Tips om program/app för 3D-Modellering (CAD?) för nybörjare?

Permalänk
Medlem

Tips om program/app för 3D-Modellering (CAD?) för nybörjare?

Tjena!

Jag bygger en hel del hobby-projekt med plast, trä, foamboards, och wellpapp.
Både mindre grejer, som t.ex. belysningsdetaljer med inbyggda led-lister, men även lite större inredningsgrejer.
Hittills har jag ritat mina idéer och designer med papper och penna.
Men jag är ingen höjdare med pennan, så jag har svårt för att rita idéerna i 3D.
Så jag skulle vilja lära mig att rita 3D-modeller av mina designidéer i något pc-program eller android-app på min Samsung Galaxy Tab S5e-surfplatta.

Men det finns ju så otroligt många program/appar att välja bland.
Så jag behöver er hjälp.
Vilket program/app skulle ni rekommendera till någon som har noll erfarenhet av digital design?
Jag ser gärna att det är ett program/app som är så enkel som möjligt att komma igång med.
Jag behöver inte ett program/app med superavancerade funktioner, animeringar eller effekter.
Jag vill bara kunna rita mina designidéer i 3D (Cirklar, geometriska former, raka linjer), färglägga delarna och anteckna måtten på varje del av bygget i ritningen.

Tusen tack på förhand!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk

Sketchup är väldigt enkel och mer eller mindre vem som helst ska kunna lära sig det på en timme eller två, åtminstone grunderna. Personligen tycker jag sketchup dock blir väldigt begränsande utöver grunderna. Sketchup är dessutom webbaserat så du slipper att ha grejerna lokalt på datorn. Så om du bara vill göra någorlunda enkla grejer eller få en smak på CAD program så är sketchup bra. Det är dessutom gratis för privatpersoner.
Blender är min andra rekommendation, skulle gissa på att blender är det vanligaste CAD programmet. Det är svårare att använda en sketchup men att lära sig grunderna är inte svårt. Finns dessutom otroligt mycket guider och tutorials om blender. Blender kan man göra väldigt komplexa saker med och det används av alla från nybörjare till proffs. Blender är också gratis.

Så mina rekommendationer är sketchup för det allra enklaste och blender för det lite svårare men i slutändan mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut valt Fusion 360. Sketchup är ett alternativ också. Huruvida du kvalar in för en gratisversion vet jag inte men Fusion 360 borde inte vara några problem i alla fall. Dessa två har helt olika arbetssätt, Fusion 360 är ett konstruktionsverktyg och Sketchup är ett skissverktyg, båda kan åstakomma samma saker.

Hade absolut inte valt något gratisalternativ i någon appstore. Fusion 360 har bred användarbas, tonvis med utbildningsmaterial, videos etc. Måttsättning och parametrisk modellering är superenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfish4321:

Sketchup är väldigt enkel och mer eller mindre vem som helst ska kunna lära sig det på en timme eller två, åtminstone grunderna. Personligen tycker jag sketchup dock blir väldigt begränsande utöver grunderna. Sketchup är dessutom webbaserat så du slipper att ha grejerna lokalt på datorn. Så om du bara vill göra någorlunda enkla grejer eller få en smak på CAD program så är sketchup bra. Det är dessutom gratis för privatpersoner.
Blender är min andra rekommendation, skulle gissa på att blender är det vanligaste CAD programmet. Det är svårare att använda en sketchup men att lära sig grunderna är inte svårt. Finns dessutom otroligt mycket guider och tutorials om blender. Blender kan man göra väldigt komplexa saker med och det används av alla från nybörjare till proffs. Blender är också gratis.

Så mina rekommendationer är sketchup för det allra enklaste och blender för det lite svårare men i slutändan mycket bättre.

Nu är jag inte helt insatt i blender men lämpar det sig verkligen för konstruktion? Trodde det var mer ett verktyg för att skapa digitala assets för 3D-rendering?

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Nu är jag inte helt insatt i blender men lämpar det sig verkligen för konstruktion? Trodde det var mer ett verktyg för att skapa digitala assets för 3D-rendering?

Blender har med tiden blivit för alltingen i princip. Man kan konstruera, rendera, göra texturer och till och med redigera videos. Det är i princip allt i ett men för sådant som exempelvis att designa delar för 3d printande hade jag kanske inte använt blender. Har en vän som håller på att göra ett spel och alla 3d-figurer gör han i blender. För Wiffler tror jag nog blender skulle fungera bra.

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha klassisk mekansik CAD som är både gratis och multiplatform så är FreeCAD hyfsat välkänt. Vill man köra på Mac och/eller iPad och är beredd att betal för ett lite glassigare stuk så kan Shapr3D vara ett alternativ.

Vill du ha någon detalj gjord i små kvantiteter så är eMachineShop ett kul upplägg. Dom har funnits länge nu så deras affärsmodell ser ut att fungera bra. Ingår ett gratis 3D CAD. Inget för arkitekter men perfekt om du behöver typ någon mojäng fräst i någon metall.

Permalänk
Medlem

Jag påstår att Solidworks är bäst, men det kostar ju skjortan och femti.
Personlig gillar jag inte FreeCAD, Shapr3D eller Blender tycker de är har olika allvarliga brister (iofs ett tag sedan jag testade) skulle nog mest gill FreeCAD idag, men de gånger jag testat har det varit för buggigt. De andra ser jag mest som flashiga designverktyg snarare än konstruktionsverktyg.
Här är liten artikel om alternativen till guldstandarden.
https://www.sculpteo.com/blog/2020/01/08/top-10-solidworks-al...