LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

En annan fråga: Jag är osäker på om pixeltätheten skulle bli tillräcklig på en 55" när man har den på skrivbordet. Skulle vilja se hur det blir genom att jämföra på min 34" UW - kan någon säga vilken upplösning jag ska ställa in på för att få motsvarande pixeldensitet som en 55" LG?

Det kommer inte bli någon jättebra jämförelse i slutändan: storleken på själva pixlarna på din 34 tummare ändras ju inte bara för att du ändrar upplösningen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det kommer inte bli någon jättebra jämförelse i slutändan: storleken på själva pixlarna på din 34 tummare ändras ju inte bara för att du ändrar upplösningen

Va, har jag missat något eller blir inte det i princip samma sak, när man stretchar lågupplöst så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Va, har jag missat något eller blir inte det i princip samma sak, när man stretchar lågupplöst så?

3840x2160 på 55” vs 2560x1440 på 27”(samma densitet som en 34” UW).
En 4K 55” har väl cirka 26% lägre pixeldensitet jämfört med 1440p 34” UW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

3840x2160 på 55” vs 2560x1440 på 27”(samma densitet som en 34” UW).
En 4K 55” har väl cirka 26% lägre pixeldensitet jämfört med 1440p 34” UW?

Tack!
Testade att ställa in upplösningen på 2546x1066 och det blir rätt mycket fulare men det går bra när man vänjt sig och ser till att sitta en bit längre ifrån. De 7 extra tummen gör det lätt värt det då jag kommer att använda den till att se på film med också.
Blir till att satsa på en sån då när jag får råd och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tack!
Testade att ställa in upplösningen på 2546x1066 och det blir rätt mycket fulare men det går bra när man vänjt sig och ser till att sitta en bit längre ifrån. De 7 extra tummen gör det lätt värt det då jag kommer att använda den till att se på film med också.
Blir till att satsa på en sån då när jag får råd och grafikkort.

Testa 1920 x 823 istället så kan du få det pixelmappat till skärmen istället

Permalänk
Medlem

En fråga till: kör ni med HDMI 2.1 eller via displayport? (Finns det några fördelar med HDMI 2.1 gentemot displayport?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizmo_8:

En fråga till: kör ni med HDMI 2.1 eller via displayport? (Finns det några fördelar med HDMI 2.1 gentemot displayport?)

Ja du kan inte ut fullt via DP.

120 Hz, 4K, 10 bit måste du köra via HDMI.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja du kan inte ut fullt via DP.

120 Hz, 4K, 10 bit måste du köra via HDMI.

Aha.
Men 120 Hz 4K funkar via DP förmodar jag?

Är det någon större skillnad på 8 bit och 10 bit?

Funderar på att skaffa ett 2080 ti då jag inte orkar vänta på ett 3080 och då blir man utan hdmi 2.1.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Aha.
Men 120 Hz 4K funkar via DP förmodar jag?

Är det någon större skillnad på 8 bit och 10 bit?

Funderar på att skaffa ett 2080 ti då jag inte orkar vänta på ett 3080 och då blir man utan hdmi 2.1.. :/

Ingen stor skillnad, beror på programmet/spelet också har jag förstått de som.
Jag hade 2080ti innan och körde CX med HDMI 2.0b, RGB 8bpc och "Begränsad" 120Hz. Med 3090 är jag på HDMI 2.1, RGB 10bpc, "Fullständig" 120Hz.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tack!

Tycker du det ser ok ut med utstretchade pixlar som inte mappar mot din pixelstruktur på din nuvarande skärm så borde du tycka 55 tummaren funkar helt ok
(med reservation för att OLED:arna har lite issues med cleartype så det kan vara lite klurigt att få text att se helt snygg ut, men det finns workarounds för det...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Finns väl ingen Displayport på nån tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Finns väl ingen Displayport utgång på nån tv?

Förmodligen inte, och rätt få med DisplayPort ingång heller

Permalänk
Medlem

Är sugen på att uppgradera från min 65" B7 till en CX då jag nu har både Xbox series x och PS4 men kan inte riktigt motivera det.. Spelar ju mest casual men 120Hz/4k/VRR vore ju trevligt. Men för stortitlar som kör 60fps i 4k blir det nog ingen större skillnad?

Någon som gjort bytet och kan flika in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Jag hade 2080ti innan och körde CX med HDMI 2.0b, RGB 8bpc och "Begränsad" 120Hz. Med 3090 är jag på HDMI 2.1, RGB 10bpc, "Fullständig" 120Hz.

Ok! Vad är skillnaden på begränsad och fullständig 120 Hz? Nåt som märks tydligt?

Skrivet av Roger W:

Tycker du det ser ok ut med utstretchade pixlar som inte mappar mot din pixelstruktur på din nuvarande skärm så borde du tycka 55 tummaren funkar helt ok
(med reservation för att OLED:arna har lite issues med cleartype så det kan vara lite klurigt att få text att se helt snygg ut, men det finns workarounds för det...)

Ok och ok, jag tycker att det funkar hyfsat iaf. Hade förväntat mig värre. Självklart ser det betydligt sämre ut och antar att en 48" LG hade funkat bättre för surfande etc men det är en avvägning jag gör då jag även kommer att använda LG:n för film- och tv-tittande och gaming med handkontroll från fåtöljen. Och då vinner 55-tummaren.

Kommer antagligen att köra den i 21:9-format när jag surfar etc och sen i fullskärm vid spelande. Hoppas man kan lägga in nån smidig genväg på tangentbordet för att switcha emellan så det inte blir så bökigt.

Permalänk
Medlem

Så! Nu har jag lagt en beställning på en 55" hos Webhallen! Gick ju att delbetala räntefritt över 12 mån.
Fan vad taggad jag är på denna TV.

Permalänk
Medlem

Det är alltså det här man får stå ut med för att köra i 4k 120 hz via HDMI 2.0 https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/is-chro...

Hoppas det inte är alltför jobbigt för jag har redan slagit till på ett 2080 ti..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det är alltså det här man får stå ut med för att köra i 4k 120 hz via HDMI 2.0 https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/is-chro...

Hoppas det inte är alltför jobbigt för jag har redan slagit till på ett 2080 ti..

Själv köpte jag nytt grafikort bara för att få hdmi 2.1

Tror du kan ganska lätt sälja din 2080 ti

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gizmo_8:

Ok! Vad är skillnaden på begränsad och fullständig 120 Hz? Nåt som märks tydligt?

Skillnaden är referensnivåerna för svart respektive vitt. Fullständig motsvarar data levels (0...255) och begränsad motsvarar legal levels (16...235). Med sistnämnda får du en reduktion i bitdjupet men skillnaden är generellt sett marginell (ffa på LG OLEDs som alltid har varit rätt trubbiga i bithanteringen). Dock brukar det, på mjukvarunivå, fungera bättre med data levels rent funktionellt.

Legal levels är främst till för video och film, men kan förstås användas i datorsammanhang där bildvisaren kräver det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Jo men då måste jag ju få tag i och råd med ett 3080 också..!

Kanske gör som så att jag lägger beställning på 3080 hos några olika butiker så kanske man har tur att få hem ett om några månader..

Skrivet av Nissling:

Skillnaden är referensnivåerna för svart respektive vitt. Fullständig motsvarar data levels (0...255) och begränsad motsvarar legal levels (16...235). Med sistnämnda får du en reduktion i bitdjupet men skillnaden är generellt sett marginell (ffa på LG OLEDs som alltid har varit rätt trubbiga i bithanteringen). Dock brukar det, på mjukvarunivå, fungera bättre med data levels rent funktionellt.

Legal levels är främst till för video och film, men kan förstås användas i datorsammanhang där bildvisaren kräver det.

Hm ok, vet inte riktigt om jag kan föreställa mig vad du menar riktigt..

Hoppas jag blir nöjd med bilden. Väldigt nyfiken på att se hur svärtan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Nu tror jag "begränsad" och "fullständig" i det här sammanhanget gällde för skillnader mellan HDMI 2.0 och 2.1 och DP, så gällde nog snarare chroma subsampling och inte svart/vit nivåer
(så det var nog bara lite oturligt formulerat)

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Roger W:

så gällde nog snarare chroma subsampling och inte svart/vit nivåer

Nja, subsampling används inte för RGB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Nja, subsampling används inte för RGB.

Sant, subsampling brukar inte gå att ställa in på RGB...
men samtidigt ryms helt enkelt inte 4k i 120hz med HDMI 2.0 som nämndes i tidigare inlägg: #19002734
(och byta till 16-235 hjälper inte det problemet )

Nu gissar jag lite (och har inte tid att gräva i det just nu) men jag vill minnas nvidia kanske har stöd för att göra motsvarande subsampling även på RGB för att kunna få ner bandbredden?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Nu gissar jag lite (och har inte tid att gräva i det just nu) men jag vill minnas nvidia kanske har stöd för att göra motsvarande subsampling även på RGB för att kunna få ner bandbredden?

Subsampling bygger på separation luminans/krominans där vi kan sänka upplösningen i krominansen baserat på ögats färgseende med tappar och stavar. Hjärnan knyter upplevelsen av skärpa/kontrast till luminansnivåer och därför kan färgens upplösning minskas. Uppsamplingsprocessen bygger sedan på luminansinformationen som fortfarande är i full upplösning. Det är "tricket" bakom subsampling. Det är också därför artefakter med YCbCr 4:2:2 och 4:2:0 främst syns med starka färger mot mörk bakgrund. Det finns ingen luminansinformation att sampla upp färgen med.

RGB är luminans per primärfärg. Skulle man subsampla där blir det genast sämre upplösning överlag eftersom man då faktiskt reducerar luminansinformationen. Plus att det resulterar i större problem med färgblödningar eftersom det inte finns någon information att uppsampla ifrån.

Eller uttryckt på annat sätt. Subsamplad RGB är egentligen nedskalning. YCbCr 4:2:0 behåller 1080p i sina fulla 1920x1080 pixlar med halverad bandbredd. RGB 1080p med halverad bandbredd skulle bli ungefär 1368x768 i faktiskt upplösning. Eller mer rimligt: 1920x540.

Permalänk
Medlem

Vill posta här att jag är nybliven ägare av en LG OLEDCX65, och jag hade lite smärre ångest över köpet förra veckan men var ändå taggad, första OLED skärmen från att ha köpt en Philips 4K för 6999:- som var prissänkt från 10.000:- för 2 år sedan. Betalade 16900:- på elgiganten förra veckan och la till 5 år på platsen garanti. Philips TV'n var laggig och buggig upplevelse där bilden lämnade mycket till att önska med vid snabba rörelser och mycket annat.. Till datorskärm har jag en "budget" 34" 2560x1440P skärm från AOC kopplad till min 3080. Kan inte få G-sync att fungera ALLS utan sinnesjuk flickering, massvis med ghosting / eftersläp och andra roligheter som man kanske ändå får räkna med en budget skärm för 4000:-.

Vill hälsa att jag första kvällen var så jävla imponerad så att sambon knappt fick käft på mig. Helvet* vilken svärta... Och vilka färger. Trycker du på Netflix knappen är du framme och bläddrar på 1MS jämfört med min 2 år gamla Philips som tog 10 sekunder att tugga.. Helt plötsligt känns de här 16900:- jag gav för OLED:en BILLIGA jämfört med mina tusen jag la på Philips TV'n.

Hur är det ens möjligt att ha såhär bra TV-högtalare förresten? Jag har redan trott att fåglar kvittrar utanför och att NPC:s från spel har skrämt mig så jag ryckt till för det låter som det kommer brevifrån mig i soffan.

I lördags så var det första jag gjorde att köpa en HDMI 2.1 kabel och spurta hem. Kopplade ur datorn från skrivbordet i sovrummet och kånkade den till vardagsrummet och kopplade in i TV'n.

"Ska ju bara testa lite" tänkte jag.

Det slutade med att jag nog aldrig vill röra TV'n ur vardagsrummet igen. Herrej*vlar....Jag spelade Witcher 3 på 4K med stabila 100+ FPS i totalt över 20 timmar över Lördagen & Söndagen. Att ha sådär pass krisp bild utan någon sorts ghosting eller liknande och svart som egentligen är grått på min AOC-pc monitor känns som en helt ny värld har öppnats. Är så nöjd att jag aldrig slog till på någon PC-monitor för 10-20K när det finns OLED TV, nu förstår jag verkligen alla youtube-videor med folk som använder de här som PC-skärm nu.

Det var den absolut bästa spelupplevelsen och bildupplevelsen jag haft i mitt liv, det känns helt sinnesjukt att ha tillgång till sån här teknologi för de här pengarna. Minns bara när polarnas päron i barndomen köpte plasma TV för 100K.

Jag ångrar inte mitt val en enda sekund nu och nu sitter man faktiskt också mer intresserad av alla dokumentärer och program man ser då allting ser helt perfekt & fantastiskt ut i alla möjliga scener, istället för att fippla på mobilen. Jag hoppas verkligen fler kan få upgradera inom snar framtid till OLED och få samma "wow" känsla som jag fick. Värt att notera är att jag var hemma för några år sedan och testade en polares 48BX OLED. Men det känns helt annorlunda när man väl har använt en TV / skärmar man är missnöjd över deras prestationer, och sen få något som totalt uppfyller och även överträffar allt man förväntat sig.

10/10 hade köpt igen och rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

RGB är luminans per primärfärg. Skulle man subsampla där blir det genast sämre upplösning överlag eftersom man då faktiskt reducerar luminansinformationen. Plus att det resulterar i större problem med färgblödningar eftersom det inte finns någon information att uppsampla ifrån.

Ok, tackar då måste det varit någon form av ycbcr subsampling jag tänkte på iallafall. (tror det var när HDMI 2.0 var relativt nytt som Nvidia kunde gå ner till 4:2:2 eller liknande för att kunna behålla 60hz för 4k @ 60hz @ 10bit)

Och dbxxx kan inte kört med RGB i sitt inlägg tidigare antar jag? #19002734
Den metoden borde ju inte funka i RGB på ett 2080ti?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Och dbxxx kan inte kört med RGB i sitt inlägg tidigare antar jag? #19002734
Den metoden borde ju inte funka i RGB på ett 2080ti?

4K/120 Hz via 18 Gbps/HDMI 2.0 är möjligt ifall man kör YCbCr 4:2:0 och 8-bit. 1440p och 1080p i 120 Hz är däremot fullt möjligt med RGB-signal i den bandbredden.

Permalänk

Är det någon som vet avståndet mellan de nedre vesa-hålen och nedre kanten på på en 77"?
Tv:n kommer imorrn så tänkte sätta upp väggfästet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly93:

Är det någon som vet avståndet mellan de nedre vesa-hålen och nedre kanten på på en 77"?
Tv:n kommer imorrn så tänkte sätta upp väggfästet nu.

Försökte mäta på min nu men det är inte lätt ensam så nej tyvärr. Det jag kan säga att det är runt 20 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Skrivet av Megaman9:

Fråga: tycker ni att det var värt uppgraderingen? Eller snarare, är det värt att uppgradera bara för hdmi 2.1?

Kommer att behöva betala minst 4000 kr emellan om jag lyckas hitta ett begagnat 3080.. rätt mkt då grafikkorten ska vara nästan likvärdiga rent prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Fråga: tycker ni att det var värt uppgraderingen? Eller snarare, är det värt att uppgradera bara för hdmi 2.1?

Kommer att behöva betala minst 4000 kr emellan om jag lyckas hitta ett begagnat 3080.. rätt mkt då grafikkorten ska vara nästan likvärdiga rent prestandamässigt.

Du får ju sjukt bra betalt för ett 2080TI just nu, om du lyckas "snipa" ett nytt 3080 någonstans ifrån så skulle jag nog köpa 3080 och sälja 2080 kortet till de ockerpriser man just nu får för dom.

Skulle dock inte köpa ett "begagnat/2hand" 3080 till överpriser, det skulle vara då som redan sagt, om man fick tag i ett ifrån butik, prova att lägg order på kort som inte är så populära så kan det gå.