Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

Någon som löst problemet när man har gamla fönster med enbart hasp och där fönstren går utåt?

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Någon som löst problemet när man har gamla fönster med enbart hasp och där fönstren går utåt?

Ja, dit med en mdf/plywood-skiva i samma storlek som fönstret. Sätt dit tätlist och sätt fas den. Kolla hur jag gjort i mitt galleri.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad tror ni om denna? Lägenhet med väldigt öppen planlösning med stora fönster i söderläge (ca 50m2) som behöver kylas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5140188

Den gör säkert sitt jobb, använd tvåslangslösning som jag gör, kolla galleriet. Du får modda lite själv, inte speciellt svårt. Men det kommer det vara värt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Måste köpa AC asap!!

Vad borde jag köpa till ett sovrum på 12m²? Räcker 3000 kr för att få något bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Måste köpa AC asap!!

Vad borde jag köpa till ett sovrum på 12m²? Räcker 3000 kr för att få något bra?

Ska du ha en "AC" så bör du nog sträcka dig till ca 4000kr. Då kan du få in dugliga maskiner. Satsa på minimum 9000 BTU (helst mer) men dem brukar börja runt 3500-4000kr+. Är du inte kräsen finns massvis av modeller men annars är PAC, Electrolux, Woods tex bra märken.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ska du ha en "AC" så bör du nog sträcka dig till ca 4000kr. Då kan du få in dugliga maskiner. Satsa på minimum 9000 BTU (helst mer) men dem brukar börja runt 3500-4000kr+. Är du inte kräsen finns massvis av modeller men annars är PAC, Electrolux, Woods tex bra märken.

Denna borde väl duga för 12 m2: Electrolux EXP26U338CW (9000 BTU)

Finns Electrolux EXP34U338CW på 12000 BTU också, men är inte den overkill? För det står att de båda är för rum upp till 35 m2.

Kommer jag kunna ha på en sån medan man sover eller låter de för mycket?

Permalänk
Avstängd

Jag kör denna: Woods Cortina Silent 12K (12 000 BTU). Den har tidigare varit bäst i test (förutom ljudbiten antar jag).

OBS: Den är INTE tyst alls oavsett vad namnet antyder. Som värst låter den som lägsta hastigheten hos en billig dammsugare.

Men för mig gör det inget. Behöver bara köra den ett tag i ett 9 kvm skuggsidesovrum, sen stänger jag av den.

Är det inte en nästan oundviklig grej med portabla AC:s att du inte kommer undan oljudet på grund av kompressorn i ett sådant litet format - så den kan vara portabel - så brist på ljudisoleringsmaterial?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Köpte ett par https://www.amazon.de/gp/product/B08P5L221C/ref=ppx_yo_dt_b_a... för mina fönster, får se om det hjälper sänka tempen med några grader. Om någon har något liknade har det hjälpt er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Denna borde väl duga för 12 m2: Electrolux EXP26U338CW (9000 BTU)

Finns Electrolux EXP34U338CW på 12000 BTU också, men är inte den overkill? För det står att de båda är för rum upp till 35 m2.

Kommer jag kunna ha på en sån medan man sover eller låter de för mycket?

Alltså, Det finns tre lägen. "low medium high" typ. Dessa styr fläkten och ändrar ljudet.
När kompressorn är på så är det ganska högt. Det finns även nåt sleep mode men jag har inte märkt nån större skillnad.

Brukar låta en hel del oavsett när kompressorn är igång så kan vara rätt tufft att somna. Antingen vänjer man sig eller så kör man i öronproppar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av finally:

Denna borde väl duga för 12 m2: Electrolux EXP26U338CW (9000 BTU)

Finns Electrolux EXP34U338CW på 12000 BTU också, men är inte den overkill? För det står att de båda är för rum upp till 35 m2.

Kommer jag kunna ha på en sån medan man sover eller låter de för mycket?

Jag kan säga så här det jag upplevde min första start av AC . Jag sa!!!! va fan....... när kompressorn startade. ha ha ha.
Inget man kan sova med. Men jag kommer inte köra den på natten. sen har jag ju den direkt bredvid sängen. inte bra alls.
Man får tänka lite så här. När man känner kylan från den så är det värt det. Värmen är inte rolig att sitta i.

Sen är det många saker som spelar roll. ju mindre rum du har. Ju mer upplever man ljudet. Jag har ju det lite dumt. Den är riktad direkt mitt i mot mig där jag sitter. Inte bra alls. Men tyst är den inte ska jag säga.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd

En fråga till er alla som äger en AC.
Svår fråga men en då intressant.
Kan ni säga ungefär hur mycket ni får sänkt temp efter ca en timme körning.
Skriv då vad den är vid start och sen efter en tids körning.

tex Start 24 grader rummet. Efter ca en timme 19-20 grader.

Skulle vara kul att veta lite vad ni ligger på.
Tack i förhand

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

En fråga till er alla som äger en AC.
Svår fråga men en då intressant.
Kan ni säga ungefär hur mycket ni får sänkt temp efter ca en timme körning.
Skriv då vad den är vid start och sen efter en tids körning.

tex Start 24 grader rummet. Efter ca en timme 19-20 grader.

Skulle vara kul att veta lite vad ni ligger på.
Tack i förhand

Beror ju en hel del på omständigheterna. Hur många varma ytterväggar du har, hur mycket möbler som håller värme, hur mycket kyleffekt ACn har och vad du ställde för måltemp på ACn och hur varmt det är inne, luftfuktigheten osv.

Men jag testade förra sommaren och då kunde jag gå från 27c till 19c på ca 1h. Måltemp 16c på en Electrolux exp35u538cw i sovrum på ca 20kvadrat med 2.5 yttervägg mot förmiddag/eftermiddagssol. I detta rum är även också en PC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det inte en nästan oundviklig grej med portabla AC:s att du inte kommer undan oljudet på grund av kompressorn i ett sådant litet format - så den kan vara portabel - så brist på ljudisoleringsmaterial?

Det som gör att man, om man har möjlighet, borde skaffa en "riktig" AC/värmeväxlare då de ljudligare delarna hamnar på utsidan.

Är svårt ljudisolera effektivt utan att det blir tungt och otympligt. Kan dock säga, även om min f.d. portabla AC var tämligen högljudd så var det ett avsevärt mindre problem än de 30+ jag alltid hade inne annars på sommaren. Vande mig ganska snabbt och surrandet blev för mig nästan sövande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

För att mitt fönster är inte så liten som din, min är kanske 2-3 gånger större.
Sedan har jag inte hittat en hålborr(eller vad det heter) som gör en öppning på 32cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För att mitt fönster är inte så liten som din, min är kanske 2-3 gånger större.
Sedan har jag inte hittat en hålborr(eller vad det heter) som gör en öppning på 32cm.

Finns nog inte heller. Därför man använder sticksåg för sådana jobb.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Paul50:

En fråga till er alla som äger en AC.
Svår fråga men en då intressant.
Kan ni säga ungefär hur mycket ni får sänkt temp efter ca en timme körning.
Skriv då vad den är vid start och sen efter en tids körning.

tex Start 24 grader rummet. Efter ca en timme 19-20 grader.

Skulle vara kul att veta lite vad ni ligger på.
Tack i förhand

Jag har aldrig mätt det faktiskt. Men jag har ett kontor där det på sommaren ibland är så pass varmt att sitter man ett par timmar framför datorn svettas man även om man bara har kallingar på sig. Om jag har AC:n igång för fullt så händer det att jag behöver ta på mig en tjocktröja. Så kanske du får en uppfattning om effekten. Jag har Delonghi PAC AN97.

Permalänk
Skrivet av stgr:

För att mitt fönster är inte så liten som din, min är kanske 2-3 gånger större.
Sedan har jag inte hittat en hålborr(eller vad det heter) som gör en öppning på 32cm.

Ta en mindre borr och borra fler hål. Använd en fil för att jämna till kanterna alternativt en sticksåg från början eller som komplement. Det finns massor av alternativ.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det som gör att man, om man har möjlighet, borde skaffa en "riktig" AC/värmeväxlare då de ljudligare delarna hamnar på utsidan.

Är svårt ljudisolera effektivt utan att det blir tungt och otympligt. Kan dock säga, även om min f.d. portabla AC var tämligen högljudd så var det ett avsevärt mindre problem än de 30+ jag alltid hade inne annars på sommaren. Vande mig ganska snabbt och surrandet blev för mig nästan sövande.

Jag håller med om att ljudnivån är ett riktigt lyxproblem. Det är få saker som är så värda som kyla när det är den där intensiva och fuktiga värmen som man inte kommer undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För att mitt fönster är inte så liten som din, min är kanske 2-3 gånger större.
Sedan har jag inte hittat en hålborr(eller vad det heter) som gör en öppning på 32cm.

Du behöver ingen hålborr. Du använder en sticksåg eller figursåg. Jag använde sticksåg och körde sen smältlim för att sätta fast en rörstump som jag drar slangen över.

Att sätta dit en skiva är ju ändå det enklaste och säkert billigaste också.

På byggvaruhusen så lägger dom skivor ovanpå kollin som skydd innan som sätter spännband. Dom där skivorna slänger dom i normala fall när dom packar upp. Jag fick några sådana gratis. Det här är en del av en sådan skiva på 6mm.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tog tag i detta och satte in en solfilm på fönstren. Få se om bostadsrättsföreningen kommer att klaga. Det man inte tänkte på är ju att soljuset speglas då. Det blir i alla fall svalare, fönstren är inte ens varma längre...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Tog tag i detta och satte in en solfilm på fönstren. Få se om bostadsrättsföreningen kommer att klaga. Det man inte tänkte på är ju att soljuset speglas då. Det blir i alla fall svalare, fönstren är inte ens varma längre...

Kör med solfilm året runt. Hade det funnits AC med ute del som hade inne del på 40 cm längd hade jag nog investerat i det. Men denna 10 000 kr maskinen verkar intressant även om den kräver lite arbete med jämna mellanrum.

Eller så färdig tvåslang AC/värmare (12 000 kr)

Men undrar lite över vart man tar strömmen. Ser ingen sladd alls på videorna?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Men undrar lite över vart man tar strömmen. Ser ingen sladd alls på videorna?

Vad frågar du om? Elen sitter där elektrikern så installerar den.

Det är stickpropp, elsladden sitter nere i vänster hörn på baksidan av enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad frågar du om? Elen sitter där elektrikern så installerar den.

Det är stickpropp, elsladden sitter nere i vänster hörn på baksidan av enheten.

Fixat rätt länk till översta videon nu. Jag menar att lite skumt är det att i reklamfilmen verkar det som att ingen ful elsladd behövs. Men funkar det (även med elsladd) så är det väl investerade pengar på den portabla.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fixat rätt länk till översta videon nu. Jag menar att lite skumt är det att i reklamfilmen verkar det som att ingen ful elsladd behövs. Men funkar det (även med elsladd) så är det väl investerade pengar på den portabla.

Tänkte på monoblock, det är bara en enhet som tar tilluft och utblås (för kondensorn) i hålen. Tittar på den andra senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fixat rätt länk till översta videon nu. Jag menar att lite skumt är det att i reklamfilmen verkar det som att ingen ful elsladd behövs. Men funkar det (även med elsladd) så är det väl investerade pengar på den portabla.

Troligen eftersom det inte är filmat utan 3D-renderat.

Den första där tror jag inte direkt på. Dels är 7 timmar ganska lite om man har stora värmeproblem i sin lägenhet, sedan att man måste öppna fönstret för att skicka ut värmen när man "kyler" den, då släpper man ju in en massa värme och troligen kommer mycket av värmen från enheten att stanna inne i lägenheten också. Tror definitivt att en vanlig hederlig portabel AC med slang är bättre.

Den andra vet jag inte riktigt, den påminner väl i viss mån om de typiskt amerikanska maskinerna som sätts i typiskt amerikanska fönster som öppnas uppåt. I ärlighetens namn, ska man ha en värmepump så ska den placeras så nära taken som möjligt för bästa effekt eftersom kall luft sjunker och varm stiger. Sedan är det bara glömma den om man bor i en lägenhet, inte en chans att du får borra två stora hål genom väggen sådär oavsett om det är hyres- eller bostadsrätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är ändå inte aktuellt med monoblock om man sitter i hyres eller brf - först eget hus kan man gå i sådana tankar, och har man eget hus/villa så sätter man ändå in split-maskin istället för att få kompressorenheten utom hörhåll och bra mycket bättre kyla/värme.

Det beror på att två rätt stora hål måste tas igenom fasaden och då är man inne på åverkan av fastigheten och sådant kan man bli vräkt för både som hyresgäst och i brf om det görs utan tillstånd.

sedan det där med kyllagring:

1ton-maskin (amerikanare...) = 12000 BTU/h = 3.5 kW är samma värmeflöde som krävs för att smälta 907 kg is per dygn eller knappt 38 kg Is i timmen. Skall man ha maskin som ger kyla med den kapaciteten i 7 timmar så blir det rätt tung sak att rulla runt med - fasomvandligen vatten <-> Is är fortfarande en av de värmemängdstätaste lagringen av värme/kyla vid rimliga temperaturer när det gäller vikt/volym. Väldigt få andra material/vätskor som kan konkurrera med det och därför är alltid olika 'kyllager' på fina och nätta hjul och modest storlek alltid högst tveksamma då man egentligen behöver rulla in pall med meterhög isblock med avrinning, typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kör med solfilm året runt. Hade det funnits AC med ute del som hade inne del på 40 cm längd hade jag nog investerat i det. Men denna 10 000 kr maskinen verkar intressant även om den kräver lite arbete med jämna mellanrum.
https://i.ibb.co/56ZJ50c/Sk-rmbild-2021-05-15-104301.jpg
https://youtu.be/6uB1s0bTMyY

Eller så färdig tvåslang AC/värmare (12 000 kr)

https://youtu.be/mseVRHFQ06Y

Men undrar lite över vart man tar strömmen. Ser ingen sladd alls på videorna?

Skrivet av Petterk:

Vad frågar du om? Elen sitter där elektrikern så installerar den.

Det är stickpropp, elsladden sitter nere i vänster hörn på baksidan av enheten.

Skrivet av yrfhar:

Fixat rätt länk till översta videon nu. Jag menar att lite skumt är det att i reklamfilmen verkar det som att ingen ful elsladd behövs. Men funkar det (även med elsladd) så är det väl investerade pengar på den portabla.

Skrivet av Petterk:

Tänkte på monoblock, det är bara en enhet som tar tilluft och utblås (för kondensorn) i hålen. Tittar på den andra senare.

Monoblock-enheten i sista videon – Qlima WDH-serien – har strömkabeln på baksidan av enheten, nere i högra hörnet om du ser den framifrån, vänstra bakifrån alltså. Den använder en vanlig stickkontakt. Fördel är att du kan installera den helt själv utan elektriker och kyltekniker om du redan har ett 10A-uttag. Nackdel är att det är ganska låg kyleffekt. Fönsterenhet får du dessutom för samma pris, och det är nog att föredra om du inte behöver värme.

Första är en Qlima PES7-serien och den har en apparatsladd som kommer ut på baksidan i nedre högra hörn. Nackdelen är att du effektivt behöver flytta på hela enheten för att bli av med värmen, så du kan bara använda den i några timmar. Den skulle alltså behöva en inbyggd pirra

Butikerna verkar inte vilja skriva vad den första väger, men det är 45 kg.

Billigaste sättet att hålla sig kyld i sommar är väl att jobba på kontor/butik/industri/lager som har vettigt inomhusklimat

Permalänk
Medlem

@xxargs: Passar väl den hemmabyggda sommarstugan, monoblock alltså. Skulle nog säga att man blir vräkt med fönsterenhet i Sverige i hyres, det är för stor påverkan att tillfälligt bygga igen ett fönster och kondensen som eventuellt kommer rinna ner på fasaden ihop med att den låter för mycket även om de klarar det i andra länder.

Permalänk
Medlem

En window-shaker (fönstermonterad kompakt AC) är inte att tänka på i dessa sammanhang då det ger stomljud från kompressorn (är nog samma för monoblocken) som kan sprida över hela huset och kondensen som det handlar om hinkvis per dygn och kan inte rinna och skvala ut på gata som det vill eller att det efter ett tag tar sig efter väggen och tränger in i fasaden med mögel/röta som följd.

windowshaker går idag knappt få tag på i Sverige då det var uteslutande byggda med R22 eller R407C som köldmedel och det har aldrig blivit något liknande med R410A vad jag sett hittills. och idag får man inte använda någon av köldmedlen för nyproducerade maskiner vilket lämnar kvar till i princip bara R290 och R32 som alternativ om det skulle byggas något liknande.

teknikbodar med AC var oftast av windows-shaker-typ men allt eftersom de blev tomma/går sönder så har de ersatts med spiltmaskiner istället fast det allra enklaste hade bara varit rycka ur den gamla och trycka in en ny i samma formfaktor, av anledningen att det går inte att köpa sådana idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Invektiv

En window-shaker (fönstermonterad kompakt AC) är inte att tänka på i dessa sammanhang då det ger stomljud från kompressorn (är nog samma för monoblocken) som kan sprida över hela huset och kondensen som det handlar om hinkvis per dygn och kan inte rinna och skvala ut på gata som det vill eller att det efter ett tag tar sig efter väggen och tränger in i fasaden med mögel/röta som följd.

windowshaker går idag knappt få tag på i Sverige då det var uteslutande byggda med R22 eller R407C som köldmedel och det har aldrig blivit något liknande med R410A vad jag sett hittills. och idag får man inte använda någon av köldmedlen för nyproducerade maskiner vilket lämnar kvar till i princip bara R290 och R32 som alternativ om det skulle byggas något liknande.

teknikbodar med AC var oftast av windows-shaker-typ men allt eftersom de blev tomma/går sönder så har de ersatts med spiltmaskiner istället fast det allra enklaste hade bara varit rycka ur den gamla och trycka in en ny i samma formfaktor, av anledningen att det går inte att köpa sådana idag.

Dold text

Fast det är enkelt att få tag i fönsterenheter – bland annat Ahlsells märke Innova (de sålde tidigare modeller som KCC) säljer sina R32-modeller sedan flera år tillbaka. Det är inget som ändrats sedan jag skrev i tråden för två år sedan, de är fortfarande möjliga att köpa för 7-10 tusen inkl moms (direkt från Ahlsell ~5,2-5,8 tusen) beroende på kyleffekt och ÅF.

Däremot finns det knappt någon vits med de (och därför inte syns så mycket) när splitsystem börjar kring 5000 kr och hus behöver multisplit/flera innedelar. I kommersiella miljöer vill du ha något som är servicebart också. För privatpersoner är det 15k och du får en singlesplit installerad som du kan styra med WiFi. Sånt folk slänger upp i sommarstugan/fritidshuset. Finns ingen större anledning att försöka komma undan kylteknikern. Har du råd med 9000 kr på en portabel enhet du kan använda ett par timmar och sen måste rulla iväg kan du säkert komma fram med 15000 kr också.