Veckans fråga: Levde Intel "Rocket Lake" upp till dina förväntningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Sämre CPU på vilket sätt?
Beror ju på hur man använder den.

Jag hade önskat att 11900 hade 10-12 kärnor.

Eller så kan man vänta tills Intel släpper 2nm med 100 kärnor.

Som sagt dom gick ner i cores, samre multicore till högre pris per kärna, så ja sämre cpu än 10900k i min mening, lite högre ipc
bara men betydligt varmare , tror inte många som uppgraderar från judt en förra gen core i9 till denna, enda fördelen är väl tillgång kanske annas är 5900x betydligt bättre köp men den finns ju inte

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Som sagt dom gick ner i cores, samre multicore till högre pris per kärna, så ja sämre cpu än 10900k i min mening, lite högre ipc
bara men betydligt varmare , tror inte många som uppgraderar från judt en förra gen core i9 till denna, enda fördelen är väl tillgång kanske annas är 5900x betydligt bättre köp men den finns ju inte

Har 3st 5950X bokade och när den första anländer säljer jag nog av denna.
förväntas att skickas 3.maj.2021

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Varning: dåligt skämt inkommande!

Så... skulle man kunna säga att Intels processorprestanda.... finns i sjön?

Tror du den skulle bli mycket bättre om man la den på is?

Permalänk

Så tråkigt att inte Intels CPU levererade som förväntat. Jag som hade hoppats på att AMD var tvungna att sänka sina priser (speciellt på 5900X för egen del).

Nåja, vad är en bal på slottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tror du den skulle bli mycket bättre om man la den på is?

De har ju redan testat issjön och även den throttlade och var begränsad i maxfrekvens. Tror att kvävesjön eller heliumsjön kan underlätta kanske

Permalänk
Medlem

Det blev nog ungefär som förväntat, dvs inte vidare imponerande.

11900K
Kan inte ses som något annat än en flopp.
Frågar ni mig är det Intels mest meningslösa produkt på väldigt länge. Varför ska man köpa en prolle som i många avseenden presterar sämre än 10900K och drar onödigt mycket ström? Dessutom pekar det mesta på att plattformen kommer ersättas innan året är slut.

11600K
Känns inte klockren, men får ses som ett bra val från ett pris-/prestandaperspektiv. Om inte AMD sänker priserna på 5600-serien kommer det vara ett helt ok köp.

Permalänk
Medlem

Uja, hade inga höga förväntningar till att börja med. Det som är positivt överraskande är att tillgängligheten är där för de prisvärda modellerna. Får se hur det håller upp de kommande veckorna men verkar som att AMD kan tvingas leverera sina tillbakahållna prisvärda modeller nu!

Permalänk
Medlem

Hahah enda sättet att få någon uppmärksamhet kring den här lanseringen är att mer eller mindre be om att folk bashar på den.

Att Rocket lake ens lyckades att inte leva upp till mina EXTREMT låga förväntningar säger nog en hel del. De enda som är nåt att ha är 11600K och 11400.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

I5 modellerna och i7 ligger ju jättebra i pris/prestanda och med hyfsat billiga moderkort så det verkar ju toppen. I9 är ju helt absurt, men jag ser ju folk som även köper dom, förstår inte varför.

5800x ligger extra sunkigt i pris nu...

Permalänk
Medlem

Intel kunde skippat denna prollen och släppt först när det är skillnad på performance och värme.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

I5 modellerna och i7 ligger ju jättebra i pris/prestanda och med hyfsat billiga moderkort så det verkar ju toppen. I9 är ju helt absurt, men jag ser ju folk som även köper dom, förstår inte varför.

5800x ligger extra sunkigt i pris nu...

Mitt x470 är också hyfsat billigt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Mitt x470 är också hyfsat billigt.

Good for you.

Permalänk
Medlem

Nej, det var väl iofs väntat efter alla läckor. Tyvärr verkar det ju inte se så bra ut framöver heller. Postade mer info i denna tråd men den gick under radarn lite. Mycket intressant info där: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1631282-intressant-cal...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Rocket Lake levde absolut upp till mina förväntningar som avsåg tillgängligheten, det finns gått om processorer i handeln.

Permalänk
Medlem

Så här långt nej.
Jag vill se tester med en låst fast strömbudget på tex 60w, dvs cpu sockeln får inte mer än 60w utan undantag.
Jämför sedan både serier och blå mot röda laget så vi kan få en verklig prestanda per watt jämförelse

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Positivt förvånad att min Ryzen 3950x fortfarande är konkurrenskraftig. Den är inom en armlängd från de nya processorerna i spel, och spöar dem i produktivitet.

Det är också uppenbart att spel inte längre pressar PC hårdvara alls. Antar att det är för att de görs för att gå hyfsat på konsoll.

EDIT: ser att folk klagar på strömeffektiviteten -- är det för att ni vill överklocka?

Permalänk
Medlem

Hade inga som helst förväntningar på den (visste inte ens att den var på väg då det är helt ointressant för mig att uppgradera CPU närmaste åren) så jag antar att den överträffade mina ickeexisterande förväntningar

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Skulle jag bygga ngt åt barnen nu skulle det lätt bli i5-11400f och ett b560 moderkort. Det skulle nog räcka åt dom i bra många år med tanke på 6 kärnor, 12 trådar, bra prestanda...och billiga.

Permalänk
Medlem

Ja. Men de var ju inte så höga. 🙄

Permalänk
Medlem

Klockade upp min så den drog närmare 300w, men det gav ynka 2,% i prestanda ökning.noctua D15s med dubbla fläktar och kryonout kylpasta toppade 97c.

Så denna serie är meningslös att klocka.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Jag hade inte räknat med att dom skulle vara nån revolutionerande uppgradering och, så blev det, så kan väl säga att de uppfyllde mina förväntningar av en medioker lansering ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För mig har Rocket Lake S bara handlat om en enda sak: Intel inser att de inte kan vinna "kriget" om desktop just nu, de är inte ens nära. Man har studerat sin art-of-war och noterat att enda slaget man faktiskt har oddsen på sin sida i är spelprestanda.

Jag kanske har missat något men i "produktionsapplikationer" så verkar väl Rocket Lake ökat mer än i spelprestanda i jämförelse med tioende generationen?

Sedan, icke-relaterat till citat ovan, så tänker jag om man är något mer budgetorienterad (mycket pengar ändå ska sägas) så är 11400F den mest intressanta processorn på marknaden i dag. Och 11600KF (även 10600K som legat runt 2K) en mycket bättre affär än 5600X då det endast skiljer ett par till upp till fem procent till 5600X fördel - medan priset är 22% högre. Nu är ju moderkortsfrågan så klart väldigt relevant men med minnesöverklockning upplåst på B560 (även H-korten tror jag) och dessa kostar som B550-kort så borde det bli typ samma moderkortsfråga.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Relik 📜

Skulle ändå säga att 11400F motsvarar de förväntningar jag hade. Den är ett stort steg upp från äldre 8400 i maskinen, och generellt lite snabbare än Ryzen 5 3600 i andra datorn. För ~1700 kr tycker jag den är högintressant, AMD har liksom inget i det segmentet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bimbim:

Jag kanske har missat något men i "produktionsapplikationer" så verkar väl Rocket Lake ökat mer än i spelprestanda i jämförelse med tioende generationen?

Sedan, icke-relaterat till citat ovan, så tänker jag om man är något mer budgetorienterad (mycket pengar ändå ska sägas) så är 11400F den mest intressanta processorn på marknaden i dag. Och 11600KF (även 10600K som legat runt 2K) en mycket bättre affär än 5600X då det endast skiljer ett par till upp till fem procent till 5600X fördel - medan priset är 22% högre. Nu är ju moderkortsfrågan så klart väldigt relevant men med minnesöverklockning upplåst på B560 (även H-korten tror jag) och dessa kostar som B550-kort så borde det bli typ samma moderkortsfråga.

Det här är SweClockers, vi fokuserar på 20 %, inte 80 % i 20:80

Mer seriöst. Helt klart ökar produktionsapplikationer mer och för majoriteten är fortfarande det långt mer värdefullt med högre prestanda per kärna än fler kärnor utöver en handfull. Hade Rocket Lake S lanserats den här tiden förra året hade det garanterat blivit mycket mer fokus på dess utmärkta prestanda per kärna i "vanliga" applikationer då det är ett rejält steg upp från både Skylake och Zen2.

Problemet är att allt är relativt. Rocket Lake S är i.o.f.s. snabbare i de flesta fall där få kärnor används, men tveksamt om det är en meningsfull skillnad samtidigt som Rocket Lake S drar mer ström och inte kan matcha 5900X och 5950X. För mig handlar det också om att både AMD och Intel spelar i B-ligan just nu, deras desktop CPUer drar jämt med Apples M1 räknat per kärna fast de behöver nära nog en tiopotens mer ström för detta...

Majoriteten använder inte desktop för de har ingen nytta av det, för bärbara finns en ny stjärna som är långt före Intel/AMD.

Spel är en stor marknad, framförallt på SweC, och det är en marknad där desktop-datorer har (och lär fortsätta att ha) en väldigt stor poäng. Vidare är det en väldigt stor PR-mässig skillnad på att "vara i toppen" mot att "vara bäst".

Lite märkligt att Rocket Lake S verkar hamna något efter i genomsnittlig FPS, både ställd mot Zen3 och inte helt sällan även efter Comet Lake. Men det handlar typiskt om väldigt små skillnader, samtidigt som lägsta FPS oftare är där man först ser CPU-flaskhals och där är Rocket Lake S riktigt stark. Så tycker man kan säga att Rocket Lake S gav tillbaka ledartröjan för spelprestanda, vilket i min mening gör det till den PR-mässiga viktigaste delen för denna produkt.

Givet hur poänglöst det verkar vara att överklocka Rocket Lake S, givet att tillgången verkar vara helt OK, givet prisnivån B560 moderkorten samt givet att B560 nu tillåter "snabba minnen" blir ju serien trots allt vettig inom en relativt viktig nisch: speldatorer! Valde en 5600X/B550 till grabbens speldator i november/december, skulle jag bygga den datorn idag blev det istället 11600K/B560.

Har däremot lite svårt att se 11900K kunna ersätta den 5950X (min egen dator, primärt programutveckling) som aldrig dyker upp (väntat ett kvartal nu, trodde GPUn, ett 3090, skulle bli problemet men alla komponenter förutom CPU är redo)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här är SweClockers, vi fokuserar på 20 %, inte 80 % i 20:80

Mer seriöst. Helt klart ökar produktionsapplikationer mer och för majoriteten är fortfarande det långt mer värdefullt med högre prestanda per kärna än fler kärnor utöver en handfull. Hade Rocket Lake S lanserats den här tiden förra året hade det garanterat blivit mycket mer fokus på dess utmärkta prestanda per kärna i "vanliga" applikationer då det är ett rejält steg upp från både Skylake och Zen2.

Problemet är att allt är relativt. Rocket Lake S är i.o.f.s. snabbare i de flesta fall där få kärnor används, men tveksamt om det är en meningsfull skillnad samtidigt som Rocket Lake S drar mer ström och inte kan matcha 5900X och 5950X. För mig handlar det också om att både AMD och Intel spelar i B-ligan just nu, deras desktop CPUer drar jämt med Apples M1 räknat per kärna fast de behöver nära nog en tiopotens mer ström för detta...

Majoriteten använder inte desktop för de har ingen nytta av det, för bärbara finns en ny stjärna som är långt före Intel/AMD.

Spel är en stor marknad, framförallt på SweC, och det är en marknad där desktop-datorer har (och lär fortsätta att ha) en väldigt stor poäng. Vidare är det en väldigt stor PR-mässig skillnad på att "vara i toppen" mot att "vara bäst".

Lite märkligt att Rocket Lake S verkar hamna något efter i genomsnittlig FPS, både ställd mot Zen3 och inte helt sällan även efter Comet Lake. Men det handlar typiskt om väldigt små skillnader, samtidigt som lägsta FPS oftare är där man först ser CPU-flaskhals och där är Rocket Lake S riktigt stark. Så tycker man kan säga att Rocket Lake S gav tillbaka ledartröjan för spelprestanda, vilket i min mening gör det till den PR-mässiga viktigaste delen för denna produkt.

Givet hur poänglöst det verkar vara att överklocka Rocket Lake S, givet att tillgången verkar vara helt OK, givet prisnivån B560 moderkorten samt givet att B560 nu tillåter "snabba minnen" blir ju serien trots allt vettig inom en relativt viktig nisch: speldatorer! Valde en 5600X/B550 till grabbens speldator i november/december, skulle jag bygga den datorn idag blev det istället 11600K/B560.

Har däremot lite svårt att se 11900K kunna ersätta den 5950X (min egen dator, primärt programutveckling) som aldrig dyker upp (väntat ett kvartal nu, trodde GPUn, ett 3090, skulle bli problemet men alla komponenter förutom CPU är redo)...

11600K med B560? Låter lite fel. Menade du kanske 11400(F?)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

11600K med B560? Låter lite fel. Menade du kanske 11400(F?)

Nope, menade 11600K. 11400 är en fint budgetval, men inget jag ser som ett direkt alternativ mot 5600X i en spelmaskin.

Givet att jag själv kör 3900X på ett billigt B350, det i en dator som under ett år stod på 24/7 och agerade byggserver, d.v.s. 100 % CPU-last i timmar, folk med framgång kör 10900K på B450 moderkort så lär det knappast vara några problem att köra 11600K på B560 moderkort.

Rocket Lake S kan dra idiotisk mängd ström, men det är vid överklockning. Vid stock ser det faktiskt helt OK ut

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nope, menade 11600K. 11400 är en fint budgetval, men inget jag ser som ett direkt alternativ mot 5600X i en spelmaskin.

Givet att jag själv kör 3900X på ett billigt B350, det i en dator som under ett år stod på 24/7 och agerade byggserver, d.v.s. 100 % CPU-last i timmar, folk med framgång kör 10900K på B450 moderkort så lär det knappast vara några problem att köra 11600K på B560 moderkort.

Rocket Lake S kan dra idiotisk mängd ström, men det är vid överklockning. Vid stock ser det faktiskt helt OK ut
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23164?key=7a5bd2b9b4bb6c00dc85aa3d45618fe1

Menade bara att det är tråkigt att köpa K utan att kunna klocka. Dock är de redan ganska maxade från fabriken

Permalänk
Medlem

Märkte att mina ram kör med 1.36v nu istället för 1.35v som jag satte manuellt och XMP aktiverat.
Är det något att oroa sig för?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.