Intels spelkort Xe-HPG DG2 fastnar på bild

Permalänk
Medlem

Wow, ett kort som inte är lanserat ännu men ändå ser ut att vara 10 år gammalt...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Helvete vilket fult kort. Designen ser 90-tal ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tur att jag hellre tittar på skärmen. för min egen del får det vara hur fult som helst bara det presterar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem

Lyckas de verkligen med den prestandan på sitt första kort i segmentet så får man verkligen lyfta på hatten - men det låter lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Wow, ett kort som inte är lanserat ännu men ändå ser ut att vara 10 år gammalt...

Skrivet av Motherofgod:

Bara kortet presterar som ryktet och finns tillgängligt till ett vettiigt pris så köper jag. Jag har stängd låda så det får se ut som en använd butt-plug för allt jag bryr mig.

Men har man glas/plexi-sida på lådan så får man väl dra på sig gimp-suiten när man spelar så att man matchar den glansiga plasten på kortet. 😋

Permalänk
Inaktiv

Den som designat kåpan borde se över mängden kramfilm den tittar på.

Har låga förväntningar, är Intel vi talar om. Bra med en till aktör även om jag föredragit exempelvis Samsung istället. Då man upptar TSMCs tillverkningskapacitet så hoppas jag verkligen att det är värt det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Göteborgaren:

kommer intel att göra grafikkorten själva eller släpps det från 3e part också?

Jag hoppas inte på det, då kommer den kosta mellan 1-3 tusen mer.

Bättre att byta ut det själv mot vattenkylningen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Bara kortet presterar som ryktet och finns tillgängligt till ett vettiigt pris så köper jag. Jag har stängd låda så det får se ut som en använd butt-plug för allt jag bryr mig.

Men har man glas/plexi-sida på lådan så får man väl dra på sig gimp-suiten när man spelar så att man matchar den glansiga plasten på kortet. 😋

Har du en Fiat Duplo med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Ja jag är tveksam till att jag skulle vara köpsugen på deras första kort på marknaden men.. Konkurrens är väl alltid najs?

Ja, jag läste i förbifarten något om instabilitet i drivrutiner, men det går inte att verifiera på något sätt, men det hade jag nog förväntat sig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

ASUS gör redan Intels DG1 grafikkort så ganska troligt att de kommer vara en partner för tillverkning av även DG2.

https://www.asus.com/supportonly/ASUS%20DG1-4G/HelpDesk_Downl...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

men, första April var ju förra veckan...

// LZ

Permalänk
Medlem

Tror ganska många hypar dessa korten lite för mycket. Jag hoppas att Intel kan konkurrera med Nvidia och AMD, men jag tror inte deet kommer hända än. (menar då även budget kort)

Man kan nämligen inte bara sätta ihop hårdvara som ser ut att prestera hyfsat bra, och sen är det klart (när det kommer till GPU). Drivrutiner och annan mjukvara ska också finnas på plats för att det ska ens komma nära Nvidia och AMD.

Intel kan gärna bevisa mig fel, men det är inte samma sak som att de har drivrutiner som fungerar bra till integrerade kretsar, och jag skulle bli väldigt imponerad om de lyckas få ut något som konkurrerar efter första försöket. Menar då vid launch, de kan ju förbättra drivrutiner och mjukvara efterhand.

Edit: Nu pratar jag bara om första generationen, och det är som sagt bara min åsikt om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motherofgod:

Har du en Fiat Duplo med?

Nepp, en sån fyller inte mina nuvarande krav på ett fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Haha, tänkte exakt samma sak! Inte för att utseendet är det viktigaste men man får hoppas att R&D inte lagt enorma summor och ansträngningar på att skapa en produkt som ser ut som skit...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceClimber:

Det stämmer att TSMC inte har någon kapacitet kver på de här noderna under 2021, det tog slut redan i Q4 2020.
Men det innebär också att Intel redan har bokat kapacitet innan det blev fullbokat för att kunna lansera detta under 2021.

Tiden får visa hur mycket de bokat och hur mycket av Intels bokning kommer gå till kretsar för det här kortet

Hade hoppats att Intel kunde styra det själva, med TSMC känns det verkligen inte som att det kommer gå att möta efterfrågan om produkten faktiskt är bra. Spännande är det iallafall, ser fram emot test på SweClockers!

Sen finns det mycket att säga om MLID, känns som att killens källor skulle kunna vara röksignaler från Kalifornien med den fakta han presenterar ibland.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Den glansiga plasten. Påminner lite om falska latex-kläder. Eller PU-läder eller nått. Lite tyskt!

Ooh, you touch my tralala, my G-P-U!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ooh, you touch my tralala, my G-P-U!

Lollar på riktigt, haha ..

"Tick tock song" by "Intel and the raytrace GPUs!"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Om det nu ska lanseras i höst så är det ju en engineering sample och dessa brukar inte alltid se så fina ut. Tro mig, jag har själv varit med och testat produkter innan lansering för en av de större tillverkarna av nätverkstillbehör mellan typ 2007 och 2016 och har fått allt från saker som sett ut som om de varit utskrivna på en 3D-skrivare till i stort sett lanseringsfärdiga designer.

Roligast var en enhet som aldrig släpptes, som snarare var att klassifiera som en tidig prototyp för en produktserie, som hade en postit-lapp på insidan där det stod "You are not supposed to look inside! Nothing to see here"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av kelthar:

Lollar på riktigt, haha ..

"Tick tock song" by "Intel and the raytrace GPUs!"

Förra årets bästa låttext

Look at the light.
It falls just right.
My shadows they please,
Beneath the trees.
But none of these things happen for free.
Yeah, all that you see, rendered by me.
I synthesise and rasterise immaterial things that I fabricate for you.
For you.
Yes, I tesselate and animate
These dancing sprites and sunlit skies for you.
I do it for you.
I'm your GPU.
GPU.
GPU.
Tell me what to do, and I'll do it for you.
GPU.
GPU.
Tell me what to do, and I'll do it for you.
You've never wondered why,
I catch your eye?
It's 'cos you overlook,
All the choices I took.
I spend all of my time,
Deceiving and misleading you.
I like to surprise, with my virtual lies.
I synthesise and rasterise
Immaterial things that I fabricate for you.
For you.
Yes, I tesselate and animate
These dancing sprites and sunlit skies for you.
I do it for you
I'm your GPU
Yeah, I'm your GPU
GPU
GPU
Tell me what to do
And I'll do it for you
GPU
GPU
Tell me what to do
I do it all for you

Visa mer
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Videocardzartikeln sade:

Citat:

However, in its current state, the graphics card is not expected to perform better than RTX 3080. Interestingly it is also mentioned that Intel is working on its DLSS competitor, which is internally called XeSS. That would mean that Intel DG2 GPU family would support hardware-accelerated ray tracing as well as its own resolution upscaling technology. It does not mean that both features will be available to consmers at launch though.

YouTuber does not mention a possible launch date for the DG2 512EU model, but he does say that the SKU is highly unlikely to be ready before the fourth quarter of this year. The wider availability should be expected in 2022, he adds.

Jag har sett fram emot DG2 sedan ett år tillbaks eller när ryktena började komma, främst för linux-kompatibilitet. Som det är nu finns det ingen anledning att tro att DG2 både kommer att ha ett humant pris och vara vida tillgängligt när det släpps mot slutet av året, om så. Såg just ett 2 genereationer gammalt mellan-prestanda-AMD-graffe som säljs som defekt- ingen signal- budas på för 500sek+frakt, det kanske går högre, här på marknaden. Mellan komponentbrist, vattenbrist, scalpers och krypto i full power har vi bara sett priserna öka de senaste tiderna.

Jag spår fördärv.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Inte det smartaste att lansera nu i dessa tider, om det skulle ske från Intel.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det baller ur!

Fan. Hoppas Intel har nått på gång här. Det känns som att det stora problemet kan bli drivrutinerna för Intel. Måste vara sjuk uppförsbacke.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Intressant, priskrig deluxe att vänta på (om det inte bildas kartell) och det kommer med all säkerhet ta lång tid innan priserna pressas ner men den som väntar på något gott.

Skulle vara riktigt kul om de kan komma med något banbrytande/helt nytt tänk.

Skrivet av aki04:

vi behöver fler tillverkare, går inte förlita sig på amd och nvidia som bara ljuger hela tiden.

Jag läser inte allt men vad har jag missat här, vad ljuger/talar de inte sanning om 🙄?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izenoz:

Intressant, priskrig deluxe att vänta på (om det inte bildas kartell) och det kommer med all säkerhet ta lång tid innan priserna pressas ner men den som väntar på något gott.

Jag läser inte allt men vad har jag missat här, vad ljuger/talar de inte sanning om 🙄?

Sweclockers tycker att de är lögnare:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31572-kronika-amd-och-nvidi...

Permalänk
Medlem

Ahh, den krönikan ja, jo den är läst, bra krönika faktiskt med välanpassade meningar/ord, gillade texten skarpt även om jag till fullo inte håller med i allt.

Men ljuger dom verkligen? Folk har fått sina kort, inte alla, men många, Sverige är inte ensamt land på denna jord heller och absolut så förstår jag frustrationen på åtgång/priser men kort skall levereras till XXX antal länder med X antal beställare, pyttelandet Sverige är inte störst eller bäst här, sen att det är en härjande pandemi gör givetvis att det blir ännu svårare.

Så ja men nej anser jag på det svaret @anon5930

”Ursäkta OT”

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kommer de släppa ut detta kort i Q4 eller nästa år, det passar lagom till RDNA 3 och nästa Nvidia gen.

3070 prestanda låter ju bra nu men rätt kast när det är så sent, de skulle vara som de släpper en 2070 idag.
Decent spelkraft? Sure men med ett högre TDP men relativitet mycket långsammare än nuvarande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

bla att dom släpper produkter som man ska kunna köpa men först efter 1,5 år, dvs dom produkter i fantasin

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Haha, tänkte exakt samma sak! Inte för att utseendet är det viktigaste men man får hoppas att R&D inte lagt enorma summor och ansträngningar på att skapa en produkt som ser ut som skit...

Bilden kändes lite click bait, blev riktigt förvånad. De hade lika gärna kunnat skriva intel med comic sans font. Jag vet att det viktigaste är att det presterar, finns nog ingen som säger emot det, men det är samtidigt ändå rätt vanligt att skylta med korten i diverse skrytbyggen i reklamsyfte. Har svårt att se dem lyckas med en visuell reklamkampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Bilden kändes lite click bait, blev riktigt förvånad. De hade lika gärna kunnat skriva intel med comic sans font. Jag vet att det viktigaste är att det presterar, finns nog ingen som säger emot det, men det är samtidigt ändå rätt vanligt att skylta med korten i diverse skrytbyggen i reklamsyfte. Har svårt att se dem lyckas med en visuell reklamkampanj.

Det är ju en generisk kylare som används under utvecklingen.
Tom i Moorse law is dead (källan för artikel) sa att det var snack om att ha en hel vit kylare eller typ som Vega frontier.