Vill posta här att jag är nybliven ägare av en LG OLEDCX65, och jag hade lite smärre ångest över köpet förra veckan men var ändå taggad, första OLED skärmen från att ha köpt en Philips 4K för 6999:- som var prissänkt från 10.000:- för 2 år sedan. Betalade 16900:- på elgiganten förra veckan och la till 5 år på platsen garanti. Philips TV'n var laggig och buggig upplevelse där bilden lämnade mycket till att önska med vid snabba rörelser och mycket annat.. Till datorskärm har jag en "budget" 34" 2560x1440P skärm från AOC kopplad till min 3080. Kan inte få G-sync att fungera ALLS utan sinnesjuk flickering, massvis med ghosting / eftersläp och andra roligheter som man kanske ändå får räkna med en budget skärm för 4000:-.
Vill hälsa att jag första kvällen var så jävla imponerad så att sambon knappt fick käft på mig. Helvet* vilken svärta... Och vilka färger. Trycker du på Netflix knappen är du framme och bläddrar på 1MS jämfört med min 2 år gamla Philips som tog 10 sekunder att tugga.. Helt plötsligt känns de här 16900:- jag gav för OLED:en BILLIGA jämfört med mina tusen jag la på Philips TV'n.
Hur är det ens möjligt att ha såhär bra TV-högtalare förresten? Jag har redan trott att fåglar kvittrar utanför och att NPC:s från spel har skrämt mig så jag ryckt till för det låter som det kommer brevifrån mig i soffan.
I lördags så var det första jag gjorde att köpa en HDMI 2.1 kabel och spurta hem. Kopplade ur datorn från skrivbordet i sovrummet och kånkade den till vardagsrummet och kopplade in i TV'n.
"Ska ju bara testa lite" tänkte jag.
Det slutade med att jag nog aldrig vill röra TV'n ur vardagsrummet igen. Herrej*vlar....Jag spelade Witcher 3 på 4K med stabila 100+ FPS i totalt över 20 timmar över Lördagen & Söndagen. Att ha sådär pass krisp bild utan någon sorts ghosting eller liknande och svart som egentligen är grått på min AOC-pc monitor känns som en helt ny värld har öppnats. Är så nöjd att jag aldrig slog till på någon PC-monitor för 10-20K när det finns OLED TV, nu förstår jag verkligen alla youtube-videor med folk som använder de här som PC-skärm nu.
Det var den absolut bästa spelupplevelsen och bildupplevelsen jag haft i mitt liv, det känns helt sinnesjukt att ha tillgång till sån här teknologi för de här pengarna. Minns bara när polarnas päron i barndomen köpte plasma TV för 100K.
Jag ångrar inte mitt val en enda sekund nu och nu sitter man faktiskt också mer intresserad av alla dokumentärer och program man ser då allting ser helt perfekt & fantastiskt ut i alla möjliga scener, istället för att fippla på mobilen. Jag hoppas verkligen fler kan få upgradera inom snar framtid till OLED och få samma "wow" känsla som jag fick. Värt att notera är att jag var hemma för några år sedan och testade en polares 48BX OLED. Men det känns helt annorlunda när man väl har använt en TV / skärmar man är missnöjd över deras prestationer, och sen få något som totalt uppfyller och även överträffar allt man förväntat sig.
10/10 hade köpt igen och rekommenderar.