Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Levde Intel "Rocket Lake" upp till dina förväntningar?

Permalänk
Medlem

Ja, jag trodde inte att de skulle vara bra nog. Så då möttes ju förväntningarna ganska perfekt.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Absolut, det finns många exempel där den enkeltrådade prestandan är i linje med Intels och jag misstror inte deras claims. Från Skylake till Sunny Cove angav de upp till 40 procent beroende på last (18 procent i snitt). Min fot skaver i att det i väldigt många fall inte återspeglas utanför exempel som Geekbench.

Har aldrig haft en Ice Lake, men fått känslan att de throttlade rejält när AVX-512 används, något man verkar fått bukt med i Tiger Lake samt "löst" i Cyprus Cove med vansinnig maxeffekt. Måste vara AVX-512 fall man hittade dessa 40 %.

Det handlar inte om "upp till" 40 % mellan Comet Lake till Rocket Lake, ställer man i5-10600K mot i5-11060K är det >100 % som mest när man använder OneAPI (utan att blanda in iGPU). Phoronix har inte testat i7-11700K eller i7-10700K, så är bara i5 där man får match CPU-trådsmässigt...

Klicka för mer information
Visa mer

Tycker det finns många exempel där enkeltrådprestanda är där man kan vänta sig. Skriptspråk som Python och JavaScript är allt populärare, där verkar också Rocket Lake S ligga där man kan förvänta sig.

Stora problemet där för både Intel och AMD är: just skriptspråk är ett område där M1 i vissa lägen är helt överlägsen. Har NodeJS fall (populär teknik för att använda JavaScript i "backend") där M1 är upp mot 50 % snabbare än 3900X och 10900K! Just JavaScript-motorer verkar älska Apples CPU...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja det gjorde det.
Det var typ vad jag förväntat mig, ingen kioskvältare direkt.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag vid varje release ser lika mycket fram emot @Yoshman's inlägg som själva Sweclockers recensionerna!
Alltid bra input med fakta

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig haft en Ice Lake, men fått känslan att de throttlade rejält när AVX-512 används, något man verkar fått bukt med i Tiger Lake samt "löst" i Cyprus Cove med vansinnig maxeffekt. Måste vara AVX-512 fall man hittade dessa 40 %.

Det handlar inte om "upp till" 40 % mellan Comet Lake till Rocket Lake, ställer man i5-10600K mot i5-11060K är det >100 % som mest när man använder OneAPI (utan att blanda in iGPU). Phoronix har inte testat i7-11700K eller i7-10700K, så är bara i5 där man får match CPU-trådsmässigt...

Tycker det finns många exempel där enkeltrådprestanda är där man kan vänta sig. Skriptspråk som Python och JavaScript är allt populärare, där verkar också Rocket Lake S ligga där man kan förvänta sig.

Stora problemet där för både Intel och AMD är: just skriptspråk är ett område där M1 i vissa lägen är helt överlägsen. Har NodeJS fall (populär teknik för att använda JavaScript i "backend") där M1 är upp mot 50 % snabbare än 3900X och 10900K! Just JavaScript-motorer verkar älska Apples CPU...

Upp till är Intels ord, inte mina. Jag köper fortfarande det du säger, att det finns många exempel där den enkeltrådade prestandan gjort enorma framsteg mot Skylake och det ofta en bra bit över de där 19 procenten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Upp till är Intels ord, inte mina. Jag köper fortfarande det du säger, att det finns många exempel där den enkeltrådade prestandan gjort enorma framsteg mot Skylake och det ofta en bra bit över de där 19 procenten.

Är medveten om Intels slide där de "upp till 40 %" finns. Poängen var mer: det visar vilket haveri deras 10 nm process fortfarande var när Ice Lake släpptes. Trots rätt låga frekvenser verkar de CPU:erna ändå ha trottlat rejält.

I.o.f.s. pekar peak-effekten hos Cypress Cove på att AVX-512 problematiken i Sunny Cove kanske var mer än bara 10 nm processen, ett problem man tyvärr bakporterat i stället att få med sig vad man nu gjorde i Willow Cove.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Varning: dåligt skämt inkommande!

Så... skulle man kunna säga att Intels processorprestanda.... finns i sjön?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Trodde inte att den skulle vara särskilt mycket bättre än 10th gen så ja den levde väll upp till förväntningarna.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Förväntar mig tyvärr ingenting av Intel längre så ja de levde väl upp till mina förväntningar. Ser fortfarande ingen anledning att gå Intel över AMD trots deras "nya arkitektur" och vad den kommer med. Prismässigt vinner AMD fortfarande över intel då z590 platformen kostar så enormt mycket jämfört med B550

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Är ju mycket tveksamt om det alls lönar sig att välja framför 10th gen så med tanke på det levde det inte upp till förväntningarna. Utan att ha jämfört priserna desto mer skulle jag inte vara förvånad om 10th gen är aningen mera lönsam.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hade mycket låga förväntingar på Rocket Lake men lyckades ändå bli överraskad över exakt hur usel energieffektiviteten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För mig har Rocket Lake S bara handlat om en enda sak: Intel inser att de inte kan vinna "kriget" om desktop just nu, de är inte ens nära. Man har studerat sin art-of-war och noterat att enda slaget man faktiskt har oddsen på sin sida i är spelprestanda.

Förväntade mig Rocket Lake S som ny ledare just för spelprestanda, det har man nått. Tyvärr blir det rätt mycket en pyrrhusseger då väldigt få av dagens spel är tillräckligt CPU-begränsade för att de i praktiken ska bli någon större skillnad utanför väldigt specifika titlar samt i lägsta FPS i typ 1920x1080...

Och det är verkligen en på sin höjd ytterst marginell seger.

Genomsnitten är kanske lite orättvisa mot Intel men ändå, det är inte direkt en seger värd att prata sig varm om.

Permalänk
Medlem

Hade inga jätteförväntningar (och heller inget direkt intresse), men bättre inbillade jag mig faktiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade inga förväntningar och heller ingen koll på utfallet så, d0h?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Och det är verkligen en på sin höjd ytterst marginell seger.

https://i.imgur.com/D5TbofC.png

https://i.imgur.com/MwAq3hW.png

Genomsnitten är kanske lite orättvisa mot Intel men ändå, det är inte direkt en seger värd att prata sig varm om.

Vad du visar ovan är, för Intel, ett stort problem med att deras ledning: de flesta spelfall är nu på ett läge där de i praktiken är helt GPU-begränsade så CPU-delen påverkar inte och man ser därför inte heller skillnad i CPU-spelprestanda.

Det är i.o.f.s. inget nytt, under de senaste ~5-7 åren har senaste generationen topp-CPU-modeller varit så snabba att de helt flyttat flaskhalsen till GPU. Tar typiskt en till två GPU-generationer (så 2-4 år) innan skillnaden i CPU-kraft börjar synas.

Enda sättet att se skillnad i CPU-prestanda idag är att endera titta på 720p resultat (och den diskussionen är alltid lika trist...) eller så får man kika på lägsta FPS då detta oftare är CPU-bundet. Tittar man på lägsta FPS visar både Gamers Nexus och SweClockers resultat (framförallt 720p men också 1080p) en fördel för Rocket Lake S på 10-15 % över både Comet Lake och Ryzen 5000.

Undantaget machine-learning (tror inte det är så utbrett här på SweC) så finns därför bara en enda poäng med Rocket Lake S: man vill ha bästa spel-CPU. För utanför det området är det inte en speciellt spännande produkt!

I spel blir då frågan, vad är poängen med något ovanför 11600K? Den är även mätt i 720p och "lägsta FPS" väldigt nära sina betydligt dyrare syskon... Optimerar för annat än spel är Rocket Lake S fel val!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icogniito:

Förväntar mig tyvärr ingenting av Intel längre så ja de levde väl upp till mina förväntningar. Ser fortfarande ingen anledning att gå Intel över AMD trots deras "nya arkitektur" och vad den kommer med. Prismässigt vinner AMD fortfarande över intel då z590 platformen kostar så enormt mycket jämfört med B550

B560.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

jag pratar om AMD B550

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad du visar ovan är, för Intel, ett stort problem med att deras ledning: de flesta spelfall är nu på ett läge där de i praktiken är helt GPU-begränsade så CPU-delen påverkar inte och man ser därför inte heller skillnad i CPU-spelprestanda.

Det är i.o.f.s. inget nytt, under de senaste ~5-7 åren har senaste generationen topp-CPU-modeller varit så snabba att de helt flyttat flaskhalsen till GPU. Tar typiskt en till två GPU-generationer (så 2-4 år) innan skillnaden i CPU-kraft börjar synas.

Enda sättet att se skillnad i CPU-prestanda idag är att endera titta på 720p resultat (och den diskussionen är alltid lika trist...) eller så får man kika på lägsta FPS då detta oftare är CPU-bundet. Tittar man på lägsta FPS visar både Gamers Nexus och SweClockers resultat (framförallt 720p men också 1080p) en fördel för Rocket Lake S på 10-15 % över både Comet Lake och Ryzen 5000.

Undantaget machine-learning (tror inte det är så utbrett här på SweC) så finns därför bara en enda poäng med Rocket Lake S: man vill ha bästa spel-CPU. För utanför det området är det inte en speciellt spännande produkt!

I spel blir då frågan, vad är poängen med något ovanför 11600K? Den är även mätt i 720p och "lägsta FPS" väldigt nära sina betydligt dyrare syskon... Optimerar för annat än spel är Rocket Lake S fel val!

Ah, då såg det lite bättre ut för den än det jag hade sett ändå.

Permalänk
Medlem

Sunkigt skit, mer av det samma på en uråldrig process. I vissa fall tom. sämre än sina föregångare. Jepp, exakt som förväntat.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icogniito:

jag pratar om AMD B550

B560 har allt man behöver för 11400F.

Alla vet att man får cancer utav att använda en nätverkskrets från någon annan tillverkare än Intel.

Billigaste B550 med Intel Nätverkskrets: 1566 kr på prisjakt
Billigaste B560 med Intel Nätverkskrets: 1054 kr på prisjakt
Eller näst billigaste/icke värdelösa Asrock B560M-ITX/ac:
1101 kr

B560 > B550. Prismässigt.

Permalänk

Som gamernexus säger: "Waste of Sand". Man är smart om man väntar på 12 gen om ett halvår om man verkligen inte behöver uppgradera just nu, då väljer man ju hellre 5900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad du visar ovan är, för Intel, ett stort problem med att deras ledning: de flesta spelfall är nu på ett läge där de i praktiken är helt GPU-begränsade så CPU-delen påverkar inte och man ser därför inte heller skillnad i CPU-spelprestanda.

Det är i.o.f.s. inget nytt, under de senaste ~5-7 åren har senaste generationen topp-CPU-modeller varit så snabba att de helt flyttat flaskhalsen till GPU. Tar typiskt en till två GPU-generationer (så 2-4 år) innan skillnaden i CPU-kraft börjar synas.

Enda sättet att se skillnad i CPU-prestanda idag är att endera titta på 720p resultat (och den diskussionen är alltid lika trist...) eller så får man kika på lägsta FPS då detta oftare är CPU-bundet. Tittar man på lägsta FPS visar både Gamers Nexus och SweClockers resultat (framförallt 720p men också 1080p) en fördel för Rocket Lake S på 10-15 % över både Comet Lake och Ryzen 5000.

Undantaget machine-learning (tror inte det är så utbrett här på SweC) så finns därför bara en enda poäng med Rocket Lake S: man vill ha bästa spel-CPU. För utanför det området är det inte en speciellt spännande produkt!

I spel blir då frågan, vad är poängen med något ovanför 11600K? Den är även mätt i 720p och "lägsta FPS" väldigt nära sina betydligt dyrare syskon... Optimerar för annat än spel är Rocket Lake S fel val!

Om du vill se ett spel som inte är gpu låst även i hög upplösning kolla här ;). Kring 03:50 börjar det intressanta. En 5800x+3080 mäktar med hela 20 fps!
https://www.reddit.com/r/pathofexile/comments/mfdw81/performa...

En annan dator, 10900k och 3090 22 fps när man inte gör något ens
11min10s om den inte börjar på rätt tid.

Min egna dator har inte ens en fps om jag provar göra samma. Spelet står helt stilla, ibland i flera sekunder om det inte kraschar.

Spelet skapar så mycket loot och monsters att även bästa datorerna inte duger. Nog ett av få stora spel där ny cpu varje år gör skillnad (WoW är nog ett annat där ny cpu brukar göra mycket för fps under raids).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande när man knappt har några förväntningar och Intel ändå inte riktigt lyckas nå upp till dem. Att om de ska släppa en i9 med två mindre kärnor än den förra så ska de ha fått upp prestandan till en jämförbar nivå med 10900K för att motivera att det ens finns en i9 denna generation, men icke. Utan istället får man en produkt som kostar dubbelt så mycket som i7 utan att ha några egentliga fördelar över den, och som presterar sämre än dess föregångare samtidigt som den kör varmare. Inte ens jag trodde att Intel hade möjlighet att sätta ett så praktfullt skott i sin egen fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Förväntar mig tyvärr ingenting av Intel längre så ja de levde väl upp till mina förväntningar. Ser fortfarande ingen anledning att gå Intel över AMD trots deras "nya arkitektur" och vad den kommer med. Prismässigt vinner AMD fortfarande över intel då z590 platformen kostar så enormt mycket jämfört med B550

Jag köpte mig ett ASRock Z590M-ITX/ax för drygt 1800 kr inkl. frakt. Det är inte dyrt, tycker jag. Förmodligen inte det bästa moderkortet, men jag tror det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Känns lite som om dom släpper något bara för att släppa det , tycker nog förra gen av core cpu:er var betydligt bättre så jag ser inte vem som skulle vilja uppgradera bara för att få en sämre cpu med pci gen4, 14nm är lite ut tjatat nu kom igen med något lite bättre skulle jag säga, ni är inte glömda Intel gör om gör rätt bara som någon annan gjorde när ni var härre på teppan

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Känns lite som om dom släpper något bara för att släppa det , tycker nog förra gen av core cpu:er var betydligt bättre så jag ser inte vem som skulle vilja uppgradera bara för att få en sämre cpu med pci gen4, 14nm är lite ut tjatat nu kom igen med något lite bättre skulle jag säga, ni är inte glömda Intel gör om gör rätt bara som någon annan gjorde när ni var härre på teppan

Sämre CPU på vilket sätt?
Beror ju på hur man använder den.

Jag hade önskat att 11900 hade 10-12 kärnor.

Eller så kan man vänta tills Intel släpper 2nm med 100 kärnor.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

För mig som bytte upp ifrån 8700k till 11700k tycker jag definitivt det.
Men det är för mer anledningar än bara själva CPUn också ska jag erkänna:
* Inbyggt Wifi 6, slipper mitt tidigare trådlösa kort för det.
* Bra inbyggt ljudkort, slipper mitt tidigare ljudkort för det.
* PCI-E 4.0
* Gick upp från 16 till 32 GB RAM.
* Resizable BAR.
* Ominstallerat, färskt Windows 10.

Själva CPUn tycker jag ändå går svalt och levererar det den ska.

Permalänk
Medlem

Känns som att frågan är något felställd, men har inget enkelt sätt att göra den bättre. Många som svarar en sak kan mena totalt annorlunda beroende på vad deras förväntningar var innan. Många realister insåg att den inte skulle revolutionera saker, men vissa kanske hoppades ändå...

Jag skulle säga att recensionernas slutsats var långt lägre än jag trodde det skulle vara. Framförallt när dessa är de enda starka spelprocessorerna som går att köpa (jämfört med 5000-serien iaf). Visst finns 10xxx att köpa ett tag till, men inte så länge troligen?

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på förutsättningarna så hade jag inga större förhoppningar.. och det stämde ju också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blev ett rejält lyft från min 8700K så jag är nöjd men dom kunde bakat in 10-12 kärnor.

Är Intel efterblivna eller klarar dom inte av att tillverka lägre nm som AMD?

Benchade AVX 512 och den gick upp i 100c,med andra ord så kan man inte använda AVX 512 fullt ut.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.