Första egna bygget! Kompromisslös PC

Permalänk
Medlem

Första egna bygget! Kompromisslös PC

God kväll!

Det har länge kliat i fingrarna efter att kasta bort värdefulla timmar som borde läggas på annat och således har jag äntligen kommit till skott och har plockat ihop en PC.

Jag är rätt nöjd med delarna jag valt men det kvarstår frågor som jag riktar mot er angående kompabilitet och kanske främst fläktarna och konfigurationen av dessa.

Jag är väl medveten om att jag hade kunnat spara in pengar på en hel del komponenter, men det är jag inte intresserad av, utan endast att allt kommer fungera korrekt (ja, jag är nervös!)

https://komponentkoll.se/bygg/JzkEI

Jag har redan fått tag i AIO kylaren och GPUn (fyfan vad svårt det var.) Gällande fläktarna så har jag resonerat så här:
3 Uni-Fans i botten - Intake
3 Uni-Fans på sidan - Exhaust
Radiatorn i toppen med Noctua-fläktarna - Intake
-
Är detta en någorlunda rimlig konfiguration? Behöver man någon typ av RGB/fläkt-hub? Är vrålkass på RGB.
Sen ännu en noobfråga: Ifall tidigare nämna config fungerar, monteras fläktarna ovanpå radiatorn eller under? Alltså Chassi - fläktar - radiator?

Tusen tack på förhand för alla råd, synpunkter och tips!

Permalänk
Viking

Jag har en väldigt lik setup själv med en Lian Li O11, 2 pack uni-fans och en Z73. Specs i signaturen. Skillnaden är Noctua-fläktarna.

Fläktarnas riktning är också lika som du skrivit. Grafikkortet får fräsch luft från botten och CPU:n från toppen, sedan utblås på sidan. Jag tycker att detta funkar bra, och jag har låga temperaturer (mycket bättre än i mitt förra bygge iaf.)

Angående RGB-hubb så ingår det en hubb i varje 3-pack uni-fans. Och varje hubb klarar att styra 4 st rader med 4 fläktar, så 16 totalt. Så endast en hubb behövs i bygget. De styrs med programmet L-Connect.
Fläktarna till radiatorn, i ditt fall med Noctua, kopplas direkt in i en 3-1 splitter in i vattenblocket. Sedan styr man dem enkelt via NZXTs CAM-mjukvara.
Så det ska vara en ganska enkel kabeldragning.

Edit: Fläktarna har jag monterat under radiatorn i en "pull konfiguration". Alltså så att de syns inifrån chassit.

De här minnena är också lika snabba till ett billigare pris:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag har en väldigt lik setup själv med en Lian Li O11, 2 pack uni-fans och en Z73. Specs i signaturen. Skillnaden är Noctua-fläktarna.

Fläktarnas riktning är också lika som du skrivit. Grafikkortet får fräsch luft från botten och CPU:n från toppen, sedan utblås på sidan. Jag tycker att detta funkar bra, och jag har låga temperaturer (mycket bättre än i mitt förra bygge iaf.)

Angående RGB-hubb så ingår det en hubb i varje 3-pack uni-fans. Och varje hubb klarar att styra 4 st rader med 4 fläktar, så 16 totalt. Så endast en hubb behövs i bygget. De styrs med programmet L-Connect.
Fläktarna till radiatorn, i ditt fall med Noctua, kopplas direkt in i en 3-1 splitter in i vattenblocket. Sedan styr man dem enkelt via NZXTs CAM-mjukvara.
Så det ska vara en ganska enkel kabeldragning.

Edit: Fläktarna har jag monterat under radiatorn i en "pull konfiguration". Alltså så att de syns inifrån chassit.

De här minnena är också lika snabba till ett billigare pris:
https://komponentkoll.se/bild/HtLww.png

Hade jag haft några pengar till övers hade jag skickat dig en stor fet ros!! Bättre hjälp kunde jag inte drömt om! Känner mig superlugn nu. Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om valfri AIO är så väldigt kompromisslöst. För de där pengarna får ju en nästan en hel loop till iallafall CPU.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag vet inte om valfri AIO är så väldigt kompromisslöst. För de där pengarna får ju en nästan en hel loop till iallafall CPU.

Var faktiskt på g att köra på det spåret men insåg att jag är för lat för att pilla med sånt😅