Microsoft kokar kylmedium med svalt serverexperiment

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kokar kylmedium med svalt serverexperiment

Stängda tankar och komponenter nedsänkta i specialvätska ska både öka hållbarheten och kyla mer effektivt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undrar vad för typ av vätska det är?, om den är en alkohol eller ammoniakbaserad

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

undrar vad för typ av vätska det är?, om den är en alkohol eller ammoniakbaserad

varför står valen mellan just dessa två?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

En turbin och generator på det så kanske man kan återanvända lite av energin som förbrukas.
Bara spontan eftermiddagstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

undrar vad för typ av vätska det är?, om den är en alkohol eller ammoniakbaserad

Den heter 3M Novec och så finns det olika modell-nummer beroende på tillämpning som jag förstått det.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför står valen mellan just dessa två?

inte sagt det, jag antog bara efter att ha kollat på bilderna så använder dom vätskor med låg kokpunkt för att inte bränna komponenterna och få en effektiv värmeväxling mellan mediet och komponenterna

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag och @Öjvind Karlsson immersionskylde faktiskt en dator med mineralolja för sisådär 15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag och @Öjvind Karlsson immersionskylde faktiskt en dator med mineralolja för sisådär 15 år sedan.

Var det i ett akvarium?

Edit: Ja se på fasen, hade något svagt minne av detta Dags för ett nytt experiment med Intels senaste ugnar

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag och @Öjvind Karlsson immersionskylde faktiskt en dator med mineralolja för sisådär 15 år sedan.

Jag byggde en oljekyld dator som projektarbete på gymnasiet. Måste ha varit 2004/2005. Kylde oljan med kompressor och förångare från en gammal frys. Vi använde dock transformatorolja.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Visades inte detta i pc-sammanhang på nåt Computex för en massa år sen? Sen hände ingenting, sen ingenting, och nu ska Microsoft köra det storskaligt?

Edit: lyckades hitta på Cnet (https://www.cnet.com/news/extreme-liquid-cooling-keep-10-nvid...) men har för mig att jag sett det på Swec också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Banka på en värmeväxlare så kan du använda överskottsvärmen till att alstra fjärrvärme eller någon turbin på vätskereturen för att alstra el.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som jag förstår det är ingen av deras vätskor oljebaserade, åtminstone från informationen på 3M:s hemsida

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Starric:

Visades inte detta i pc-sammanhang på nåt Computex för en massa år sen? Sen hände ingenting, sen ingenting, och nu ska Microsoft köra det storskaligt?

Edit: lyckades hitta på Cnet (https://www.cnet.com/news/extreme-liquid-cooling-keep-10-nvid...) men har för mig att jag sett det på Swec också

Mer konsumentnära lösningar i prototypstadier har ju också figurerat på mässorna de senaste åren, med slutna eller skräddarsydda system för vätskekylning, utrustade med en hemlig vätska som kokar och således gör pumpen onödig. Kul om det går att hitta en variant som kan leta sig ut i faktiska produkter! (Jag har för övrigt också för mig att det skrivits om på SweC, men en svårfunnen artikel i så fall )

https://www.techpowerup.com/223050/raijintek-unveils-its-firs...

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

undrar vad för typ av vätska det är?, om den är en alkohol eller ammoniakbaserad

Kan vara något liknande detta (Också utvecklat av 3M ifall jag inte missminner mig). Sjukt informativ video;

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Banka på en värmeväxlare så kan du använda överskottsvärmen till att alstra fjärrvärme eller någon turbin på vätskereturen för att alstra el.

För låga temperaturer, höjer man temperaturen istället så börjar man riskera komponenterna misstänker jag, man har ju redan sparat en del energi jämfört med fläktkyla, fast någon sekundär värme kan ju säkerligen återvinnas, dock lär det fördyra och göra produkten mera komplex vilket man kanske inte vill

Permalänk
Medlem

Kommer datorer i framtiden ha en "Intel Submerged" sticker på sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathanael:

Kan vara något liknande detta (Också utvecklat av 3M ifall jag inte missminner mig). Sjukt informativ video;
https://www.youtube.com/watch?v=cR4Mutf1kQg

fan, den va ju riktigt informativ jag hade ju dock aldrig hanterat den flouridbaserade lösningen utan propert skydd jämfört med snubben som stoppar ner sin nakna hand i lösningen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Banka på en värmeväxlare så kan du använda överskottsvärmen till att alstra fjärrvärme eller någon turbin på vätskereturen för att alstra el.

Tror temperaturen blir alldeles för låg för detta. Fjärrvärme vill man få upp i 130-140 grader innan det skickas ut på nätet och en turbin jobbar effektivaste vid flera hundra grader. Och den här vätskan kokade ju innan 100 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

För låga temperaturer, höjer man temperaturen istället så börjar man riskera komponenterna misstänker jag, man har ju redan sparat en del energi jämfört med fläktkyla, fast någon sekundär värme kan ju säkerligen återvinnas, dock lär det fördyra och göra produkten mera komplex vilket man kanske inte vill

Skrivet av hakro807:

Tror temperaturen blir alldeles för låg för detta. Fjärrvärme vill man få upp i 130-140 grader innan det skickas ut på nätet och en turbin jobbar effektivaste vid flera hundra grader. Och den här vätskan kokade ju innan 100 grader.

Man kan använda en värmepump för att öka temperaturen.
Vattnet i mitt bergvärmesystem tex är långt under temperaturen jag vill ha på mitt varmvatten, men trots detta kan man utnyttja den energin.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Tveksamt. Jag uppfattade artikeln som att komponenterna skall ligga i den kokande vätskan och mineralolja kokar väl vid över 200°C.
Jag gissar på nåt med kokpunkt under, eller nära, 0°C

Permalänk
Medlem

Hittar inte videon, men derbauer byggde en låda där han fyller på med Novec och gör diverse test. Ett av hans problem var att vätskan kokar och avdunstar, vilket gör det mest till ett intressant experiment. Men kan ju vara av intresse om man vill veta mer om hur detta funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Man kan använda en värmepump för att öka temperaturen.
Vattnet i mitt bergvärmesystem tex är långt under temperaturen jag vill ha på mitt varmvatten, men trots detta kan man utnyttja den energin.

Allt detta stämmer, men frågan om effektivitet återstår, plus givetvis att det måste existera ett passande medium i värmeväxlaren. Det är liksom inte bara att att ta befintlig teknik eftersom denna är anpassad för ~5 <-> 60 grader och istället köra 80 <-> 140 grader.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

fan, den va ju riktigt informativ jag hade ju dock aldrig hanterat den flouridbaserade lösningen utan propert skydd jämfört med snubben som stoppar ner sin nakna hand i lösningen

Visst är den? Håller helt med dig på punkten med säker hantering av vätska, men killen är både ryss(?) och kemist, så go figure Han har en hel del härliga videos där han hanterar hyfsat farliga material, såklart med mindre respekt än vad man själv skulle göra men ändå i kontrollerade miljöer, så..

Sjukt bra grej ifall det kan sänka energiåtgången med 5-15% i vilket fall - man tycker ju att företag skulle vara all over den typen av teknik!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Är antagligen/förhoppningsvis en kolvätebaserad förening a' la pentan eller butan. Om de skulle använda fluorerade/klorerade kolväten så är vi tillbaka till PCB-tiden och transformatoroljor som både är persistenta och bioackumulerande och då hoppas jag de får storböter för att ens ha tänkt tanken.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

undrar vad för typ av vätska det är?, om den är en alkohol eller ammoniakbaserad

Novec är "hydrofluoroether" HFE, tror många stött på det i serverhallarna här då det är ganska vanligt i släcksystem idag i Sverige.

Väldigt snällt och bra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Är antagligen/förhoppningsvis en kolvätebaserad förening a' la pentan eller butan. Om de skulle använda fluorerade/klorerade kolväten så är vi tillbaka till PCB-tiden och transformatoroljor som både är persistenta och bioackumulerande och då hoppas jag de får storböter för att ens ha tänkt tanken.

Mindre roligt med brand i serverhall då, eller om syre kommer in i utrustningen...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ballt!

Lite nördig off topic fråga, men bör inte avjoniserat vatten vara säkrare än vanligt vatten i vattenkylda datorer? Eller leder det till sämre värmeledningsförmåga?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hwasser:

Ballt!

Lite nördig off topic fråga, men bör inte avjoniserat vatten vara säkrare än vanligt vatten i vattenkylda datorer? Eller leder det till sämre värmeledningsförmåga?

Jo visst är det så.
Men.
Det finns alltid ett sådant ;).

Vattnet i en kylslinga är föränderligt. Packningar, metallytor, antitillväxtmedel och sådant gör att vattnet fylls med joner över tid. Så det förblir inte jonfritt.

Så när vattenkylning springer läck så är det inte så säkert att vattnet är avjoniserat längre även om det var vad man en gång hällde i.

Med det sagt - avjoniserat/destillerat vatten ska väl användas oavsett i kylslingor. Får man ut alla ämnen som kan reagera i kylslingan så får man in mindre skit där från början. Mindre anlag för alg/bakterietillväxt, mindre avlagringar och mindre reaktioner med kylflänsar och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Ballt!

Lite nördig off topic fråga, men bör inte avjoniserat vatten vara säkrare än vanligt vatten i vattenkylda datorer? Eller leder det till sämre värmeledningsförmåga?

Vad gäller ledningsförmåga så har avjoniserat vatten lägre ledningsförmåga än vanligt kranvatten ja.
Så ur det perspektivet så är det bättre. Däremot har avjoniserat vatten sina egna nackdelar. Bland annat så är avjoniserat vatten mycket mer aggressivt mot framför allt metaller. Eftersom avjoniserat vatten har så lite joner så suger det åt sig joner av metallerna i kylslingan vilket gör att det kan orsaka olika typer av korrosion och frätning.
Av den anledningen så måste rörledningar i industrin som skall avändas för avjoniserat eller destillerat vatten behandlas genom att man passiverar ledningarna med vissa syror för att förhindra korrosion i ledningsnätet.

Så vanligt vatten kan ge avlagringar av kalk och liknande i kylslingan medan avjoniserat vatten istället kan orsaka frätning på metalldelarna.

Kylmässigt är det ingen skillnad mellan vanligt kranvatten och avjoniserat vatten.