Hur ofta råkar ni ut för olyckor i hemmet?

Permalänk
Medlem

Hur ofta råkar ni ut för olyckor i hemmet?

Hej,

Ett ämne som aldrig tagits upp här tidigare som jag själv tycker är intressant, hur ofta som ni varit med om en olycka som ni sedan tagit via försäkringen? Förlitar ni er på hemförsäkringen eller tecknar ni alltid en extra försäkring vid köp av en produkt för att sedan slippa strulet med hemförsäkringen? Har ni bra/dåliga erfarenheter av hemförsäkringen?

Jag själv, alltid när jag köper en dyrare pryl så som iphone, så tecknar jag alltid deras "drulle försäkring", allt eftersom företagets egna försäkring är så mycket smidigare än vad det annars hade varit om man tagit det via hemförsäkringen. Densamma när jag köper dyrare TV.

Hur gör ni själva i dessa situationer?

Permalänk
Hedersmedlem

Har (ännu...) aldrig råkat ut för något så pass stort att försäkring skulle behöva blandas in. Köper aldrig till extra försäkringar till prylar.

Permalänk
Medlem

Brukar för det mesta inte teckna någon extra försäkring, hemförsäkringen kostar så lite extra att få utökat elektronikskydd på så den har jag. Enda undantaget är väl när jag köper typ en iPad Pro som utökar garantin på den och samtidigt gör att jag inte måste vara fullt så försiktig med den.

På mobiler har jag dock aldrig det och skulle definitivt inte ta det på något stationärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har (ännu...) aldrig råkat ut för något så pass stort att försäkring skulle behöva blandas in. Köper aldrig till extra försäkringar till prylar.

Skulle vara intressant att veta vare sig du har familj i hemmet eller single/sambo. Imponerande oavsett.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tjejen fick sin cykel snodd, men det är ju inte en olycka direkt. Det är enda försäkringen jag nyttjat. Det här med sakförsäkringar på enskilda produkter är tämligen meningslöst.

Det som kostar under 1500 kr får man inte ut något för på hemförsäkringen, men är det grejer som är värda under 1500 kr så är det ju inte heller som att det är något större problem att bara byta själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köper aldrig dessa extra försäkringar. Har aldrig haft sönder nåt heller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig tecknat någon extra försäkring när jag köpt något(om det inte ingår gratis, t.ex. som hur stjärnurmakarna slänger med 6 månader gratis, och har hittills inte lyckat paja något som jag hade behövt den extra försäkringen för/hemförsäkringen för.

Mina föräldrar har dock råkat ut för att saker pajat i hemmet där de nyttjat hemförsäkringen. De hade bland annat en nästan helt ny frysbox fylld med kött, där säkringen i källaren gick efter ett par veckor, och där det tog någon dag innan de upptäckte det. Dina försäkringar ersatte både frysboxen samt det förstörda köttet snabbt och smidigt utan klydd.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Aldrig.. hittills.

Min hemförsäkring har dock varit en synnerligen god deal för mig personligen pga. x antal stölder som jag drabbats av.

Edit: Jag är ensamstående och har haft min egen försäkring i typ 13-14 år.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig extra försäkring. Har hemförsäkring men gången jag försökte använda den (åsknedslag som tog död på en egenbyggd dator) gick dem inte med på det då den inte var fabriksbyggd, så är inte så förtjust i den heller.

Jag kör utan skal på min iPhone också 😗

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lagt till nån sån försäkring.

En enda gång har jag råkat ut för en sak som jag anmält till försäkringsbolaget. Det var en apparat som hade försvunnit vid en flytt. Jag fick ersättning för ca 60-65 procent av inköpsvärdet den gången. Lustigt nog hade priset på motsvarande ny sjunkit så mycket att jag kunde köpa en ny utan att behöva lägga till pengar ur egen kassa!

Men inga olyckor eller liknande. Jag är försiktig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Stulen Cykel som folksam ersatte
Råkade skära upp fingret när jag diskade fick då lite från folksam

Elektronik köper jag aldrig försäkring till, onödiga pengar.

Permalänk
Medlem

Det är väl hemförsäkring man mer eller mindre måste ha?

Som är för brand, översvämning och andra oförutsedda saker.

Fick en cykel stulen och fick en ny på försäkringen.

Tror inte man behöver välja något extra direkt.

Försäkringsbolagen har alltid massa friskriverier. Man bör typ ha kvitton på alltid men kanske svårt att ha på ett gammalt konstverk eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Bara bara mitt tangentbord, jag tror jag är uppe i 5 tangentbord genom att spilla ett glas med x dryck över det. Jag vet att det bara är en tidsfråga, så det blir värt de 200 kronorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bara bara mitt tangentbord, jag tror jag är uppe i 5 tangentbord genom att spilla ett glas med x dryck över det. Jag vet att det bara är en tidsfråga, så det blir värt de 200 kronorna.

Det kanske inte är så dumt faktiskt. Vilken försäkring har du då?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att köpa någon extra försäkring på prylar. Har hemförsäkring och trafikförsäkring såklart. Sen har jag en Sjuk och Olycksfall försäkring men har alltid varit tveksam till den egentligen. Den enda gången du har nytta av den är om du får cancer eller dylikt men jag vet inte om jag har nytta av några extra hundra tusen då. Sen är det alltid så många edge cases att man får ju vara glad om man får någonting tillbaka.

Bröt fingret för några år sedan och fick tillbaka 500Kr eller ngt för besök på vårdcentralen. Kändes meningslöst.

Min tumregel: Försäkra enbart sådant du inte har råd att förlora.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kanske inte är så dumt faktiskt. Vilken försäkring har du då?

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001156909-Trygg...-

Jag har valt just NetonNet då man bara kan åka in till deras lagershop och få det löst direkt över disk även om man köpt produkten över internet. Handlar oftast där. De har inte tjänat mycket pengar på mig som tangentbordskund..

Permalänk
Medlem

Ni som aldrig, eller väldigt sällan råkar ut för olyckor, ni faller inte in på barnfamiljer då eller?

Permalänk
Medlem

Har barn sedan 10 år tillbaka men inga olyckor, bara utnyttjat hemförsäkringen en gång då exets cykel blev stulen.
(Samt helförsäkringen på bilen då samma ex körde in i en grindstolpe)

Permalänk
Avstängd

Har aldrig använt, har inte ens en repa på min S1, S7 edge, Tab 3 så har aldrig behövs det sen är dom bara ett svin ändå då dom har självrisk samt räkna hur många år gammal den är, så det slutar med att man knapp får några pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Dyra extraförsäkringar slutade jag med för 30+ år sen när jag insåg att jag stort sett aldrig behöver dom. Jag har tills nu sparat in sakerna minst 3-4 ggr över om en av dom råkar gå sönder (och det gör dom inte, dagens elektronik är mkt. stabil).

Eftersom jag har Villa och Bil har jag försäkring på dom, men det har inte hänt något - ever (knock on wood). Alla andra i grannskapet har haft inbrott eller blivit utsatt för svindel, bara inte jag, men jag vet lite "varför".

1) Gamla tanten över gatan blev svindlat på 350.000 av falska "bankfolk" som bad henne logga in med BankID på en falsk sajt, hon hade dock tur och slapp med att betala, men inte alla har varit så tursamma. En annan i byn fick inte tillbaka dom 129.000 dom svindlade från honom, för att banken sade att han inte hade varit aktsam.

2) Min granne hade inbrott första gången han flyttade in bredvid, han hade inte så mkt, så dom fick inte så mkt. med sig, men det var ett psykologisk press för familjen. Nu har dom hem alarm med kamera och bevakning.

3) Grannen på den annan sida har varit utsatt för många brott, nu har han flyttat.

Och så kan jag fortsätta att berätta historier...men jag stannar här och förklarar varför jag tror jag råkar så sällan ut för brott.

När jag flyttade hit, hade jag en ex-con (tidigare kriminell/brottsdömd) som granne, han var faktisk jättetrevlig att prata med och var under behandling för missbruk och alkoholism, han gav mig diverse råd till hur vi kan hålla potentiella tjuvar och andra borta från huset:

- Ha alltid ljusen tänd omkring garaget (inte auto ljus)
- Ha alltid ljusen i källaren tänd dygnet runt, tjuvar HATAR ljus och gillar bäst att arbeta dold och i mörkret.
- Städa inte trädgården så det liknar en lyxvilla, tjuvar går specifikt efter välstädade trädgårdar då folk som gör så, ofta har gott om pengar och tid.
- När du ser en bil snoka långsamt förbi ditt hus, gå ut på gatan och vis att du finns, du skrämmer bort dom i lång tid.
- Sprid rykten i stan om att du är extremt välutrustad med kameror och teknik som fotar och ger dig besked om att det finns någon på tomten, tjuvar får 90% av deras information av folk dom känner som levererar varor, post och som utför trädgårdsarbete hos dig eller hos grannarna, tjuvar HATAR obehagliga överraskningar.
- Tjuvar är fega, dom vill ha det lätt. Är du en typ som gillar att gå till träning, kampsport etc. skryt gärna om detta till samma personer omkring, tjuvar vill INTE bemöta en som kan spöa dom.
- Gör det besvärligt att göra inbrott. Kom ihåg, tjuvar är lata - dom väljer grannens hus om hans hus är mindre skyddat. Rosbuskar och plantor som gör sönder kläder kring terrass och fönster är svåra att hantera i mörkret, tjuvar hatar detta.
- När du är ute och reser på semester, har du flera tv apparater, sätt gärna TIMER på dessa med högt ljud, tjuvar spanar ditt hem i LÅNG tid innan dom slår till. Hör och ser dom TV aktivitet, så vågar dom inte.
- Få någon till att ta posten för dig när du är borta.
- Få någon att vattna dina plantor, evnt. grannar.
- Skriv ner bilnumret på dom som parkerar foran ditt hus om dom inte hör hemma där, detta är jätte avskräckande för potentiella tjuvar.

Permalänk
Medlem

Skulle jag välja lägger jag hellre 1000kr per månad på aktier än försäkringar, sen får vi se vilket som ger bäst avkastning.

Trafikförsäkring och hemförsäkring är de försäkringar jag själv har.

Att försäkra prylar tror jag sällan är värt. Kostar nog mer än det smakar, hur skulle annars försäkringsbolaget göra vinst.

Permalänk
Avstängd

Jag köper inte några extraförsäkringar då de sällan behövs. Hemförsäkringen täcker ganska bra vad jag förstår. Jag köper också större grejer på kreditkort som har vissa fördelar som 90 dagars försäkring för skador stöld och liknande, dessutom 90 dagars prisgaranti och ett års extra garanti på hemelektronik. Det sagt så har jag inte behövt utnyttja dessa saker någon gång tror jag. Bilförsäkringen har räddat mig från stora kostnader några gånger däremot, när jag blivit påkörd eller fått inbrott. Min morsa har nog gått plus på sin hemförsäkring dock, när jag bodde hemma fortfarande så sprack vårt 700-liters akvarium i botten exempelvis så allt vatten forsade ut, det hade inte blivit billigt att fixa själv med vattenskador på byggnaden och så.

Permalänk
Medlem

Har en försäkring (utöver hemförsäkringen som är obligatorisk vid hyresrätt) och det är cykeln. Tror det är 400:- /år eller nåt sånt. Örebro är nämligen den stad i Sverige som, av vad jag hört, har högst andel cykelstölder per capita.
annars inget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bara bara mitt tangentbord, jag tror jag är uppe i 5 tangentbord genom att spilla ett glas med x dryck över det. Jag vet att det bara är en tidsfråga, så det blir värt de 200 kronorna.

5 tangentbord ? Du borde inte ändra vanor efter att det hände 2:a gången alternativt skaffa ett tangentbord som tål lite spill?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hade rejäl otur när jag skulle köpa ny TV.
Första TVn kom i småbitar.
Andra TVn fick katten för sig att hoppa upp och hänga sig fast på ovansidan tills TVn välte frammåt och slogs i bitar mot golvet.

Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som aldrig, eller väldigt sällan råkar ut för olyckor, ni faller inte in på barnfamiljer då eller?

Vi är en barnfamilj med två barn. Har vanlig hemförsäkring, en halvförsäkring på bilen samt två extra barnförsäkringar men i övrigt inga andra försäkringar. Har nog aldrig behövt använde en försäkring någonsin i mitt 40-åriga liv

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

5 tangentbord ? Du borde inte ändra vanor efter att det hände 2:a gången alternativt skaffa ett tangentbord som tål lite spill?

Mjo, men samtidigt är det väl över 10 år också. Jag hade ett spillsäkert tangentbord, men kunde inte hitta något mekaniskt. Så det bytte jag bort pga det.

Ändra vanor hur? Ställer inga glas nära tangentbordet längre, men olyckor händer ändå. Vilket också är anledningen till att försäkringar finns. Räcker att man glömmer en gång.

Skrivet av Joppis:

Vi är en barnfamilj med två barn. Har vanlig hemförsäkring, en halvförsäkring på bilen samt två extra barnförsäkringar men i övrigt inga andra försäkringar. Har nog aldrig behövt använde en försäkring någonsin i mitt 40-åriga liv

Även om man aldrig behövt använda en försäkring så kan man behöva. Det är lite konstig jämförelse. Min sambo hade körkort i 15 år, utan olyckor. Tyckte det räckte med halvförsäkring pga det - sen sprang det ut en älg och sen var den passaten historia. Täcktes såklart inte av halvförsäkringen. Dyr läxa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Mjo, men samtidigt är det väl över 10 år också. Jag hade ett spillsäkert tangentbord, men kunde inte hitta något mekaniskt. Så det bytte jag bort pga det.

Ändra vanor hur? Ställer inga glas nära tangentbordet längre, men olyckor händer ändå. Räcker att man glömmer en gång.

Testa att köra tangentbordet i diskmaskinen, jag har gjort det några gånger med gott resultat, bara det får torka ordentligt. Men det absolut viktigaste är att koppla ur det så fort som möjligt, vätska i sig är ju inget problem utan det är ju när man får kortslutningar som problemen kommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Testa att köra tangentbordet i diskmaskinen, jag har gjort det några gånger med gott resultat, bara det får torka ordentligt. Men det absolut viktigaste är att koppla ur det så fort som möjligt, vätska i sig är ju inget problem utan det är ju när man får kortslutningar som problemen kommer.

Ja varför inte antar jag, det kan ju inte bli värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vi är en barnfamilj med två barn. Har vanlig hemförsäkring, en halvförsäkring på bilen samt två extra barnförsäkringar men i övrigt inga andra försäkringar. Har nog aldrig behövt använde en försäkring någonsin i mitt 40-åriga liv

Vad är det för ålder på bilen? Det är ju en ganska rejäl avskrivning om något skulle hända och du inte har helförsäkring på den.

Jag jobbar faktiskt med försäkringar vid sidan av studierna, (främst bilförsäkringar, men man får ju en inblick i hur det fungerar). Vissa försäkringar är faktiskt svinvassa. På telefonen kör jag personligen en försäkring med 750 kronor självrisk och ingen avskrivning. Kostar ungefär 100 kronor månaden. Går telefonen sönder efter 2 eller 3 år får jag alltså en helt ny, (ofta senare modell än den jag hade), istället för ingenting. När telefonen kostar 10 000 - 14 000 kronor styck så blir det ju ganska snabbt värt om man klantar sig.

Hemförsäkring skrattar ju rent generellt åt elektronik.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync