Permalänk
Medlem

Förlängning av fiberkabel

Hej!
Jag renoverar vardagsrummet där inkommande fiber finns. Denna kommer först in i en liten låda där någon form av övergång från utekabel till innekabel sker. Sedan går en ny kabel till min tjänstefördelare, det är denna kabel jag vill förlänga och flytta själva fördelaren till annan del i rummet.

Jag undrar, vet ni vad det är för kabel jag ska leta efter utifrån dessa bilder?

Fiber

Fiber inne

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Den lösa änden ser ut som en LC Single mode om det hjälper?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Ska inte säga att det är så här för dig men vanligtvis får man aldrig röra varken uttag eller converter.

För övrigt så är det en SC/UPC till LC/UPC patch du behöver.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

Är det inte en vanlig fiberpatch du vill ha? Eller missförstår jag något 🤔?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det inte en vanlig fiberpatch du vill ha? Eller missförstår jag något 🤔?

Kan absolut ingenting om fiber så vet ej Men svar ovan tycks stämma.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Den lösa änden ser ut som en LC Single mode om det hjälper?

Det hjälpte absolut för att få till logiken, tack!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Ska inte säga att det är så här för dig men vanligtvis får man aldrig röra varken uttag eller converter.

För övrigt så är det en SC/UPC till LC/UPC patch du behöver.

Jag har fått ok från installatör/nätägare att förlänga så det är inga problem
SC/UPC till LC/UPC är samma svar som jag nyss även fick från installatör och fibernätsansvarig, så det stämmer till 100%.
Skarpögt, tack så mycket!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Jag har fått ok från installatör/nätägare att förlänga så det är inga problem
SC/UPC till LC/UPC är samma svar som jag nyss även fick från installatör och fibernätsansvarig, så det stämmer till 100%.
Skarpögt, tack så mycket!

Köp denna TS. Oavsett längd inomhus ska du köpa villapatch, går att komma undan billigare med vanliga patchar men det är inte värt det då villapatch är robustare.
Var också jävligt försiktig med kontakterna så du inte stöter ändarna i något då minsta lilla smuts orsakar oönskad dämpning. Skyddsplopp av = direkt in i mellanstycke och SFP, låt plopparna sitta kvar in i det sista.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Köp denna TS. Oavsett längd inomhus ska du köpa villapatch, går att komma undan billigare med vanliga patchar men det är inte värt det då villapatch är robustare.
Var också jävligt försiktig med kontakterna så du inte stöter ändarna i något då minsta lilla smuts orsakar oönskad dämpning. Skyddsplopp av = direkt in i mellanstycke och SFP, låt plopparna sitta kvar in i det sista.

Strålande, har köpt precis en sådan fast annat märke på Tradera rätt mycket billigare.
Kommer utvärdera dess kvalitet och prestanda, är den inte bra köper jag istället denna.
Men den är specad på samma sätt, 4mm, G657 för skarpa böjar och Simplex.

https://www.tradera.com/item/121406/405623067/fiber-villa-pat...

Stort tack för hjälpen, och jag kommer behandla den minst dubbelt så försiktigt som jag behandlar en TOSLINK.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Strålande, har köpt precis en sådan fast annat märke på Tradera rätt mycket billigare.
Kommer utvärdera dess kvalitet och prestanda, är den inte bra köper jag istället denna.
Men den är specad på samma sätt, 4mm, G657 för skarpa böjar och Simplex.

https://www.tradera.com/item/121406/405623067/fiber-villa-pat...

Stort tack för hjälpen, och jag kommer behandla den minst dubbelt så försiktigt som jag behandlar en TOSLINK.

Toppen, inga roblem 👍

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305