nästan alla återförsäljare har sina egna varumärken. I det avseendet är AmazonBasics inget konstigt. Företag anklagar dem för att kopiera designer, men det är nästan alltid absurda påståenden eller att "orginalet" bara är samma white lable produkt som Amazon sedan köper.
Det mesta är grejer så som batterier, papper, kablar, textil, osv som bara är generiska white lable produkter producerade av något stort företag.

När det kommer till företag som faktiskt själva stått och skrikit hittar jag främst Peak Design och Rain design.
Deras produkter är knappt lika, men det lönar sig säkert att springa till media och försöka hoppa på hattåget för Amazon:

AmazonBasics till höger.

I de andra fallen är det främst bloggare som upptäcker att Amazon "kopierar" design utan att "orginalet" uttalar sig. Vilket jag utgår handlar om att det är en white lable produkt och de föredrar att inte göra det känt genom att anklaga Amazon.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

EMV är ju inte riktigt samma sak dock.
Om du nu missat rubrikerna så är det inte så att Amazon kände för att t.ex släppa ett stativ eller en väska. Utan man helt kopierade en produkt. Inte samma sak som när t.ex Ica köper in pizza för att sälja under eget namn, för de köper inte in en exakt kopia av t.ex Grandiosa kebab utan man gör lite ändringar för att få en bättre/billigare/annorlunda produkt.

Ica hamnade ju i blåsväder för att det inte är ett normaliserat beteende. De gjorde en ren kopia istället för att försöka konkurrera eller innovera. Det kanske känns normalt bland psykopater men inte bland vanliga människor.

Fast nu så är ju inte knäckebröden i närheten av lika, det enda som är lika är förpackningen, vilket måååånga varor för livsmedel är, bara andra färger, logga etc. Utan att vara "snodd".

Kan en butik kapa ett led, och köpa direkt från tillverkaren så kommer de göra det.
Varför köpa via en mellanhand som vill ha någon/några kronor för "tjänsten" att stå som mellanhand, när det är en annan tillverkare som egentligen har receptet och tillverkningen?
Bara för att samma ingredienser har använts, så är det inget som säger att receptet är exakt likt, bröden är inte ens i närheten av lika till utseende.

I exemplet med knäcket visas det tydligt att de inte är samma recept, går att se på näringsvärdena som är olika på de produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skillnaden med EMV är att du köper samma produkt av företaget som tagit fram den och sen gör den.
I de här fallen har man ju skitit i personerna som gjort produkten och gått runt direkt till fabriken som gjorde den på beställning åt företag 1.

Det är helt olika.

Amazon har väl blivit stämda för det? Plus väldigt mycket skriverier och ännu fler som bojkottar företaget.

Avsaknad av empati är ett starkt kännetecken för psykopater. Detta gör sen att dessa personer enklare tar sig till toppen av företag. För när man saknar empati är det enklare att trycka ner andra under sig, sno saker, fuska osv.
För de flesta tar det emot att göra sånt men några få procent av världens befolkning saknar detta och kan då obehindrat utnyttja system och andra människor.

Fast det var ju det jag skrev hade hänt i min första citering i Icas fall. De gick bakom personen som tillverkat brödet och anställde bageriet och tog receptet rakt av och kastade ut personen och dennes produkt ur deras sortiment och ersatte med sin egen. Personen fick inte en krona efter det. Så nej, i det fallet, ingen skillnad.

Att Amazon har gjort omoraliska val är det väl ingen som motsäger, det jag försöker framföra är att de inte är ensamma, din matvarubutik på hörnet använder sig av samma metoder. Om de har blivit stämda och även blivit dömda för det är inget jag kan svara på då jag står utan den informationen. Kan säkerligen kollas upp. Och klart att de blir uppmärksammade när de är ett av världens största (om inte största) globala handelsföretag.

Jag förstår inte vad du yrar om här. Den diskussionen jag för har inget med personliga beteenden, värderingar eller dylikt att göra.

Amazons policy anser jag är tvådelad. Delvis anser jag att det är bra att ha ett hårt system med ordentligt satta regler som inte är öppna för tolkning. Det innebär att säljarna på marknadsplatsen har ett större ansvar och lider större konsekvenser om de inte lever upp till detta.

Att varje enskilt land har olika lagrum för arbetsrätt och dylikt kan inte Amazon hjälpa. De skulle drunkna i administration om de skulle behöva se till detta, därför är det enklare för dem att etablera en hård policy i samaband med användandet av marknadsfunktionen.

Att Amazon dock väljer att ge sina egna anställda undermåliga anställningar i ett flertal länder är dock såklart inte bra, detta kan vi bara hoppas på att det blir bättre i framtiden, alternativt att en annan marknadsaktör kommer med ett mer effektivt och bättre affärskoncept som kan omhänderta sina medarbetare på ett mer fullgott sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Fast nu så är ju inte knäckebröden i närheten av lika, det enda som är lika är förpackningen, vilket måååånga varor för livsmedel är, bara andra färger, logga etc. Utan att vara "snodd".

Kan en butik kapa ett led, och köpa direkt från tillverkaren så kommer de göra det.
Varför köpa via en mellanhand som vill ha någon/några kronor för "tjänsten" att stå som mellanhand, när det är en annan tillverkare som egentligen har receptet och tillverkningen?
Bara för att samma ingredienser har använts, så är det inget som säger att receptet är exakt likt, bröden är inte ens i närheten av lika till utseende.

I exemplet med knäcket visas det tydligt att de inte är samma recept, går att se på näringsvärdena som är olika på de produkterna.

Aha, var det bara förpackningen det gällde som var kopierad? Tyckte jag hade ett tydligt minne att det var receptet, jaja

Edit: Hade rätt, var hela paketet och brödet med:
https://www.flashback.org/t3284029

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De är döda för mig så samma sätt som skämtfirman CDON från och med nu.

CDON har slutat med lager kallar sig själva för "Market Place" hoppas fler bojkottar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Skriven av Chefredaktören dessutom.

Det lyfter ju i och för sig fram hur Amazon funkar, något som många svenskar ar inte känner till då det är så nytt för oss här.