Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du kan ju hänga den på insidan av balkongräcket.

Nej, men möjligen ställa den på balkonggolvet om du inte har fransk balkong, men se till att kondensen inte förstör fasaden när den rinner ner....

Permalänk
Medlem

Till er som har någon form av platta/skiva med hål för slangen istället för ett köpt färdigt fönsterkit, vad kör ni för material och hur fäster ni skivan/plattan i fönstret?

Jag har ett fönster som är ganska djupt, så för att slangen ska få plats mellan fönstret och väggen så måste jag ha fönstret öppet på 45 graders vinkel, men pga rummets storlek och möblering så är 45 grader inte optimalt, bäst vore helt öppet (90-100grader) men då blir det ju full insyn om man har något som är helt genomskinligt och då kan jag inte heller använda fönstret för att klämma fast plattan, så hur har ni gjort?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag tog bort fönstret och lämna kvar karmen och fäste därefter en träskiva med 4 vinklar men det är bara aktuellt om det inte kan regna in, tex som i mitt fall så har jag en balkong över.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kör med vanlig fläkt nu och mina gamla NC-lurar Sony WH-1000XM2 som tar bort ljudet 😊
Inte optimalt men gör livet uthärdligt.

Köpte en Electrolux EXP34U338CW för några år sen och det är bästa investeringen hittills och har räddat många dagar från total härdsmälta. Körde den från morgon till kväll i en månad och ändå blev el-kostnaden bara ca 300 kronor mer mot att få 18 grader istället för 28-30! Den är betydligt tystare än dom Anderson och andra märken jag ägt (men sålt).

Fönsteranordningen - köp en billig madrass på Jysk och skär till (skumgummi) och skär sedan ut för den vita plastanslutningen på slangen som man sticker ut slangen genom, och tryck upp och fast madrassen i fönsterkarmen. Det skadar inte fönsterfodret eller skaver bort nån färg och är enkel att lyfta dit och ta bort plus att den tar bort ljudet från gatan, vilket inte dom andra plast- och tyganordningarna som finns att köpa gör!

En tilläggsfråga, med tanke på att ljudet från AC'n inte är extrem men ändå bakgrundsjobbig att lyssna på en hel dag. Har en dum fråga - kan ljuddämpande hörlurar som Sony WH-1000XM2 även användas via bluetooth för att lyssna på från laptop/datorn? Eller funkar den bara för mobilen? Hur funkar lurarna när man har glasögon och kuddarna inte sluter tätt mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Köpte en Electrolux EXP34U338CW för några år sen och det är bästa investeringen hittills och har räddat många dagar från total härdsmälta. Körde den från morgon till kväll i en månad och ändå blev el-kostnaden bara ca 300 kronor mer mot att få 18 grader istället för 28-30! Den är betydligt tystare än dom Anderson och andra märken jag ägt (men sålt).

Fönsteranordningen - köp en billig madrass på Jysk och skär till (skumgummi) och skär sedan ut för den vita plastanslutningen på slangen som man sticker ut slangen genom, och tryck upp och fast madrassen i fönsterkarmen. Det skadar inte fönsterfodret eller skaver bort nån färg och är enkel att lyfta dit och ta bort plus att den tar bort ljudet från gatan, vilket inte dom andra plast- och tyganordningarna som finns att köpa gör!

En tilläggsfråga, med tanke på att ljudet från AC'n inte är extrem men ändå bakgrundsjobbig att lyssna på en hel dag. Har en dum fråga - kan ljuddämpande hörlurar som Sony WH-1000XM2 även användas via bluetooth för att lyssna på från laptop/datorn? Eller funkar den bara för mobilen? Hur funkar lurarna när man har glasögon och kuddarna inte sluter tätt mot?

Bluetooth lurar likt Sonys dito funkar via datorn, jag har ett par XM3 och har använt dom. Dock är Windows rejält buggigt till och från när det gäller bluetoothljud.
Men funkar gör det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bluetooth lurar likt Sonys dito funkar via datorn, jag har ett par XM3 och har använt dom. Dock är Windows rejält buggigt till och från när det gäller bluetoothljud.
Men funkar gör det.

Tackar för ditt svar, då blir det ett par såna till sommaren! Kör med en separat USB bluetooth nano-adapter till datorn för ja den är annars rejält svajig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det är en så pass stor åverkan på fastigheten, att du bör fråga hyresvärden ändå. Finns de som säger att man inte får tapetsera om själv...

Som hyresgäst så har du "vårdplikten", där du inte får göra större "renoveringsarbeten" i lägenheten utan hyresvärdens samtycke.
Detta gäller även om det är en "uppgradering" eller förbättring av lägenheten. En annan sak att tänka på är att om du får sätta dit den, så kommer du inte få ta med dig den om du flyttar sedan. Även om det är en vecka senare...
Har själv alltid frågat innan jag gör något, för att slippa krångel eller bråk längre fram.

Kanske få fråga dom ändå, men dom har inte rätten att ta en ägodel från mig bara för att den är på vägen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske få fråga dom ändå, men dom har inte rätten att ta en ägodel från mig bara för att den är på vägen.

Självklart måste du få tillåtelse då att dra el till balkongen, håltagning för slang, dränering av kondens och montering av utedelen påverkar fastigheten. Tycker de inte du sköter dig har de rätten att vräka dig.

Står den på balkongen är kondens största bekymret, för rinner det vatten dygnet runt från din balkong så kommer du missfärga fasaden om det rinner jäms denna eller i värsta fall skada fasaden.

Men nej, får du tillåtelse så kommer de se den som en del av bostaden framöver, de vill liksom inte att du lämnar ett stort hål i väggen o.s.v. när du rycker bort allt.

Permalänk
Medlem

Bästa investeringen på flera år jag gjort är a acn.
Har nu flyttat till en större 2:a från en liten 1:a, den räckte gott och väl till i förra...trots att den var på endast 8200btu.
En Delonghi Penguino PAC N77ECO.
Återstår att se om den räcker till eller en starkare är nödvändigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Går bra med Airpods Pro också. Bose har ju också ANC. Jabra H85 Elite är billiga och bra men kan tappa ljudet på ena hörluren och enligt Redit blir Jabra support alltid lika förvånad när någon får besvär. Man får dock se till att stereo är valt på samtliga hörlurar så man får bra ljud.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den kommer räknas som "fast monterad" och då får du inte ta bort den när du flyttar...

Skrivet av Petterk:

Självklart måste du få tillåtelse då att dra el till balkongen, håltagning för slang, dränering av kondens och montering av utedelen påverkar fastigheten. Tycker de inte du sköter dig har de rätten att vräka dig.

Står den på balkongen är kondens största bekymret, för rinner det vatten dygnet runt från din balkong så kommer du missfärga fasaden om det rinner jäms denna eller i värsta fall skada fasaden.

Men nej, får du tillåtelse så kommer de se den som en del av bostaden framöver, de vill liksom inte att du lämnar ett stort hål i väggen o.s.v. när du rycker bort allt.

Exakt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Förstår, men jag fattar ändå inte hur dom skulle kunna se den som en del av lgh, då borde man få betalat för den.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår, men jag fattar ändå inte hur dom skulle kunna se den som en del av lgh, då borde man få betalat för den.

Nja, då kommer du ju få betala för den via höjd hyra. Det är en fast installation som ska utföras av auktoriserade firmor dessutom, så av sin natur är det inget du kommer kunna montera ner.

Står du för kostnaden så har du ju ingått i ett avtal som i princip innebär att de inte höjer hyran trotts standardökningen mot att de tillåter förändringen.

Det går säkert att hitta en hyresvärd som går med på att du betalar dina 20 000 för installation och 10 000 kr för att montera ner den och återställa allt, men de flesta kommer ju säga nej. Jag vet inte riktigt vad du skulle göra med en begagnad enhet heller.

De tar ju över ansvaret vid utflytt och det innebär en risk och en kostnad för dem, den behöver ju inte vara omedelbar, men så småning om så måste de ersätta eller ta bort systemet.

Hur som helst det är något du och fastighetsägaren måste komma överens om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nja, då kommer du ju få betala för den via höjd hyra. Det är en fast installation som ska utföras av auktoriserade firmor dessutom, så av sin natur är det inget du kommer kunna montera ner.

Står du för kostnaden så har du ju ingått i ett avtal som i princip innebär att de inte höjer hyran trotts standardökningen mot att de tillåter förändringen.

Det går säkert att hitta en hyresvärd som går med på att du betalar dina 20 000 för installation och 10 000 kr för att montera ner den och återställa allt, men de flesta kommer ju säga nej. Jag vet inte riktigt vad du skulle göra med en begagnad enhet heller.

De tar ju över ansvaret vid utflytt och det innebär en risk och en kostnad för dem, den behöver ju inte vara omedelbar, men så småning om så måste de ersätta eller ta bort systemet.

Hur som helst det är något du och fastighetsägaren måste komma överens om.

Måste man inte ingå i något avtal, annans anser jag inte dom har rätt till min ägodel?

Men självklart ska jag kolla upp det, om det ens blir av.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Måste man inte ingå i något avtal, annans anser jag inte dom har rätt till min ägodel?

Men självklart ska jag kolla upp det, om det ens blir av.

Om du inte ingår i någon överenskommelse så blir du stoppad under installation eller vräkt, eller så vägrar installatörerna hjälpa dig utan att de ser att fastighetsägaren godkänt det. Sitter den kvar när du blir vräkt så får du knappast tillbaka den utan bekymmer, i bästa fall får du en räkning för att återställa lägenheten och får hämta upp systemet från något förråd.

Antingen kommer man överens eller så kommer man inte överens. Kommer man överens så kan man säkert få ersättning om man skulle flytta innan grejerna är avskrivna, men jag skulle inte godkänna något om det inte är ett hus där det är lämpligt att grannarna också kan installera kyla. Du får ju tänka på att systemet kan störa grannarna, och hur ska de kunna göra några åtgärder om du sitter där och menar att det är din egendom.

Permalänk
Avstängd

Hallå gott folk.

Jag är på väg att köpa en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW.
Jag undrar lite vad ni ligger på pris per timme om man tänker på elräkningen. Då med alla avgifter och skatter medräknade.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Hallå gott folk.

Jag är på väg att köpa en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW.
Jag undrar lite vad ni ligger på pris per timme om man tänker på elräkningen. Då med alla avgifter och skatter medräknade.

Enligt energidekal kan du se att den drar 1kWh/60min.
Ta sen ditt pris per kw från senaste räkning (om du har fast pris) och du ser exakt vad den kostar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

~2-3 kr/timmen i elström är väldigt låg pris om man lyckas gå från 32 grader C nära 100% Rh-fuktig luft (som för 3 somrar sedan och det höll i sig i veckor och nätterna var inte många grader kallare, men desto fuktigare att det tom. fuktade ned inredningen i rummen som hade fönster öppna på fullt) och många närmade sig att få värmeutmattning av hälsohotande modell och somliga tom. värmeslag av livshotande modell när boendets huskroppar blev lika varma invändigt efter ett antal dagar, till 27-28 grader C som de flesta faktiskt kan hantera och torkningen av luften som AC gör också gör svettningen fungerar bättre och det svalkar mer än vad termometern indikerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Enligt energidekal kan du se att den drar 1kWh/60min.
Ta sen ditt pris per kw från senaste räkning (om du har fast pris) och du ser exakt vad den kostar.

Jo jag vet. Men jag var bara lite nyfiken vad ni ligger. Men det är en svår fråga . Någon kör 5 timmer sen någon annan kör 12 timmer.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

~2-3 kr/timmen i elström är väldigt låg pris om man lyckas gå från 32 grader C nära 100% Rh-fuktig luft (som för 3 somrar sedan och det höll i sig i veckor och nätterna var inte många grader kallare, men desto fuktigare att det tom. fuktade ned inredningen i rummen som hade fönster öppna på fullt) och många närmade sig att få värmeutmattning av hälsohotande modell och somliga tom. värmeslag av livshotande modell när boendets huskroppar blev lika varma invändigt efter ett antal dagar, till 27-28 grader C som de flesta faktiskt kan hantera och torkningen av luften som AC gör också gör svettningen fungerar bättre och det svalkar mer än vad termometern indikerar.

27-28 grader. Kom hem till mig. Jag har 45 grader vid fönsterna. Ibland ser man att den har toppat 47-48 grader sen då 3 meter in i rummet ligger den på 37-38 i alla rum. Hela jä.... dagen.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qlh111Io1j56QHLUf?e=K55PUa

Så nu ska jag skapa ett rum där jag kan fly denna varme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Till er som har någon form av platta/skiva med hål för slangen istället för ett köpt färdigt fönsterkit, vad kör ni för material och hur fäster ni skivan/plattan i fönstret?

Jag har ett fönster som är ganska djupt, så för att slangen ska få plats mellan fönstret och väggen så måste jag ha fönstret öppet på 45 graders vinkel, men pga rummets storlek och möblering så är 45 grader inte optimalt, bäst vore helt öppet (90-100grader) men då blir det ju full insyn om man har något som är helt genomskinligt och då kan jag inte heller använda fönstret för att klämma fast plattan, så hur har ni gjort?

Jag använde en skiva plywood.
Öppnade fönstret fullt, stoppar in skivan mot tätlisten, stänger sen fönstret så mycket det går så att skivan ”kläms” fast längs med den sidan där gångjärnen är.

Sen satte jag två skjutreglar på utsidan som jag ”låste” mot fönsterkarmen. Fick sätta en till platta under dom som distans för att dom skulle komma ut i nivå med karmen.
(Detta kräver ju dock att man som jag har ett "dubbelfönster" eller kommer åt fönstret utifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jo jag vet. Men jag var bara lite nyfiken vad ni ligger. Men det är en svår fråga . Någon kör 5 timmer sen någon annan kör 12 timmer.

Det är olika från dag till dag. Beroende på om jag är i sovrummet eller inte. Så omöjligt att svara på för just mig. Men 3-10h basicly.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

27-28 grader. Kom hem till mig. Jag har 45 grader vid fönsterna. Ibland ser man att den har toppat 47-48 grader sen då 3 meter in i rummet ligger den på 37-38 i alla rum. Hela jä.... dagen.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qlh111Io1j56QHLUf?e=K55PUa

Så nu ska jag skapa ett rum där jag kan fly denna varme.

har du inte persienner eller hellre markiser utanför som skuggar fönstren - fönster med neddragna persienner kan mycket riktigt bli mycket varma vid direkt solstrålning och det strålar värme från själva glasytan in i rummet - sådan kan gå att skärma av med att täcka över fönstren med en 'värmefilt' i aluminium så du minskar värmestrålningen även om den varma luften som stiger från rutan fortfarande är som innan.

Fungerar svettningen så tål man mycket mer värme och speciellt om man också har kallare ställen att fly till större delen av dygnet och speciellt när man sover.

När jag avser sommaren för 3 år sedan så efter någon vecka drygt hade huskropparna också blivit genomvarma och luftfuktigheten om man bodde kustnära och vid sjöar var mycket hög dygnet om och det började bli allt besvärligare för allt fler då det fanns ingen plats att fly till där det var lite svalare - det var många (som inte kommit över portabla AC) som räddade sig i sin bil-AC och helt plötsligt såg anledning att besöka långväga bekanta/släktingar just för att få ett antal timmar svalka...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som @Petterk skrev så verkar länken vara trasig
Skulle nog behöva se bilden men det låter som ganska permanenta ingrepp.

Jag har en stor plastskiva som jag skulle kunna använda men vad finns det för smarta sätt att fästa den på? Bor i hyreslägenhet så vill inte göra något permanent. Skivan är för tunn för att stå själv och det känns svårt att få det tätt med någon ram. Skulle kanske funka ett tag med häftmassa eller tejp men skulle vara skönt att ha något som är enkelt att sätta dit / plocka bort. Vore ju bra om det blev lite skydd mot regn också. 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har en stor plastskiva som jag skulle kunna använda men vad finns det för smarta sätt att fästa den på? Bor i hyreslägenhet så vill inte göra något permanent. Skivan är för tunn för att stå själv och det känns svårt att få det tätt med någon ram. Skulle kanske funka ett tag med häftmassa eller tejp men skulle vara skönt att ha något som är enkelt att sätta dit / plocka bort. Vore ju bra om det blev lite skydd mot regn också. 🤔

Se hur dom har satt spjälor här. Tänk samma princip från utsidan, så har jag gjort. Men du borde ha en plywoodskiva eller mdf istället för plexiglas. Plexiglaset kommer säkert flexa för mycket när du drar åt utifrån. Borra hål och dra igenom en bult genom med skruvar och brickor, uppe och nere. Sen är det bara att dra åt, lite lagom bara. Jag målade allt vitt också för att matcha fasaden bättre.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwrightsimpa...

Du sätter plywoodskivan inifrån och spjälorna utifrån. då tätar skivan mot tätningslisten och spjälorna håller i skivan. Det sitter jättebra för mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag ser bara en ledsen katt.

Skrivet av Boozfob:

Uppdaterade till imgur nu.
inga som helst premanenta ingrepp, dock så fanns ju risken att man skaver av lite färg från fönsterkarmen när man sköt över regeln.
Skjutreglarna låser alltså mot utsidan av fönsterkarmen, inte hål in i sidan.

EDIT: Såhär ser det ut utifrån
Den vänstra kanten av plyfan hålls alltså fast av att man först öppnar fönstret max, stoppar dit plyfan, sen stänger man (försiktigt) fönstret tills det klämmer och så låser man fönstret. Kräver ju dock att man har ett fönster som går att "låsa" i valfri position genom att stänga handtaget.

Permalänk
Avstängd

Något förslag på hur man ska få till ett hål på typ 30cm som min slang än på?
För jag har förut funderat på plywood i fönstret brevid balkondörren, som är lite mindre.

Sedan vet jag inte hur jag ska göra med fönstret i datorrummet, den är typ 1.5x1.5 meter stort och inte delat eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Var köper man fönsterkit? Dags att införskaffa till den nya lägenheten...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Var köper man fönsterkit? Dags att införskaffa till den nya lägenheten...

Googla finns lite olika sett i olika affärer. Jag föreslår att bygga något själv. Jag fick hem min Electrolux EXP26U338CW ChillFlex Pro Portabel i går. Ska bygga så jag använder ett litet sidofönster.

Visa signatur