LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk

Hur tycker ni att det fungerar med t.ex produktivitets-program likt photoshop eller liknande, är det för stort att köra fullskärm eller kör ni ett fönster så att menyer och annat inte hamnar för långt bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Ni som har gått från ex. 24-27" till 48" eller större som monitor till datorn har ni ändrat er "desktop management" på något sätt, eller kör ni på som vanligt?

skärmen och upplösningen är ju så pass stor att den tillåter annat upplägg på fönster osv eller kör ni den stora skärmen som "main" och har en sekundär skärm där ni har statiska fönster typ chatt/medie-spelare etc.

Kör en 27" stående på sidan med discord, mail, teams och liknande, funkar bra. Använder dock DisplayFusion Pro när jag jobbar för att dela in 48" i några mindre fönster.

________

Jag kommer överlag väldigt bra överens med 48CX som skärm. Det finns lite light flicker med gsync i vissa spel, men i dom flesta fallen verkar det vara för att jag har en custom UW-upplösning. I PUBG som är det jag spelar mest så är det såpass lite att det inte är ett problem. Har stängt av så den inte dimmar ner efter ett tag genom servicemenyn, funkar bra. Det går ju inte att stänga av helt att den anpassar ljusstyrkan beroende på vad som är på skärmen, men överlag funkar det bra.

Det som stör mig är: Jag stänger av TVn så fort jag vet att jag ska gå ifrån datorn mer än 10minuter. Jag hade tidigare skärmsläckare och låste skärmen, men av någon anledning så sjunker min hashrate när jag minar då. Egentligen är det kanske det problemet jag bör kolla närmare på, men det är en annan historia. När jag kommer tillbaka och startar skärmen så känner datorn av att en skärm kopplas in och flyttar allting till den. Rätt störande.

Går det att komma ifrån?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Tycker din setup ser trevlig ut macmann1, har tankar på att skaffa mig en liknande och står inför ett helt nytt bygge och vill gärna känna att jag gör väl genomtänkta val. Men grafikkorts-bristen sätter käppar i hjulen just nu.....

48" och 55" kostar nästan lika mycket så varför inte köpa den 55":an när dom ändå kostar lika mycket tänker jag, tror du att dom där 7" extra skulle vara bättre eller bara överflödigt?

Ska kolla upp displayfusion lite mer nogrannare verkar bra om man vill slippa huvudvärken med att minimera/maximera fönster och placera dem på rätt ställen.

Har just nu en släpbar laptop som jag kopplat två skärmar till en med HDMI och en med DP, har liknande att den flyttar alla fönster till en skärm när jag gått iväg och tagit pause ett tag och stängt av skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

48" och 55" kostar nästan lika mycket så varför inte köpa den 55":an när dom ändå kostar lika mycket tänker jag, tror du att dom där 7" extra skulle vara bättre eller bara överflödigt?

Ska man ha skärmen på skrivbordet så är de där extra tummen ergonomiskt mest bara ivägen: överkanten på skärmen hamnar lätt oskönt högt upp om man sitter i någorlunda vanligt "kontorsstolsställning".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att den här appen inte fått mer uppmärksamhet, helt sjukt underbart att slippa fjärrkontrollen!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628585-lgtv-companion...

Try it!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kör en 27" stående på sidan med discord, mail, teams och liknande, funkar bra. Använder dock DisplayFusion Pro när jag jobbar för att dela in 48" i några mindre fönster.

https://i.imgur.com/uCNMQT3.jpg

________

Jag kommer överlag väldigt bra överens med 48CX som skärm. Det finns lite light flicker med gsync i vissa spel, men i dom flesta fallen verkar det vara för att jag har en custom UW-upplösning. I PUBG som är det jag spelar mest så är det såpass lite att det inte är ett problem. Har stängt av så den inte dimmar ner efter ett tag genom servicemenyn, funkar bra. Det går ju inte att stänga av helt att den anpassar ljusstyrkan beroende på vad som är på skärmen, men överlag funkar det bra.

Trivs du bättre med att köra den här som UW med black bars än att jobba med hela skärmen? Stör du dig inte nåt av att barsen är där? Å sist men inte minst, hur många tum blir det med den setupen?

Lite sugen på att köpa en. Helst att de jag köpt en vanlig IPS UW 40” + men de finns ju inte riktigt ute än, iaf inte till överkomliga priser..

EDIT bars inte Barsebäck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej, men köpte en 65B9 december 2019. Bästa TV upplevelsen någonsin och ångrar inte en sekund.
Ska jag behöva köpa en ny TV så blir det en OLED. Dom extra kronorna en LG OLED kostar spar man enkelt på biobiljetter. Man har liksom en egen privat biograf i vardagsrummet.

Om man bara kollar ”vanliga”program , är det värt att köpa en oled tv då? Är det någon skillnad att se på t ex SVT play med en oled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Trivs du bättre med att köra den här som UW med black bars än att jobba med hela skärmen? Stör du dig inte nåt av att barsen är där? Å sist men inte minst, hur många tum blir det med den setupen?

Lite sugen på att köpa en. Helst att de jag köpt en vanlig IPS UW 40” + men de finns ju inte riktigt ute än, iaf inte till överkomliga priser..

EDIT bars inte Barsebäck...

Jag använder bara UW när jag spelar, annars kör jag full yta. Störs inte av black barsen alls. Diagonald bildyta ungefär 110cm, så typ 43"?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florris:

Om man bara kollar ”vanliga”program , är det värt att köpa en oled tv då? Är det någon skillnad att se på t ex SVT play med en oled?

Beror på vilken kvalité det är

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag använder bara UW när jag spelar, annars kör jag full yta. Störs inte av black barsen alls. Diagonald bildyta ungefär 110cm, så typ 43"?

Perfekt! ju

Blir grafikkort och tv så snart jag får råd.

Edit: Btw, hur är det att spela utan bars då?

Jag had nästan tänkt göra tvärtom, hela skärmen för de flesta spel och bars när man använder den till annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Perfekt! ju

Jag had nästan tänkt göra tvärtom, hela skärmen för de flesta spel och bars när man använder den till annat.

Jag spelar i fullbildsläge uteslutande på min 48CX, kan bli allt ifrån bilspel, sportspel, RTS-spel, FPS såsom Call of Duty, ARMA 3, Division 2 och liknande och jag tycker det fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Perfekt! ju

Det fungerar ju smutt, men annat perspektiv (närmare) och kräver en del mer prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Perfekt! ju

Ja som ovan, det funkar bra men kräver lite mer kräm och när man är van UW så är det rätt jobbigt att gå tillbaka. Allt känns rätt instängt.

Dock, som jag skrivit om lite i tidigare inlägg så upplever jag en del light flicker i spel när jag använder en custom resolution och gsync, så det kan ju vara en fördel med att köra fullskärm. Om man är känslig för sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nån som möjligtvis använder CX TVn med en Macbook? Jag är 100% mac-noob och det verkar inte finnas lika sköna skalningsinställingar som det gör i Windows i Mac. Man kan antingen köra i native 4k så allt ser pyttelitet ut, eller 1080p, det är fint skalat men allt är gigantiskt.

Det ska gå att köra HIDPI 1440p på en 4k skärm men verkar bökigt att aktivera det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen införskaffat en OLED, nämligen LG CX 77" och den levereras idag
Elgiganten hade satt en pris som är riktigt trevligt!

Är det något jag bör tänka på i första hand? Jag kommer att koppla upp en förstärkare som klarar av eARC till den (dock endast hdmi 2.0b) men även min dator med ett RTX 3080 som då har hdmi 2.1. Utöver detta kommer jag koppla in en HTPC med ett GT 1030 (hdmi 2.0b). Funderar då på att koppla in förstärkaren till eARC-porten på TV:n och därefter koppla in bägge datorer direkt till TVn - dock är jag lite osäker på om TV:n verkligen kan hantera alla ljudformat (har en Atmos 7.1 system) via eARC. Vad blir då alternativet?

Det är främst HTPC-datorn som jag kommer behöva korrekt ljud ifrån - dvs. avkodning av såväl TrueHD/Atmos som DTS-HD..
Det kanske går att koppla in bild från HTPC:n direkt till TV:n samtidigt som man får ljud via en till HDMI-uttag direkt till förstärkaren?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nu har jag äntligen införskaffat en OLED, nämligen LG CX 77" och den levereras idag

Är det något jag bör tänka på i första hand? Jag kommer att koppla upp en förstärkare som klarar av eARC till den (dock endast hdmi 2.0b) men även min dator med ett RTX 3080 som då har hdmi 2.1. Utöver detta kommer jag koppla in en HTPC med ett GT 1030 (hdmi 2.0b). Funderar då på att koppla in förstärkaren till eARC-porten på TV:n och därefter koppla in bägge datorer direkt till TVn - dock är jag lite osäker på om TV:n verkligen kan hantera alla ljudformat (har en Atmos 7.1 system) via eARC. Vad blir då alternativet?

Det är främst HTPC-datorn som jag kommer behöva korrekt ljud ifrån - dvs. avkodning av såväl TrueHD/Atmos som DTS-HD..
Det kanske går att koppla in bild från HTPC:n direkt till TV:n samtidigt som man får ljud via en till HDMI-uttag direkt till förstärkaren?

Vill du ha alla ljudformat får du koppla från HTPC till receiver och därifrån till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Vill du ha alla ljudformat får du koppla från HTPC till receiver och därifrån till TVn.

Hur kommer det att slå ut på att förstärkaren är kopplad till TV:n via eARC-utgången, till porten på TV:n som stödjer eARC?
Det kanske inte spelar någon roll?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Har en 77" sedan några månader. Har en förstärkare med HDMI 2.1 men bara ett RTX 2070 Super.
Jag kör med en HDMI-kabel direkt från datorn till skärmen för annars får jag inte G-Sync. Sedan en DP->HDMI från datorn till förstärkaren för ljud. Detta iom att LG av någon sjuk anledning tog bort DTS på CX-serien. CX kan inte ens skicka DTS som passthrough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Har en 77" sedan några månader. Har en förstärkare med HDMI 2.1 men bara ett RTX 2070 Super.
Jag kör med en HDMI-kabel direkt från datorn till skärmen för annars får jag inte G-Sync. Sedan en DP->HDMI från datorn till förstärkaren för ljud. Detta iom att LG av någon sjuk anledning tog bort DTS på CX-serien. CX kan inte ens skicka DTS som passthrough.

Märkligt att man har valt att inte inkludera DTS - det är ändå ett hyfsat vanligt ljudformat.
Hur har du dock gjort för att skicka ljud via DP-utgången? Använder du någon form av aktiv adapter eller räcker en vanlig DP<->HDMI sladd? Jag har nämligen också endast en HDMI-utgång från datorn, som då ska till TVn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Är det nån som möjligtvis använder CX TVn med en Macbook? Jag är 100% mac-noob och det verkar inte finnas lika sköna skalningsinställingar som det gör i Windows i Mac. Man kan antingen köra i native 4k så allt ser pyttelitet ut, eller 1080p, det är fint skalat men allt är gigantiskt.

Det ska gå att köra HIDPI 1440p på en 4k skärm men verkar bökigt att aktivera det.

Jag har min CX kopplad till min Macbook Pro ibland. Ny tycker jag förvisso att skalningsalternativen som finns funkar bra

Men du kan ställa in upplösningen manuellt genom att hålla inne alt på tangentbordet och klicka på Scaled så får du upp olika uppklösningar. Bockar du även i Show low level modes så kan du ställa uppdateringsfrekvensen

Nu har jag SwitchResX installerat, men det ska mig veterligen inte spela in i det här fallet. Men jag kan ha fel där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Märkligt att man har valt att inte inkludera DTS - det är ändå ett hyfsat vanligt ljudformat.
Hur har du dock gjort för att skicka ljud via DP-utgången? Använder du någon form av aktiv adapter eller räcker en vanlig DP<->HDMI sladd? Jag har nämligen också endast en HDMI-utgång från datorn, som då ska till TVn.

En vanlig räcker. DP stödjer ljud. Jag har en liten DP<->HDMI adapter och sedan en vanlig HDMI kabel

Permalänk
Medlem

Att de tagit bort DTS är faktiskt närmast obegriplig. Finns ju garanterat en logisk förklaring, den är bara svår att se. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Hur kommer det att slå ut på att förstärkaren är kopplad till TV:n via eARC-utgången, till porten på TV:n som stödjer eARC?
Det kanske inte spelar någon roll?

Spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har min CX kopplad till min Macbook Pro ibland. Ny tycker jag förvisso att skalningsalternativen som finns funkar bra

https://i.imgur.com/PUJb5VX.png

Men du kan ställa in upplösningen manuellt genom att hålla inne alt på tangentbordet och klicka på Scaled så får du upp olika uppklösningar. Bockar du även i Show low level modes så kan du ställa uppdateringsfrekvensen

https://i.imgur.com/utSnWPs.png

Nu har jag SwitchResX installerat, men det ska mig veterligen inte spela in i det här fallet. Men jag kan ha fel där.

Wuut, så där ser det inte alls ut för mig! Jag har i princip 0 skalningsalternativ.
Vad använder du för docka och kablar? Jag har en jag köpte på Amazon.
Installerade du nåt för att köra TVn annat än SwitchResX? Jag har också det men får exakt samma alternativ där..

Har du M1 Macen?

Läste nånstans att M1an eventuellt inte stödjer skalade options med HDMI men CXen har ju endast HDMI..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Wuut, så där ser det inte alls ut för mig! Jag har i princip 0 skalningsalternativ.
Vad använder du för docka och kablar? Jag har en jag köpte på Amazon.
Installerade du nåt för att köra TVn annat än SwitchResX? Jag har också det men får exakt samma alternativ där..

Har du M1 Macen?

https://i.ibb.co/2Zvtw6m/image.png

https://i.ibb.co/BsC3Pbw/image.png

Nej inget annat installerat. Kör inte en M1, utan en 2018 med amd gpu. Har inte heller uppdaterat till Big Sur.

Kör just nu bara en USB C till HDMI
https://www.kenable.co.uk/en/usb-cables-adapters/usb-type-c/1...

Vad händer om du alt-klickar på scaled när det ser ut som på din andra bild, ingenting?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nej inget annat installerat. Kör inte en M1, utan en 2018 med amd gpu. Har inte heller uppdaterat till Big Sur.

Vad händer om du alt-klickar på scaled när det ser ut som på din andra bild, ingenting?

När jag alt/options-klickar på skalad får jag upp de alternativen som jag fångade på bilden, alltså (låg upplösning).

Läste nånstans att M1an eventuellt inte stödjer skalade alternativ via HDMI..
Kör du HDMI -> USB C? Eller en docka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

När jag alt/options-klickar på skalad får jag upp de alternativen som jag fångade på bilden, alltså (låg upplösning).

Läste nånstans att M1an eventuellt inte stödjer skalade alternativ via HDMI..
Kör du HDMI -> USB C? Eller en docka?

Uppdaterade min post ovan, kör bara en kabel.

Fjärrade dock in till min M1 mini på jobbet som har en vanlig 1440p inkopplad via HDMI och där finns inte heller några skalningsalternativ, så det kan ju vara så som du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Uppdaterade min post ovan, kör bara en kabel.

Fjärrade dock in till min M1 mini på jobbet som har en vanlig 1440p inkopplad via HDMI och där finns inte heller några skalningsalternativ, så det kan ju vara så som du säger.

Ok, tack för info. Får grotta i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Tycker din setup ser trevlig ut macmann1, har tankar på att skaffa mig en liknande och står inför ett helt nytt bygge och vill gärna känna att jag gör väl genomtänkta val. Men grafikkorts-bristen sätter käppar i hjulen just nu.....

Ska kolla upp displayfusion lite mer nogrannare verkar bra om man vill slippa huvudvärken med att minimera/maximera fönster och placera dem på rätt ställen.

Har just nu en släpbar laptop som jag kopplat två skärmar till en med HDMI och en med DP, har liknande att den flyttar alla fönster till en skärm när jag gått iväg och tagit pause ett tag och stängt av skärmarna.

Om man råkar ha skrivbordet mot en vägg och inte kräver höj och sänkbart skrivbord kan jag rekommendera att isf köra på GX modellen isf CX modellen om man ändå ska ta klivet upp till 55". Den är galet snygg då den bara sticker ut 2 cm från väggen och har dessutom bättre ljud än CX (som i sig ändå har rätt bra ljud för att vara en TV). En annan fördel med den tunna profilen är att det till viss del jämnar ut skillnaden mot 48" modellen, som jag har för mig är ca 20% mindre. Detta då CX modellen som bekant bygger en del baktill, i synnerhet med stativet men även vid montering på vägg/monitorarm. Man får helt enkelt lite mer avstånd till panelen på GX än CX med övriga förutsättningar lika.

Sen hade jag gärna sett en GX/G1 i mindre storlek än 55" så länge inte upplösninge är högre än 4K men det problemet är nog rätt lika oavsett 48"/55". Om man som jag dessutom lite då och då får för sig att köra på 27" 4K skärmen utan skalning istället (med något mindre avstånd till skärmen då) så blir skillnaden rätt påtaglig

Ett annat problem med att köra med HDMI och laptop utan docka eller liknande är väl att LGs OLED verkar lida av akut minnesförlust, så då måste man in och ställa in PC mode osv igen varje gång. Det problemet löser sig med en docka, adapter eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ska man ha skärmen på skrivbordet så är de där extra tummen ergonomiskt mest bara ivägen: överkanten på skärmen hamnar lätt oskönt högt upp om man sitter i någorlunda vanligt "kontorsstolsställning".

Jag förstår verkligen inte detta argument, som man ofta hör nämnas av de som förespråkar UW. De flesta UW skärmar har som bekant lägre upplösning än motsvarande 4K 16:9 skärmar så namnet till trots är det snarare så att man sågat av höjden än ökat bredden. Kör man alltid sina program i fullskärmsläge (och av någon anledning inte kan köra en custom resolution) så kan jag möjligtvis förstå argumentet, men annars känns det mest som att man bara tappar skärmyta utan att få något för det där man kan typ placera fönster man inte använder så ofta, som Spotify osv.

Detta är så klart mest min personliga åsikt, även om jag också har känslan av att många som tar klivet till en UW skärm eg mer tar klivet till en större skärm än den dom hade innan, och därför tillskriver UW en del som kanske mer har att göra med att man får en större skärm. Om sen folk vill ha UW av andra skäl, att man tycker det är snyggare, att man alltid kör i fullskärm och gillar formatet osv, har jag inga som helst problem med.

Sen finns det väl för gaming lite andra fördelar med att ha en lägre upplösning som UW skärmarna ofta har, som högre refresh rate osv.Men det är väl snarare något som mer har att göra med den lägre upplösningen och antalet pixlar snarare än formatet i sig. Sen börjar det väl nu komma UW skärmar som ändå närmar sig en vanlig 4K skärm i antelet pixlar iom att dom faktiskt har fler pixlar på bredden (5120 har jag för mig), en utveckling som jag välkomnar.

Sorry att det blev lite av en rant här, inte riktat just mot dig