Värma upp hemmagym i garage, elradiator eller värmepump?

Permalänk
Medlem

Värma upp hemmagym i garage, elradiator eller värmepump?

Jag har ett 22kvm garage som är kopplat på huset men det har ingen uppvärmning. Det är isolerat i taket och i väggarna, dock är väggarna uppskattningsvis 15cm tjocka så det är väl ingen superisolering. Jag vill placera mitt hemmagym där men det kommer ju innebära att det behöver värmas upp i perioder..Vad är mest fördelaktigt, ett/två elelement (vilka isf) eller investera i en värmepump? Realistiskt kommer det bara behöva värmas till ~19-20c några timmar 3-5 dagar i veckan och resterande tid kan det vara vanlig underhållsvärme (>10c) som huset ger vad jag förstår.

Värmepumpen är ju en högre investeringskostnad men säkert bättre på sikt, dock frågar jag mig om det inte är overkill till ett sånt litet utrymme och under så begränsad tid per uppvärmning? Om jag kör element, behöver jag en avfuktare då också?

Permalänk
Medlem

Har du 25k så kanske en miningrig?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Har du 25k så kanske en miningrig?

Det har jag men låter som en minusdeal med tanke på elpriserna

Permalänk

Jag kör Julas billigaste luftvärmepump i garaget (50kvm), är sjukt nöjd. Det går ihop sig rätt snabbt mot att köra direktverkande el.. verkningsgraden är (om jag minns rätt) 3,5 vid uppvärmning. Jag har den ställd på 17C hela tiden. Riktigt gött att allt är varmt när man ska skruva, eller i ditt fall träna! Komfort är viktigt för mig!

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk13:

Det har jag men låter som en minusdeal med tanke på elpriserna

Nu vet jag inte vad du har för elpris men själv värmer jag garaget på det sättet istället för elradiatorer och hittills har jag skrapat ihop mer än vad det kostat i el.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Öhh alltså om du ändå skulle utnyttja värmen från riggen är det ju bara på pluskontot med lite kryptovaluta.
Dock blir det ju en ganska komplicerad värmeanläggning om man inte är så intresserad av själva miningen.

Tror du kommer landa i att hålla varmt hela tiden då uppvärmningen lär ta får lång tid och du använder utrymmet för ofta. Därför röstar jag på en enkel värmepump.

Permalänk
Medlem

Köp en luftvärmepump av kvalitet, den torkar ju även ut luften något. Tänk dock på att utomhus enheten kan låta lite, så se över lite sådana saker innan beslut. Sen så behövs ju en luftvärmepump servas då och då, men det kan du göra själv i några år och ta dit en firma var 3-4 år. Sen ska den ju rengöras varje år också. Men det är ingen stor affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk13:

Det har jag men låter som en minusdeal med tanke på elpriserna

Kryptopriserna är ännu högre så det ska inte vara ett problem, men det kan ändras snabbt. Oavsett, jämfört med el-element är krypto alltid mer ekonomiskt i drift (inköps priset är såklart mycket dyrare).

Men relativt krånglig lösning för på problemet, fast rätt väntat svar med tanke på vilket forum du är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk13:

Det har jag men låter som en minusdeal med tanke på elpriserna

Jag köpte 5st 3060TI för runt 25 000:-. Får in 10 000:- i månaden till en elkostnad av 700:-.
Runt 700W värme

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk13:

Det har jag men låter som en minusdeal med tanke på elpriserna

Vänta då tills du räknar på element som drivs på el, där får du tillbaka exakt 0:- för elen du använder.
Kör du mining så kan du atm räkna med att få tillbaka 10~ ggr pengarna.

Skillnaden ligger ju då såklart i inköp där en mining rig kostar 10-20 ggr mer än ett element.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Varför komplicera för mycket?
Du lär väl inte behöva ha särskilt varmt när du ska träna. Köp 3-4 elradiatorer med fläkt på ClasOhlon för 200kr/st.
Slå på en stund före träning. Minimal investering och är du inte nöjd är det bara att uppgradera till dyrare lösning.

Permalänk
Medlem

Whoa sorry boys men miningrig är uteslutet oavsett lönsamhet, inget för mig

Skrivet av Javis:

Varför komplicera för mycket?
Du lär väl inte behöva ha särskilt varmt när du ska träna. Köp 3-4 elradiatorer med fläkt på ClasOhlon för 200kr/st.
Slå på en stund före träning. Minimal investering och är du inte nöjd är det bara att uppgradera till dyrare lösning.

Ja det lutar nog mot något sådant, men då har jag läst på andra ställen att luftfuktigheten kan bli ett problem?

Permalänk
Skrivet av jk13:

Whoa sorry boys men miningrig är uteslutet oavsett lönsamhet, inget för mig

Ja det lutar nog mot något sådant, men då har jag läst på andra ställen att luftfuktigheten kan bli ett problem?

För kännedom så har jag i princip haft 0 ventilation i mitt garage denna vintern, kört in blöta bilar gång på gång. Julas luftvärmepump avfuktar kanon ställd på värma och 17C. Hela grejen med en luftvärmepump är att den avfuktar luften. Det finns ett läge även på dessa snorbilliga som är för avfuktning, men aldrig testat då behovet inte finns.

Om jag va dig så hade jag nog köpt 1styck el element för typ 2-300kr och testat. Ditt garage är ju så pass litet endå att det kommer säkert funka kanon. Men håll inte på o starta och stäng av det, ställ in det på en temperatur och håll dig där! Blir skönast och huset mår bäst.

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem

Räcker med ett element skulle jag säga, ta gärna en sån där kub med fläkt istället. Du kan nog ändå max köra 2st om frugan låter bli att laga mat samtidigt .

Mina 35kvm garaget tar inte lång tid att bli drägligt från nollan med 2kw fläkt. Ska jag dock hålla det varmt tar det 18 timmar med det som brukar vara i garaget innan stommen och allt är varmt nog för att det ska börja blir lite tid mellan termostattillslagen. Det syns på elräkningen om jag varit mycket i garaget på vintern. 95mm isolering, vanlig villaport ej varmisolerad.

Såå.. vill du ha vikter å stänger varma så gå på luftvärmepump skulle jag säga men du kan ju prova på se med fläkt först.. en sån har man ju alltid nytta av ändå 😀

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H