Pixel 6 kan få Googles egen ARM-baserade systemkrets

Permalänk
Melding Plague

Pixel 6 kan få Googles egen ARM-baserade systemkrets

Googles egenutvecklade krets "Whitechapel" väntas introduceras i samband med företagets höstlansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande. Ska bli kul att se hur den mäter sig mot konkurrenterna.

Synd bara att det är ett sånt jävla krångel att köpa en Pixel-telefon om man bor i Sverige.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket tracking de nu kan lägga direkt på kretsnivå. 🙂

Permalänk
Medlem

Ja jag sitter på en pixel 4a tror jag kommer hoppa denna då den bara är ett år gammal.
Men kul att se om den håller måttet mot annat på marknaden då.
Som ovan skriver så jävla krångligt bara att köpa.. Importerade min från Frankrike och så länge de inte går sönder så är ju allt bra :S

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag tyckte verkade mest spännande var att uppdateringarna för OS inte längre behöver involvera Qualcomm.
Vad spelar det för roll då?
Ja det vidgar iaf i teorin möjligheterna för att dessa lurar kan komma att supporteras med ny mjukvara lika länge som iphones.

Inget utlovat i praktiken här såklart. Men det skulle vara väldans välbehövligt för android att komma ikapp på den fronten - och detta möjliggör en sådan resA.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Bra med mer konkurrens. Det jag är lite rädd för är att skaran användare som upplever deras mobil som slö minskas för varje år. Detta kan leda till att efterfrågan av snabba cpuer minskas. Men nu händer det andra saker, på mobilen.
Visst det finns några undantag, det är främst de som köpte typ en 1500kr mobil för 5 år sedan och nu letar efter en mobil vars driftkostnad per år är lägre. Dv.s. 300kr per år. Så en mobil för 10 000kr får de ha i 33år innan den blir lika prisvärd.

*edit*
Alltså man kan tycka minskad behov av ny teknik är bra, jag ser det dock att det stagnerar utvecklingen för oss andra. Lite som att dagens NAS nästan presterar och kostar lika mycket som för 10år sedan. Detta påstående är inte sant, men jämfört emot mobiler är det så. Och orsaken är att den stora skaran inte köper en nas som de uppgraderar efter något år och det leder till att det blir en oattraktiv marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Synd bara att det är ett sånt jävla krångel att köpa en Pixel-telefon om man bor i Sverige.

Skrivet av livsnjutaren:

Som ovan skriver så jävla krångligt bara att köpa.. Importerade min från Frankrike och så länge de inte går sönder så är ju allt bra :S

Här sitter jag med en iPhone, då jag inte orkade/hade råd att gå samma väg som er. Köpte min telefon via jobbet och då fungerar det dåligt med avdrag (moms m.m.) utanför Sverige för mig. Google Pixel 4a verkade nära nog vara den perfekta telefonen för mig annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här sitter jag med en iPhone, då jag inte orkade/hade råd att gå samma väg som er. Köpte min telefon via jobbet och då fungerar det dåligt med avdrag (moms m.m.) utanför Sverige för mig. Google Pixel 4a verkade nära nog vara den perfekta telefonen för mig annars.

Hade en Samsung S9 innan denna och innan den en Oneplus 5. Kan säga att det ska till väldigt mycket innan jag tittar på en samsung igen, om det inte var för att någon ville köpa den av mig så hade jag nog kastat den i sjön. Rent Android eller näst in till.. annars får det vara. Sen var det bara ett plus i kanten att den inte är stor som ett hus heller. Är så trött på alla tillverkare som tillverkar allt bara större och större.
Som sagt har inget att vara missnöjd med mitt köp, 3700 kr är också helt ok peng att lägga på en mobil tycker jag.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ett problem med Android jämfört med iPhone är att de inte får operativsystems-uppdateringar lika länge. Tre år som bäst, och många billigare telefoner inte alls, medans fem år gamla iPhone-modeller kan köra senaste iOS.
Anledningen till detta är att varje större Android-uppdatering behöver komma från tillverkaren av SoC:et för att det ska få drivrutinerna till det. Och dessa tillverkare vill ofta hellre att konsumenter köper nya telefoner istället för att hålla sina gamla.

I och med att Google utvecklar sina egna SoC så hoppas jag att deras telefoner får bättre livslängd.
Jag har för övrigt tyckt att flera tidigare exempel på Googles egen hårdvara verkat som exempel till resten av branschen på var Google tycker att skåpet ska stå.

Jag har f.öv. också en Google Pixel 4a, importerad från Tyskland i höstas. Jag valde den för att den verkade vara den minst dåliga. Tre års Android-uppdateringar var ett krav.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att inte kunna köpa denna också som alla andra pixel

Permalänk
Medlem

Vänta er inget prestanda monster likt Apple, men kanske säkerhets patchar något år längre

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Vänta er inget prestanda monster likt Apple, men kanske säkerhets patchar något år längre

Tror det kommer handla om pris/prestanda. I alla fall till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett problem med Android jämfört med iPhone är att de inte får operativsystems-uppdateringar lika länge. Tre år som bäst, och många billigare telefoner inte alls, medans fem år gamla iPhone-modeller kan köra senaste iOS.
Anledningen till detta är att varje större Android-uppdatering behöver komma från tillverkaren av SoC:et för att det ska få drivrutinerna till det. Och dessa tillverkare vill ofta hellre att konsumenter köper nya telefoner istället för att hålla sina gamla.

Till skillnad från iOS så kräver många system appar inte operativsystemsuppdatering för att uppdatera. Många appar går att uppdatera utan det så det är mindre viktigt för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vore mer intressant om dom kunde börja sälja dom officiellt här, så man slapp gråimport.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vore mer intressant om dom kunde börja sälja dom officiellt här, så man slapp gråimport.

för liten marknad tror inte det är lönt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

för liten marknad tror inte det är lönt..

Ja det måste nog vara huvudskälet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vore mer intressant om dom kunde börja sälja dom officiellt här, så man slapp gråimport.

Kommer absolut inte köpa en Googlelur när de inte ens tycker det är värt att sälja här. Det finns många andra mer prisvärda och bättre alternativ här redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Vänta er inget prestanda monster likt Apple, men kanske säkerhets patchar något år längre

Att kalla Apple ett prestandamonster är väl att ta i? Som att kalla en Ferrari som bara kan köra rakt fram för ett prestandamonster. Fast allt är relativt och beroende av ens egna uppfattning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Att kalla Apple ett prestandamonster är väl att ta i? Som att kalla en Ferrari som bara kan köra rakt fram för ett prestandamonster. Fast allt är relativt och beroende av ens egna uppfattning..

Nej, detta är ingen uppfattning. En uppfattning är relativ, mätdata är inte relativt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Att kalla Apple ett prestandamonster är väl att ta i? Som att kalla en Ferrari som bara kan köra rakt fram för ett prestandamonster. Fast allt är relativt och beroende av ens egna uppfattning..

Apples mobil cpu är i högsta grad en prestandamonster för sin tid, ingen annan mobil cpu kommer i närheten.
Mobilen sett till helhet, så 60-Hz display och gamla Bluetooth classic radio som laggar gör att telefonen för många tillämningar inte upplevs som ett prestandamoster. Men min gissning är att båda dessa problem löses i nästa version av iPhone.

Samsung har mycket pratat om hur man kan docka upp deras mobil till skärm och tangentbord och få en vanlig dator. iPhone däremot har verkligen prestandan för detta, i praktiken är det dock få trådlösa skärmar, tangentbord och möss att ansluta sig till. Vilket mer blir att det går att göra det, men i praktiken så kopplar man ej upp mobilen så emot skolor, bibliotek, kunders arbetsplatser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Kommer absolut inte köpa en Googlelur när de inte ens tycker det är värt att sälja här. Det finns många andra mer prisvärda och bättre alternativ här redan.

Nej det är verkligen tråkigt att dom ignorerar oss, gissningsvis är marknaden för liten och obetydlig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Att kalla Apple ett prestandamonster är väl att ta i? Som att kalla en Ferrari som bara kan köra rakt fram för ett prestandamonster. Fast allt är relativt och beroende av ens egna uppfattning..

Dom är ena riktiga "fartmonster" och har varit så under en tid. Sen hurvida man faktiskt har nytta av all kraft är individuellt. Men att dom är snabbast kan ingen ta ifrån dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Kommer absolut inte köpa en Googlelur när de inte ens tycker det är värt att sälja här. Det finns många andra mer prisvärda och bättre alternativ här redan.

Vilka är det? Är genuint nyfiken för satt häromdagen och letade efter just detta. Tyckte ändå att ~3700kr för en Pixel 4a var svårt att konkurrera med. Tog 4 dagar att få hem från Frankrike.