Permalänk
Medlem

Vill gärna att kläderna ska sitta bra så handlar helst i butik. Lämnar in en del till skräddare för att det ska passa bra, t.ex. sy in en skjorta i midjan, korta ett par byxor eller ärmar. Brukar kosta 150 kronor per justering ungefär. Köpt en del skjortor från Tailorstore, inte bästa kvalité men bra passform.

Kör en ganska "tidlös" stil. Finare jeans/chinos, skjorta, tröja (merinoull) och slips, kostym på fredagar
Om man inte följer trender kan man lägga nå'n krona till på kvalité så kan man ha kläderna länge.

Dessa plagg finns i princip alltid i butik så håller man lite koll brukar det mesta finnas på rea. ordinarie pris brukar ligga på kring 700-1200 för ett par byxor, en skjorta eller en ulltröja, kostymerna ligger kanske på 4000-5000 styck men det mesta i min garderob är köpt med 25-50% rabatt. Slipsar är också bra att köpa second-hand, fina sidenslipsar för 25 spänn styck!

Skor och ytterkläder är väldigt säsongsberoende så köp vinterjackan på våren och sommarskorna nu på hösten! En ullrock var modern för 50 år sedan, är modern nu och kommer vara modern om 50 år också! Nu tänker jag bara ur mäns perspektiv, kvinnors mode har jag ingen koll på

När det gäller träningskläder så beställer jag det mesta på nätet, tycker storleksguiderna brukar stämma bra och det är ofta väldigt mycket billigare än i butik.

EDIT: Många webbutiker har ju gratis retur, så ibland beställer jag 2-3 storlekar av ett plagg och skickar tillbaks de som inte passar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Brukade fylla en väska eller två när jag var i USA med jobbet, mestadels Hilfiger.
Var ett par år sen sist så snart åker jag på att handla byxor om jag inte lyckas tappa några kilo snart.
Isåfall skulle jag klara mig några år till
Tror det enda jag köpt sen dess är en skjorta på dressman och ett par golfskor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Köper billiga kläder på rea och spenderar max en femhundring på ett par jeans och ofta blir det några jula arbetar byxor eller liknande för 200-300kr och t-shirts sen underkläder blir ofta från lager 157 eller stadium outlett eller nått och brukar köpa nytt när kläderna börjar gå sönder eller ser skabbiga ut

samma med skor men brukar kunna sträcka mig till 700kr eller så och är ingen big spender eller bryr mig om vad jag har på mig och siktar på varmt och bekvämt som inte ser för jävligt ut som inte spelar så stor roll om man har dom på sig när man grejar med nått ute är nog mer min filosofi när jag väljer kläder/skor än att dom ska vara estetiskt tilltalande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

En sak jag har blivit medveten om och kräsnare med är kalsonger. Kör numera enbart med träningsunderkläder, dvs Nike, Under Armour, och Pro Touch (Intersports egna märke)...så jäkla mycket skönare. Körde alltid förut med boxers från typ dressman och Borg, vissa dagar efter jobbet kom man hem och fullständigt skrek i duschen när man försökte återuppliva och vårda sina söndersvettade lår. Smörja med vaselin och ligga stilla i soffan för att försöka att inte förvärra det hela.

Kör ibland med lite längre typ av träningstights, dvs lite längre än vanliga kalsonger. Sitter på plats och korvar inte upp sig med några kanter där all svett samlas. Slängt ut alla gamla bomulls? kallingar och helt ersatt dom. Enda nackdelen är väl att dom är aningen dyrare i min mening, men jag upplever samtidigt att framförallt under armours modeller håller hög kvalitet. Har 2 par compressions shorts som har hållt i dryga 2 år snart med vardaglig användning, ser ut och känns fortfarande som nya. Liknande ”vanliga” kallingar i samma prisklass (ca 250-300:-) jag ägt har hållit max kanske 7-8 måmader, om ens det i vissa fall.
Vill man dock inte lägga fullt så mycket pengar på basplagg så kan jag också rekommendera följande från Intersport som jag nämnde tidigare; https://www.intersport.se/produkter/pro-touch-sport-kalsong-2...
Var lite skeptisk till kvaliten pga priset, men hur sköna som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag avskyr att testa jeans för har man 31/31 finns det ofta inte såna och hittar man dom så ser de underliga ut i skrevet eller nån annanstans. Brukar prova två par på en gång och passar inget är kortisolhalten tillräckligt hög för att ge upp och prova nätet eller nästa månad. Dyrare brukar se förslitna ut och hålla ungefär lika lika många maskintvättar på 40C som Dressmans, dvs ca 2.

Har provat både jeans och skjortor och skor online och det har fungerat hyfsat. Birkenstock har alltid större storlekar än vad siffran anger tydligen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Köper i nästan alla mina kläder förutom jeans och skor på nätet. De flesta nätbutiker brukar ha gratis och smidiga returer så det är bara att skicka tillbaka det som inte passar och jag gillar verkligen inte att gå i butiker i onödan. Köper "medeldyra" kläder går oftast klädd i jeans, t-shirt och en huvtröja på jobbet och när jag kommer hem så åker mjukisarna på.

Permalänk
Medlem

Intersport, Stadium och Dressmann gillar även "sponsrade/sportkläder" typ svenska fotbollsförbundet eller Dreamhack.
Köper mest online.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Testade här om dagen att beställa lite från Aliexpress, riktigt nyfiken på resultatet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Nu har ju den här tråden några år på nacken men jag antar att klädesinköp idag är lika aktuellt som det var 2017.

Dessvärre sys det väl väldigt lite kläder idag i Sverige utan det är väl bara skräddarsydda kläder som gäller i så fall och då blir ju priset därefter. Utan i princip det allra mesta sys i fjärran östern dvs bortre Asien eller i lågprisländer i Europa.
Kvaliteten på "no name" kläder från främst Kina ger jag inte mycket för. Rent allmänt är jag tveksam inför "no name" kläder från dessa delar av världen. DÄREMOT har de allra flesta stora modetillverkare, tyska Hugo Boss som exempelvis, sin tillverkning i bl a Tyskland, Polen, Italien och Turkiet. Hugo Boss tillverkar bl a bra skjortor, kavajer och kostymer i hyfsat bra kvalitet. Enda nackdelen är väl oftast priset för den prismedvetne. Men å andra sidan finns ju Sellpy/Tradera som slumpar iväg Bosskjortor för en 50-lapp och Bosskavajer- och kostymer för en 100-lapp som i princip är i nyskick. Liksom märkesjeans från Lee, Levis, Diesel och lågprismärken som Crocker för en knapp 50-lapp och likaså är dessa i nyskick.

Så vill man fynda vad beträffar kläder och fylla på sin "walk in closet" breddfull till en löjligt låg summa så skulle jag tipsa om just second hand. De enda second hand butiker jag har lite dålig erfarenhet av är bl a Röda Korset/Kupan, Stadsmissionen, Frälsningsarmen/Myrorna och Pingstkyrkan/PMU som har en doft i butikerna som inte tilltalar mig.

Ska väl kanske tillägga att jag ALLTID tvättar kläder jag köper INNAN jag börjar använda dom - oavsett om det är fabriksnytt eller second hand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör majoriteten på dressman, utom jeans, kör levi där för att slippa stretch. Rätt gott att handla från dessa två, slipper helt prova kläder nu när man tvingas handla online, då man vet att de passar

Gällande svensktillverkade plagg så finns det ju vissa kvar fortfarande, bland annat stenströms har en del av skjorttillverkningen kvar i sverige om det lockar: https://www.stenstromsstore.se/, deras skjortor kostar ju därefter dock.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Bara i fysiska butiker, har alltid problem med att hitta rätt storlek och skiljer otroligt mycket mellan olika märken.

Men det blir sällan man köper nya, kläder och skor är som bekvämast precis innan de är så slitna att det blir hål på dem...

Permalänk
Medlem

Beställer mina jeans från Iron Heart, bra men dyra och håller ca: 3 år som cyklist. Annars begagnat.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Ibland handlar jag på Ullared, ibland märkeskläder. Det beror helt på vad jag är ute efter. Skor är jag väldigt noggrann med, jag har haft hälsporre på båda fötterna så där får det kosta. Man vill verkligen inte få tillbaka hälsporre igen.
Senaste inköp på märkeskläder var en vinterjacka för 5k. Värd varenda krona. Haglöfts vandrarkängor 2k, underbara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett dugg om vad jag har på mig så länge det passar och är skönt typ. Tröjor och jackor blir det kanske på Jula, eller var det nu går billigt. Jeans köpts jag senast på Bonprix för typ 299kr styck eller nåt. Skulle aldrig köpa ett klädesplagg för flera tusen

Permalänk
Medlem

99% online, förutom skor då det är svårare att uppskatta om dom passar eller ej. Såvida det inte är en modell man haft innan från samma märke.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har köpt kläder online några enstaka gånger, annars är det endast i butik som gäller.

Eftersom jag helst vill prova kläderna innan så är det absolut smidigast att göra det i butik. Det finns ju möjlighet att skicka tillbaka kläder köpta online, men det är bökigare. Lika bra att prova innan köp.

Strumpor, kalsonger och t-shirt är exempel på plagg jag kan beställa på nätet.

Köpte faktiskt ett par nya jeans i lördags. Dyrare än vad jag brukar betala. 599 kr för ett par LEE-jeans. Men de håller ju i några år, så det är ju inte så farligt.

Permalänk
Musikälskare

Två gånger per år på nätet så det blir gjort, det värsta i livet är att gå i klädbutiker

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?